مقالات مشاوره کنکورروش مطالعه دروس

چگونه زیست بخوانیم؟ بهترین روش مطالعه زیست کنکور

سلام به همه کنکوری ها. دکتر غلامرضا عبدلی هستم و امروز در ادامه سری مقالات روش مطالعه دروس کنکور وبسایت درس جت با روش مطالعه زیست کنکور در خدمت شما هستیم. در ادامه با ما همراه باشید.

اهمیت درس زیست شناسی در کنکور تجربی

رقابت در کنکور سراسری تجربی از گذشته یکی از مهم ترین و سخت ترین رقابت‌‌ها میان ۵ گروه آزمایشی به شمار می رود. فضای رقابت میان داوطلبان و علاقه آن‌ها به رشته‌های تاپ این حوزه منجر شد تا آن‌ها اقدام به تلاش حداکثری به منظور کسب نتیجه دلخواه نمایند. لازم به ذکر است که برای کسب موفقیت در کنکور تجربی تنها مطالعه کافی نیست بلکه باید با ترتیب اهمیت دروس و همچنین نحوه مطالعه هر یک آشنا شویم.

مهم‌ترین درس تخصصی در کنکور تجربی، درس زیست‌ شناسی است که در سه کتاب طی سه سال آموزش داده می‌شود. ضریب ۱۲ این درس در کنکور نشان دهنده میزان اهمیت این درس است و دانش آموزانی که خواهان تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی و دامپزشکی می‌باشند باید سرمایه گذاری ویژه‌ای روی این درس داشته باشند.

روش مطالعه زیست کنکور تا حدی شبیه به روش مطالعه زیست هنگام امتحانات تشریحی می باشد اما نکات دیگری وجود دارد که بهتر است هنگام مطالعه این درس برای کنکور به آن توجه شود. سوالات طرح شده در کنکوری سراسری جزئی تر بوده و نیازمند دقت و تسلط بیشتر می‌باشند به همین علت حساسیت دانش آموزان برای مطالعه زیست در سال آخر باید بیشتر باشد.

اهمیت درس زیست شناسی در کنکور تجربی

نحوه مطالعه کتاب درسی و درسنامه

اولین عنصر مهم هنگام مطالعه تخصصی‌ترین و مهم‌ترین درس تجربی، مطالعه دقیق و کامل کتاب درسی است که می‌تواند کمک بسیاری به افزایش تسلط هنگام تست زدن کند. طبق تجربه‌های به دست آمده تسلط روی کتاب درسی در درس زیست شناسی از تسلط روی هر درسنامه و جزوه‌ای واجب‌تر است. کتاب درسی زیست‌شناسی در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم موضوعات مختلفی را با اطلاعات مختصر پوشش می‌دهد.

این کتاب دارای بخش‌های مختلف بوده که هر یک از این بخش‌ها نیازمند مهارت و روشی‌ خاص طی مطالعه زیست کنکور می‌باشد. به طور مثال بدنه کتاب که شامل پارگراف‌های توضیحات کلی دروس می‌باشد، دارای نکات زیادی است. این نکات باید با دقت بالا و روش مطالعه صحیح استخراج شوند تا در امتحانات نهایی و آزمون سراسری بتوان از این درس نتیجه عالی دریافت کرد.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های کتاب زیست شناسی که نیازمند توجه و دقت بالا و همچنین صرف وقت طی مطالعه زیست می‌باشد، اشکال داخل کتاب است. به طور معمول طراحان توجه بسیاری به نکات نامحسوس نهفته شده در شکل‌های کتاب درسی دارند. داوطلبانی که به طور کامل از تصاویر کتاب زیست نکته برداری می‌کنند و به تسلط کافی می‌رسند‌، تا حد زیادی از دیگر داوطلبان سبقت‌ می‌گیرند و تفاوت بسیاری در نتایج و نمرات آن‌ها دیده می‌شود.

بخش‌های تجربی این کتاب شامل آزمایش‌ها و فعالیت‌ها‌ نیز از اهمیت خاصی برخوردار هستند و بهتر است که به صورت عملی انجام شوند. اگر امکان انجام عملی وجود نداشته باشد با تحقیق در اینترنت و ثبت نتایج آن‌ها و تمرکز روی نکات اصلی می‌توان به درک کاملی از آن‌ها رسید. روش مطالعه زیست کنکور کمک زیادی به دانش آموز به منظور درک دقیق‌تر مفاهیم زیست شناسی می‌کند و بهتر است پیش از اقدام برای مطالعه این درس، به مهارت نسبی در روش مطالعه زیست برسیم.

بودجه بندی زیست شناسی کنکور

درس زیست شناسی در کنکور تجربی شامل ۴۵ تست می‌شود که تعدادی از آن ها تست های شمارشی هستند یعنی از میان چند جمله باید جملات درست را تشخیص داد که در این صورت احتمال اشتباه و بی دقتی داوطلبان چندین برابر می شود. ارزش هر تست زیست ۲.۲ درصد است که با حل ۵ سوال و کسب ۱۱ درصد بیشتر، سه الی چهار هزار رتبه جلوتر از سایر داوطلبان قرار می‌گیریم.

یک از مسائلی که شما به عنوان دانش آموز قبل مطالعه زیست شناسی کنکور باید به آن توجه توجه ویژه ای داشته باشید بودجه بندی زیست کنکور است. در این بخش به بودجه بندی زیست کنکور به ۲ صورت مبحثی و پایه ای می پردازیم. در ضمن برای اطلاع از جزئیات بیشتر در این مورد می توانید به مقاله بودجه بندی زیست کنکور مراجعه  کنید. در ادامه با ما همراه باشید.
بودجه بندی زیست کنکور به صورت پایه ای و مبحثی

زیست شناسی کنکور را چه زمانی مرور کنیم؟

یکی از عناصر اصلی روش مطالعه زیست کنکور به صورت اصولی، توجه به بازه زمانی مرور و دوره این درس طی سال‌های مطالعه است. زیست شناسی درس نسبتا فراری است که در صورت عدم مرور صحیح به سرعت فراموش شده و یا با بازدهی بسیار پایین هنگام آزمون روی کاغذ پیاده می‌شود. تثبیت نکات درس زیست به صورت هفتگی و ماهانه باید صورت بگیرد که در ادامه به تشریح هر یک می‌پردازیم.

اولین گام مرور ۲ روز بعد از مطالعه اولیه فصل مورد نظر است که در این مرور بهتر است متن به صورت روزنامه‌ای مطالعه شود و اشکال مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد. پس از‌ تثبیت اولیه یک هفته بعد نوبت مرور ثانویه می‌باشد که هنگام دوره مجدد فصل مورد نظر در این هنگام بهتر است با دقت بیشتری به مطالعه و بررسی جزئیات متن پرداخته شود. به علت اینکه مرور دوم با گذشت مدت زمان بیشتری از مطالعه اولیه صورت می‌گیرد باید متن و نکات با دقت بیشتر و صرف زمان مطالعه شوند.

مرور نهایی ۳ الی ۴ هفته پس از مطالعه اولیه فصل می‌باشد که باعث انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت می‌گردد. یکی از مزایای شرکت در آزمون‌های آزمایشی، رعایت روند مرور صحیح در برنامه‌ریزی برنامه‌های راهبردی آن‌ها می‌باشد. در صورت شرکت در آزمون می‌توانیم هم به صورت اصولی روش مطالعه زیست کنکور را فرا گرفته و با مرور اصولی و صحیح هر هفته اطلاعات خود را محک بزنیم.

همچنین یکی از راهکار‌هایی که به منظور تثبیت هرچه بیشتر اطلاعات در مغز و حافظه بلند مدت می‌شود، استفاده از نمودارهای درختی(نقشه مفهومی) و تصاویر ساده و چسباندن آن‌ها در معرض دید است. اطلاعات چشمی و برخورد مستمر با تصاویر و نکات مهم باعث ماندگاری زیاد آن‌ها در مغز شده و پس از مدتی دیگر امکان فراموشی نکات برای داوطلب طی آزمون وجود نخواهد داشت.

چگونه زیست بخوانیم؟

مطالعه زیست ترکیبی بهتر است یا موضوعی؟

خب اولین سوالی که در بهترین روش خواندن زیست برای کنکور باید بررسی کنیم روش مطالعه زیست نظام جدید به‌صورت فصل به فصل یا مبحثی است. اگر داوطلبی هستید که به‌صورت فصل به فصل زیست را مطالعه می‌کنید یا به‌صورت مبحثی باید گفت که در هردو صورت روش مطالعه شما صحیح است؛ پس روش صحیح خواندن زیست برای کنکور هم می‌تواند به‌صورت فصل به فصل باشد هم مبحثی اما هدف اصلی داشتن بهترین طریقه خواندن زیست برای کنکور با بازدهی بالا است.

اگر داوطلبی هستید که قصد دارید بالاترین بازدهی را در مطالعه زیست کنکور تجربه کنید، پیشنهاد من برای شما مبحثی خواندن زیست است؛ یعنی تمامی مباحث زیست کنکور را تفکیک کنید در این صورت به دو سوال مهم هم پاسخ داده می‌شود که اولین سوال این است که چطور زیست را مفهومی بخوانیم و دومین سوال هم چگونه زیست را ترکیبی بخوانیم؟ در ادامه به‌صورت مفصل‌تر این بحث‌ها را باز خواهیم کرد. اما بعد از مطالعه کامل این مقاله توصیه می‌کنم سری هم به بخش نحوه مطالعه دروس کنکور بزنید و از اطلاعات مفیدی که قرار داده‌ایم هم بهره‌مند شوید.

اما تا اینجا دوتا از روش های خواندن زیست برای کنکور را بررسی کردیم که هردو روش هم صحیح هستند اما در ادامه برای بازدهی بالاتر روش مطالعه ترکیبی زیست کنکور که روش زیست خواندن رتبه‌های برتر هم است را مورد بررسی قرار خواهیم داد. درضمن، درصورتی که زمان کمی دارید و قصد دارید زیست را به‌صورت حذفی مطالعه کنید توصیه می‌کنم حتما مقاله فصل‌های مهم زیست در کنکور را مطالعه کنید.

امروزه نشریات بسیاری دست به چاپ کتب آموزش زیست به صورت موضوعی زده‌اند تا داوطلبان ابتدا با بررسی موضوعات این کتاب به آگاهی نسبی از نکات آن برسند. برخی موضوعات زیست شناسی نیازمند دانش پایه از کتاب‌های علوم دوره اول می‌باشند به طور مثال برای تسلط روی زیست جانوری و بررسی عملکرد بدن حیوانات بهتر است مرور مختصری روی علوم پایه داشته باشیم.

همچنین از طریق لینک‌های زیر می‌توانید به مقالات نحوه مطالعه دروس کنکور دسترسی داشته باشید. فقط کافیست روی درس مورد نظر خود کلیک کنید:

چگونه درس زیست را مفهومی بخوانیم؟ | صفر تا صد روش مطالعه ترکیبی زیست کنکور

پیشنهاد درس جت برای مفهومی خواندن زیست کنکور اینست که مباحث زیست را به ۴ بخش بررسی کنیم.

4 مبحث اصلی زیست کنکور

سؤالی که اینجا برای شما عزیزان (چه دواطلب سال دوازدهم باشید و چه پشت کنکوری) به ذهنی می‌آید این است که این ۴ بخش شامل کدام فصل می‌باشد. در ادامه این موضوع را توضیح دادیم.

زیست جانوری و بدن انسان و همچنین زیست گیاهی شامل :

ریز مباحث زیست جانوری و گیاهی درس زیست شناسی کنکور

ژنتیک و همچنین زیست سلولی و مولکولی شامل :

ریز مباحث زیست سلولی و مولکولی زیست شناسی کنکور

کنکوری عزیز هدف از این بررسی آشنایی شما با مباحث زیست در کنکور است. بعد از خواندن این مقاله با نحوه مطالعه شیمی کنکور هم آشنا می شوید. با درس چت همراه باشید:

با توجه به توضیحات بالا این سؤال برای شما به ذهنی می‌آید که به عنوان مثال فصل یک زیست دهم هم مباحث سلولی و مولکولی دارد و هم مباحث انسانی و جانوری، اگر مباحث را تفکیک کنیم چگونه باید این فصل را مطالعه کنیم؟

برای پاسخ به این سؤال می‌آئیم مباحث زیست را فقط به ۳ بخش تقسیم می‌کنیم.

  1. گیاهی         
  2. ژنتیک      
  3. انسان و جانواری، سلولی و مولکولی

همانطور که مشاهده می‌کنید زیست سلولی و مولکولی و انسان و جانوری در یک دسته قرار گرفت زیرا در اکثر فصل‌ها این مباحث مشترک هستند. لازم به ذکر است که مباحث ژنتیک و مباحث گیاهی در ترکیب شدن سایر فصول ارتباط کمتری دارند.

با توجه به توضیحات بالا حالا نوبت عمل است پس بهترین کاری که درس جت به شما داوطلب عزیر پیشنهاد می­دهد اینست که به ترتیب زیر جلو بروید:

– مطالعه فصول ۱ تا ۵ زیست دهم

– مطالعه فصول ۱ تا ۵ زیست یازدهم

– مطالعه کلیه فصول دوازدهم به استثناء فصل‌های ۴ و ۳

به این ترتیب که جلو بروید حدود ۹۰ درصد از مباحث مولکولی سلولی جانوری و بدن انسان و فناوری نوین را مطالعه کرده‌اید:

بعد به سراغ فصل­های مربوط به زیست گیاهی و ژنتیک بروید و البته ترتیب مطالعه این فصول به دلخواه داوطلب است

به این صورت :

– فصول زیست گیاهی فصل ۷ و ۶ زیست دهم و  ۹ و ۸ زیست یازدهم

– فصول ژنتیک فصل ۷ و ۶ زیست یازدهم و فصول ۴ و ۳ زیست دوازدهم

درس زیست‌ شناسی مفهومی است یا حفظی؟

ماهیت درس زیست‌شناسی مفهومی است یعنی اینکه دانش‌آموزان نباید این درس را حفظ کنند درس زیست‌شناسی را مفهومی باید مطالعه کرد و شما عزیزان باید به صورت عمیق مفاهیم را یاد بگیرید.

۹ گام روش مطالعه مفهومی زیست کنکور

گام اول: پیش خوانی

در روش مطالعه زیست خواندن اجمالی (پیش‌خوانی) است به صورت سطحی و سریع در حدود ۵ دقیقه

گام دوم: طرح سوال

منظور از طرح سؤال این است: این درس (این پاراگراف) درمورد چی گفت؟ یا اگر من به جای طرح سؤال بودم چه سؤالی را از این قسمت طرح می‌کردم؟

گام سوم: خواندن نکات و کلمات کلیدی 

به این صورت که پاراگراف به پاراگراف می‌خوانم. هر پاراگراف چند مهفوم داره که اون مفاهیم شاکله اون پاراگراف را تشکیل می‌دهند و بعد از مطالعه هر پاراگراف این سئوال را از خود می‌پرسم اگر من به جای طراح سؤال بودم کجای این پاراگراف برای من جذاب است که ازش سؤال طرح کنم؟

گام چهارم : توضیح دادن همین قسمت­ها به زبان خودم برای خودم یا یه شخص دیگر

در این جا منظور این است که هر آنچه که یاد گرفته اید را به زبان خود برای خودتان یا برای یک نفر دیگر توضیح دهید به دلیل این که انجام دادن این کار باعث تثبیت بیشتر مطالب در ذهن شما می شود.

گام پنجم : مرور ذهنی و ترسیم نقشه مفهومی.

در ادامه شما داوطلب عزیز، با نقشه مفهومی آشنا می‌شوید.

گام ششم: توجه به تصاویر وشکل‌ های کتاب

بررسی نمونه سؤالات سال‌های گذشته نشان داده است که سالانه تعدادی از سئوالات به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از اشکال و تصاویر کتاب طرح می‌شود در کنکور دی ۱۴۰۱ این موضوع کاملاً مشهود بود حدود ۲۰سؤال کنکور از شکل‌های کتاب بود پس لازم است توجه ویژه‌ای به این بخش‌ها داشته باشید. سعی کنید بین مطالب مطالعه شده و شکل‌های کتاب ارتباط برقرار کنید تا به تسلط کامل در این زمینه برسید

گام هفتم : توجه به قیدها

با توجه به اینکه در سال‌های گذشته طراحان سؤالات زیست‌شناسی کنکور توجه ویژه‌ای به قیدها داشتند بنابراین هنگام مطالعه به نوع استفاده از قیدها در هر بخش توجه داشته باشید پس مفهومی خواندن به شما کمک می‌کند تا شما بفهمید که علت استفاده قید در این بخش چه بوده است به عنوان مثال از خودتان بپرسید چرا در این بخش از واژه همیشه به جای به ندرت استفاده شده است؟

گام هشتم: استفاده از کتاب‌ها، جزوات و منابع کمک درسی

کنکوری عزیز توجه داشته باشید که در مطالعه برای کنکور مهمترین و اصلی‌ترین منبع کتاب درسی است اما تنها استفاده از کتاب درسی برای این که درصد مناسبی را کسب نمائید کافی نیست پس جهت تکمیل مطالعه خود از بهترین و معتبرترین منابع کنکور تجربی بهره بگیرید که در ادامه بحث می‌شود:

گام نهم : تست زنی:

تست زنی پر اهمیت ترین مرحله مطالعه زیست‌شناسی برای کنکور که در ادامه به آن می‌پردازیم.

اولویت بندی فصول هنگام مطالعه

برای دریافت بازدهی حداکثری طی مطالعه زیست باید ترتیب مطالعه فصول را رعایت کرده تا بتوانیم به صورت کامل و دقیق نکات این درس را ملکه ذهن خود کنیم. طی آموزش روش مطالعه زیست کنکور توسط مراکز و آموزشگاه های مختلف و مشاوران باتجربه توصیه می‌شود که ابتدا به تسلط کامل روی دروس پایه مخصوصا زیست دهم برسیم.

اولین فصل زیست شناسی دهم مربوط‌ به معرفی برخی ساختار‌های ساده و از جمله ساختار سلول یا یاخته است که با تصاویر دقیق و واضح به توضیح بیشتر می‌پردازد. همچنین معرفی‌های اولیه پیرامون ساختار نوکلئیک اسیدها و سه ماده اصلی سوخت و ساز بدن یعنی پروتئین، کربوهیدرات و چربی در این فصل صورت می‌گیرد. تسلط روی ساختار و ویژگی‌های این اقلام یادگیری فصولی مانند گوارش و یا فصل‌های مربوط یه ژنتیک انسانی و گیاهی را امکان پذیر می‌سازد.

زیست شناسی دهم بیشتر به اندام‌های بدن انسان و‌ نحوه عملکرد آن می‌پردازد که این فصول هم دارای بخش‌های مجزا و هم دارای بخش‌های مرتبط هستند. زیست شناسی یازدهم مکانیزم‌های بدن را مورد بررسی قرار می‌دهد و برای فهم آن‌ها بهتر است در پایه دهم تسلط کافی روی هر اندام داشته باشیم. به همین علت توصیه می‌شود مطالعه زیست از پایه و به صورت دقیق و با مرور کافی صورت بگیرد.

فصول زیست شناسی دوازدهم تا حدی از فصل‌های پایه متمایز است زیرا بیشتر به مفاهیم ژنتیکی و عملکرد سلول‌ها هنگام همانندسازی و تقسیم می‌پردازد. با این‌ وجود فصل ۱ زیست دهم و فصل ۶ و ۷ زیست شناسی یازدهم پایه و اساس فهم مفاهیم ژنتیکی در پایه دوازدهم به شمار می‌روند.

مطالعه زیست ترکیبی بهتر است یا موضوعی؟

زیست شناسی کنکور را چه زمانی مرور کنیم؟

یکی از عناصر اصلی روش مطالعه زیست کنکور به صورت اصولی، توجه به بازه زمانی مرور و دوره این درس طی سال‌های مطالعه است. زیست شناسی درس نسبتا فراری است که در صورت عدم مرور صحیح به سرعت فراموش شده و یا با بازدهی بسیار پایین هنگام آزمون روی کاغذ پیاده می‌شود. تثبیت نکات درس زیست به صورت هفتگی و ماهانه باید صورت بگیرد که در ادامه به تشریح هر یک می‌پردازیم.

اولین گام مرور ۲ روز بعد از مطالعه اولیه فصل مورد نظر است که در این مرور بهتر است متن به صورت روزنامه‌ای مطالعه شود و اشکال مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد. پس از‌ تثبیت اولیه یک هفته بعد نوبت مرور ثانویه می‌باشد که هنگام دوره مجدد فصل مورد نظر در این هنگام بهتر است با دقت بیشتری به مطالعه و بررسی جزئیات متن پرداخته شود. به علت اینکه مرور دوم با گذشت مدت زمان بیشتری از مطالعه اولیه صورت می‌گیرد باید متن و نکات با دقت بیشتر و صرف زمان مطالعه شوند.

مرور نهایی ۳ الی ۴ هفته پس از مطالعه اولیه فصل می‌باشد که باعث انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت می‌گردد. یکی از مزایای شرکت در آزمون‌های آزمایشی، رعایت روند مرور صحیح در برنامه‌ریزی برنامه‌های راهبردی آن‌ها می‌باشد. در صورت شرکت در آزمون می‌توانیم هم به صورت اصولی روش مطالعه زیست کنکور را فرا گرفته و با مرور اصولی و صحیح هر هفته اطلاعات خود را محک بزنیم.

همچنین یکی از راهکار‌هایی که به منظور تثبیت هرچه بیشتر اطلاعات در مغز و حافظه بلند مدت می‌شود، استفاده از نمودارهای درختی(نقشه مفهومی) و تصاویر ساده و چسباندن آن‌ها در معرض دید است. اطلاعات چشمی و برخورد مستمر با تصاویر و نکات مهم باعث ماندگاری زیاد آن‌ها در مغز شده و پس از مدتی دیگر امکان فراموشی نکات برای داوطلب طی آزمون وجود نخواهد داشت.

انواع مدل تست زنی در درس زیست شناسی

یکی از مهم‌ترین عوامل به منظور انجام تست زنی صحیح و با نتیجه عالی، مدیریت زمان طی آزمون است زیرا درس زیست شناسی دارای ۵۰ سوال چهار گزینه‌ای در کنکور سراسری می‌باشد. تست‌های مطرح شده در این درس بیش از دروس دیگر نیازمند دقت بالا می‌باشند و هر ساله طراحان با بازی با قیدها طی طرح سوال می‌پردازند تا روش مطالعه دانش آموزان طی سه سال متوسطه محک زده شود.

دانش آموزانی که نکات ضروری را طی انتخاب بهترین روش مطالعه زیست کنکور رعایت کرده‌اند و در مطالعه استمرار داشته‌اند، به راحتی از این دام‌ها عبور کرده و از دانش آموزان دیگر جدا می‌شوند. کتب تستی بسیاری با تست‌های طبقه‌بندی شده و پاسخ‌های تشریحی کامل از نشریات مختلف وجود دارد که سطح دانش آموز هنگام انتخاب کتاب لازم است در نظر گرفته شود.

به طور مثال دانش آموزان ضعیف بهتر است با کتاب های جامع خیلی سبز و یا تست‌های طبقه بندی میکرو از نشریات گاج مطالعه خود را آغاز کنند. دانش آموزانی که سطح متوسط و رو به بالا دارند می‌توانند از کتاب نردبام خیلی سبز و یا سری کتاب‌های آی کیو گاج برای تسلط بیشتر و مواجه شدن با تست‌های چالشی‌تر استفاده کرده و به نمره و تراز دلخواه خود برسند.

روش تست‌زنی در هر کتابی یکسان است و در مرحله اول داوطلبان باید با تسلط روی کتاب و درسنامه به سراغ تست‌های آموزشی بروند. در این تست‌ها هدف یادگیری و تثبیت اطلاعات است و نیازمند در نظر گرفتن تایم مشخص برای پاسخگویی به تست‌ها نیست. پس از تسلط نسبی روی فصل مورد نظر دانش آموزان باید روند مرور را طی کرده و سپس به استقبال تست‌های زماندار بروند.

در آخر اگر در تحلیل تست های زیست مشکل دارید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله نحوه تحلیل آزمون را مطالعه کنید تا با رعایت و اجرای نکات گفته شده در مقاله درصد زیست خود را به صورت شگفت انگیزی افزایش دهید.

شروع کنکور از عید! سال جدید شروعی تازه برای کنکور?
مطالعه

دکتر غلامرضا عبدلی

غلامرضا عبدلی هستم دکترای تخصصی مشاوره ، مدرس دانشگاه و مدرس کارگاه های تربیت مشاور تحصیلی. افتخار این را دارم که با 20 سال تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی بتوانم به شما عزیزان کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا