مقالات مشاوره کنکورروش مطالعه دروس

روش مطالعه روانشناسی کنکور

سلام به همه کنکوری ها. امروز در ادامه سری مقالات روش مطالعه دروس کنکور وبسایت درس جت با روش مطالعه روانشناسی کنکور در خدمت شما هستیم. در ادامه با ما همراه باشید.

آشنایی با درس روانشناسی

آخرین درسی که در دفترچه شماره یک کنکور انسانی با آن برخورد می کنید درس روانشناسی است . درکنکور سراسری فقط از یک کتاب  سوال مطرح می شود و به همین دلیل اکثردانش اموزان در این درس درصد خوبی کسب می کنند پس شما نیزباید با مهارت کافی سرجلسه حاضر شویدو موفق به کسب درصد خوبی شوید تا در زمین رقابت کنکور از باقی عقب نیوفتید .

برای مطالعه درسی مانند روانشناسی باید حداقل در هفته دوتایم  ۷۰ تا ۹۰ دقیقه ای را برای مطالعه آن بگذاریدو پس از خواندن هر درس  تقریبا ۲ ساعت برای تست زنی آن تایم بگذارید.

کم بودن میزان درس روانشناسی دلیلی بر آسان بودن آن نیست و طی کنکور های سال های اخیر سوالات مفهومی بیشتری از این درس طرح شده است که پاسخ دادن به آن به خواندن زیاد و مرور بسیار مشروط است .پس با اتکا به این که حجم این درس کم است خواندن این کتاب را به ماه های آخر و نزدیک به کنکور به تعویق نیندازید.

چگونه روانشناسی بخوانیم؟

درس روانشناسی که از جمله درس های اختصاصی رشته انسانی به شمارمی­آید، به علت تک جلدی بودن و حجم کم همان یک کتاب (۱۵۰ صفحه) همیشه مورد توجه واقع شده و طبق معمول با درصدهای خوب وبالای دانش آموزان همراه بوده است. شاهد این قضیه میانگین و حدوسط درصدی است که از این درس در کنکور گرفته شده که بالاترین درصد را در رشته انسانی دارد. با توجه به این توضیح کوتاه احتمالا الزام اکتساب درصد بالا در این درس برای داوطلبان بیان شد.

ولی در سال های گذشته چند عامل باعث شده است که حتی بعضی از داوطلبان قوی با مشکلاتی در این درس برخورد کنند که این عوامل عبارتند از:  مفهومی­ تر شدن سوال ها نسبت به سالی های قبل ، القا حس آسان بودن این درس به دانش آموز و در نتیجه اهمال و کم ارزش واهمیت شدن آن، آخرین درس در دفترچه اختصاصی کنکورانسانی و خستگی زمان پاسخگویی به سوال های آن و…

شیوه برنامه ریزی هفتگی برای روانشناسی

برنامه ریزی هفتگی و ساعات مطالعه در هفته برای روانشناسی این چنین پیشنهاد می شود:

حداقل در هر هفته ۲ تایم ۷۵  تا ۹۰ دقیقه ای از زمان خواندن بايد مختص به درس روانشناسی باشد.

همچنین مدت زمان ثابت هر هفته که بین ۱۵۰-۱۸۰ دقیقه می شود، می توانید پس از تمام شدن هر درس دو ساعت تایم براي پُركاری تستی آن بگذارید.

در آغاز با توجه به برنامه ­ریزی­ ای که انجام داده اید، یک بار به صورت سریع و فقط برای مشخص کردن مطالب پر اهمیت و آشنایی کوتاه با مبحث مشخص شده، کتاب را مطالعه و نکاتی که به نظر شما مهم بوده را هایلات کنید. همینطور همه نکاتی که به فکرتان می رسد رایادداشت کرده و سوالاتی که احیانا برایتان پیش آمده را حتما از معلم خود سوال کنید تا مفهوم برایتان جا بیفتد. کتاب درسی خود را پر از نکات کنید و همه مواردی را که به فهم ساده ­تر مطالب کمک می کند بنویسید.

روش جمع بندی فیزیک کنکور
مطالعه

درس روانشناسی در کنکور

در کنکور سراسری رشته علوم انسانی از این کتاب ۱۵ سوال طرح می شودکه در مدت زمان ۱۲ دقیقه باید به آن پاسخ داده شود.(کنکور دی ۱۴۰۱)همان طور که اشاره کردیم دیگر مثل قبل سوال های آسانی که جنبه حفظی داشته باشند از این درس طرح نخواهد شد . با توجه به سوالات این درس که سوالات به سمت مفهومی شدن پیش رفته است و تنوع سوالات نیز بالاتر رفته است به مفهومی شدن سوالات کنکور پی می بریم.

 روش مطالعه روانشناسی کنکور

پیش خوانی کنید

پیش خوانی دروس یکی از روش هایی است که می تواند به افزایش سطح یادگیری کمک کند. در پیش خوانی درس مشخص شده را یکبار میخوانید، کمی آن را درک می کنید، یعنی به صورت کم رنگ تری این درس را به ذهن و حافظه سپردید.

قبل از شروع خواندن عمیق آن بخش روانشناسی راکه مشخص کردین یک بار به طور سریع و فقط برای مشخص کردن مطالب پر اهمیت و آشنایی کلی با آن بخش مطالعه کنید و نکته هایی که به نظرتان مهم می آید را هایلایت کنید. هر نکته ای هم که برایتان پیش آمده راحتما از معلمتان بپرسید تا مفهوم برایتام جا بیفتد.

طرح سوال

از خودم میپرسم این درس یا این پاراگراف در مورد چی گفت. اگر من به جای طراح سوال بودم کجای این پاراگراف برای  من جذاب بود که ازش سوال طرح کنم.

خواندن نکات و کلمات کلیدی

پاراگراف به پاراگراف می خوانم و در هر پاراگراف کلمات کلیدی و مفاهیم مهم را با خط کشیدن و یا هایلایت کردن مشخص می کنم

خلاصه نویسی کنید

خلاصه نویسی اهمیت بسیاری درخواندن و یادگیری درس روانشناسی دارد. بهتراست یک دفتر خلاصه نویسی داشته باشید و بعد از مطالعه هر درس خلاصه نویسی آن رو انجام بدهید با این کار برای مرورکردن آن خواندن دفترخلاصه نویسی کافی است. در ضمن پیشنهاد من خلاصه نویسی به روش نموداری است که روشی بسیار عالی است در ادامه نمونه از خلاصه نویسی نموداری را برای شما آوردیم.

خلاصه نویسی روانشناسی

به تصاویر کتاب توجه ویژه ای داشته باشین

یک نوع از سوال های نسبتا جدید در درس روانشناسی کنکورانسانی سوال های تصویری است که با توجه به زیاد بودن تصاویر در کتاب روانشناسی نظام جدید امکان طرح بیشتر سوالات از آنها برای کنکور وجود دارد پس حتما به تصاویر کتاب توجه زیادی داشته باشید و آنها را خوب به خاطر بسپارید.

تست زنی

برای مطالعه مفهومی درس روان شناسی اولویت اول و آخر شما باید کتاب درسی باشد. مهم ترین مرحله برای یادگیری مفهومی شما، تست زنی برای این درس است. سعی کنید بعد ازخواندن هر بخش برای آن فصل تست آموزشی بزنید. اگرهم دیدید جواب تستی را بلد نیستید به هیچ عنوان سراغ پاسخنامه کتاب تست نروید.

زیرا وقتی بعد از کلی مطالعه می بینید که بلد نیستید یعنی هنوز یه بخش از کتاب هست که درست یاد نگرفته اید. پس اگر جواب تستی را بلد نبودید بروید سراغ کتابتان و بگردید جوابتان را از داخل کتاب پیدا کنید و کل آن مبحث رادوباره بخوانید.همچنین در زمان تست زنی به هر نکته ای که برخوردید آن را در دفتر خلاصه نویسی خود یادداست کنید.

همچنین پیشنهاد من به شما این است که هر ساعت ۴۰ تست آموزشی بزنید و تحلیل کنید.

انواع سوالات روانشناسی کنکور

۱-سوالات حفظی: کمترین تعداد سوالهایی که با رویکرد به  حافظه داشتن عین متن کتاب درسی یا نزدیک به آن موردنظر طراح سوال است.

سوالات حفظی در کتاب درسی نظام جدید روانشناسی به میزان زیادی موردنقد و انتقاد است و مولفان کتاب آن را نمی پسندند.

۲-سوالات مفهومی: سوالاتی که با برگرفته از متن درس و تبدیل مفاهیم آن به مثال متفاوت دیگری مطرح می شوند یا بالعکس کتاب را عینا می آورند و از دانش اموزان می خواهند بدانند آن مفهوم در قالب کدام مثال یا موضوع مطرح شده است.

۳-سوالات کنکاشی / چالشی: سوالاتی که دشواری بسیار و بالاتر از متوسط دارند. یعنی همزمان چند مهارت یا موضوع را از داوطلب می خواهند.

۴-سوالات ترکیبی: سوالاتی که از ترکیب مطالب متنوع در یک درس، یا چند درس با یکدیگر طرح می شوند. مانند ترکیب مطالب درس ۴ و ۵ که درباره تقکر و مهارت تصمیم گیری است.

۵-سوالات تصویری: یک نوع ازسوالات که زیاد دیده نمی شود و نسبتا جدید است. مباحثی  مانند مکتب گشتالت. البته در کتاب نظام جدید روانشناسی، نوع محتوای کتاب، بسیار امکان طرح کردن سوال های تصویری را بالا برده است.

نکات کلیدی برای ۱۰۰ درصد زدن درس روانشناسی در کنکور انسانی

  • داشتن آرامش ذهنی کامل برای شروع این درس از واجبات است.
  • داشتن مرور حدود ۷۰ دقیقه ای بعد از تمام شدن دو درس
  • قبل از تست زنی خواندن درسنامه کتاب تست واجب است.
  • مرورکردن خلاصه نویسی های درس قبلی قبل از شروع کردن درس جدید
  • اختصاص دادن زمان ۷۰ تا ۹۰ دقیقه ای در هفته برای خواندن درس روانشناسی
  • قرار دادن دو پارت مطالعاتی در هفته و  هر پارت ۷۵-۹۰ دقیقه باشد

در ضمن شما میتوانید پیش از به پایان رسیدن این مقاله سایر مقالات مرتبط را از طریق لینک های زیر مطالعه کنید:

تست ارزیابی و پُرکاری تستی چیست؟

تست ارزیابی یعنی زمانی که درس و درسنامه را مطالعه کردید با تعدادی تست میزان تسلط و یادگیری خود را بدون توجه به تایم و گرفتن درصد ارزیابی کنید. دراصل می خواهیم بدانیم میزان یادگیری و تسلط شما از مطالب خوانده شده بلافاصله بعد از مطالعه چه میزان است؟

پرکاری تستی: حل کردن تست های بیشتر برای به چالش کشیدن آموخته ها

نکات کاربردی

  • بیش از ده روز در خواندن روانشناسی فاصله نیندازید.دلیل آن نیز فرار بودن مطالب این درس است که الزام پیوستگی خواندن کتاب را می­رساند.
  • اگر تستی را اشتباه پاسخ دادید، فقط به دنبال صفحه ای که سوال از آن طرح شده نباشید تا مشکل خود را پیدا کنید بلکه آن بخش را پیدا کرده و دوباره مطالعه کنید تا نکته به درستی در ذهنتان جا بیفتد و حفظی نباشد. این نکته کلیدی را هرگز فراموش نکنید و در انجام آن تنبلی نکنید ،ضمن این که باتوجه به حجم کم کتاب درسی، این کار سخت نیست.
  • خلاصه نویسی در درس روانشناسی کاربرد بسیار دارد. سعی کنید در همان مرحله اول مطالعه در کنار نکاتی که یادداشت می کنید، خلاصه ای کوتاه و ساده تهیه کنید تا در روزهای نزدیک به آزمون­های آزمایشی و همچنین آزمون سراسری، بتوانید مروری سریع داشته باشید.
  • درصد کاذب در این درس خودنمایی زیادی دارد؛ به همین علت است که توصیه می­کنیم که بین زمان خواندن و تست زنی مدت زمانی فاصله (بیشتر از دو روز) باشد.
  • به یاد داشته باشید که این درس نقطه قوت بسیاری از داوطلبان است و میانگین درصد کشوری آن حدود ۴۰ درصد است. (در حالی که به طور مثال میانگین درصد کشوری درس هایی مثل ریاضیات یا فلسفه و منطق صفر درصد و یا منفی می باشد) پس لازم است که درصدخوبی را در آن کسب کنید. درصد قابل قبول البته در سال­های مختلف به تناسب میزان سختی سوالات، متغیر است. اما برای کسب یک رشته درجه یک در دانشگاهی خوب، درصدی بیش از قابل قبول به نظر می رسد.
  • تعداد سوالات روانشناسی در کنکور ۲۰ عدد است که بودجه بندی دقیقی ندارد ولی معمولا به ترتیب بخش های: رشد، فرآیندهای شناختی، سلامت روانی و اختلال روانی، بیشترین تعداد سوال را به خود اختصاص می دهند. در نتیجه اگر فرصت کوتاهی برای مطالعه مطالب داشته و علاقه دارید که درصد مناسبی به دست بیاورید بخش پر سوال رشد را در اولویت قرار دهید. بخش سلامت روانی و اختلال روانی نیز نسبت به بخش های دیگر ساده فهم­  تر است و می­توان در تایم کمتری آن رایادگرفت.

مباحث تست خیز و پر اهمیت درس روانشناسی

مباحث تست خیز و پر اهمیت درس روانشناسی

  • انواع حافظه
  • روش های جمع آوری اطالاعات
  • منابع کسب شناخت
  • درماندگی آموخته شده
  • انواع مقابله با فشار روانی
  • مکتب گشتالت
  • ویژگی های مسئله
  • تفاوت تصمیم گیری و حل مسئله
  • کارکرد های توجه
  • سبک های تصمیم گیری

سوالات متداول

۱-بهترین روش مطالعه درس روانشناسی برای کنکور ؟ یکی از روش های مطالعه پیش خوانی این درس است .

۲-در خلاصه نویسی درس روانشناسی تنها باید مطالب مهم رایادداشت کرد ؟ خیرمنظور از خلاصه نویسی تنها نوشتن مطالب مهم نیست.

۳- برای خواندن درس روانشناسی باید از چند منبع استفاده کرد؟ برای خواندن درس روانشناسی استفاده از کتاب درسی و یک کتاب کمک درسی کافی است.

سپس به نکات ریزی که معلمتان طرح کرده بپردازید و با متن کتاب تطبیق داده و با توضیح آن دو (نکات و متن) در ذهنتان تلاش کنید مفهوم را دقیق­تر متوجه شوید.

بعد از مدتی برای مثال دو روز دوباره به سراغ کتاب بروید و این بار با دقت بیشتری کتاب رامطالعه کنیدحتی در صورت الزام چندین بار مطالب را  بخوانید. حتما نکاتی را که قبلا نوشته اید مطالعه کنید و از تسلط بر آن­ها مطمئن شوید. به خاطر داشته باشید که در این مرحله زمان مصرفی یا حتی میزان کار اهمیتی ندارد. به جای آن که به خود بگویید ۲۰ صفحه میخوانم، بگویید این ۵ صفحه را به صورت بسیار دقیق و عمقی می خوانم.

در مرحله بعد به سراغ تست بروید و تلاش کنید نکات موجود در هر تست را با خواندن گزینه ها و هم چنین پاسخ نامه در بیاورید و در کتاب خود بنویسید تا به این وسیله دوباره سراغ کتاب خود بروید و نکات جدیدش را یاد بگیرید. تست­های هر بخش را به دسته های ۱۵ تایی تقسیم کنید و تا زمانی که ۱۳ تست به بالا را صحیح پاسخ ندادیداز کار دست نکشید. دوباره می گویم که از کتاب خود در درس روانشناسی جدا نشده و به خصوص در بخش مطالعه عمیق، چند بار آن را بخوانید و متن کتاب در ذهنتان ثبت شود.

معرفی صفر تا 100 دانشگاه ارومیه | هر آنچه که باید بدانید
مطالعه

دکتر غلامرضا عبدلی

غلامرضا عبدلی هستم دکترای تخصصی مشاوره ، مدرس دانشگاه و مدرس کارگاه های تربیت مشاور تحصیلی. افتخار این را دارم که با 20 سال تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی بتوانم به شما عزیزان کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا