مقالات مشاوره کنکورروش مطالعه دروس

روش مطالعه شیمی کنکور

سلام امروز در سایت درس جت با بررسی روش مطالعه شیمی کنکور با شما عزیزان هستم و قصد داریم به بررسی روش مطالعه شیمی رتبه های برتر بپردازیم. در ضمن در ادامه لینک روش مطالعه دروس دیگر را در اختیار شما قرار می دهم و در هر قسمت از مقاله چگونه شیمی بخوانیم اگر سوال یا ابهامی داشتید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید و شما بلافاصله پاسخ خود را دریافت خواهید کرد. علاوه بر این، این مقاله برای هر دو رشته ریاضی و تجربی مناسب است. به عبارتی در این مقاله قصد داریم به طور کامل روش خواندن شیمی کنکور را از ابتدا بررسی کنیم.

درس شیمی نسبت به سایر دروس تخصصی آسانتر است و داوطلبان به راحتی می توانند به سوالات این درس پاسخ دهند. البته در نظر داشته باشید که این درس سختی های خاص خود را دارد و باید به درستی مطالعه شود. بسیاری از داوطلبان نمی دانند که چگونه برای کنکور شیمی بخوانند. آنها ده ها منبع را برای مطالعه شیمی انتخاب می کنند و این باعث می شود نتوانند در کنکور خوب عمل کنند. در این مقاله به سراغ روش مطالعه شیمی رتبه های برتر می رویم و روش های مطالعه این داوطلبان را در اختیار شما قرار می دهیم.

تعداد و جزئیات سوالات شیمی در کنکور تجربی

داوطلبان در آزمون تجربی باید به ۳۵ سوال درس شیمی در دفترچه تخصصی پاسخ دهند. این سوالات از شماره های ۲۳۶ تا ۲۷۰ در دفترچه دروس تخصصی می باشد. مدت زمان پاسخگویی به سوالات شیمی در کنکور سراسری ۳۵ دقیقه می باشد. یعنی هر داوطلب تنها ۶۰ ثانیه فرصت دارد تا به سوالات شیمی در آزمون سراسری پاسخ دهد. توجه داشته باشید که سوالات شیمی تجربی از شیمی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم طراحی شده است.

تعداد و جزئیات سوالات شیمی در کنکور ریاضی

داوطلبان گروه ریاضی همانند داوطلبان گروه آزمایشی تجربی باید به ۳۵ سوال درس شیمی در کنکور سراسری پاسخ دهند. سوالات شیمی در دفترچه تخصصی سوالات ۲۰۱ تا ۲۳۵ می باشد مدت زمان پاسخگویی به سوالات شیمی در کنکور سراسری ۳۵ دقیقه می باشد. هر داوطلب در آزمون سراسری این امکان را دارد که در مدت ۶۰ ثانیه به هر سوال شیمی پاسخ دهد. منابع شیمی برای مطالعه در کنکور ریاضی شیمی پایه های دهم، یازدهم، دوازدهم می باشد.

ضرایب شیمی کنکور

داوطلبان در کنکور سراسری با توجه به ضریب درس شیمی در زیرگروه های مختلف به این درس پاسخ دهند. ضریب درس شیمی در کنکور ریاضی برای سه زیر گروه به شرح زیر است:

  • زیرگروه یک: ضریب ۲
  • زیرگروه دو: ضریب ۳
  • زیرگروه سه: ضریب ۳

ضریب درس شیمی برای داوطلبان کنکور تجربی و زیر گروه های مختلف به شرح زیر است:

  • زیرگروه یک: ضریب ۳
  • زیرگروه دو: ضریب ۴
  • زیرگروه سه: ضریب ۲
  • زیرگروه چهار: ضریب ۲
  • زیرگروه پنج: ضریب ۲

بررسی نحوه پاسخگویی داوطلبان به سوالات شیمی کنکور تجربی ۱۴۰۰

قبل از رفتن به بررسی روش مطالعه شیمی برای رتبه های برتر، بهتر است با وضعیت پاسخگویی داوطلبان به درس شیمی در کنکور تجربی آشنا شوید. در کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ تنها سه داوطلب توانستند نمره ۱۰۰ درصدی درس شیمی را کسب کنند. این آمار بسیار پایین است و نشان می دهد که داوطلبان توجه زیادی به این درس نداشته اند. ۷۴ داوطلب در کنکور سراسری رشته شیمی نمره ۹۰ تا ۱۰۰ درصد را کسب کردند. وقتی آمارهای دیگر را بررسی می کنیم به این نکته برمی خوریم که درصد داوطلبان این رشته در درس شیمی بسیار کم است و داوطلبان می توانند درصدهای بالایی را برای این درس کسب کنند. آمار داوطلبان رشته تجربی در درس شیمی به شرح زیر است:

آنچه باید درباره رشته بیوتکنولوژی بدانیم [صفر تا 100]
مطالعه
نمرات تعداد داوطلبان
۰ الی ۱۰ درصد ۲۷۵۰۹۷
۱۰ الی ۲۰ درصد ۵۹۶۵۳
۲۰ الی ۳۰ درصد ۳۵۱۴۰
۳۰ الی ۴۰ درصد ۱۹۸۹۷
۴۰ الی ۵۰ درصد ۱۳۳۹۱
۵۰ الی ۶۰ درصد ۶۶۹۰
۶۰ الی ۷۰ درصد ۳۴۲۶
۷۰ الی ۸۰ درصد ۱۱۸۰
۸۰ الی ۹۰ درصد ۴۱۳
۹۰ الی ۱۰۰ درصد ۷۴
۱۰۰ درصد ۳

بررسی نحوه پاسخگویی داوطلبان به سوالات شیمی کنکور ریاضی ۱۴۰۰

هیچ داوطلبی در کنکور ریاضی ۱۴۰۰ نتوانسته نمره ۱۰۰ درصدی درس شیمی را کسب کند. این آمار می تواند به سختی سوالات شیمی نیز اشاره کند و از طرفی به عدم توجه داوطلبان به این درس اشاره کند. وقتی به آمارهای دیگر نگاه می کنیم به ارقام جالبی بر نمی خوریم. تنها ۱۴ داوطلب توانسته اند در کنکور سراسری نمره ۹۰-۱۰۰ را کسب کنند که اصلا قابل قبول نیست. نمرات دیگر داوطلبان رشته ریاضی در درس شیمی عبارتند از:

نمرات تعداد داوطلبان
۰ الی ۱۰ درصد ۷۹۱۲۰
۱۰ الی ۲۰ درصد ۲۳۰۹۳
۲۰ الی ۳۰ درصد ۱۱۰۸۹
۳۰ الی ۴۰ درصد ۴۷۳۱
۴۰ الی ۵۰ درصد ۲۵۷۱
۵۰ الی ۶۰ درصد ۱۲۰۳
۶۰ الی ۷۰ درصد ۶۷۱
۷۰ الی ۸۰ درصد ۲۴۴
۸۰ الی ۹۰ درصد ۱۱۹
۹۰ الی ۱۰۰ درصد ۱۴
۱۰۰ درصد ۰

بودجه بندی درس شیمی برای کنکور تجربی

  • آرایش الکترونی و جدول دوره‌ای: ۵ سوال
  • ساختار لوویس: ۱ سوال
  • استوکیومتری: ۴ سوال
  • شیمی آلی: ۵ سوال
  • ترموشیمی: ۴ سوال
  • اسید و باز: ۴ سوال
  • سینتیک: ۳ سوال
  • تعادل: ۳ سوال
  • الکتروشیمی: ۳ سوال
  • جامدهای بلوری: ۲ سوال
  • محلول‌ها: ۲ سوال

بودجه بندی درس شیمی برای کنکور ریاضی

  • کیهان زادگاه الفبای هستی: ۳ سوال
  • ردپای گازها در زندگی: ۳ سوال
  • آب، آهنگ زندگی: ۲ سوال
  • قدر هدایای زمینی را بدانیم: ۴ سوال
  • در پی غذای سالم: ۴ سوال
  • پوشاک، نیازی پایان ناپذیر: ۶ سوال
  • مولکول‌ها در خدمت تندرستی: ۳ سوال
  • آسایش و رفاه در سایه شیمی: ۴ سوال
  • شیمی جلوه‌ای از هنر، زیبایی و ماندگاری: ۴ سوال
  • شیمی، راهی به سوی آینده‌ای روشن‌تر: ۲ سوال

میزان تاثیر درس شیمی در کنکور رشته های تجربی و ریاضی

اهمیت شیمی در کنکور تجربی نظام جدید

نوشته های مشابه

مباحث درس شیمی بین دو رشته ریاضی و تجربی مشترک است اما تاثیر شیمی در کنکور ریاضی و تجربی متفاوت است. اگر به دنبال داروسازی هستید، باید شیمی را جدی بگیرید. آمار درصد های پایین برای شیمی باعث ایجاد انحراف معیار در این درس شده و می تواند شما را تا حد زیادی به هدفتان نزدیک کند. در قسمت بودجه بندی شیمی کنکور می توانید مطالب این قسمت را با جزئیات بیشتر مطالعه کنید.

اهمیت شیمی در کنکور تجربی نظام جدید

بسیاری از داوطلبان ممکن است احساس کنند که درس شیمی برای رشته تجربی مهمتر است. اما اگر داوطلب رشته ریاضی هستید باید شیمی را جدی بگیرید زیرا در دانشگاه به خصوص برای رشته های مهندسی نفت، مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک، مهندسی صنایع ، پلیمر و … درس اصلی شما شیمی است و جالب است بدانید که مطالب دانشگاه ادامه مباحث شیمی دبیرستان است.  در ضمن شیمی در رشته ریاضی با توجه به انحراف معیاری که داره میتونه معجزه کنه… از این رو اگر قصد افزایش درصد و تراز خود را دارید از شما دعوت می کنم بعد از این مقاله مقاله نحوه تحلیل آزمون را مطالعه کنید.

مباحث شیمی کنکور

مباحث شیمی کنکور نظام جدید

در کنکور نظام جدید شاهد تغییراتی برای درس شیمی نسبت به کنکور نظام قدیم بودیم که از آن جمله می توان به تغییر برخی مباحث که جای بحث ندارد. اما در مورد مباحث شیمی در کنکور نظام جدید، مباحث این درس را می توان به دو صورت تفکیک کرد; در طبقه بندی مباحث شیمی نظام جدید می توان گفت سوالات شیمی از سه پایه طراحی شده است که تعداد فصل ها به شرح زیر است:

  • شیمی دهم : ۳ فصل
  • شیمی یازدهم: ۳ فصل
  • شیمی دوازدهم: ۴ فصل

دسته بندی نوع دوم مربوط به نوع مباحث شیمی کنکور می باشد که حتی در روش مطالعه شیمی برای کنکور نیز بسیار مهم است، طبقه بندی بر اساس ماهیت مباحث شیمی کنکور می باشد. تمامی مباحث شیمی کنکور را می توان به دو دسته زیر تقسیم کرد:

  • مفاهیم شیمی کنکور
  • مسائل شیمی کنکور

در هر پایه از شیمی می توانید مفاهیم شیمی کنکور و مسائل را مشاهده کنید; اما یادتان باشد حجم زیادی از مفاهیم شیمی کنکور و فصول مستقل از مفاهیم در پایه دهم دیده می شود. بنابراین این سوال که در کدام فصول شیمی مفاهیم هستند یا کدام فصل های شیمی مسئله هستند کمی بی معنی خواهد بود. اما ما در اینجا با یک سوال روبرو هستیم؛ «منظور از مفاهیم شیمی کنکور یا مسائل شیمی کنکور چیست؟».

مسائل شیمی کنکور: هر نوع سوال از شیمی کنکور که به جواب عددی برسید و از روابط استفاده کنیم.
مفاهیم شیمی کنکور: هر نوع سوال شیمی که جزء مسائل نباشد.

در مورد اهمیت مفاهیم و مسائل شیمی باید گفت که هر کدام حدود نیمی از بودجه کنکور شیمی را به خود اختصاص می دهند و ارزش تقریباً برابری دارند. اما در سال های اخیر تعداد تست های ترکیبی که هم مفاهیم و هم مسائل را شامل می شود رو به افزایش است. در ضمن بعد از مقاله روش مطالعه شیمی کنکور می توانید از طریق قسمت نحوه مطالعه دروس کنکور با روش مطالعه سایر دروس آشنا شوید.

برای روش مطالعه شیمی کنکور مطالعه فصل به فصل بهتر است یا مبحثی؟

یکی از سوالات متداول در بحث روش مطالعه شیمی کنکور نظام جدید، مطالعه فصل به فصل یا مبحث به مبحث شیمی است. از نظر شخصی من، با توجه به اینکه ماهیت مطالعه شیمی کنکور برای مفاهیم و مسائل متفاوت است، بهتر است که روش مطالعه شیمی کنکور نظام جدید موضوعی باشد. اما در اینجا با دو مشکل اساسی روبرو خواهیم شد:

مشکل اول: منبع خوب و کاملی برای مسائل شیمی و مفاهیم کنکور به صورت جدا وجود ندارد.
مشکل دوم: تفکیک مسائل و مفاهیم شیمی کنکور می تواند فوق العاده وقت گیر باشد.

با توجه به این توضیحات، ما باید بین خوب و بهتر یکی را انتخاب کنیم; اگر می توانید مفاهیم و مسائل شیمی کنکور را از هم جدا کنید، بهتر است درس شیمی را به صورت موضوعی مطالعه کنید; اگر نمی توانید مفاهیم را از هم جدا کنید، می توانید فصل به فصل در مورد نحوه مطالعه شیمی برای امتحان مطالعه کنید. در ادامه بحث، نحوه مطالعه شیمی رتبه های برتر به بررسی ترتیب مطالعه سرفصل های شیمی کنکور می پردازیم.

قبل از ادامه، بهتر است یک نکته را بررسی کنید. با توجه به توضیحات قبلی سوال رایج در بین دانش آموزان این است که بهترین روش خواندن شیمی برای کنکور کدام ترتیب است؟ یعنی فصل به فصل بخوانیم یا موضوعی؟ در یک جمع بندی کلی و سریع تکرار می کنم که اگر شرایط مطالعه شیمی کنکور را به صورت مبحثی دارید آن را انتخاب کنید وگرنه روش مطالعه فصل به فصل شیمی را انتخاب کنید. در ضمن برای مشاهده روش مطالعه درس ریاضی می توانید از قسمت روش مطالعه ریاضی کنکور نیز اقدام نمایید.

مباحث شیمی کنکور را با چه ترتیبی بخوانیم؟

با توجه به توضیحات قبلی در مورد نحوه مطالعه شیمی، روش خواندن درس شیمی کنکور و ترتیب خواندن مباحث شیمی کنکور را هم برای مطالعه فصل به فصل و هم برای مطالعه مبحثی بررسی می کنیم.

ترتیب خواندن فصول شیمی کنکور: اگر قصد دارید فصل به فصل شیمی را برای کنکور بخوانید بهترین کار این است که از کلاس دهم و از فصل اول شروع به مطالعه کنید و ادامه دهید. دلیل این موضوع ارتباط بین مباحث است که با مطالعه از فصل اول فصل دهم تا حدود زیادی حل خواهد شد.

ترتیب خواندن مباحث شیمی کنکور: اما اگر قصد دارید شیمی را به عنوان مبحث مطالعه کنید، توصیه من این است که ابتدای مفاهیم شیمی را مطالعه کنید و در آخر به دنبال مسائل بیایید; دلیل این موضوع وابستگی مسائل به مفاهیم است. مثلا واکنش نویسی و تعادل از جمله مفاهیم شیمی کنکور هستند و برای حل سوالات استوکیومتری باید به آنها مسلط باشیم. در ضمن توصیه می کنم بعد از مطالعه این مقاله، مقاله روش مطالعه زیست کنکور را از دست ندهید.

مسائل شیمی کنکور را چگونه بخوانیم؟ | روش مطالعه مسائل شیمی کنکور

مسائل شیمی کنکور به طور کلی به دسته های مسائل استوکیومتری، مسائل محلول ها، آنتالپی یا گرمای واکنش، سینتیک، تعادل، اسید و باز، الکتروشیمی و … تقسیم می شوند. دقت کنید که این اسامی مربوط به فصل ها نیست و تقریباً در ۸۰ درصد سرفصل های شیمی کنکور هم مفاهیم داریم و هم مسائل. اولین نکته این است که برای مطالعه مسائل شیمی کنکور، قسمت های مربوط به واکنش نویسی و تعادل را بسیار جدی بگیرید و حتی اگر به واکنش های مهم و مکرر کنکور تسلط داشته باشید، می تواند روی سرعت شما تاثیر زیادی بگذارد.

نکته دوم در بحث مطالعه مسائل شیمی کنکور این است که ابتدا تمام نکات را از منبعی که دارید خلاصه کنید و در پایان هر مسئله تمام فرمول های آن قسمت را یادداشت کنید و زمانی که تمام مسائل شیمی را مطالعه کرده اید، تمام فرمول ها را روی یک تکه کاغذ بنویسید تا برای مرور استفاده کنید.

نکته سوم در خواندن مسائل شیمی برای کنکور اهمیت حل مسئله است. به یاد داشته باشید که سواد شاید ۴۰ درصد از راه موفقیت در حل مسائل شیمی است و ۶۰ درصد باقیمانده مربوط به حل تست ها است. باید آنقدر تست حل کنید که تمام تست های مشابه را قبل از جلسه کنکور حل کرده باشید.

حفظیات شیمی کنکور را چگونه بخوانیم؟ | روش مطالعه مفاهیم شیمی کنکور

در نحوه خواندن شیمی کنکور یک نکته را باید از ذهنتان پاک کنید؛ بسیاری از افراد به دنبال نحوه مطالعه حفظیات شیمی کنکور هستند، اما بدانید و آگاه باشید، به خصوص در سال های اخیر چیزی به نام حفظیات در شیمی کنکور وجود ندارد و همه مفاهیم هستند و ماهیت جداگانه ای از حفظیات دارند. پس چیزی به نام حفظ کردن را در شیمی کنکور فراموش کنید.

در خواندن مفاهیم شیمی کنکور دقت کنید که حتما مطالب را به صورت مفهومی مطالعه کنید. برای این کار در مرحله اول متن کتاب درسی را بخوانید، در مرحله دوم به سراغ کتاب کمک آموزشی بروید و در آنجا مطالب را بخوانید و خلاصه کنید. در مرحله سوم به سراغ تست های این قسمت بروید. در تست زدن خسیس نباشید.

مهم ترین مسئله در تسلط بر مفاهیم شیمی کنکور، داشتن دوره های مروری متنوع است. سعی کنید خلاصه های خود را به گونه ای بنویسید که مثلاً اگر برای اولین بار خواندن یک موضوع ۱ ساعت طول می کشد، همان موضوع را از خلاصه های خود در ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در اولین مرور بخوانید. اگر به دنبال چنین نکاتی به خصوص برای درس فیزیک هستید، توصیه می کنم مقاله روش مطالعه فیزیک کنکور را از دست ندهید.

در روز چند ساعت را به خواندن شیمی اختصاص بدهیم؟

متاسفانه در مقالات مرتبط با نحوه خواندن شیمی کنکور که در فضای مجازی وجود دارد، تعداد زیادی از سایت های آموزشی زمان مشخصی را برای ساعت مطالعه شیمی کنکور در نظر گرفته اند که این یک اشتباه بزرگ است; زیرا سلیقه، استعداد و توانایی یادگیری هرکسی متفاوت است. شاید سوال نحوه خواندن کنکور شیمی برای همه رایج باشد اما تفاوت سلیقه باعث می شود نتوان از مقادیر یکسان برای همه استفاده کرد.

در مورد چند ساعت مطالعه شیمی در روز باید گفت که بستگی به هدف شما و رشته مورد نظر شما، اهمیت درس شیمی در هدف شما و توانایی شما در یادگیری این درس دارد. اما توصیه من به شما این است که اگر داوطلب کنکور هستید، حدود ۵ روز از ۷ روز هفته، درس شیمی را در برنامه خود قرار دهید و ساعات مطالعه شیمی می تواند دلخواه باشد. اما توجه داشته باشید که حداقل ساعات مطالعه شیمی کنکور نباید کمتر از ۱ ساعت و حداکثر نباید بیشتر از ۳ ساعت باشد.

در ادامه برای آشنایی باسایر روش های مطالعه دروس کنکور توصیه میکنم حتما مقاله‌هایی که برای شما در زیر آورده شده است را مطالعه بفرمایید:

آیا لازم است برای شیمی کنکور کتاب درسی را مطالعه کنیم؟

با توجه به اینکه کتاب های شیمی به خصوص در قسمت مفاهیم شیمی گسترده هستند و منابع آموزشی خط به خط کتاب درسی را بررسی نکرده اند، توصیه می کنم حتما کتاب شیمی را مطالعه کنید. وقتی کل کنکور شیمی را مطالعه کردید، هر شب حدود ۱۵ دقیقه را به مطالعه کتاب درسی اختصاص دهید. با انجام اقدامات فوق احساس راحتی می کنید که از روش مطالعه شیمی رتبه های برتر پیروی کرده اید.

فصل های مهم فیزیک کنکور تجربی و ریاضی
مطالعه

تیم تولید محتوای درس جت

وبسایت درس جت از به روزترین وبسایت ها و مراجع درسی قبل از دانشگاه میباشد که کار خود را از بهمن ماه سال 1400 آغاز کرد و هدف ما از تاسیس وبسایت درس جت این است که هر آنچه که یک دانش آموز کنکوری به آن نیاز دارد دارد را در این سایت به صورت کامل و با بهترین کیفیت فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا