مقالات مشاوره کنکورروش مطالعه دروس

روش مطالعه ریاضی کنکور

سلام به همه کنکوری ها. امروز در ادامه سری مقالات روش مطالعه دروس کنکور وبسایت درس جت با روش مطالعه ریاضی کنکور در خدمت شما هستیم. در ادامه با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

روش مطالعه ریاضی کنکور

بسیاری از داوطلبان کنکور های سراسری با شنیدن اسم ریاضی می ترسند و میخواهند هرجور که شده از خواندن آن سر باز بزنند. در مقاله امروز به سراغ یکی از سخت ترین دروس رشته های تجربی، ریاضی و انسانی میرویم. بسیاری از دانش آموزان از این درس برای خودشان غولی بی شاخ و دم ساخته اند که همین عامل هم سبب میشود تا بیش از نیمی از شرکت کنندگان، این درس را منفی بزنند! یعنی شما اگر هیچ تستی از ریاضی را جواب ندهید باز هم از نیمی از شرکت کنندگان جلو هستید.

 اما شاید با خودتان بگویید که کسانی که درصد ریاضی خود را منفی میزنند سیاهی لشکر به حساب می آیند. اما اصلا این گونه نیست. بگذارید این طور بگویم، هیچ کسی به امید کسب درصد منفی سر جلسه کنکور نمی آید. شاید بسیاری از افراد درس خوانده اند، مطالعه کرده اند و زحمت کشیده اند اما به دلیل اینکه در مسیر اشتباهی بوده اند، نتوانسته اند تا نتیجه دلخواه و مطلوبی را بگیرند.

اگر بخواهیم به صورت دقیق تر درصد های ریاضی کسب شده توسط شرکت کنندگان در کنکور سال های قبل را بررسی کنیم خواهیم دید که طبق بیانیه های رسمی سازمان سنجش فقط ۲ درصد از دانش آموزان میتوانند در این درس میزان بالای ۵۰ درصد سوالات را پاسخگو باشند. موضوع جالبی که از این نتایج میتوانیم به دست بیاوریم این است که به دلیل این درصد های پایین دیگر شرکت کنندگان، ارزش این درس در رشته تجربی از زیست شناسی هم بالاتر میرود. در ادامه قصد داریم تا شیوه صحیح مطالعه درس ریاضی را به شما بگوییم.

بررسی آمار درصد‌های ریاضی کنکور سال های گذشته

خب قسمت اول برای بررسی درصدهای ریاضی کنکور هست. درصدهای به دست آمده توسط شرکت کنندگان در سالهای اخیر و میانگینی از این درصدها توسط سازمان سنجش برای شما آماده کرده ام و به شرح زیر است:

  • میانگین درصد منفی در درس ریاضی: حدود نیمی از شرکت کنندگان.
  • میانگین درصدهای بالای ۵۰ در درس ریاضی کنکور: حدود دو درصد کل شرکت کنندگان.
از این دو آمار می توان به نتایج جالب توجهی دست یافت. اولین نتیجه در مورد درصدهای منفی است. وقتی سر جلسه کنکور حاضر شدید فقط کافیست به هیچ سوالی از درس ریاضی جواب ندهید تا از نیمی از شرکت کنندگان در این درس جلوتر باشید. بعد از شنیدن جمله قبل خیلی ها به فکر جواب ندادن به سوالات ریاضی می افتند اما آن دوست عزیزی که چنین ذهنیتی دارد یادت باشد در این چند سال اخیر ندیده ام که فردی با درصد ریاضی صفر بتواند رتبه خوبی کسب کند. مسئله دوم، تاثیر ریاضی در کنکور است که حتی از زیست شناسی ارزشمندتر است. بعداً این را ثابت خواهم کرد، پس در ادامه با من همراه باشید.

نتیجه دوم درمورد درصدهای بالای ۵۰ است. فقط باید به ۱۶ سوال از درس ریاضی بدون اشتباه پاسخ دهید تا در بین دو درصد شرکت کنندگان قرار بگیرید، این موضوع بسیار وسوسه انگیز است و غیر ممکن است فردی که هدف بزرگی دارد حتی در صورت ضعیف بودن در آن، قید ریاضی را بزند.

عجله نکنید، حتی اگر در ریاضی در حد صفر مطلق هستید، می توانید با مطالعه روش مطالعه ریاضی کنکور که در ادامه خواهید دید، این مشکل را حل کنید؛ اما باید قدم به قدم جلو برویم و ابتدا پیش نیازهای لازم برای روش مطالعه ریاضی برای کنکور تجربی و رشته ریاضی را بیاموزیم.

نحوه درست مطالعه ریاضی

مطالعه ریاضی برای کنکور با مطالعه برای آزمون های مدرسه بسیار متفاوت است. شما در امتحان های مدرسه به صورت فصل به فصل مباحث را مطالعه خواهید کرد ولی برای کنکور باید به صورت مبحثی این درس را بخوانید. این اشتباه را متاسفانه بسیاری از شرکت کنندگان مرتکب میشوند و با نگاهی دوباره به درصد های کسب شده توسط افراد در کنکور سال های قبل متوجه این مسئله خواهید شد.

مورد دومی که حین مطالعه ریاضی برای کنکور باید به آن دقت کنید اهمیت ترتیب مطالعه مباحث مختلف این درس است. قطعا همه مباحثی که شما در سه سال متوسطه دوم خواهید آموخت به یک اندازه در کنکور سراسری نخواهند آمد. پس باید مباحثی که مهم تر هستند و تعداد سوالات بیشتری از آن مباحث در کنکور خواهد آمد را بیشتر و با دقت بیشتری مطالعه کنید. در کنار این مسئله، نکته دیگری که باید حتما به آن توجه کنید این است که فصل ها و مباحث مختلف رشته ریاضی به یکدیگر مرتبط هستند. برای مثال شما برای پاسخگویی به سوال های حد مثلثی باید با مشتقات مثلثاتی آشنا باشید.

نوشته های مشابه

بودجه بندی ریاضی کنکور سال های 98 - 99- 1400

به صورت کلی تمام مباحث درس ریاضی به دو دسته تقسیم خواهند شد. مستقل و زنجیره وار.

مباحث مستقل به مباحثی از درس ریاضی گفته میشود که با دیگر مباحث ارتباطی ندارند و شما برای فهمیدن و درک این مباحث نیازی به آشنایی با دیگر مباحث قبلی ندارید. مثل مباحث مجموعه ها و الگو ها، آمار، مباحث شمارش و هندسه.

از طرفی دیگر همانطور که احتمالا حدس زدید مباحث زنجیره وار، مباحثی هستند که برای حل سوالات این مباحث باید به مباحث قبل آشناییت داشته باشید. به عنوان مثال بخش های مثلثات، معادلات، تابع، حد، مشتق و کاربرد مشتق از جمله مباحثی زنجیره وار هستند.

تا به اینجای مقاله سعی کردیم تا اطلاعاتی اولیه از درس ریاضی را در اختیار شما قرار دهیم. اما میرسیم به بخش مهم مقاله یعنی روش و شیوه درست مطالعه درس ریاضی.

خب همانطور که در قسمت های بالاتر هم به آن اشاره کردیم، مباحث ریاضی به دو بخش مستقل و زنجیره وار تقسیم میشوند. پیشنهاد ما به شما این است که مطالعه خود را ابتدا از مباحث زنیجره وار شروع کنید و پس از مطالعه کامل و مسلط شدن به آنها سپس میتوانید سراغ مباحث مستقل بروید.

با مطالعه این فصل چه چیزهایی یاد گرفتم؟ و چه مفاهیم جدیدی به مطالب قبلی اضافه کرده ام؟

اگر بتوانید این کار را انجام دهید به این نکته پی خواهید برد که آیا مفاهیم درس را بطور کامل آموخته اید یا خیر؟همچنین این کار باعث می شود که یک جمع بندی و نتیجه گیری خوبی از درس و فصول و مفاهیم ارائه شده در ذهن ما شکل گیردهمچنین در ادامه سعی خود را کنید که از سوالات فصول مختلف برای خود مدل سازی ایجاد کنید تا یادگیری به شکل بهتری در ذهنتان انجام گیرد.منظور این است که بدانید از آن فصلی که مطالعه کرده اید چند نوع مدل سوال برایتان طراحی میشود؟.این کار باعث میشود که یادگیری ذهنی نیز شکل گیرد و مطالب در ذهن شما به طور کاملی جای گیرند و جمع شوند و این مورد سبب میشود که وقتی در آزمونی سوالی را مشاهده کردید دگر به این مشکل برنخورید که حل مسئله را از چه جایی شروع کنید

نحوه برنامه ریزی برای مطالعه ریاضی

برنامه هفتگی هر شخص باتوجه به میزان کار ها، زمان های شرکت در کلاس های مدرسه و یا حتی کلاس های کنکور متفاوت است و شما باید با توجه به برنامه هفتگی خود اقدام به برنامه ریزی برای مطالعه این درس کنید. نکته مهمی که در برنامه ریزی برای مطالعه این درس باید مورد توجه قرار دهید فاصله بین آموزش و حل تست های مربوط به آن مبحث است. پس در یک جلسه درس نباید هم آموزش دید و هم تست زد. زیرا مباحث جدیدی که خواندید در حافظه کوتاه مدت شما ذخیره شده است و در صورتی که بالافاصه پس از آموزش اقدام به تست زدن کنید به گونه ای تقلب به حساب می آید و نمیتوانید درصد واقعی خود و میزان مفید بودن آموزش را به صورت درست و واقعی تعیین کنید.

فاصله پیشنهادی ما به شما بین آموزش و تست یک جلسه است. یعنی در این جلسه که آموزش آن مبحث تمام شد، تست های مربوط به آن را در جلسه بعد بزنید. تنها نکته ای که باید قبل از زدن تست های مربوط به بحث جلسه قبل خود به آن توجه کنید، این است که حدودا ۱۰ دقیقه بهتر است که به مرور مباحثی که در جلسه قبل آموختید بپردازید.

مراحل یادگیری ریاضی کنکور

نحوه مطالعه درس ریاضی برای رشته ریاضی

تا اینجای مقاله روش مطالعه ریاضی را به شما آموختیم. اکنون نوبت نحوه مطالعه درس ریاضی است. روش مطالعه درس ریاضی برای رشته ریاضی از رشته تجربی متفاوت است. ماهیت رشته ریاضی با درس ریاضی در رشته تجربی تفاوت هایی دارد. به دلیل تفاوت ماهیت این دو درس، روش مطالعه آنها با هم متفاوت است. شما برای شروع مطالعه ریاضی باید ابتدا مباحث را تقسیم بندی کنید. دسته اول شامل مباحث ریاضی دهم و حسابان است. در دسته دوم مباحث آمار و احتمال قرار میگیرند. در دسته سوم مباحث ریاضیات گسسته هستند. دسته چهارم هم شامل هندسه است.

یکی از نکات مهم که در بخش آمار و احتمال باید به آن دقت کنید ترتیب و نحوه مطالعه آمار و احتمال است. باید به صورت فصل به فصل مطالعه کنید و حتما هم از ابتدا شروع کنید. قبل از شروع مباحث آمار و احتمال حتما مبحث شمارش بدون شمردن ریاضی دهم را مطالعه کنید. آخرین مبحثی هم که باید مطالعه کنید، هندسه و ریاضیات گسسته است. این دو مبحث نسبت به بقیه مباحث ریاضی کنکور از درجه سختی بالاتری برخوردار هستند.

بعضی از داوطلبان فقط مباحث مهم تری که احتمال سوال آمدن از آن قسمت بیشتر است را مطالعه میکنند و این دو بخش را به صورت کامل مطالعه نمیکنند. تصمیم اینکه این دو مبحث از ریاضی را به صورت کامل یا به صورت مبحثی مطالعه کنید به عهده خودتان است.

در بحث ریاضیات گسسته ابتدا باید فصل ۲ و ۳ را مطالعه کنید و در آخر به سراغ فصل اول بروید. همچنین در مورد نحوه مطالعه هندسه رشته ریاضی میتوانید ابتدا مباحث هندسه مربوط به پایه دوازدهم را به طور کامل مطالعه کنید و سپس به ترتیب سراغ مطالعه هندسه دهم و یازدهم بروید.

نحوه مطالعه درس ریاضی برای رشته انسانی

روش مطالعه درس ریاضی در رشته انسانی با رشته ریاضی تفاوت چندانی ندارد و تقریبا دارای یک چارچوب یکسان می باشند. در مورد ترتیب و نحوه مطالعه سر فصل های ریاضی رشته انسانی به صورت زیر عمل کنید:

ابتدا مباحث آمار و احتمال، سپس الگو و دنباله، استدلال و منطق ریاضیات، معادله درجه دوم و در آخر هم تابع را مطالعه کنید.

برای کنکور تجربی زیست شناسی مهم تر است یا ریاضی؟

در پاسخ به این سوال شاید خیلی از شما کنکوری های عزیز، درسی را انتخاب کنید که ضریب بالاتری را دارد اما این گونه نیست! زیرا یکی از عوامل تعیین اهمیت درس، ضریب آن است. در تعیین اهمیت یک درس عوامل دیگری هم مثل درصد کسب شده توسط بقیه افراد تاثیر بسیار بالایی دارد. این عامل در چند سال اخیر، متاسفانه زیاد مورد توجه قرار نگرفته است و بسیاری حتی از آن بی خبر هستند

این اختلاف درصد های کسب شده توسط دانش آموزان سبب عاملی به نام انحراف معیار میشود. انحراف معیار میتواند باعث شود که درسی با ضریب ۴ با ارزش تر از درسی با ضریب ۱۲ شود. البته در مقاله بودجه ریزی ریاضی کنکور به طور مختصر به بررسی این موضوع پرداختیم و توصیه می کنم از طریق لینک قبلی مقاله مربوطه را مطالعه کنید. دلیل اینکه ریاضی از اهمیت بیشتری نسبت به زیست در کنکور تجربی برخوردار است را میخواهم در قالب دو آمار به شما نشان دهم. لطفا به آمار های زیر دقت کنید:

میانگین افرادی که درس زیست را منفی زده اند: ۲۶ درصد از کل شرکت کنندگان

میانگین افرادی که درس ریاضی را منفی زده اند: ۵۰ درصد از کل شرکت کنندگان

با بررسی دقیق و دقت به آمار های بالا خواهیم دید که وضعیت دانش آموزان به صورت کلی در، درس زیست شناسی بهتر از ریاضی است. اگر به آمار افرادی که توانسته اند درس زیست را بالای ۵۰ درصد بزنند و افرادی که ریاضی را بالای ۵۰ درصد بزنند نیز نگاهی کنیم، آماری مشابه را خواهیم دید:

میانگین افرادی که درصد بالای ۵۰ در زیست کسب کرده اند: ۱۰ درصد از کل شرکت کنندگان

میانگین افرادی که درصد بالای ۵۰ را در ریاضی کسب کرده اند: فقط ۲ درصد از کل شرکت کنندگان

در این قسمت باز هم شاهد انحراف معیاری بالا در بین درس زیست شناسی و ریاضی هستیم.

اینجا هم در درصدهای بالای ۵۰ وضعیت ریاضی ۵ برابر بدتر از زیست شناسی است. همین وضعیت باعث شده انحراف معیاری که در درس ریاضی ایجاد شده است، اهمیت این درس را از زیست شناسی بالاتر ببرد. اگر کمی هوشمندانه فکر کنید، متوجه خواهید شد که ریاضی می تواند شما را به راحتی به رویاهایتان برساند. پس ریاضی را جدی بگیرید. تا اینجای کار بررسی مقدمات مربوط به نحوه مطالعه ریاضی کنکور تقریبا به پایان رسیده است که در قسمت بعدی توضیحات مفصلی در مورد ریاضی و مباحث آن در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در ادامه برای آشنایی باسایر روش های مطالعه دروس کنکور توصیه میکنم حتما مقاله‌هایی که برای شما در زیر آورده شده است را مطالعه بفرمایید:

مباحث ریاضی کنکور نظام جدید

در مباحث ریاضی کنکور نظام جدید بین رشته های ریاضی تجربی و ریاضی نقل و انتقالاتی صورت گرفت. بسیاری از مفاهیم مانند تابع زوج و فرد، مشتق دوم، هذلولی، انتگرال و … حذف شد و مباحثی مانند بهینه سازی از رشته ریاضی به رشته تجربی منتقل شد. سرفصل های ریاضی کنکور نظام جدید رشته تجربی پایه دهم تا دوازدهم از ۲۱ فصل تشکیل شده و به هر پایه ۷ فصل اختصاص یافته است.

سرفصل های ریاضی کنکور نظام جدید رشته تجربی شامل سرفصل های اصلی مانند: آمار، احتمال، هندسه، توان، مجموعه ها، مثلثات، تابع، معادلات و نامساوی، تابع، حد، مشتق و کاربرد مشتق می باشد. دروس ریاضی رشته ریاضی و فیزیک به طور خلاصه از کتاب های آمار و احتمال، ریاضیات گسسته، هندسه، ریاضیات دهم و حسابان تشکیل شده است. هنگام بررسی نحوه مطالعه ریاضی کنکور، دانستن این مباحث بسیار مهم است. قسمت بعدی در مورد بزرگترین اشتباه در نحوه مطالعه دروس ریاضی کنکور است که ممکن است ناخواسته درگیر آن شوید…

بزرگ‌ترین اشتباه در مطالعه ریاضی برای کنکور چیست؟

مطالعه ریاضی برای کنکور با مطالعه دروس دیگر تفاوت زیادی دارد. بزرگترین اشتباه در خواندن ریاضی برای کنکور، مطالعه فصل به فصل این موضوع است. اگر شما هم جزو افرادی هستید که ریاضی را از سال اول دهم شروع کرده اید، مرتکب این اشتباه شده اید و حتی دلیل اصلی درصدهای منفی در کنکور ریاضی هم همین است. ترتیب مطالعه دروس ریاضی کنکور نظام جدید فوق العاده مهم است و باید رعایت شود. اما چرا مطالعه فصل به فصل ریاضی اشتباه است؟ به مثال های زیر توجه کنید:

مثلثات: فصل ۲ ریاضی دهم، فصل ۴ ریاضی یازدهم و فصل ۲ ریاضی دوازدهم.

آمار و احتمال: فصل ۷ ریاضی دهم، فصل ۷ ریاضی یازدهم و فصل ۷ ریاضی دوازدهم

تابع: فصل ۵ ریاضی دهم، فصل ۳ ریاضی یازدهم، فصل ۱ ریاضی دوازدهم

مطالبی که در بالا ذکر شد از فصل های تکرار شده در سه پایه است. به این سوال پاسخ دهید: اگر فصل به فصل بروید، مثلثات را در فصل ۲ ریاضی دهم می خوانید. شما باید ۵ فصل دیگر از ریاضی دهم و ۳ فصل از ریاضی یازدهم را بخوانید تا به مثلثات برگردید. با این سبک ریاضی را بهتر یاد می گیرید یا مثلثات یازدهم را بلافاصله بعد از مثلثات دهم  بخوانید؟ یکی از دلایل اهمیت ترتیب خواندن فصول ریاضی برای امتحان همین مورد بود.

نکته دوم در مورد اهمیت ترتیب خواندن سرفصل های ریاضی کنکور برای رسیدن به بهترین روش خواندن ریاضی کنکور، ماهیت فصل های ریاضی کنکور است. مثلا همین بحث مثلثات، هم در تابع، هم در معادلات و نامعادلات و هم در حد، به مثلثات می پردازید. برای رفع ابهام حدهای مثلثاتی باید مشتق مثلثاتی را هم بدانید. حال که با اهمیت ترتیب خواندن مباحث ریاضی کنکور تجربی نظام جدید آشنا شدید، فصل به فصل روش خواندن ریاضی را برای کنکور تجربی بگذارید.

ترتیب مطالعه مباحث ریاضی کنکور نظام جدید

تا اینجا فهمیدیم که روش خواندن ریاضی کنکور باید مبحثی باشد اما اینجا یک سوال جدید پیش می آید! ترتیب خواندن سرفصل های ریاضی کنکور نظام جدید چگونه باید باشد؟ به یاد داشته باشید که تنها خواندن کل مثلثات یا تابع سه پایه با هم مهم نیست، بلکه ترتیب مطالعه فصل های ریاضی نیز بسیار مهم است زیرا مباحث ریاضی کنکور به شدت با یکدیگر مرتبط هستند.

دو سال پیش برای اولین بار در درس ریاضی، مباحث ریاضی کنکور را به دو دسته مستقل و زنجیره ای تقسیم کردم که برای نحوه صحیح مطالعه ریاضی در کنکور حتما با آن ها آشنا هستید و خواهیم گفت. در ادامه هر دو موضوع را بررسی کنید.

ترتیب مطالعه مباحث ریاضی کنکور

مباحث مستقل ریاضی کنکور

این دسته از مباحث ریاضی کنکور هیچ ارتباطی با سایر مباحث ریاضی ندارد. به عنوان مثال، شما نمی توانید آمار را با توابع یا هندسه را با حد ترکیب کنید. رعایت نظم در بین مباحث مستقل ریاضی کنکور مهم نیست و شما می توانید هر طور که دوست دارید این فصل ها را مطالعه کنید. سرفصل های مستقل ریاضی کنکور به شرح زیر است:

  • مجموعه، الگو و دنباله
  • آمار
  • شمارش بدون شمردن + احتمال
  • هندسه

همانطور که گفته شد فرقی نمی کند که مباحث مستقل را به چه ترتیبی می خوانید، اما ترتیب در نظر گرفته شده در بالا جنبه روانشناختی دارد و می تواند به شما در یادگیری کمک زیادی کند.

مباحث زنجیروار ریاضی کنکور

همانطور که از نام آنها پیداست، این موضوعات مانند یک زنجیره به هم متصل هستند. مهمترین و دردسرسازترین قسمت نحوه خواندن درس ریاضی کنکور مربوط به این سری مباحث است. مثلا در قسمت تابع در مرحله اول برای حل سوالات باید دامنه تابع را مشخص کنید! خب دامنه تابع با حل نامعادله و تعیین علامت مشخص می شود پس باید قبل از تابع، معادلات و نامعادلات را مطالعه کرد. مجموعه مباحث و ترتیب مطالعه آنها را می توانید به شرح زیر مشاهده کنید:

  • مثلثات
  • معادلات و نامعادلات
  • تابع  
  • حد
  • مشتق
  • کاربرد مشتق

در مورد بحث تابع، تنها مفهوم تابع و دامنه و برد آن نیست، بلکه هر مبحثی که مربوط به تابع باشد مانند قدر مطلق، جزء صحیح، لگاریتم، ترکیب توابع و … باید در این مورد بررسی شود و سپس به مبحث بعدی بروید. به یاد داشته باشید، اگر به دنبال حذف تعدادی از مباحث از ریاضی هستید، در مورد زنجیره بندی موضوعاتی که ممکن است دردسرساز شوند، بسیار مراقب باشید.

برای مطاله دروس ریاضی به چه صورت عمل کنیم ؟ (مهارت هاي مطالعه ي رياضي)

دروس ریاضیات موضوع منحصر به فردی را شکل میگرد و شامل می شود. رياضيات شامل علائم، فرمول ها، روش هاي ويژه، کتاب هاي درسي اي که سخت به نظر مي آيند و خيلي کلمات و اصطلاحات منحصر به فرد است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت برای مطالعه ریاضیات از مهارت های مطالعه ای ویژه ای استفاده کنیم و به کار ببندیم که خاص و مناسب ریاضیات باشد. در ادامه مقاله شما را با برخی از این مهارت ها آشنا می کنیم:

۱- ریاضیات یکی از دروسی است که که به صرف خواندن و گوش دادن نمی توان آن را فرا گرفت. برای یادگیری دورس ریاضی اصل و پایه این است که تمرینات مربوط به آن مفاهیم ارائه شده در فصول را به صورت فعالانه تکرار کنیم تا پایه و شالوده آنها در ذهن ما شکل گیرد.به عبارت دیگر میتوان گفت که حتماً بايد همه ي تکاليف و وظايف محوله ي درسي خود در رياضيات را انجام دهيد. ياد گرفتن چگونگي استفاده از فرمول ها و روش ها، حياتي است و لازمه فراگیری این فرمول ها و روش ها تکرار و تمرین مسائل مربوطه است.

۲-دروس ریاضی مانند یک زنجیر متصل به هم هستند.یعنی اینکه همه مفاهیم تا حدودی به هم مرتبط می شوند و تشکیل یک زنجیره را می دهند.به عبارت دیگر یعنی اینکه اگر یه مفهوم را که امروز یاد گرفته یم بر اساس آموخته هایی است که از روز قبل فرا گرفته ایم.پس اگر از درسی عقب بیوفتید و آن را فرا نگیرید دوباره رسیدن به مفهوم جدید سخت تر میشود.برای آزمون نیز باید برنامه جامع و مناسبی را داشته باشید.زیرا ریاضی درسی نیست که بتوان آن را شب امتحانی گذراند و نیازمند یک فرایند پیوسته و متصل به یکدیگر است. باید در طول سال کلاس ها را شرکت کرده و نکاتی را که معلم می گوید یادداشت کنید و با تمرین و تکرار یادگیری به صورت کامل انجام گیرد.

۳- رياضيات موضوع دشواری است که هر چه جلوتر رود پیچیده تر و دشوار تر می شود. بنابراین لازم است که زمان مطالعاتی بیشتری را به ریاضی نسبت به سایر دروس اختصاص دهید.

۴- حفظ کردن مطلق روش خود در ریاضی کار اشتباهی است.در ریاضیات با توجه به اینکه فرم.ول های بسیاری وجود دارد باید این رادر نظر گرفت که بر روش های کلیدی تسلط پیدا کنید.زیرا این کار آن دسته از اطلاعاتی را که باید به خاطر بسپارید بسیار کاهش خواهد داد..

۵- وقتي که روشي را براي حل يک مسئله ياد گرفتيد، دقيقاً همان روش براي ديگر مسائل هم در اغلب موارد مي تواند استفاده شود.

وقتي که با مسئله ي جديدي روبرو مي شويد، سعي کنيد آموخته هاي قبلي خود را بر مسئله جديد اعمال کنيد.

۶- سعی کنید که فرهنگ لغات رياضي را ياد بگيريد. اغلب کلمه اي که در رياضي مورد استفاده قرار مي گيرد، وقتي در مبحثي غير از رياضي مورد استفاده قرار مي گيرد، معناي متقاوتي مي دهد. کلمات و اصطلاحات جديد رياضي و معناي رياضي آنها را در قسمت هاي خاصي از دفتر خود وارد کنيد.

۷- همانور که می دانیم بسیاری از دانش آموزان در مواجهه با ریاضی دچار اضطراب شدیدی میشوند.باید سعی کنید که اصول داشتن اعتماد به نفس و تقویت آن را در خود افزایش دهید تا به در این خصوص به مشکل برنخورید.

روش هایی که در بالا ذکر شد می تواند بسیار برای شما در مطالعه ریاضی کمک کند و باعث موفقیت روز افزون شما در این درس شود.ولی در نظر داشته باشید که به هیچ وجه مغرور نشويد  وتا زماني که تشخيص مي دهيد و حس می کنید به راهکار هايي بيش از اين ها نياز داريد، کمک بگيريد و تلاش بسياري بکنيد.

روش مطالعه ریاضی کنکور رتبه برتر ها

منابع مناسب برای مطالعه ریاضی

با توجه به اینکه در بالا روش های مطالعه  ریاضی ذکر شد و تا حدودی با آن آشنایی پیدا کردید حالا نوبت آن است که منبع مناسبی را نیز برای خود برگزینید زیرا انتخاب منبع مناسب و جامع در یادگیری افراد بسیار تاثیر گذار است.خصوصا درس ریاضی که  اگر منبع مناسبی در اختیار نداشته  باشید همه تلاشد های شما از بین می رود.پس میتوان گفت منبع خوب و مناسب قسمت مهمی از یادگیری ریاضی را تشکیل می دهد.

یکی از اشتباهات رایج در انتخاب منبع این است که برخی از دانش آموزان به توصیه سایر افراد منابع خود را انتخابب م می کنند در صورتی که این کار اشتباهی است؛زیرا هر فردی نظر شخصی خود را دارد و ممکن است آن منبعی که آن فرد استفاده کرده به کار شما نیاید.پس بهتر است منبعی را که انتخاب می کنید برا اساس ویژگی های خودتان باشد.پس باید نسبت به خودتان همه عوامل را در نظر گرفته و سپس منبع مناسب خودتان را انتخاب کنید.سعی نکنید به سراغ منبع هایی بروید که دیگران از آن استفاده کرده اند و نتیجه گرفته اند. شما باید مناسب ترین منبع برای خودتان را پیدا کنید! به طور کلی لزوماً کسی که درصد ۱۰۰ در درس ریاضی کسب کرده، نمی تواند بهترین منبع را برای شما انتخاب کند. این منبع برای آن فرد به طور اختصاصی خوب و مفید بوده! پس شما هم باید مناسب ترین منبع مطالعه ریاضی را برای خودتان انتخاب کنید.

پیش نیازهای و لزومات ریاضی

نکته ای که در روش مطاله ریاضی بسیار حائز اهمیت است این مورد می باشد که بدانید ریاضی را نمی توان بدون یادگیری مباحث پیش نیاز مطاله کرد و فرا گرفت..بدین معنا که اگر در گذشته به ریاضیات علاقه نداشته اید و خیلی با درس ریاضی از قبل دوست نبوده‌اید، نمی توانید هر زمان که اراده کردید هر مبحثی از درس ریاضی را بخوانید و توقع داشته باشید که ناگهان درس را یاد بگیرید و اگر این درس برای شما شیرین نیست، پیشنهاد می کنیم با بررسی بودجه بندی هر فصل در کنکور، از مطالعه فصل های مهم تر و پرتکرار کار خودتان را شروع کنید.

یکی از نکات مهمی که در ریاضیات باید بدان توجه کرد این است  که در ریاضیات یادگیری مفاهیم پایه ای بسیار مهم و اساسی و حیاتی می باشد و باید گفت که در ابتدای کار مفاهیم پایه ای را فرا گرفت.حال در اینجا مطرح میشود که مفاهیم پایه ای کدام دسته اند؟در جواب این سوال باید گفت که در ابتدای کار ما ریاضیات را به دو بخش ریاضیات پیوسته و گسسته تقسیم میکنیم.

ریاضیات پیوسته شامل مباحثی از جمله توان ،ریشه ،اتحادها چندجمله ای ها، معادله، تابع، مشتق و … می باشند

 ریاضیات گسسته شامل مباحث آنالیز ترکیبی و ترکیبیات آمار و احتمال است.

در بخش ریاضیات پیوسته مباحث توان، ریشه، اتحادها، چندجمله‌ای ها، معادله، نامعادله و تعیین علامت، معادله درجه ۲ و در گام بعدی مثلثات و تابع جزء مباحث پایه ای هستند و در قدم اول باید شما این مباحث را به همین ترتیب تقویت کنید و سپس به سراغ مباحث بعدی بروید. (به جز هندسه که مستقلاً هم می تواند مطالعه شود) در بخش ریاضیات گسسته هم آنالیز ترکیبی و ترکیبیات در اولویت اول بوده و مبحث پایه ای محسوب می‌شوند.

نحوه مطالعه ریاضی برای آزمون ها

تا به اینجا یاد گرفتیم که ریاضی را چگونه برای کنکور بخوانیم، اما یک بحث اساسی در مورد نحوه خواندن ریاضی برای کنکور وجود دارد. در اینجا باید داوطلبان را به دو دسته تقسیم کنیم. دسته اول دانش آموزانی که در پایه دهم یا یازدهم هستند و دسته دوم داوطلبان کنکور.

در مورد دسته اول یعنی دانش آموزان پایه دهم و یازدهم با توجه به اینکه فقط مطالب مربوط به سطح آنها در آزمون گنجانده شده و جامع نیست می توانند برای آزمون آزمایشی ریاضی را فصل به فصل مطالعه کنند.

اما برای داوطلبان کنکور متأسفانه اولین مبحث در آزمون های آزمایشی، تابع است و اگر قصد دارند با ترتیب آزمون پیش بروند، قبل از شروع آزمون ها باید پیش نیازها را مطالعه کنند تا بدون مشکل وارد آزمون شوند.

نتیجه گیری

اگر طبق مراحل بالا پیش رفته و این سیر مطالعاتی را طی کنید ،برای مطالعه ریاضی کار ساده تری را در پیش دارید. نکته مهم و اساسی در این درس انتخاب و خرید کتاب تست متناسب با سطح درسی است. در درس ریاضی پشتکار و مداومت بسیار مهم بوده و کمک می‌کند هرچه سریعتر بر قله این درس بایستید. پس صبور باشید و منتظر یک تحول بزرگ یک شبه نباشید. شما باید یک مطالعه مستمر و هوشمند به روش هایی که گفتیم داشته باشید تا در نهایت به نتیجه برسید. انتخاب منبع درست برای مطالعه، استفاده از روش درست مطالعه و بعد مرور های به موقع و یک جمع بندی خوب از فصل و در نهایت هم صبر، راه رسیدن به موفقیت در ریاضی کنکور است.

خب دوستان خوبم به پایان مقاله نحوه مطالعه ریاضی کنکور رسیدیم. در این مقاله سعی کردم روش مطالعه ریاضی کنکور برای همه رشته ها را بررسی کنم و امیدوارم مفید بوده باشد. شما می توانید تمام سوالات خود را از طریق نظرات بپرسید.

سوالات متداول

۱. رتبه های برتر ریاضی را چگونه مطالعه می کنند؟

در این مطلب به طور کامل روش مطالعه ریاضی را توضیح دادیم که رتبه های برتر هم از این روش ها استفاده کردند.

۲. اگر تعدادی از مباحث ریاضی را حذف کنیم مشکلی پیش نمی آید؟

اگر زمان کمی تا کنکور مانده و همچنین اگر درصد مشخصی از ریاضی کنکور مدنظر شما است، حذف مباحث مشکلی نداره اما به یک نکته توجه داشته باشید که این مباحث جزو مباحث زنجیروار نباشند.

۳. چرا نتیجه خوبی در ریاضی نمیگیرم در صورتی که زمان زیادی میزارم و تست های زیادی حل می کنم؟

به نظر من مشکل شما این است که هنگامی که تست می زنید سعی نمی کنید خودتون سوال را حل کنید بلکه همش در تلاشید تا از روی پاسخنامه نگاه کنید. به شما پیشنهاد می کنم یکبار دیگه مقاله را با دقت بخوانید و به موارد گفته شده عمل کنید.

روش مطالعه روانشناسی کنکور
مطالعه

دکتر غلامرضا عبدلی

غلامرضا عبدلی هستم دکترای تخصصی مشاوره ، مدرس دانشگاه و مدرس کارگاه های تربیت مشاور تحصیلی. افتخار این را دارم که با 20 سال تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی بتوانم به شما عزیزان کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا