بودجه بندی سوالات کنکورمقالات مشاوره کنکور

بودجه بندی زیست کنکور

سلام من غلامرضا عبدلی هستم و امروز در این مقاله میخوایم در راستای سری مقالات بودجه بندی کنکور که توسط وبسایت درس جت منتشر می شود ، بودجه بندی زیست کنکور رو برای رشته پرطرفدار تجربی بررسی کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید. در ضمن خوشحال میشیم که پس از مطالعه این مطلب نظر خودت رو برای ما کامنت کنی.

خب اول از همه یک توضیح کلی راجع به درس زیست میدم و بعد میریم سراغ بررسی بودجه بندی هر رشته به صورت جدا.

زیست کنکور

زیست ، اولین درس از اولین دفترچه اختصاصی کنکور و درسی که در ده سال اخیر به شدت مورد تغیر و تحول قرار گرفته است و اگر میخواید یک مطالعه حرفه ای برای این درس داشته باشید! این مقاله را با دقت هر چه تمام تر مطالعه کنید.

مهمترین کاری که شما قبل شروع مطالعه زیست کنکور باید بکنید اینه که بودجه بندی سوالات زیست کنکور رو خوب بررسی کنید. چرا؟ ۲ تا دلیل داره ، دلیل اول اینه که تجربه سال های گذشته کنکور به ما نشون داده که زیست مهمترین درس کنکور تجربی است و دلیل دوم هم اینه که یه دانش آموز باهوش و اونی که هوشمندانه درس میخونه میدونه که باید طبق اهمیت مباحث زیست درس بخونه و برای مباحث با اهمیت بیشتر ، وقت بیشتری بذاره، پس باید بودجه بندی  این درس رو خوب بلد باشه.

دانش آموزان رشته تجربی باید ۴۵ سوال زیست را در ۴۵ دقیقه پاسخ دهند که این یعنی دانش‌آموزان باید در ۶۰ ثانیه(یک دقیقه) به یک سوال زیست پاسخ دهند. که اگر بخوایم تقسیم بندی کنیم دانش‌آموزان ۱۵ ثانیه برای خواندن سوال، ۱۵ ثانیه برای خواندن گزینه‌ها و ۳۰ ثانیه برای انتخاب گزینه درست فرصت دارند. که اگر می‌خواهند از ۶۰ ثانیه زمان خود به خوبی استفاده کنند باید از بودجه بندی هر فصل زیست در کنکور مطالع باشند.

 

بودجه بندی زیست کنکور

 

بودجه‌ بندی زیست کنکور ۱۴۰۲

در این بخش به بودجه بندی زیست کنکور به ۲ صورت مبحثی و پایه ای می پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

بودجه بندی زیست به صورت پایه ای

بودجه‌بندی زیست کنکور شامل سوالاتی از سه پایه متوسطه دوم است که تعداد فصل‌های هر پایه به صورت زیر است:

بودجه بندی زیست کنکور به صورت پایه ای

بودجه بندی زیست شناسی دهم + آپدیت بودجه بندی زیست دهم کنکور ۱۴۰۲

زیست دهم ۷ سوال از ۴۵ سوال زیست شناسی را تشکیل می دهد. ما در این بخش ، به طور فصل به فصل بودجه بندی زیست دهم را توضیح می‌دهیم.

  • فصل ۱(زیست شناسی، دیروز، امروز و فردا) :از فصل اول ۲ سوال در کنکور (دی ماه ۱۴۰۱) مطرح شده است. بر خلاف کنکور های گذشته که سوالی نداشت.
  • فصل ۲(گوارش و جذب مواد) : فصل دوم زیست شناسی دهم شامل مباحثی از جمله گوارش و جذب مواد است. به طور معمول از این فصل ۳ سوال در کنکور مطرح می شود (در کنکور دی ۱۴۰۱، ۱ سوال داده شده بود) و امکان طرح سوالات ترکیبی با سایر فصول نیز وجود دارد. اگر تست های سال های گذشته را پاسخ دهید به خوبی متوجه سوالات ترکیبی آن خواهید شد.
  • فصل ۳ (تبادلات گازی) :در فصل سوم مبحثی به نام تبادلات گازی وجود دارد که معمولا ۲ سوال از آن در کنکور طرح می شود و معمولا نوع سوالات آن از نوع ترکیبی می باشد.(در کنکور دی ۱۴۰۱ سوالی از این فصل مطرح نشده بود)
  • فصل ۴ (گردش مواد در بدن) : فصل چهارم زیست شناسی دهم در خصوص گردش مواد در بدن است که تعداد ۵ سوال از کنکور را به خود اختصاص می دهد که ۴ عدد آن به صورت ترکیبی با سایر پایه های زیست شناسی می باشد. حل سوالات ترکیبی می تواند سرعت عمل شما را در کنکور افزایش دهد و تمرکز شما را بالا ببرد.(در کنکور دی ۱۴۰۱، ۲ سوال از این فصل طرح شده بود)
  • فصل ۵ (تنظیم اسمزی و دفع مواد زائد) : در خصوص بودجه بندی زیست کنکور پایه دهم باید بگوییم که فصل پنجم این کتاب درباره تنظیم اسمزی و دفع مواد زائد است که ۲ سوال به صورت ترکیبی با سایر فصل ها در کنکور دارد.(در کنکور دی ۱۴۰۱، یک سوال از این فصل طرح شده بود)
  • فصل ۶ (از یاخته تا گیاه) : فصل ششم در خصوص یاخته تا گیاه است. سوالاتی که از این فصل مطرح می شود به طور مستقل است و تا کنون سوالات ترکیبی از آن در کنکور مشاهده نشده است. تعداد سوالات این فصل ۳ تاست.(در کنکور دی ۱۴۰۱، یک سوال از این فصل طرح شده بود)
  • فصل ۷ (جذب و انتقال مواد در گیاهان) : فصل هفتم زیست شناسی در پایه دهم در خصوص جذب و انتقال مواد در گیاهان است که مانند فصل قبل دارای سوالات مستقل است. تعداد سوالات آن ۲ تاست.(از این فصل در کنکور دی ۱۴۰۱ سوالی به صورت مستقیم طرح نشده بود اما در سوالات ترکیبی رد پای این فصل دیده میشد)

بودجه بندی زیست دهم (بر اساس کنکور دی ۱۴۰۱)

فصل ۱

۲ سوال

فصل ۲

۱ سوال

فصل ۳

فصل ۴

۲ سوال

فصل ۵

۱ سوال

فصل ۶

۱ سوال

فصل ۷

(از این فصل در کنکور دی ۱۴۰۱ سوالی به صورت مستقیم طرح نشده بود اما در سوالات ترکیبی رد پای این فصل دیده میشد)

تعداد کل سوالات

۷ سوال

?نکته مهم: با مشاهده جدول بالا متوجه اتفاق جالبی می‌شوید و آن هم اینست که برخلاف کنکورهای گذشته که از فصل اول دهم سؤالی نمی‌آمد در دی ماه ۲ سؤال طرح شده است. پس انتظار می‌رود دانش‌آموزان عزیز از فصلی غافل نشوند.

بودجه بندی زیست شناسی یازدهم + آپدیت بودجه بندی زیست یازدهم کنکور ۱۴۰۲

بودجه بندی زیست کنکور برای پایه یازدهم شامل ۱۵ سوال است که اگر بر این درس مسلط شوید می توانید ۳۴ % از آن را با موفقیت پاسخ دهید. زیست شناسی یازدهم دارای ۹ فصل می باشد که در ادامه به بررسی بودجه بندی آن خواهیم پرداخت.

  • فصل ۱ (تنظیم عصبی): اولین فصل از زیست کنکور پایه یازدهم تحت عنوان ( تنظیم عصبی ) است. تعداد سوالاتی که از این فصل در کنکور مطرح می شود ۱ تاست که با سایر فصل ها به صورت ترکیبی مطرح می شود.(در کنکور دی ۱۴۰۱، ۲ سوال از این فصل طرح شده بود)
  • فصل ۲ (تنظیم عصبی): فصل دوم زیست شناسی یازدهم ۲ سوال در کنکور دارد که تمام آن ها به صورت مستقل مطرح می شود و فاقد سوالات ترکیبی با سایر فصول است.(در کنکور دی ۱۴۰۱، یک سوال از این فصل طرح شده بود)
  • فصل ۳ (دستگاه حرکتی): مبحث فصل سوم در خصوص دستگاه حرکتی است که مانند فصل قبل دارای سوالات مستقل می باشد و تعداد آن ها ۳ تاست.(در کنکور دی ۱۴۰۱، ۳ سوال از این فصل طرح شده بود)
  • فصل ۴ (تنظیم شیمیایی) : فصل چهارم در خصوص تنظیم شیمیایی می باشد. تعداد سوالاتی که از این فصل در کنکور سراسری مطرح می شود ۱ تاست اما به صورت ترکیبی با سایر فصول است. این فصل سوال مستقل ندارد.(در کنکور دی ۱۴۰۱، یک سوال از این فصل طرح شده بود)
  • فصل۵ فصل پنجم یا ایمنی ، دارای ۱ سوال در کنکور می باشد که به شکل ترکیبی با سایر فصول مطرح می شود.(در کنکور دی ۱۴۰۱، ۲ سوال از این فصل طرح شده بود)
  • فصل ۶ (تقسیم یاخته) :فصل ششم در خصوص تقسیم یاخته یا تقسیم سلولی است که تعداد سوالات ۲ عدد است و به صورت ترکیبی با سایر فصول مطرح خواهد شد.(در کنکور دی ۱۴۰۱، ۱ سوال از این فصل طرح شده بود)
  • فصل ۷ (تولید مثل) :فصل هفتم در خصوص تولید مثل است. تعداد سوالات این فصل در کنکور سراسری ۳ سوال می باشد که ۲ تا از آن ها به صورت ترکیبی می باشد.(در کنکور دی ۱۴۰۱، ۳ سوال از این فصل طرح شده بود)
  • فصل ۸ (تولید مثل نهاندانگان) :فصل هشتم یا تولید مثل نهاندانگان دارای ۳ سوال می باشد که به طور ترکیبی با سایر فصول مطرح خواهد شد.(در کنکور دی ۱۴۰۱، یک سوال از این فصل طرح شده بود)
  • فصل ۹ (پاسخ گیاهان به محرک‌ها) :فصل نهم زیست شناسی پایه یازدهم در خصوص پاسخ گیاهان به محرک ها می باشد که ۱ سوال مستقل در کنکور دارد.(در کنکور دی ۱۴۰۱، یک سوال از این فصل طرح شده بود)

بودجه بندی زیست یازدهم (بر اساس کنکور دی ۱۴۰۱)

فصل ۱

۲ سوال

فصل ۲

۱ سوال

فصل ۳

۳ سوال

فصل ۴

۱ سوال

فصل ۵

۲ سوال

فصل ۶

۱ سوال

فصل ۷

۳ سوال

فصل ۸

۱ سوال

فصل ۹

۱ سوال

تعداد کل سوالات

۱۵ سوال

بودجه بندی زیست شناسی دوازدهم + آپدیت بودجه بندی زیست دوازدهم کنکور ۱۴۰۲

زیست شناسی پایه دوازدهم شامل ۱۶ سوال است. این بدین معنی است که ۳۲ درصد از سوالات زیست کنکور از پایه دوازدهم تشکیل شده است. زیست شناسی پایه دوازدهم شامل ۸ فصل است. بودجه بندی زیست کنکور برای هر فصل در این پایه به صورت زیر است:

  • فصل ۱ (مولکول‌های اطلاعاتی): فصل اول پایه دوازدهم از ۲ سوال تشکیل شده است. این فصل سوالات ترکیبی با سایر فصل‌ها ندارد.(از این فصل در کنکور دی ۱۴۰۱ سوالی به صورت مستقیم طرح نشده بود اما در سوالات ترکیبی رد پای این فصل دیده میشد)
  • فصل ۲ (جریان اطلاعات در یاخته): این فصل شامل ۴ سوال در کنکور سراسری است. ۲ سوال این فصل به صورت مستقل از همین فصل طراحی شده است. ۲ سوال دیگر نیز حالت ترکیبی دارند و با فصل‌های دیگر ترکیب شده‌اند.(در کنکور دی ۱۴۰۱، ۳ سوال از این فصل طرح شده بود)
  • فصل ۳ (انتقال اطلاعات در نسل‌ها): فصل سوم در بودجه بندی زیست کنکور ۳ سوال دارد. ۱ سوال این فصل به صورت مستقل طراحی شده است و مربوط به موضوعات انتقال اطلاعات در نسل‌هاست. ۲ سوال نیز حالت ترکیبی دارد و با سایر فصل‌ها یا پایه‌ها طرح شده است.(در کنکور دی ۱۴۰۱، ۳ سوال از این فصل طرح شده بود)
  • فصل ۴ (تغییر در اطلاعات وراثتی): فصل چهارم ۱ سوال در بودجه بندی زیست کنکور دارد. این فصل ۱ سوال ترکیبی نیز با سایر فصل‌ها دارد.(در کنکور دی ۱۴۰۱، ۳ سوال از این فصل طرح شده بود)
  • فصل ۵ (از ماده به انرژی): فصل پنچم پایه دوازدهم یعنی از ماده به انرژی ۱ سوال در کنکور سراسری دارد. این فصل، سوالات ترکیبی ندارد.(در کنکور دی ۱۴۰۱، ۳ سوال از این فصل طرح شده بود)
  • فصل ۶ (از انرژی به ماده): دانش‌آموزان باید به ۲ سوال این فصل در کنکور پاسخ دهند. این فصل ۱ سوال ترکیبی با سایر فصل‌ها دارد.(در کنکور دی ۱۴۰۱، ۳ سوال از این فصل طرح شده بود)
  • فصل ۷ (فناوری‌های نوین زیستی): فصل هفتم در کنکور سراسری شامل ۱ سوال است. این فصل سوالات ترکیبی ندارد.(در کنکور دی ۱۴۰۱، یک سوال از این فصل طرح شده بود)
  • فصل ۸ (رفتارهای جانوران): این فصل شامل ۲ سوال در کنکور سراسری است و سوالات ترکیبی ندارد.(در کنکور دی ۱۴۰۱، ۲ سوال از این فصل طرح شده بود)

بودجه بندی زیست یازدهم (بر اساس کنکور دی ۱۴۰۱)

فصل ۱

(از این فصل در کنکور دی ۱۴۰۱ سوالی به صورت مستقیم طرح نشده بود اما در سوالات ترکیبی رد پای این فصل دیده میشد)

فصل ۲

۳ سوال

فصل ۳

۳ سوال

فصل ۴

۳ سوال

فصل ۵

۳ سوال

فصل ۶

۳ سوال

فصل ۷

۱ سوال

فصل ۸

۲ سوال

تعداد کل سوالات

۱۸ سوال

در ادامه برای آشنایی باسایر بودجه بندی های دروس کنکور توصیه میکنم حتما مقاله‌هایی که برای شما در زیر آورده شده است را مطالعه بفرمایید:

بودجه بندی مبحثی زیست کنکور (آپدیت کنکور ۱۴۰۲)

در ادامه بخش قبلی که بودجه بندی سوالات زیست کنکور را به صورت پایه به پایه بررسی کردیم می رسیم به بود جه بندی سوالات به صورت مبحثی که می توان آن را به ۶ بخش تقسیم بندی کرد :

بودجه بندی مبحثی زیست کنکور

عنوان مبحثتعداد سوالکنکور ۱۴۰۲
زیست گیاهی۷ ۸ سوال
بدن انسان۷۱۸ سوال
زیست جانوری۱۲۴ سوال
ژنتیک۱۲۴ سوال
شکل ۲۲۰ سوال
شمارشی۱۲۱۱ سوال

در جدول بالا تعداد سوالات زیست در کنکور را بر اساس مبحث مشاهده می کنید; اما در اینجا ممکن است بپرسید که مجموع سوالات زیست شناسی ۴۵ تست نیست، پس چرا تعداد سوالات جدول بالا از ۴۵ تست بیشتر است؟ در پاسخ باید به ماهیت زیست شناسی کنکور اشاره کرد که سؤالات آن کاملاً ترکیبی است; از طرفی سوالات شمارشی ممکن است از بقیه مباحث مطرح شود و بودجه بندی جداگانه ای نداشته باشد. بنابراین این موضوع باعث تفاوت تعداد کل سوالات با جدول بالا شده است.

تحلیل زیست کنکور ۱۴۰۲

در تصاویر بالا متوجه می‌شوید که زیست کنکور به دو صورت مبحثی و پایه‌ای بررسی شده است. یکی از دلایل اختلاف زیاد تعداد سؤالات هر مبحث زیست نسبت به کنکور سال گذشته مربوط به سلیقه طراح بوده و دلیل دوم حذفیات مربوط به دوران کرونا بوده است. بر همین اساس کنکور ۱۴۰۲ نسبت به کنکور سال‌های گذشته تغییرات چشمگیری داشت اولین تغییر مربوط به کاهش بودجه‌بندی زیست بود و تعداد سؤالات از ۵۰ تست به ٤٥ تست کاهش داشت و دومین تغییر مربوط به زمان پاسخگویی بود که برای هر تست داوطلبان یک دقیقه زمان داشتند یعنی ۴۵ دقیقه. پس نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده بود.

سومین تغییر این بود که امسال زیست‌شناسی بعنوان یک دفترچه مستقل مطرح شده بود و داوطلب نمی‌توانست زمان یک درس دیگر به زیست‌شناسی اختصاص دهد. چهارمین تغییر که تحت عنوان چالشی می‌تونیم ازش صحبت کنیم مربوط به این است که دانش‌آموز باید در یک دقیقه سؤال را می‌خواند، تحلیل درست انجام می‌داد و گزینه صحیح را انتخاب می‌کرد.

نکته دیگر این که در مطالعه درس زیست باید از پایه‌های زیست کم کم فاصله بگیریم و به سراغ مباحث زیست برویم که در کنکور دیماه کاملاً مشهود بوده است. پس در ادامه با ما همراه باشید:

برخلاف آن چه تصور می‌شد تعداد تست‌هایی که از زیست دهم به صورت مستقل مطرح شده بود کم بود و مبحث گیاهی نسبت به سال گذشته تعداد سؤالات کمتری داشت.

حال اگر بخواهیم تست‌ها که را با دید مبحثی تحلیل کنیم مبحث ژنتیک، مبحث جانوری، مبحث گیاهی و بدن انسان و یک سری فصل‌هایی مثال ۷-۶-۵-۲-۱ دوازدهم و فصل ۷-۶-۱ دهم را تحت عنوان زیست سلولی/ مولکولی بنامیم حدود ۱۰ سؤال داشت و بیشترین سؤالات مربوط به بدن انسان بود و حدود ۱۸ سؤال را به خود اختصاص داده بود.

ژنتیک حدود ۴ تست و گیاهی حدود ۸ تست را به خود اختصاص داده بودند. و موضوعاتی مانند دنیای زنده و جمعیت‌های جانوری مثل زیست دوازدهم فصل ۸ و فصل ۴ دوازدهم گفتارهای ۳ و ۲ و نیز زیست دهم فصل ۱ گفتارهای ۲ و ۱ اینها هم به صورت ترکیبی چیزی حدود ۳ سؤال به خود اختصاص داده بودند.

فصل‌های ترکیبی زیست کنکور ۱۴۰۲

  • فصل‌های ترکیبی زیست سلولی مولکولی فصل‌های ۷-۶-۱ زیست دهم و فصل‌های ۲ و ۱ زیست دوازدهم.
  • فصل‌های ترکیبی مربوط به زیست جانوری و بدن انسان فصل‌های ۵-۴-۳-۲-۱ زیست دهم و فصل ۷-۵-۴-۳-۲-۱  زیست یازدهم
  • فصل‌های ترکیبی زیست گیاهی کنکور فصل‌های ۷ و ۶ دهم و فصل‌های ۹ و ۸ یازدهم و نیز فصل ۶ دوازدهم.
  • فصل ترکیبی زیست‌شناسی نوین و فناوری‌های نوین فصل ۱ زیست دهم و ۷-۶-۵-۲-۱ دوازدهم
  • فصل‌های ترکیبی ژنتیک کنکور فصل‌های ۸-۷-۶ یازدهم و فصل‌های ۴-۳-۲-۱ زیست دوازدهم.

دقت کنید که تعداد سوالات هر فصل از زیست در کنکور و تعداد سوالات هر مبحث زیست کنکور که تا اینجا مشاهده کردید مربوط به آخرین کنکور برگزار شده می‌باشد و ممکن است در تعداد سوالات ترکیبی تغیراتی ایجاد شود اما بودجه‌بندی زیست فوق یک میانگین کامل از تعداد سوالات زیست در کنکور است که با خیال راحت می‌توانید از آن استفاده کنید. در ادامه با ها همراه باشید چرا که نکات مهمی در مورد زیست کنکور برای شما قرار دادیم.

نکات مهمی که باید در مطالعه زیست کنکور بدانید:

۱. در کنکور باید به سوالاتی که در مورد ژنتیک بحث می کنند توجه کنید، مباحث مهمی هستند.

۲. معمولا سوالاتی که از بحث ژنتیک مطرح می شوند عموما محاسباتی نخواهند بود.

۳. در مجموع در کنکور تجربی در درس زیست سوال آسان نداریم.

۴.  متاسفانه بسیاری از داوطلبین از مباحثی همچون مباحث گیاهی ، سطحی عبور می کنند.در مطالعات خودتان به مباحث گیاهی اهمیت بدهید

۵. فصل های متابولیسم می توانند در کنکور نقش داشته باشند، از این مباحث غافل نشوید.

۶. اخیرا در کنکور زیست تعداد سوالات ترکیبی به صورت چشمگیری افزایش داشته ، پس تسلط کافی بر مباحث لازمه پاسخگویی به سوالات ترکیبی زیست است.

خب ممنون از اینکه تا اینجا با ما همراه بودید. برای مطالعه بودجه بندی سایر دروس تخصصی هم می‌توانید  از طریق لینک‌های زیر اقدام کنید تا با دید باز تر و هوشمندانه تر دروس کنکور را مطالعه کنید :

بودجه بندی زمین شناسی کنکور ۱۴۰۲
مطالعه

دکتر غلامرضا عبدلی

غلامرضا عبدلی هستم دکترای تخصصی مشاوره ، مدرس دانشگاه و مدرس کارگاه های تربیت مشاور تحصیلی. افتخار این را دارم که با 20 سال تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی بتوانم به شما عزیزان کمک کنم.

‫۲ نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا