مقالات مشاوره کنکور

ترمیم معدل دیپلم

سلام غلامرضا عبدلی هستم از وبسایت درس جت و در این مقاله به صفر تا صد ترمیم معدل دیپلم می پردازم لطفا در ادامه با من همراه باشید.

موضوع  تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری موضوع جدیدی نیست. نمرات نهایی امتحانات نهایی دانش آموزان دوره دوم متوسطه به طور مستقیم بر نتیجه کنکور داوطلبان تأثیر می گذارد. با تصمیم اخیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو مبنی بر تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲ بازتاب زیادی در بین داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۲ داشته است.

امروزه تاثیر سوابق تحصیلی در مدارک تحصیلی دیپلم موج عظیمی از نگرانی ها را به همراه دارد. این مورد برای آن دسته از دانش آموزانی که در امتحانات نهایی سال دوازدهم، دیپلم و پیش دانشگاهی نمرات خوبی کسب نکرده اند، نگران کننده تر است. به همین منظور در ادامه این مقاله ترمیم معدل دیپلم و پیش دانشگاهی در کنکور سراسری ۱۴۰۲ بررسی شده است.

بحث افزایش معدل یکی از چالش برانگیزترین موضوعات به خصوص برای افرادی است که معدل پایینی دارند و همیشه می خواهند آن را ارتقا دهند. با توجه به شرایط فعلی، معدل می تواند تاثیر بسزایی در موفقیت داشته باشد و اگر شما هم جزو افرادی هستید که به دنبال ارتقای معدل خود هستید، نگران نباشید؛ در این مقاله تمامی سوالات مربوط به طرح تعمیر معدل و هر آنچه که برای تعمیر معدل نیاز دارید را از سایت درس جت در اختیار شما قرار می دهم. بنابراین، اگر به دنبال اطلاعاتی در مورد نحوه ترمیم معدل و اقداماتی که برای افزایش معدل خود باید انجام دهید، هستید، تا پایان مقاله با من همراه باشید و در صورت داشتن هر گونه سوال در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

 

ترمیم معدل دیپلم چیست؟

ترمیم معدل برای افرادی که به هر دلیلی معدل پایینی دارند را می توان راه نجاتی دانست. در واقع فرصت جدیدی برای فارغ التحصیلانی است که قصد ثبت نام در کنکور را دارند می توانند با افزایش معدل دیپلم از تاثیرات مثبت آن برخوردار شوند.

در سال های اخیر با توجه به اینکه رشته های بدون کنکور رو به افزایش است و با توجه به سوابق تحصیلی دانش آموزان گزینش می کنند لذا ترمیم معدل برای رشته بدون کنکور بدون کنکور بسیار مهم است.

در تشریح ترمیم معدل دیپلم و سوابق تحصیلی نظام جدید، هر فردی که بخواهد درس یا دروسی را مجدد گذرانده و معدل خود را بالا ببرد، می تواند درخواست خود را برای شرکت مجدد در امتحانات نهایی ارائه دهد.
نکته ای که باید به آن توجه شود این است که اصلاح معدل در کارنامه کتبی منظور نمی شود و به صورت سیستمی از طریق آموزش و پرورش برای تاثیر در کنکور به سازمان سنجش ارسال می شود.
 
نکته دیگری که باید به آن توجه شود این است که اگر در آزمون ترمیم معدل کتبی دیپلم ثبت نام کنید و نمره کمتری نسبت به نمره اولیه کسب کنید، نمره قبلی شما یعنی نمره بهتر برای شما در نظر گرفته می شود.

اما یکی از سوالات رایج در مورد محدودیت ترمیم معدل است. افرادی که قصد شرکت در ترمیم معدل برای نظام قدیم را دارند، در صورتی که مدرک دیپلم خود را بعد از سال ۸۴ و مدرک پیش دانشگاهی خود را بعد از سال ۹۱ دریافت کرده باشند، مجاز به شرکت در طرح ترمیم معدل هستند.

معرفی رشته مهندسی هوافضا
مطالعه

آخرین چیزی که در این قسمت باید بدانید این است که برای هر درس فقط یک بار مجاز به شرکت در طرح ترمیم معدل هستید. البته با توجه به تغییرات کنکور ۱۴۰۲ اطلاعیه ای به منظور شرکت نامحدود در ترمیم معدل دیپلم اعلام شده است. برای اطلاعات کامل توصیه می کنم بعد از این مقاله مقاله نحوه کنکور آزمون ۱۴۰۲ را مطالعه کنید.

اهمیت ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۲

ثبت نام آزمون ترمیم معدل در واقع امکان شرکت مجدد در امتحانات دروسی است که فرد موفق به کسب نمره بالا نشده است. در نتیجه ترمیم معدل مانند ترمیم معدل برای دانشگاه فرهنگیان، یک فرصت برای بهبود تأثیر معدل در کنکور سراسری است و در صورتی که نمره جدید فرد بالاتر از نمره قبلی او باشد در سوابق تحصیلی کنکور تأثیر داده می‌شود. و چنانچه نمره پایین‌تر باشد سازمان سنجش نمره بهتر را برای داوطلب تأثیر می‌دهد.

افراد مجاز برای شرکت در ترمیم معدل کنکور ۱۴۰۲

  • داوطلبان دارای دیپلم‌های نظری نظام جدید (۳-۳-۶)
  • متقاضیان دارای دیپلم‌های شاخه فنی حرفه‌ای و کار و دانش (۳-۳-۶)
  • فارغ‌التحصیلان دوره پیش دانشگاهی دارای سابقه تحصیلی (۴ عنوان درس نهایی)
  • فارغ‌التحصیلان دوره متوسطه سالی واحدی ـ ترمی واحدی دارای مدرک پیش‌دانشگاهی از سال ۱۳۸۴ به بعد.
  • فارغ‌التحصیلانی که قبلاً سابقه تحصیلی ایجاد کرده‌اند.

مشمولان ایجاد سابقه تحصیلی

  • فارغ‌التحصیلان دوره متوسطه شاخه نظری نظام‌های آموزشی قبل از سال ۱۳۸۴
  • دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان نظام‌های آموزش شاخه کار و دانش و فنی حرفه‌ای
  • فارغ‌التحصیلان مدارس بین‌الملل و دارندگان گواهینامه معادل دوره متوسطه و پیش دانشگاهی صادره از کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی
  • طلاب حوزه علمیه که دارای سطح یک حوزه هستند.
  • فارغ‌التحصیلان دوره پیش دانشگاهی قبل از سال ۱۳۹۱
  • فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموزان شاخه نظری داوطلب شرکت در گروه آزمایش غیر متناظر با رشته تحصیلی خود.

زمان و محل ثبت نام برای ترمیم معدل کنکور ۱۴۰۲

ثبت نام برای ترمیم معدل یک ماه قبل از امتحانات نهایی (خرداد، شهریور و دی) صورت می‌پذیرد. و هر فرد فقط یک بار می‌تواند در ترمیم معدل شرکت کند.

محل ثبت نام ترمیم معدل دوازدهم برای کنکو ۱۴۰۲ مدرسه بزرگسالان منطقه آموزشی که قبلاً در آن فارغ‌التحصیل شده می‌باشند.

نکات مهم ترمیم معدل کنکور ۱۴۰۲

  • نمرات اکتسابی متقاضیان ترمیم معدل جایگزین نمرات قبلی نخواهد شد و صرفاً جهت اعمال در سایت سنجش در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور خواهد شد.
  • سؤال: آیا متقاضیان تحصیل در خارج از کشور می‌توانند برای ترمیم معدل از این راه اقدام کنند؟ پاسخ: خیر چون که طبق مصوبه وزارت آ.پ نمرات و معدل جدید صرفاً برای کنکور اعتبار دارد.

تاثیر ترمیم معدل در معدل دیپلم

این سوال یکی از سوالات متداول مربوط به ترمیم معدل است که ذهن بسیاری از دانش آموزان و داوطلبان را به خود مشغول کرده است. در مورد تاثیر این طرح بر معدل باید به این نکته اشاره کرد که نمرات دانش آموزان در طرح ترمیم معدل نهایی هیچ تاثیری در معدل آنها ندارد و تنها در اعمال سوابق تحصیلی در آزمون سراسری است. 

چرا باید ترمیم معدل کنیم؟

ترمیم معدل دیپلم برای کنکور بسیار مهم شده است و دلیل آن هم این است که نمرات دروسی که امتحانات آنها به صورت نهایی برگزار میشود در کنکور ۱۴۰۲ داری ۴۰ درصد تاثیر قطعی می باشد.

شرایط ترمیم معدل دیپلم

شرایط ترمیم معدل دیپلم

داوطلبانی که قصد ارتقای معدل خود را دارند به سایت آموزش و پرورش مراجعه و درخواست خود را ارسال کنند.

 

مدارک لازم برای ترمیم معدل دیپلم

متقاضیان جهت ارائه مدارک لازم جهت ثبت نام ترمیم معدل به آموزش و پرورش منطقه خود مراجعه و درخواست شرکت در طرح ترمیم معدل را ثبت نمایند. داوطلبان در زمان ثبت نام ترمیم معدل باید هزینه ای را به آموزش و پرورش پرداخت کنند و این مبلغ بر اساس تعداد دروس و تعداد واحد درسی و همچنین نوع دروس متغیر است.
برای هر درس باید هزینه مشخصی پرداخت شود، میانگین هزینه ترمیم معدل برای هر درس ۲۰۰۰۰ تومان و شهریه ثابت ۵۰۰۰۰ تومان است.
مدارک مورد نیاز برای ترمیم معدل شامل موارد زیر است:

  • شناسنامه
  • کارت ملی
  • مدرک دیپلم
  • ریز نمرات دیپلم
  • رسید پرداخت هزینه ثبت نام

زمان ترمیم معدل دیپلم

زمان ترمیم معدل دیپلم

زمان ثبت نام بین دو ماه تا ۴۵ روز قبل از امتحانات نهایی در سه نوبت (خرداد، شهریور یا دی) می باشد. البته بهتر است دو ماه قبل از آزمون حتما ثبت نام کنید.
هر فردی حق دارد یک بار در آزمون ترمیم معدل شرکت کند و باید تمامی دروس انتخابی خود را در یکی از دوره های (دی – خرداد – شهریور) امتحان دهد. ضمناً محل ترمیم معدل، حوزه امتحانات نهایی مدارس بزرگسالان می باشد.

در ضمن قبل از به پایان رسیدن این مقاله می توانید از مقالات مشابه که لینک آن ها را در قسمت پایین قرار میدهم استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: شروع کنکور از عید

ترمیم معدل نظام قدیم چگونه است؟

ترمیم معدل نظام قدیم همانند نظام جدید برگزار می شود. به این ترتیب افرادی که در سال ۸۴ به بعد دیپلم خود را گرفته اند فقط برای نمرات دروس پایه سوم دبیرستان در امتحانات نهایی و افرادی که مدرک پیش دانشگاهی خود را در سال ۹۱ به بعد گرفته اند می توانند در طرح ترمیم معدل هم برای نمرات کتبی سوم دبیرستان و هم برای نمرات کتبی پیش دانشگاهی خود اقدام کنند. امیدوارم تا الان با شرایط ترمیم معدل دیپلم نظام قدیم آشنا شده باشید.

ترمیم معدل برای خارج از کشور

با توجه به اینکه افراد زیادی تمایل به تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور دارند، ترمیم معدل برای خارج از کشور و یا ترمیم معدل برای مهاجرت به یکی از دغدغه های اصلی این افراد تبدیل شده است. به یاد داشته باشید که دو پارامتر برای پذیرش در دانشگاه های خارجی بسیار مهم است.

  1. معدل (سوابق تحصیلی)
  2. رتبه کنکور

همانطور که در قسمت های قبل اشاره کردیم، با ترمیم معدل، نمرات کسب شده در کارنامه دیپلم یا کتبی لحاظ نمی شود و تنها می تواند در رتبه کنکور موثر باشد. بنابراین افرادی که به دنبال ارتقای معدل خود در خارج از کشور و یا بهبود معدل برای مهاجرت هستند، می توانند در طرح ارتقای معدل دیپلم خود ثبت نام کرده و از مزایای آن بهره مند شوند.

چگونه برای طرح ترمیم معدل اقدام کنیم؟

برای شرکت در طرح ترمیم معدل، اولین قدم این است که به مرکز آموزش و پرورش منطقه خود مراجعه کنید و با مسئولان آموزش و پرورش در مورد نحوه ترمیم معدل صحبت کنید و سپس مدارک لازم را برای ترمیم معدل تهیه کنید و از طریق آموزش و پرورش اقدام کنید. همچنین می توانید برای ترمیم معدل خود از طریق وب سایت آموزش و پرورش اطلاعات کسب کنید.

ترمیم معدل برای دهم و یازدهم به‌ چه‌صورت است؟

برای داوطلبان مشغول به تحصیل در پایه های دهم و یازدهم فارغ از رشته تحصیلی، با توجه به اینکه آزمون های این پایه ها به صورت حضوری برگزار نمی شود، در حال حاضر نمی توانند در طرح ترمیم معدل ثبت نام کنند. اما در آینده ممکن است بتوان معدل دهم و یازدهم را نیز ترمیم کرد. اما یادتان باشد که نمرات کسب شده در پایه دهم و یازدهم در حال حاضر هیچ تاثیری در کنکور سراسری ندارد پس بهتر است به دنبال افزایش معدل یا ترمیم معدل یازدهم یا دهم نباشید.

هزینه ثبت نام ترمیم معدل دیپلم

هزینه ثبت نام ترمیم معدل دیپلم

ثبت نام ترمیم معدل نهایی حدود یک ماه قبل از امتحانات نهایی شروع می شود. هر دانش آموز فقط یک بار می تواند در آزمون ترمیم معدل شرکت کند. همچنین محدودیتی در تعداد دروس برای ترمیم وجود ندارد. متقاضیان ترمیم معدل در نظر داشته باشند که برای برگزاری آزمون مجدد برای کسانی که مدرک دیپلم خود را دریافت کرده اند حدود ۲۰ هزار تومان هزینه دریافت می شود. این مبلغ برای چاپ و تصحیح برگه ها از متقاضیان اخذ می شود.

 

جمع بندی

در آخر و از طریق عکس زیر مقاله ترمیم معدل دیپلم را برای شما جمع بندی کردیم و امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

ترمیم معدل دیپلم

 

خب دوستان خوبم به پایان مقاله ترمیم معدل رسیدیم. امیدوارم با خواندن این مقاله به اطلاعات مورد نیاز دست یافته باشید. اگر سوالی دارید که پاسخ آن را پیدا نکردید حتما در قسمت نظرات مطرح کنید تا شما عزیزان را راهنمایی کنیم. . در ضمن ، می توانید سایر موضوعات مرتبط را از طریق لینک های زیر مشاهده کنید:

سوالات متداول

آیا ترمیم معدل تاثیری در تغییر معدل کارنامه امتحانات نهایی دارد؟

خیر فقط برای سوابق تحصیلی و تاثیر در کنکور سراسری است.

آیا می توانم معدل خود را بدون شرکت در آزمون ترمیم معدل افزایش دهم؟

خیر، باید در آزمون های ترمیم معدل دروس شرکت کنید.

اگر نمره داوطلب کمتر از نمره قبلی باشد تکلیف چیست؟

با توجه به متن مقاله، اگر در ترمیم معدل نمره بالاتری نگیرید، معدل خودتان (معدل بالاتر) برای شما در نظر گرفته می شود.

معرفی‌ دانشگاه صنعتی‌ اصفهان - صفرتا 100 دانشگاه اصفهان
مطالعه

دکتر غلامرضا عبدلی

غلامرضا عبدلی هستم دکترای تخصصی مشاوره ، مدرس دانشگاه و مدرس کارگاه های تربیت مشاور تحصیلی. افتخار این را دارم که با 20 سال تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی بتوانم به شما عزیزان کمک کنم.

‫۱۹ نظرها

  1. سال۹۷ برای ترمیم معدل سوم دبیرستان “نظام قدیم” ثبت نام کردم از ده تا درس سه تا درسش فقط امتحان دادم الان میگن یک بار میشه ترمیم معدل کرد الان دیگه نمیتونم ثبت نام کنم؟ اگر جواب بله هست باید چکار کنم لطفاً راهمایی بفرمایید

      1. سلام من فارغ التحصیل رشته تجربی هستم امابرای کنکور۱۴۰۱دی ماه که شرکت کنم برای رشته انسانی ثبت نام میکنم الان من نیازی به ترمیم معدل دارم؟

        1. سلام دوست عزیز.
          بله لازمه ولی برای اطمینان در این مورد باید به آموزش و پرورش منطقه خودتون مراجعه کنید تا مراحلش رو بگن. در ضمن برای هر تعداد درسی که بخواید هم می‌تونید در ترمیم معدل شرکت کنید.

  2. سلام
    بنده دانشجوهستم امسال به خاطر معافیت تحصیلی و سال آینده انصراف میزنم میخواستم بدونم ترمیم معدل دی و خرداد میتونم شرکت کنم وقتی دانشجو هستم؟

  3. آیا دروس اقتصاد روانشناسی وفلسفه ۱که جزو دروس دوازدهم نيستند ولی تو کنکورانسانی هستند نیاز به‌ ترمیم معدل دارند،برای ترمیم آیا بايد تمام‌ دروسی که برای کنکور هست‌ چه‌ تخصصی ها وچه عمومی ها که‌ قبلا بودن اگر نمره کم بود نياز به‌ ترمیم دارند چون‌ می‌گن سال‌ دوازدهم اقتصاد..برای سال‌ های قبل هستند

  4. با سلام‌
    میخواستم کنکور دی ماه ۱۴۰۱ شرکت کنم ایا میتونم دی ماه کنکور بدم و خرداد۱۴۰۲ برای ترمیم معدل ثبت نام کنم ؟ و اینکه برای کنکور دی ماه باید در امتحانات نهایی پیش دانشگاهی شرکت کنم یا دیبلم ؟؟ من فارغ التحصیل سال۹۳ هستم

  5. سلام
    من میخواستم دو تا از درسایی که برای ترمیم دی ثبت نام کردم انصراف بدم و بزارم برا خرداد
    میخواستم بدونم میتونم این کارو انجام بدم الان؟

    1. سلام
      وقت بخیر
      طبق شنیده هایی که تا تاریخ ۱ آذر مطرح شده بله می توانید در دو نوبت درس ها را تقسیم و در امتحانات شرکت کنید.اما هنوز چیزی به مدارس بزرگسالان ابلاغ نشده.برای اطمینان بیشتر مجددا به مرکزی که برای ثبت نام ترمیم معدل رفتید مراجعه کنید.

  6. سلام دیپلم تجربی رو سال ۱۴۰۰ گرفتم اونموقع زمین جز امتحانات نهایی نبود الان برای تیر ۱۴۰۲ میخوام کنکور بدم باید زمین رو ترمیم کنم (زمین رو نهایی امتحان ندادم تا به حال ولی توی کنکور ۱۴۰۲ تاثیر داره

  7. سلام روزتون بخیر ،
    ببخشید بنده سال ۹۳ فارغ التحصیل رشته ریاضی فیزیک شدم ، و میخواهم کنکور تجربی بدم،
    جسارتا خواستم بدونم از بین دروس زمین شناسی یا علوم اجتماعی و سلامت و بهداشت باید کدوم ها را ایجاد سابقه کنم ؟
    و بنده تا مقطع ارشد دانشگاه بودم و الان سربازیم ،برای ترمیم الان فقط کپی گواهی موقت و ریز نمرات دیپلم و پیش دانشگاهی رو دارم ،آیا همین‌ها کافیه یا اصل خود مدرک هم باید باشه ؟
    چون اصل مدرک و ریز نمرات و گواهی موقت دست دانشگاه هست .
    ببخشید سوالام زیاد شد ،
    خیلی ممنونم بابت راهنماییتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا