بودجه بندی سوالات کنکور

بودجه بندی سوالات ریاضی کنکور(رشته ریاضی و تجربی)

بودجه بندی ریاضی کنکور

بچه ها سلام. امروز در این مقاله میخوایم در ادامه سری مقالات بودجه بندی دروس کنکور از وبسایت درس جت، بودجه بندی سوالات ریاضی کنکور رو برای ۲ رشته پرطرفدار ریاضی و تجربی بررسی کنیم.پس در ادامه با ما همراه باشید. در ضمن خوشحال میشیم که پس از مطالعه این مطلب نظر خودت رو برای ما کامنت کنی.

خب اول از همه یک توضیح کلی راجع به درس ریاضی میدم و بعد میریم سراغ بررسی بودجه بندی هر رشته به صورت جدا.

بچه های عزیزم اولین قدم برای موفقیت در کنکور ریاضی ۱۴۰۲ این است که شما از بودجه‌ بندی آن اطلاع داشته باشید. بودجه‌ بندی مشخص کننده مباحث مهم و کلیدی و سؤالات پرتکرار ای است که طراحان سوال به آن توجه ویژه‌ای دارند.

همانطور که می‌دانید کنکور ۱۴۰۲ دستخوش تغییراتی شده است به طوری که دروس عمومی در کلیه گروه‌ بودجه‌ بندی آزمایشی حذف شده‌اند اما تأثیر خود را به صورت ضریبی در سوابق تحصیلی داوطلبان خواهد داشت.

با این حال با بررسی و تحلیل سوالات کنکور در سال‌ های گذشته شاهد تکرار بعضی از سؤالات و مباحث مهم توسط طراحان سوال هستیم و بر این اساس اطلاعات و آگاهی از بودجه بندی کنکور ریاضی باعث می‌شود تا داوطلب نگاه عمیق و دقیق ‌تری نسبت به مباحث و سؤالات مهم داشته باشد و یک برنامه‌ ریزی اصولی برای خود در نظر بگیرد.

بودجه بندی ریاضی کنکور رشته تجربی و ریاضی

ضریب ریاضی در کنکور ریاضی

در کنکور ۱۴۰۲ رشته ریاضی، ضریب درس ریاضیات برابر با ۱۲ می باشد.

ضریب ریاضی در کنکور تجربی

در کنکور ۱۴۰۲ رشته تجربی، ضریب درس ریاضی برابر با ۷ می باشد.

در ادامه برای آشنایی باسایر بودجه بندی های دروس کنکور توصیه میکنم حتما مقاله‌هایی که برای شما در زیر آورده شده است را مطالعه بفرمایید:

بودجه بندی زبان کنکور
مطالعه

تأثیر درس ریاضی در کنکور تجربی ۱۴۰۲

واقعیت چیز دیگری است؛ ذهنیت دانش آموز هم چیز دیگر؛

نوشته های مشابه

ذهنیت عده زیادی از داوطلبان رشته تجربی این است که درس ریاضی ضریب کمتری نسبت به درسی به ‌عنوان‌ مثال زیست دارد پس من وقت کمتری به ریاضی اختصاص می‌دهم و با این دید که ریاضی درس سخت ‌تری است از این درس غافل می ‌شوند. اما واقعیت چیز دیگری است. دوست خوبم اهمیت یک درس فقط بر اساس ضریب آن مشخص نمی‌شود بلکه درصد شرکت کنندگان و تعداد افرادی که به سوالات این درس چگونه پاسخ دادند هم می ‌تواند نشان از اهمیت درس ریاضی در کنکور ۱۴۰۲ داشته باشد.

برای درک موضوع به این مثال توجه کنید:

فکر کنید در یک کنکور ۱۰۰ نفر شرکت کردند. از این صد نفر ۵۰ نفر در درس ریاضی درصد منفی کسب کردند و دو نفر درصد بالای ۵۰ داشته ‌اند و در درس زیست شناسی ۲۵ نفر درصد منفی  کسب کردند و ۱۰ نفر درصد بالای ۵۰ داشته است می ‌بینیم که در قسمت درصد های بالای ۵۰ وضعیت ریاضی ۵ برابر بدتر از درس زیست ‌شناسی است همین موضوع باعث می‌شود که درس ریاضی به خود انحراف معیار بگیرد و بدون توجه به ضریب، تاثیر بیشتری نسبت به درس زیست ‌شناسی

پس بچه های دی عزیز درصد کم ریاضی را با درصد بالای زیست ‌شناسی نمی ‌توان جبران کرد.

تعداد سوالات ریاضی کنکور

خب در این بخش میخوایم تعداد سوالات ، شماره سوالات ، مدت زمان پاسخگویی و میانگین زمان پاسخگویی سوالات ریاضی کنکور رو برای شما بگیم که دونستنش از واجباته و احتمالا همتون میدونید که چه تعداد سوال و در چه زمانی، باید در این درس پاسخ داده بشه . اینکه از همین الان میانگین زمان پاسخ دهی به هر سوال ریاضی رو تمرین کنید؛ بسیار راه گشا خواهد بود.

تعداد سوالات ریاضی کنکور رشته تجربی

رشته تجربی
تعداد کل سوالات: ۳۰ سوال
شماره سوالات: از ۱۱۱ تا ۱۴۰ دفترچه تخصصی شماره ۳
مدت زمان پاسخگویی: ۳۰ دقیقه
میانگین زمان پاسخگویی هر سوال: ۶۰ ثانیه ( ۱ دقیقه )

تعداد سوالات ریاضی کنکور رشته ریاضی

رشته ریاضی
تعداد کل سوالات: ۴۰ سوال
شماره سوالات: از ۱ تا ۴۰ دفترچه تخصصی شماره ۱
مدت زمان پاسخگویی: ۷۰ دقیقه
میانگین زمان پاسخگویی هر سوال: ۱۰۵ ثانیه ( ۱ دقیقه و ۴۵ ثانیه )

بودجه بندی ریاضی کنکور تجربی

قبل از اینکه بودجه بندی درس ریاضی در کنکور ۱۴۰۲ را داشته باشیم ملاحظه کنید که در کنکور دی ۱۴۰۲ سؤالات درس ریاضی در دفترچه شماره ۳ در کنار زمین شناسی قرار گرفته بود و تعداد سؤالات ۳۰ و از شماره ۱۱۱ تا ۱۴۰ در دفترچه اختصاصی شماره ۳ بود.

بودجه بندی ریاضی کنکور تجربی بر اساس مبحث

بودجه بندی مبحثی ریاضی کنکور تجربی

همانطور که مشاهده می کنید سؤالات درس ریاضی در کنکور تجربی ۱۴۰۲ نسبت به سال ‌های قبل تغییرات چشمگیری داشت. به عنوان مثال از فصل اول ریاضی دهم یعنی مجموعه، الگو و دنباله دو سوال بیشتر طرح شده بود ولی از تابع یک سوال کمتر. مشتق و کاربرد آن دو سوال کم تر و احتمال و هندسه هر کدام یک سوال بیشتر، حد و پیوستگی یک سؤال کمتر و از شمارش بدون شمردن سوال طرح نشده بود. و هندسه هم نسبت به کنکور سال ‌های گذشته یک سؤال بیشتر بود.

نکته مهم: کنکوری ‌های عزیز تجربه من در این سال ‌ها نشان داد که دانش آموز کنکوری نباید هیچ مبحثی را از درس ریاضی حذف کند به دلیل اینکه اولاً مو آهسته هم پیش نیاز هستند به عنوان مثال داوطلب تا مبحث تابع تسلط نداشته باشد قادر به پاسخگویی به سوالات حد و پیوستگی و معادله و نامعادله و مثلثات نیست و ثانیاً طراحان سؤال در کنکور دی ۱۴۰۲ نشان دادند که بعضی از مباحث که در کنکور ‌های گذشته پر تست بودند در کنکور ۱۴۰۱ تست کمتری را به خود اختصاص داده بودند و بالعکس.

بودجه بندی ریاضیات کنکور ریاضی

بودجه بندی ریاضیات کنکور ریاضی بر اساس کتاب

همانطور که در قسمت قبل مشاهده می‌کنید تعداد کل سؤالات ریاضی نسبت به سال گذشته از ۵۵ به ۴۰ سؤال کاهش یافته است حسابان و ریاضی دهم بیشترین تعداد سوال با ۱۸ تست و هندسه، گسسته و آمار و احتمال هم در جایگاه بعدی بودند به طوری که در مقایسه با کنکور سال قبل از تابع، حد و پیوستگی، مجموعه – الگو – دنباله یک تست کمتر شده بود و از مبحث مشتق و کاربرد مشتق ۳ تست کمتر در کنکور دی ۱۴۰۱ وجود داشت. و مبحث شمارش هم یک سؤال مستقل داشت.

بودجه بندی مبحثی ریاضی کنکور رشته ریاضی

بودجه بندی مبحثی ریاضی کنکور رشته ریاضی

بودجه بندی هندسه در کنکور ریاضی ۱۴۰۲

کنکور ۱۴۰۱  = ۱۴ تست               

کنکور۱۴۰۲ = ۱۱ تست شامل :

  • ۶ تست هندسه پایه  

  • ۵ تست هندسه دوازدهم شامل: ماتریس ۲ تست، بردار۱ تست، متقاطع مخروطی ۲ تست 

بودجه‌ بندی گسسته کنکور ریاضی ۱۴۰۲

 کنکور ۱۴۰۱ = ۶ تست  

کنکور ۱۴۰۲ = ۵ تست شامل:

  • گراف ۲ سؤال
  • نظریه اعداد ۱ سؤال
  • ترکیبات  ۲ سؤال

بودجه‌ بندی آمار و احتمال کنکور ریاضی ۱۴۰۲

کنکور ۱۴۰۱ = ۸ سوال

کنکور ۱۴۰۲ = ۶ سؤال شامل:

  • گزاره‌ها ۲ سؤال
  • احتمال ۳ سؤال
  • آمار توصیفی ۱ سؤال

 

بودجه بندی ریاضی بر اساس مبحث

مباحث مهم ریاضی کنکور

به چند باور غلط در این زمینه اشاره می‌کنم:

متاسفانه عده ای دانش آموزان را اشتباه راهنمایی می‌کنند برای نمونه این مبحث تست خیز است یا این مباحث راحت و آسان هستند. به عنوان مثال چون مبحث مشتق و کاربرد مشتق تست بالایی را به خود اختصاص می‌دهند این فصل را به داوطلبان معرفی می‌کنند اما این اشتباه و غلط است به دلیل اینکه برای تسلط روی مشتق و کاربرد مشتق داوطلب باید تابع، اطلاعات و نامعادلات و حد را بلد باشد (پیش نیاز) در نتیجه توجه به مباحث تست خیز زمانی معنی پیدا می‌کند که شما پیش‌نیاز آن را تسلط داشته باشید.

برای نمونه به پیش نیاز‌ها توجه کنید:

آمار ← احتمال ← تصاعد حسابی و هندسی ← معادلات و نامعادلات ← مثلثات ‌← لگاریتم

این نمونه شامل مباحث آسان ریاضی کنکور است و شما داوطلبان عزیز با تسلط در این مباحث حدود ۵۰٪ را کسب می‌کنید.

با رعایت پیش نیاز‌های فوق شما در کمترین زمان حدود ۲ الی ۳ ماه به نتایج خوبی دست پیدا می‌کنید. البته منظور از دسته‌بندی بالا رعایت مباحث پیوسته و مستقل بودند.

مباحث آسان درس ریاضی کنکور ریاضی نظام جدید  (البته با رعایت پیش نیازها)

ریاضی دهم و حسابان – هندسه – گسسته – آمار و احتمال

مهمترین مباحث حسابان کنکور ریاضی دهم

*تصاعد *  مثلثات * معادله و نامعادله * تابع * حد و پیوستگی * لگاریتم

مهمترین مباحث هندسه کنکور ریاضی

* تالس و تشابه * روابط طولی مثلث * ماتریس و کاربرد * دایره * بردارها

با توجه به اینکه اکثر داوطلبان کنکور با درس هندسه مشکل دارند یک مطالعه عمیق توأم با فهم و هوشمندانه بهتر از مطالعه زیاد است. و بدین دلیل مباحث فوق جزو مباحث تست خیز هستند با مطالعه این مباحث در زمان کم می توان نتایج خوبی را گرفت.

مباحث مهم ریاضی گسسته و آمار و احتمال کنکور ۱۴۰۲

علاقه دانش آموزان به این دو درس متفاوت است رغبت دانش آموزان به مبحث آمار و احتمال همیشه بیشتر از علاقه دانش آموزان به گسسته بوده است به دلیل اینکه سطح سوالات آمار و احتمال نسبت به گسسته آسان تر بوده است. پس پیشنهاد من به شما این است که آمار و احتمال را به صورت کامل مطالعه کنید و اگر با گسسته مشکل داری به فصل ‌های ۲ و ۳ بیشتر بپردازیم و نظریه اعداد را هم می‌توانید در صورت تمایل حذف کنید.

بودجه بندی درس ریاضی در کنکور انسانی ۱۴۰۲

تعداد سوالات درس ریاضی در کنکور ۱۴۰۲ ، ۲۰ سوال

سوالات ۱ تا ۲۰

زمان پاسخگویی ۳۰ دقیقه

میانگین زمان پاسخگویی هر سوال ۹۰ ثانیه (یک دقیقه و ۳۰ ثانیه)

بودجه بندی ریاضی کنکور انسانی ۱۴۰۲

آگاهی از بودجه‌ بندی هر درس در کنکور از اهمیت زیادی برخوردار است بودجه‌ بندی هر درس به داوطلب نشان می‌دهد کدام فصل از اهمیت زیادی برخوردار است و باید در اولویت قرار بگیرد و باعث می‌شود تا داوطلب مطالعه صحیح ای پیرامون هر مبحث در درس ‌های مختلف داشته باشد و بتواند برنامه‌ ریزی درست و اصولی با توجه به اهمیت هر درس داشته باشد.

اولین درس در دفترچه کنکور انسانی ۱۴۰۲ درس ریاضی با ۲۰ سوال و ۳۰ دقیقه زمان پاسخگویی است.

بودجه بندی سوالات ریاضی دهم کنکور انسانی ۱۴۰۲

بودجه بندی سوالات ریاضی دهم کنکور انسانی 1402

بودجه بندی سوالات ریاضی یازدهم کنکور انسانی ۱۴۰۲

بودجه بندی سوالات ریاضی یازدهم کنکور انسانی 1402

بودجه بندی سوالات ریاضی دوازدهم کنکور انسانی ۱۴۰۲

بودجه بندی سوالات ریاضی دوازدهم کنکور انسانی 1402

با توجه به اینکه متأسفانه درس ریاضی در بین داوطلبان کنکور انسانی محبوبیت ندارد و از آن جایی که داوطلبان کنکور انسانی عموماً در درس ریاضی ضعیف هستند پاسخ های صحیح این درس می‌تواند تأثیر مثبت زیادی روی رتبه نهایی داوطلب داشته باشد.

خب ممنون از اینکه تا اینجا با ما همراه بودید در ادامه می توانید از طریق لینک‌های زیر به سایر مباحث مرتبط با این مقاله دسترسی داشته باشید:

بودجه بندی تاریخ کنکور
مطالعه

محمد عبدلی

محمد عبدلی هستم مدرس ریاضیات، مشاور کنکور و مدیر وبسایت درس جت. هدف من اینه که مسیر موفقیت دانش آموزان را هموار تر کنم. به نظر من دلیل شکست اکثر بچه ها در کنکور عدم آگاهی از مسیر موفقیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا