مقالات مشاوره کنکور

بررسی بازار کار رشته تجربی در ایران

بسیاری از داوطلبان بدون در نظر گرفتن آینده شغلی و بدون هیچگونه تحقیق و شناختی راجع به بازار کار رشته تجربی اقدام به انتخاب رشته می کنند. بیشتر افراد در این شرایط دچار سردرگمی نسبت به گذشته می شوند. در سالیان اخیر بسیاری از دانش آموزان به سمت رشته علوم تجربی رفته اند، که علت آن بازار شغلی مناسب رشته های مرتبط با این رشته می باشد. کنکور تجربی یکی از پر داوطلب ترین آزمون ها در بین گروه های دیگر می باشد. بازار کار رشته تجربی نسبت به گروه های انسانی و ریاضی مناسب تر می باشد. افرادی که در این رشته تحصیل می کنند غالبا رویای پزشکی و زیر گروه پزشکی را در سر می پرورانند.

شرایط ورود به رشته تجربی

جهت ورود به رشته تجربی شرایط اولیه ای نیاز می باشد که دانش آموزان و والدین آنها باید، به این نکات توجه ویژه ای داشته باشند. رشته علوم تجربی رشته ای است که در آن علاوه بر علاقه استعداد نیز نقش مهمی ایفا می کند. داشتن نمرات بالا و دقت کافی برای یادگیری دروس مربوط به این رشته بسیار ضروری می باشد. دانش آموزانی که علاقه و استعداد کافی برای ورود به این رشته را نداشته باشند نمی توانند در این رشته موفقیت خاصی پیدا کنند. حداقل معدل لازم برای ورود به این رشته ۱۴ می باشد و حداقل ضریب مجموع نمرات ریاضی در پایه های هفتم، هشتم و نهم باید ۴۲ باشد. همچنین دانش آموزان باید علاقه کافی به دروس ریاضی، شیمی، زیست شناسی و مشاغل مرتبط با این رشته تحصیلی از جمله پزشکی و زیر گروه آن را داشته باشند.

رشته های مختلف علوم تجربی

رشته علوم تجربی دارای ۵ زیر گروه اصلی می باشد که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد:

  1. این زیر گروه شامل رشته های پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، مامایی، هوشبری، دامپزشکی و… می باشد.
  2. رشته های داروسازی، مهندسی بهداشت، شیمی، محیط زیست و… در این زیر گروه قرار می گیرد.
  3. این زیر گروه عبارتند از: رشته زمین شناسی و اقیانوس شناسی.
  4. رشته های حسابداری، مدیریت، اقتصاد، علوم قضایی و… در این گروه جای می گیرد.
  5. رشته های تربیت بدنی، مددکاری، کتابداری و… نیز در گروه آخر قرار گرفته است.

بازار کار رشته تجربی

توانایی های لازم

بازار کار رشته تجربی در آینده بسیار مناسب می باشد اما داشتن توانایی های لازم در این زمینه لازمه آن می باشد. افرادی که قصد شرکت در این رشته و تحصیل در آن را دارند باید دارای روحیه بسیار بالا و دقت کافی باشند. علت این امر این است که در رشته های پزشکی و زیر گروه پزشکی با اعضا و جوارح انسان و حیوان سر و کار دارند. افراد بدون روحیه نمی توانند در این رشته موفق باشند. صبر نیز از دیگر پارامتر های لازم در این زمینه می باشد که بدون آن موفقیت در این راه میسر نمی باشد.

معرفی بهترین شغل های رشته تجربی

شغل های رشته علوم تجربی بسیار متنوع و زیاد می باشد، که هر شخص با توجه به استعداد خود می تواند یکی از آنها را انتخاب کند. در ادامه به برخی از این مشاغل می پردازیم و تمام جوانب آنها را بررسی خواهیم کرد.

  • پزشکی

بدون شک یکی از تاپ ترین و بهترین رشته علوم تجربی پزشکی می باشد که متقاضیان بسیاری دارد. این رشته یکی از رشته های خوب با بازار کار بسیار عالی برای محصلان محسوب می شود. رشته علوم پزشکی در چهار دوره علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی برگزار می شود که این چهار مرحله از ملزومات آن می باشد. طول دوره تحصیلی در رشته پزشکی از سایر رشته ها بیشتر می باشد. اگر داوطلبان بخواهند دوره پزشکی عمومی و تخصصی را بگذرانند حدود ۱۲ سال زمان نیاز می باشد. همین مدت زمان طولانی گذراندن رشته پزشکی یکی از معایب این رشته می باشد.

چگونه در عید درس بخوانیم؟ بهترین استراتژی مطالعه دروس در عید
مطالعه

رشته پزشکی ۱۶ ترم می باشد و دانشجویان پس از گذراندن آن امکان تحصیل در خارج از کشور را نیز دارند. بخشی از مهارت های لازم برای رشته پزشکی مهارت علمی، ذهنی، شناختی، توانایی کار شیفتی، توانایی تحمل استرس، توانایی دوری از خانواده، برقراری ارتباط کلامی صحیح و… می باشد. پزشکان باید وجدان کاری داشته باشند تا بتوانند وظیفه خود را به خوبی ایفا کنند. موقعیت های شغلی در این رشته فعالیت در مطب ها، بیمارستان ها، کلینیک ها، مراکز بهداشتی و دانشگاه ها می باشد. درآمد این رشته با توجه به نوع تخصص بسیار بالا می باشد بنابراین داوطلبان نباید نگران بازار شغلی در آینده باشند.

رشته پزشکی

دیگر رشته ها

  • دامپزشکی

یکی دیگر از رشته های پر مخاطب رشته علوم تجربی دامپزشکی می باشد که بازار کار بسیار مناسب و خوبی دارد. داوطلبان برای کسب مدرک دامپزشکی باید ۶ سال زمان را سپری کنند اگر به دنبال دکترای دامپزشکی باشید به زمان بیشتری نیاز دارید. داوطلبان در مدت زمان ۶ سال باید ۲۲۴ واحد درسی را بگذرانند تا فارغ التحصیل شوند. از جمله توانایی های لازم این رشته علاقه به حیوانات، توانایی جسمی بالا، دلسوز و مهربان، توانایی تصمیم گیری در شرایط حساس و… می باشد. از موقعیت های شغلی در این رشته می توان به دامپزشک دامداری ها، پرورش ماهی، پرورش اسب، فعالیت در داروخانه های دامپزشکی، فعالیت در وزارت بهداشت و… اشاره کرد. این رشته نیز از جمله رشته های علوم تجربی می باشد که نشان دهنده اوضاع خوب بازار کار رشته تجربی می باشد.

نوشته های مشابه

بازار کار رشته تجربی در ایران

  • دندانپزشکی

این رشته محبوب ترین رشته در بین رشته های علوم تجربی می باشد که بیشتر افراد رویای رسیدن به آن را دارند. دندانپزشکی بازار کار بسیار خوبی دارد و بیشتر داوطلبان متقاضی آن می باشند علت آن پر درآمد بودن این رشته دانشگاهی می باشد. برای قبولی در این رشته باید رتبه خوبی در کنکور کسب کرده باشید، دانشجویان دندانپزشکی باید طی ۶ سال ۲۰۳ واحد را بگذرانند. اگر پس از فارغ التحصیلی، دندانپزشکان تمایل به اخذ مدرک تخصص داشته باشند نیز با گذراندن ۵ سال می توانند به آن دستیابی پیدا کنند.

دانشجویان پس از قبولی در این رشته می توانند بورسیه دانشگاه های خارج از کشور نیز شوند. توانایی های لازم برای موفقیت در این رشته شامل توجه و دقت به جزئیات، آشنایی با مهارت های دستی، آشنایی با آناتومی دهان و ابراز های دندانپزشکی و… می شود. بازار کار این رشته فعالیت در مطب، کلینیک و بیمارستان ها می باشد که افراد زیادی به آنها مراجعه می کنند و باید بسیار صبور و تلاش گر باشند.

رشته های پر مخاطب تجربی

  • اتاق عمل

یکی دیگر از رشته های علوم تجربی که بازار کار رشته تجربی را ارتقا می دهد رشته اتاق عمل می باشد. داوطلبان با تحصیل در این رشته با جدید ترین تکنولوژی های اتاق عمل آشنا می شوند، این رشته یک رشته پیراپزشکی می باشد. رشته اتاق عمل را در طول ۸ ترم و با گذراندن ۱۳۰ واحد درسی می توانید پشت سر بگذارید که شامل دروس تخصصی، عمومی و کار آموزی می باشد. گرایش های این رشته در مقاطع ارشد و دکترا شامل گرایش اتاق عمل، ارگونومی، فیزیولوژی، پزشکی مولکولی، ارگونومی، مهندسی بافت و… می باشد.

بهترین رشته تجربی

 برای شرکت در این رشته باید مسئولیت پذیری و توانایی کار تیمی خوبی داشته باشید. از جمله موارد دیگری که به شما در پیشرفت در این رشته کمک می کند می توان به چالاکی و تمرکز زیاد، توان جسمی بالا، حفظ آرامش و خونسردی و… اشاره کرد. موقعیت های شغلی در این رشته در بیمارستان ها، کلینیک ها و اورژانس ها می باشد. کمک به پزشکان و پرستاران قبل و در حین جراحی، استریل تجهیزات و لوازم، چک بیمار و علائم حیاتی او، تهیه گزارش از فرآیند عمل جراحی و اطمینان از درستی دستگاه ها و ابزار هالی اتاق عمل می باشد.

دندان پزشکی نیاز روز جامعه

  • پرستاری

رشته پرستاری یکی از رشته های مورد علاقه خانم ها می باشد که بازار کار مناسبی را برای آنها مهیا کرده است. داوطلبان این رشته باید در طی ۴ سال ۱۳۰ واحد درسی را بگذرانند و با موفقیت در دوره کارآموزی وارد بازار کار این رشته شوند. توانایی های لازم برای اینکه افراد تبدیل به یک پرستار حرفه ای شوند عبارتند از: روابط عمومی بالا، همدلی و مهربانی، مسئولیت پذیر و منعطف، توانایی جلب اعتماد بیمار، صبر و… .

این رشته در حال حاضر بازار کار بسیار مناسبی دارد چرا که با کمبود نیرو و پرستار در کشور مواجه هستیم. افراد زیادی در سالیان اخیر اقدام به مهاجرت و ادامه تحصیل و کار در سایر کشور ها کرده اند. هر چه سابقه و تخصص و میزان فعالیت پرستار بیشتر باشد حقوق و مزایای بسیار بالاتری خواهد داشت.

  • روانشناسی

تنوع رشته های تحصیلی در رشته تجربی بسیار بالا می باشد و بازار کار رشته تجربی نیز همواره در موقعیت بهتری نسبت به سایر رشته ها بوده است. هر فرد حداقل یکبار در طول زندگی خود به روانشناس مراجعه نموده و با پیچیدگی های افراد، در عصر حاضر نیاز به روانشناس از همیشه بیشتر می باشد. افراد با گذراندن ۱۴۴ واحد درسی و تلاش و ممارست بسیار زیاد و همچنین مطالعات بسیار می توانند در این رشته موفق باشند. گرایش های روانشناسی در مقطع ارشد شامل روانشناسی صنعتی و سازمانی، روانشناسی عمومی، بالینی، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان و… می باشد.

  • فیزیوتراپی

در سالیان اخیر به علت پیر شدن جمعیت و افزایش تعداد سالمندان و یا صدمات و اتفاقات مختلف افراد زیادی نیاز به درمان دارند. فیزیوتراپی یکی از رشته های پیراپزشکی می باشد که بازار کار بسیار خوبی دارد و می توانید آن را در مقاطع بالاتر نیز ادامه دهید. از وظایف فیزیوتراپ می توان به درمان بیماری های مربوط به مفاصل، درمان اختلال های حرکتی، درمان شکستگی و در رفتگی ها، درمان مشکلات ستون فقرات، ارائه تمرینات ورزشی مناسب به بیماران و… اشاره کرد. افراد می توانند پس از اخذ مدرک در این رشته در بیمارستان ها، درمانگاه ها و مطب های شخصی خود اقدام به فعالیت کنند.

  • مامایی

مامایی نیز از رشته هایی است که تقاضایی زیادی در بین داوطلبان دارد. خانم های زیادی نیاز به این رشته دارند و متقاضیان این رشته غالبا خانم ها می باشند. موقعیت های شغلی برای این رشته در بیمارستان ها، کلینیک ها و مطب های شخصی، مربی بهداشت مدارس، مراکز بهداشت و ستاد های درمانی می باشد. از جمله وظایفی که یک ماما بر عهده دارد می توان به کنترل سلامتی مادر و نوزاد، انجام تست های غربالگری، آموزش به مادران باردار، ارجاع بیمار به پزشک متخصص زنان، انجام پاپ اسمیر، کنترل و تجویز دارو و… اشاره کرد. اغلب پزشک های متخصص زنان در کنار خود یک یا چند ماما دارند که بتواند در مطب ها و امور مربوط به بیماران به آنها کمک کنند.

رشته پولساز

  • داروسازی

رشته دارو سازی نیز از جمله رشته های خوب رشته علوم تجربی می باشد که بازار کار بسیار خوبی دارد و افراد می توانند در آن، بسیار موفق شوند. داوطلبان طی ۶ سال باید ۲۰۹ واحد درسی را طی کنند که نشان از طولانی بودن دوره تحصیل در این رشته دارد. افرادی که به این رشته تمایل دارند، باید توانایی کلامی خوبی داشته باشند و روابط اجتماعی آنها بسیار بالا باشد چرا که به صورت دائم با مردم در ارتباط هستند. از جمله مهارت های لازم در این رشته تسلط کامل به زبان انگلیسی، کامپیوتر، نسخه خوانی، طراحی و ساخت دارو و… می باشد. افراد پس از فارغ التحصیل شدن می توانند در داروخانه ها، موسسات پژوهشی، کارخانه ها و شرکت های داروسازی، مراکز دانشگاهی و… فعالیت داشته باشند.

کلام پایانی

بازار کار رشته تجربی همان فاکتور مهم و اساسی است که باعث شلوغی بیش از حد این رشته شده است. طبق آمار های وزارت علوم در کنکور رشته تجربی نسبت به بقیه رشته ها شرکت کنندگان بیشتری حضور دارند. افراد باید هدف خود را از ادامه تحصیل و انتخاب رشته خاص، مشخص کنند و سپس با تحقیق راجع به آن رشته و بازار کار آن اقدام به انتخاب رشته کنند. ادامه تحصیل در هر کدام از رشته های پر متقاضی نیازمند ممارست حداکثری است و افراد باید نمرات بسیار بالایی داشته باشند.

بازار کار رشته تجربی در سال های اخیر بسیار خوب شده و اکثر دانش آموزان تمایل به رشته تجربی دارند. بر همین اساس رقابت بسیار سختی بین محصلان است که بتوانند در این راه سخت، بهترین نمرات را کسب کنند و در بهترین رشته های این گروه آموزشی شرکت کنند. شرکت در رشته خوب به معنی تضمین آینده می باشد و افراد پس از اتمام تحصیلات به راحتی به شغل های پر درآمد دسترسی پیدا می کنند.

روش مطالعه علوم و فنون کنکور
مطالعه

تیم تولید محتوای درس جت

وبسایت درس جت از به روزترین وبسایت ها و مراجع درسی قبل از دانشگاه میباشد که کار خود را از بهمن ماه سال 1400 آغاز کرد و هدف ما از تاسیس وبسایت درس جت این است که هر آنچه که یک دانش آموز کنکوری به آن نیاز دارد دارد را در این سایت به صورت کامل و با بهترین کیفیت فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا