بودجه بندی سوالات کنکور

بودجه بندی شیمی کنکور

اهمیت سلام به همراهان عزیز، دکتر غلامرضا عبدلی هستم امروز در این مقاله در نظر دارم در راستای سری مقالات بودجه بندی کنکور به بودجه بندی شیمی کنکور برای رشته ی پرطرفدار ریاضی و تجربی در وبسایت درس جت بپردازم. با من همراه باشید. از این که پایان این صحنه نظر خود را برای ما کامنت کنی خوشحال میشیم.

بودجه بندی شیمی کنکور ۱۴۰۲

بررسی بودجه بندی کنکور به داوطلبان عزیز پیشنهاد می شود به دلیل این که اولا شیمی از مهم ترین دروس کنکور تجربی و ریاضی است و دوم این که داوطلبی که هوشمندانه درس می خونه به این مطلب رسیده که باید طبق اهمیت مباحث شیمی درس بخونه و برای مباحث با اهمیت تر بیشتر درس بخونه پس بودجه بندی به این دلایل اهمیت داره :

با توجه به این که تعداد دفترچه ها و پاسخ نامه های کنکور ۱۴۰۲ نسبت به سال های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است بیشترین تعداد دفترچه ها ، مختص داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی بود. تعداد دفترچه های این گروه با احتساب بهیاری ۴ دفترچه بود. داوطلبان گروه سوم تجربی ۳ دفترچه دریافت کردند). دفترچه شماره یک شامل ۴۵ سوال زیست شناسی بود که قبلا توضیح داده شده و دفترچه شماره ۲ گروه علوم تجربی شامل ۳۰ سوال فیزیک و ۳۵ سوال شیمی بود که نسبت به کنکور گذشته تغییری نکرده است .

 

 

 

بودجه بندی شیمی 1

 

اهمیت درس شیمی در کنکور ۱۴۰۲

قبل از کنکور دی ماه ۱۴۰۱؛ درس شیمی زیر گروه دو محسوب می‌شد و اهمیت زیادی داشت. اما برای کنکور ۱۴۰۲ چیزی به نام زیر گروه نداریم و سؤالات شیمی هم به عنوان سومین درس در کنکور مطرح می‌شوند. بر همین اساس از نظر ماهیتی این درس راحت‌تر از ریاضی و زیست برای مطالعه و تحصیل تست می باشد چرا که تست‌های آن به نسبت ریاضی فرمول کمتری دارد و به نسبت زیست نیز نکات ظریف و حفظی کمتری دارد اما علت آن که داوطلبان از پس آن بر نمی‌آیند یکی نداشتن روش مطالعه صحیح در این درس و دیگری نداشتن هنر آزمون درست است.

با این حال اهمیت شیمی در کنکور برای گروه آزمایشی علوم تجربی بسیار زیاد است. با توجه به این درس شیمی از ۳ بخش مسائل، حفظیات و مفاهیم تشکیل شده است؛ میزان توجه داوطلبان به این درس در کنکور بیشتر از دروس فیزیک و ریاضی است. با این حال ضریب این درس تأثیر بسزایی در کسب رتبه داوطلب دارد پس به یاد داشته باشید حذف شیمی و مطالعه نکردن آن می‌تواند رتبه شما را تا حد زیادی تنزل دهد.

ضریب شیمی در کنکور تجربی

کنکوری عزیز، همان‌طور که اطلاع دارید درس شیمی در رشته‌های ریاضی و تجربی دارای مباحث یکسان است اما این درس در هر دو رشته دارای ضریب و تأثیر متفاوت است. لذا با توجه به اینکه شیمی در سال‌های اخیر با توجه به عملکرد بد داوطلبان در پاسخ‌گویی به یکی از رتبه‌سازترین درس‌ها در هر دو رشته تبدیل شده است و به شدت برای شما جهت کسب رتبه دلخواه تعیین کننده است.

نوشته های مشابه

در رشته تجربی شیمی دارای ضریب ۹ است و از این لحاظ یعنی از لحاظ ارزش عددی، جایگاه دوم را بعد از زیست‌شناسی به خود اختصاص می‌دهد.

ضریب شیمی در کنکور تجربی = ضریب شیمی در کنکور تجربی ۱۴۰۲ برابر با ۹ است

ضریب شیمی در کنکور ریاضی

در رشته ریاضی شیمی دارای ضریب ۷ است و از این لحاظ یعنی از لحاظ ارزش عددی، جایگاه آخر را بعد از دو درس ریاضی و فیزیک به خود اختصاص می‌دهد.

ضریب شیمی در کنکور ریاضی = ضریب شیمی در کنکور ریاضی ۱۴۰۲ برابر با ۷ است

تعداد سوالات شیمی کنکور

احتمالا همه شما میدانید که چه تعداد سوال و در چه زمانی، باید در این درس پاسخ داده بشه. اینکه از همین الان میانگین زمان پاسخ دهی به هر سوال شیمی را تمرین کنید؛ بسیار راه گشا خواهد بود.

 
رشته تجربی
تعداد کل سوالات: ۳۵ سوال
شماره سوالات: از ۷۶ تا ۱۱۱ دفترچه تخصصی
مدت زمان پاسخگویی: ۳۵ دقیقه
میانگین زمان پاسخگویی هر سوال: ۶۰ ثانیه

نکته: در درس شیمی ۱۲ سؤال مسئله داشتیم. از این ۱۲ سؤال حدود ۶ تست دو مجهولی بودند و حدود ۱۰ تست را می‌شد با محاسبات انجام داد. و حدود ۳ تست سؤالات سختی بودند. ۱۴ سؤال شمارشی داشتیم و از نظر اهمیت اگر بخواهیم شیمی را تحلیل کنیم فصل یک پایه یازدهم حدود ۱۰ تست را به خودش اختصاص داده بود و اگر داوطلبی فصل ۱ شیمی یازدهم را مسلط نبود به شدت دچار مشکل می‌شد. به طور کلی آزمون شیمی در دی ۱۴۰۱ آزمون متوسطی بود.

رشته ریاضی
تعداد کل سوالات: ۳۰ سوال
شماره سوالات: از ۷۶ تا ۱۰۵ دفترچه تخصصی
مدت زمان پاسخگویی: ۳۰ دقیقه
میانگین زمان پاسخگویی هر سوال: ۶۰ ثانیه

در ادامه برای آشنایی باسایر بودجه بندی های دروس کنکور توصیه میکنم حتما مقاله‌هایی که برای شما در زیر آورده شده است را مطالعه بفرمایید:

تحلیل سؤالات شیمی کنکور دی ۱۴۰۱

اگر بخواهیم سؤالات شیمی کنکور در دی ۱۴۰۱ را با یک دید کمی و کیفی بررسی کنیم باید گفت که سؤالات نسبت به سال‌های قبل دارای توازن میان ۳ پایه نبود و تغییراتی در هر پایه داشت. مسائل شیمی کنکور کاهش یافته بود و تعداد سؤالات حفظی شیمی در کنکور (همان بخش مفاهیم) افزایش یافته بود. تعداد سؤالات شمارش تقریباً ۲ سؤال کمتر شده بود نسبت به کنکور تیر ۱۴۰۱ و به همین دلیل آزمون را زمان‌بر کرده بود. از نظر کیفی نسبت به شیمی کنکور تیر ۱۳۰۰ سطح سؤالات متوسط بود.

بودجه بندی شیمی کنکور تجربی نظام جدید

بچه ها شما باید با بودجه بندی به طور کامل آشنا باشید و درس‌های آسان و تست خیز را تشخیص بدید. همون طور که می‌دونید سوالات شیمی کنکور از سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم طراحی می‌شه. بودجه بندی شیمی کنکور تجربی به صورت زیر است:

بودجه بندی شیمی کنکور تجربی 1402

بودجه بندی شیمی پایه دهم تجربی

شیمی پایه دهم تجربی از سه فصل تشکیل شده و شما باید به سوالات این سه فصل در کنکور تجربی پاسخ بدید. ۸ سوال شیمی از پایه دهم تجربی طراحی می‌شه. این به این معنیه که ۲۳ درصد از سوالات شیمی کنکور متعلق به این پایه ست . بودجه بندی شیمی کنکور برای پایه دهم تجربی به صورت زیر است:

  • فصل اول: کیهان زادگاه الفبای هستی: ۳ سوال
  • فصل دوم: رد پای گازها در زندگی: ۳ سوال
  • فصل سوم: آب، آهنگ زندگی: ۲ سوال

بودجه بندی شیمی پایه یازدهم تجربی

داوطلبان گروه تجربی باید به پایه یازدهم توجه بیشتری داشته باشند. این پایه از ۱۴ سوال در کنکور سراسری تشکیل شده است و اگر داوطلبان بتوانند به سوالات این پایه به درستی پاسخ دهند یک تراز ۴۰ درصدی برای شیمی کنکور کسب می‌کنند. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که پایه یازدهم در شیمی کنکور تجربی نقش مهمی دارد. بودجه بندی شیمی کنکور نظام جدید برای این پایه به صورت زیر است:

  • فصل اول: قدر هدایای زمینی را بدانیم: ۴ سوال
  • فصل دوم: در پی غذای سالم: ۴ سوال
  • فصل سوم: پوشاک، نیازی پایان ناپذیر: ۶ سوال
 

بودجه بندی شیمی پایه دوازدهم تجربی

بودجه بندی شیمی کنکور نظام جدید برای پایه دوازدهم از ۱۳ سوال تشکیل شده. داوطلبان گروه تجربی باید چهار فصل این پایه را به خوبی مطالعه کنند تا یک تراز ۳۷ درصدی برای شیمی کنکور کسب کنند. بودجه بندی شیمی کنکور برای این پایه به صورت زیر است:

  • فصل اول: مولکول‌ها در خدمت تندرستی: ۳ سوال
  • فصل دوم: آسایش و رفاه در سایه شیمی: ۴ سوال
  • فصل سوم: شیمی جلوه‌ای از هنر، زیبایی و ماندگاری: ۴ سوال
  • فصل چهارم: شیمی، راهی به سوی آینده‌ای روشن‌تر: ۲ سوال

بودجه بندی پایه ای شیمی کنکور تجربی

مباحث مهم کنکور شیمی تجربی

  • پوشاک، نیازی پایان ناپذیر
  • قدر هدایای زمینی را بدانیم
  • در پی غذای سالم
  • آسایش و رفاه در سایه شیمی
  • شیمی جلوه‌ای از هنر، زیبایی و ماندگاری
  • آب، آهنگ زندگی
  • شیمی، راهی به سوی آینده‌ای روشن‌تر
بودجه بندی شیمی کنکور 1402
بودجه بندی شیمی کنکور رشته تجربی و ریاضی

بودجه بندی شیمی کنکور ریاضی نظام جدید 

داوطلبان گروه ریاضی باید به ۳۵ سوال شیمی در ۳۵ دقیقه پاسخ دهند. هر سوال تنها ۶۰ ثانیه زمان برای پاسخگویی دارد بنابراین داوطلبان باید سرعت عمل زیادی داشته باشند. داوطلبان گروه ریاضی برای شیمی کنکور باید سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم را مطالعه کنند. بودجه بندی شیمی کنکور نظام جدید برای این سه پایه به صورت زیر است:

بودجه بندی شیمی کنکور ریاضی ۱۴۰۲

 

بودجه بندی شیمی پایه دهم ریاضی

شیمی پایه دهم برای داوطلبان گروه ریاضی از ۱۱ سوال تشکیل شده است. داوطلبان گروه ریاضی با پاسخگویی به این سوالات یک تراز ۳۱ درصدی کسب می‌کنند. بودجه بندی شیمی کنکور برای پایه دهم ریاضی به صورت زیر است:

  • فصل اول: کیهان زادگاه الفبای هستی: ۲ سوال
  • فصل دوم: رد پای گازها در زندگی: ۳ سوال
  • فصل سوم: آب، آهنگ زندگی: ۶ سوال
 

بودجه بندی شیمی پایه یازدهم ریاضی

یکی از مهم‌ترین پایه‌های شیمی کنکور برای داوطلبان گروه ریاضی پایه یازدهم است. بودجه بندی شیمی کنکور برای این پایه با ۱۳ سوال و یک تراز ۳۸ درصدی به صورت زیر است:

  • فصل اول: قدر هدایای زمینی را بدانیم: ۴ سوال
  • فصل دوم: در پی غذای سالم: ۵ سوال
  • فصل سوم: پوشاک، نیازی پایان ناپذیر: ۴ سوال

بودجه بندی شیمی پایه دوازدهم ریاضی

شیمی پایه دوازدهم ریاضی از چهار فصل تشکیل شده است و داوطلبان باید به ۱۱ سوال این فصل پاسخ دهند. داوطلبان اگر بتوانند به تمامی سوالات پاسخ دهند یک تراز ۳۱ درصدی برای این درس کسب می‌کنند. بودجه بندی شیمی کنکور برای این پایه به صورت زیر است:

  • فصل اول: مولکول‌ها در خدمت تندرستی: ۳ سوال
  • فصل دوم: آسایش و رفاه در سایه شیمی: ۳ سوال
  • فصل سوم: شیمی جلوه‌ای از هنر، زیبایی و ماندگاری: ۲ سوال
  • فصل چهارم: شیمی، راهی به سوی آینده‌ای روشن‌تر: ۳ سوال

مباحث مهم کنکور شیمی ریاضی

  • آب، آهنگ زندگی
  • در پی غذای سالم
  • کیهان زادگاه الفبای هستی
  • شیمی جلوه‌ای از هنر، زیبایی و ماندگاری

مقاله پیشنهادی: شروع کنکور از عید

نکات مهمی که باید در مورد درس شیمی بعد از کنکور سال گذشته به آن توجه کنید:

۱. سوالات شمارشی، نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است.

۲. سوالات شمارشی اکثرا به شیوه چند موردی مطرح شده است.

۳. همچنین شیوه انتخابی (الف، ب و…) هم در بین سوالات شمارشی وجود دارد.

۴. تست های مسائل مربوط به PH و الکتروشیمی خیلی سخت نیستند.

۵. اعداد مسائل بر خلاف گذشته کمی بهتر شده اند. محاسبات سبک تر و آسان تر شده است.

۶. معمولا ۳ تا ۵ تست از مسائل به صورت دو مرحله ای مطرح شده اند.

۷. تعداد مسائل کاهش قابل توجهی داشته است. اما همچنان در این بخش سوالات چالشی مطرح می شود.

۸. سوالات مفهومی، بسیار پر رنگ تر شده اند.

۹. حداقل ۴ سوال، به صورت مستقیم از شکل ها و نمودار ها مطرح شده اند.

۱۰. مسائل محاسباتی رشته ریاضی، تقریبا سنگین تر از رشته تجربی، مطرح شدند.

پس طبق موارد بالا نتیجه میگیریم : در شیمی کنکور تقریبا دیگه چیزی به نام سوالات حفظی وجود نداره و پاسخ دادن به سوالات شمارشی نیاز به تسلط خیلی قوی روی مباحث داره. سعی کنید هیچ مبحثی از شیمی رو حذف نکنید. چرا که در سوالات شمارشی اگر تسط کامل به تمامی مطالب یک یا چند مبحث نداشته باشید، نمیتونید به اون سوال جواب بدید.

جمع بندی

خب دوستان عزیز در پایان مقاله متوجه شدیم که درس شیمی در رشته های ریاضی و تجربی دارای ضریب و تاثیر متفاوت است ولی دارای مباحث یکسان است و هیچ تفاوتی بین مباحث آن وجود ندارد با این حال در سال های اخیر باتوجه به عملکرد بد داوطلبان در پاسخگویی به سوالات این درس به یکی از رتبه سازترین درس ها در هر دو رشته تبدیل شده است این در حالی است که در سال های اخیر تقریبا نصف داوطلبان کنکور در این درس درصد منفی کسب کرده اند پس اهمیت دادن داوطلب به این درس و یک مطالعه و یادگیری عمیق و همه جانبه می تواند داوطلب را در رسیدن به رتبه و دلخواه یاری دهد.

در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای شما کنکوری عزیز امیدوارم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. دیدگاه ها ، سوالات و نظرات خود را پایین این صفحه بپرسید.

خب ممنون از اینکه تا اینجا با ما همراه بودید. برای مطالعه بودجه بندی سایر دروس تخصصی و بخش های مرتبط هم می‌توانید  از طریق لینک‌های زیر اقدام کنید تا با دید باز تر و هوشمندانه تر دروس کنکور را مطالعه کنید :

بودجه بندی سوالات ریاضی کنکور(رشته ریاضی و تجربی)
مطالعه

دکتر غلامرضا عبدلی

غلامرضا عبدلی هستم دکترای تخصصی مشاوره ، مدرس دانشگاه و مدرس کارگاه های تربیت مشاور تحصیلی. افتخار این را دارم که با 20 سال تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی بتوانم به شما عزیزان کمک کنم.

‫۴ نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا