مقالات مشاوره کنکورمعرفی رشته های دانشگاهی

معرفی رشته دامپزشکی

سلام. امروز در خدمت شما هستیم با ادامه سری مقالات معرفی رشته های دانشگاهی از وبسایت آموزشی درس جت و امروز قراره به سراغ معرفی رشته دامپزشکی بریم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی رشته دامپزشکی

یکی از رشته هایی که دانشگاه ها جذاب است رشته دامپزشکی است. عموم مردم اطلاعات کافی از این رشته ندارند. در این مقاله ما سعی بر این داریم که رشته دامپزشکی را به صورت کامل و جامع معرفی کنیم. همچنین رتبه قبولی ، دروس و مدت زمان تحصیل در آن را بررسی می کنیم. موقعیت های شغلی و رشته های تخصصی دامپزشکی را معرفی می کنیم. در نهایت با شناخت از نقاط قوت و ضعف این رشته و توانایی های مورد نیاز آن می توانید انتخابی درست برای آینده خود داشته باشید.

رشته دامپزشکی یکی از چهار رشته  دکتری عمومی رشته تجربی است که در زیر گروه یک در کنکور قرار دارد. این رشته به هیچ وجه محدود نمی باشد و از لحاظ تنوع بسیار غنی است.. کسی که این رشته را انتخاب میکند انتخاب های متعددی پیش روی خود  می بیند از جمله:

 درمان و حفظ سلامتی حیوانات خانگی، درمان بیماری های دام هایی که خوراک انسان هستند و بررسی کیفیت و سلامت مواد غذایی حاصل از حیوانات.

یک دامپزشک نقش بسیار مهمی در جامعه را بر عهده دارد زیرا:

بخش عمده از تامین و حفظ سلامت جامعه برعهده اوست.به علت اینکه بخش زیادی از خوراک و غذای انسان از دام ها و حیوانات اهلی بدست می آید و این محصولات بدست آممده بر روی سلامت انسان بسیار اثر گذار می باشد.

امروزه حتی بسیاری از دانشجویانی که وارد دانشگاه می شوند و به تحصیل در رشته دامپزشکی می پردازند اطلاعات دقیق و جامعی از این رشته ندارند و به صورت کامل با این رشته آشنا نیستند؛ زیرا تا به امروزه منبع بسیار مفید و کارآمدی برای معرفی و اشنایی با ظرفیت های این رشته وجود نداشته است.

زمان تحصیل و مقاطع و دوره های مختلف

این رشته در دانشگاه های ایران به صورت دکتری پیوسته ارائه می شود.رشته دامپزشکی ۶ سال یعنی ۱۲ ترم است که ۲۲۵ واحد درسی در این ۱۲ ترم ارائه می شود و بعد از گذراندن این ۱۲ ترم، به شما مدرک دکتری عمومی (حرفه ای) دامپزشکی داده می شود و شما دکتر دامپزشک خواهید بود. البته در بعضی از کشور ها این رشته به صورت ناپیوسته ارائه می شود. در ایران هم این رشته به صورت ناپیوسته در مقاطع کاردانی و کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می شود که حوزه کاری آن متفاوت و بسیار محدود است.

در طول دوره تحصیلی ۶ ساله اول که دانشجویان مشغول به تحصیل می باشند دو آزمون در انتظار دانشجویان این رشته خواهد بود. آزمون اول، آزمون علوم پایه است که در سال دوم، برگزار می شود و تا دو بار امکان شرکت در این آزمون وجود دارد. دانشجویان رشته دامپزشکی برای ادامه تحصیل، باید در این آزمون حد نصاب نمره را کسب کنند. آزمون بعدی، آزمون پیش درمانگاهی یا است که در سال چهارم برگزار می شود و پس از قبولی در این آزمون، دانشجویان این رشته وارد دوره درمانگاهی یا انترنی می شوند. این آزمون هم سالی دو بار برگزار می شود و تا ۳ بار امکان شرکت در آن وجود دارد. در صورتی که دانشجویی نتواند حد نصاب نمره در این آزمون را کسب کند، مدرک معادل کارشناسی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی به او داده می شود.

بودجه بندی فیزیک کنکور
مطالعه

واحد های درسی رشته دامپزشکی

می توان گفت که رشته دامپزشکی یکی از سخت ترین رشته های دانشگاهی علوم تجربی است. علت آن است که در این رشته دانشجو به مطالعه در خصوص پستانداران اهلی و وحشی،آبزیان و پرندگان و حتی حشراتی مانند کرم ابریشم و زنبور عسل می پردازد. در نتیجه میتوان گفت که مطالبی که باید در این رشته بیاموزید پیچیدگی های زیادی دارد و همچنین حجم مطالب نیز به شدت بالاست.

دروس رشته دامپزشکی را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

۱.دروس تخصصی (الزامی):آناتومی، فیزیولوژی، پاتولوژی، بیوشیمی، رادیولوژی، جراحی، داخلی و…

۲.دروس تخصصی (انتخابی یا اختیاری):جنین شناسی، زبان تخصصی، فرمولاسیون و داروسازی دامپزشکی و …

۳.کارآموزی و کارورزی: کارورزی طب بالینی دام کوچک، کارورزی رادیولوژی، کارورزی جراحی دام کوچک و کارورزی جراحی دام بزرگ و …

ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر رشته دامپزشکی به چه شکل است؟(شرایط و طول تحصیل)

بعد از فارغ التحصیلی از دوره دکتری عمومی دامپزشکی و قبولی در آزمون سازمان نظام دامپزشکی و گرفتن شماره نظام دامپزشکی، می توانید به عنوان دکتر دامپزشک در کلینیک های دامپزشکی، داروخانه های دامپزشکی و یا در زمینه بهداشت صنایع غذایی و همچنین انستیتیو پاستور و موسسه سرم سازی رازی مشغول به کار بشوید. اما اگر تمایل به ادامه تحصیل در این رشته را داشته باشید، می توانید در آزمون دستیاری و یا PhD شرکت کنید.

رشته های دستیاری

رشته های دستیاری دامپزشکی شامل:

رادیولوژی دامپزشکی، بیماری‌های داخلی دام‌های بزرگ، بیماری‌های داخلی دام‌های کوچک، مامایی و تولیدمثل دام، جراحی دامپزشکی، بهداشت و بیماری‌های پرندگان، بهداشت و بیماری‌های آبزیان.

رشته های مقطع PhD

رشته های مقطع PhD دامپزشکی شامل:

بیوشیمی، بهداشت مواد غذایی، انگل‌شناسی دامپزشکی، اپیدمیولوژی، بهداشت خوراک دام، باکتری‌شناسی، ویروس‌شناسی، ایمنی‌شناسی، بیوتکنولوژی، فارماکولوژی دامپزشکی، فناوری تولیدمثل در دامپزشکی، سم‌شناسی، فیزیولوژی، آناتومی و جنین‌شناسی مقایسه‌ای، بافت‌شناسی مقایسه‌ای، بیهوشی و …

درآمد رشته دامپزشکی

 موقعیت شغلی و سطح درآمد رشته دامپزشکی

طبق مطالبی که در بالا گفته شد ،اکثر تصورات از کار و آینده شغلی فارغ التحصیلان این رشته ، معطوف ومحدود به کار در کلینیک ها و بیمارستان های دامپزشکی است. اما به هی وجه این طور نمی باشد و این رشته بازار کاری متعدد و متفاوتی را داراست. همانطور که قبل تر به آن اشاره کردیم ، یک دکتر دامپزشک امکان تاسیس کلینیک دامپزشکی و داروخانه دامپزشکی را دارد. همچنین می تواند در کارخانه های تولید مواد غذایی به عنوان مسئول فنی مشغول به کار شود چون این کارخانه های مواد غذایی به حضور یک دامپزشک در کارخانه خود نیاز دارند. همچنین انستیتیو پاستور و موسسه سرم سازی رازی هم به حضور دامپزشکان نیاز دارند. در کنار همه این موارد، عضویت در هیئت علمی دانشگاه ها و آموزش هم از دیگر زمینه های شغلی این رشته است. پس بازار کار و شغل برای فار غ التحصیلان این رشته فراهم است.

درآمد رشته دامپزشکی

درآمد در این رشته بسیار تفاوت دارد و بسته به توانایی های هر فرد و نوع کاری که می کند می تواند متفاوت از هم باشد.فهمیدن دقیق  و کامل درآمد هر شغل و حرفه ای کار سختی است.اما برای این رشته میتوان درآمد تقریبی از حداقل ماهی ۲ میلیون تا ماهی ۴۰ میلیون و حتی بیشتر در نظر گرفت. البته باید بگوییم درآمد دامپزشکی به خود فرد نیز بستگی دارد. هر چقدر که این دکتر دامپزشک،با مهارت تر باشد و تبحر و علم خاصی داشته باشد به همان اندازه می توان گفت که درآمد بیشتری نسبت به دامپزشک های معمولی دارد. مثلاً یک دکتر دامپزشک که وارد حیطه جراحی می شود باید بسیار صبور و هنرمند باشد تا بتواند در انجام عمل جراحی به موفقیت برسد و در نهایت درآمد خوبی داشته باشد.

توانایی ها و مهارت های  لازم رشته دامپزشکی

هر فردی که بخواهد وارد این رشته در دانشگاه ها بشود باید از استعداد و مهارت ها و توانایی هایی برخوردار باشد تا در آینده به مشکل نخوردچون این رشته از لحاظ تنوع و پیچیدگی دروس یکی از سخت ترین رشته های دانشگاهی می باشد و دانشجویی که می خواهد در این رشته موفق شود باید تلاش زیادی از خود به خرج دهد و از صبر و حوصله کافی نیز برخوردار باشد.زیرا باید در آینده دکتر دامپزشک شود و همانطور که می دانیم که این شغل بسیار سخت و پردردسر میاشد.در آینده ممکن است هزاران مدل کیس درمانی، برای شما بیاورند بنابراین باید به تحقیق و مطالعه بسیار علاقه مند باشید. چون به خیلی از کیس های درمانی، حتی یک بار هم در دانشگاه و دروس دانشگاهی اشاره نمی شود و این شما هستید که با مطالعه و تجربه خود می توانید خودتان را نسبت به دیگران متمایز کنید.

یکی دیگر از توانایی ها و مهارت لازم برای این رشته اشنایی و تسلط با زبان انگلیسی می باشد زیرا بسیاری از منابع معتبر و درخوری که در این رشته وجود دارد به زبان اصلی هستند و متاسفانه ترجمه نشده اند. همچنین باید به علم روز دنیا تسلط داشته باشید که لازمه آن آشنایی و تسلط بر زبان انگلیسی می باشد.

علاوه بر این مهارت ها و توانایی های که در بالا ذکر شد، باید به این نکته اشاره کنیم که مهمترین توانایی و اصول در انتخاب این رشته این است که به حیوانات علاقه داشته باشد. برای انتخاب این رشته، ببینید  که آیا سلامت حیوانات، حفظ و رعایت حقوق آن ها و مهربانی با آن ها برای شما اهمیت دارد یا خیر؟

در ضمن شما میتوانید پیش از به پایان رسیدن این مقاله سایر مقالات مرتبط را از طریق لینک های زیر مطالعه کنید:

نقاط قوت و ضعف رشته دامپزشکی

در هیچ رشته ای نمیتوان به صورت مطلق و کامل نقاط ضعف و قوت به کار برد و آنها را ذکر کرد.پس می توان گفت اگر نقاط قوت و ضعفی بیان شده نسبی است و ممکن است از دیدگاه هر فردی این نقاط متفاوت باشد.ولی ما در ذیل به نکاتی اشاره می کنیم که تقریبا مورد قبول اکثریت قرار گرفته و صحه بر آن بسته اند.  .به طور  مثال امکان دارد که شخصی از روی ناآگاهی و حتی اجبار وارد این رشته شده است و هیچ علاقه این به این رشته ندارد نظرش برا این است که دروس این رشته بسیار دشوار هستند ولی برای شخصی که از روی علاقه و آگاهی این رشته را انتخاب کرده دروس بسیار راحت باشند. اما به صورت کلی می توان مواردی را برای آنها برشمرد.

نقاط قوت

۱.یک فرد دامپزشک از گنجینه و منابعی از اطلاعات برخوردار است و در رابطه با خیلی از مسائل علمی مربوط به علوم پزشکی این توانایی را دارد که بتواند اظهار نظر کند. علت این امر این است که دانشجوی رشته دامپزشکی با مفاهیم بسیار زیاد و گسترده ای رو به رو است.

۲.در هر جایی از این جهان و جوامع مختلف نیاز به حضور دامپزشکان است زیرا در بحث سلامتی عملکرد بی بدیل و بسیار مهمی را ایفا می کنند.

 ۳.یک دامپزشک با توجه به اینکه در فضایی قرار دارد که با بسیاری از مخلوقات خداوند متعال در ارتباط است در همه حال پر از احساس خوب و دارای انرژی مثبت می باشد.ه این علت که  فقط یک دامپزشک امی تواند درد  این حیوانات بی آزار را  بفهمد و به عبارتی دامپزشک با فعالیت خود، مرهمی بر درد جاندارانی است که هیچ پشتوانه ای در این دنیا ندارند.

۴.در جوامع یک دامپزشک از جایگاه اجتماعی بالایی نیز برخوردار و احترام زیادی برای او قائلند.

۵.یک دامپزشک به راحتی می تواند وارد بازار کار بشود و شروع به فعالیت و درآمد زایی کند زیرا تنوع شغلی بسیار زیادی برای او وجود دارد.

نقاط ضعف

۱.واحد های درسی رشته دامپزشکی بسیار سخت و دشوار می باشد و حجم مطالب درسی نیز   بسیار زیاد و گسترده است. بنابراین شاید بتوان این موضوع را یکی از نقطه ضعف های این رشته دانست.

۲.برای تاسیس کلینیک های دامپزشکی و داروخانه دامپزشکی باید مجوزات لازم را گرفت که فرایند بسیار طولانی دارد.

 ۳.همچنین در گذشته با توجه به اینکه برخی از افراد  اطالاعات کافی از این رشته نداشتند، یک دکتر دامپزشک گاهی اوقات با برخوردهای نامناسبی رو به رو می شود که با گذشت زمان امروزه این مشکل تا حد زیادی حل شده است.

رتبه لازم برای قبولی در رشته دامپزشکی

پس از مطالبی که در بالا ذکر شد حال در نظر داریم که درمورد رتبه مورد نظر برای قبولی در رشته دامپزشکی به بحث بپردازیم. در این مورد لازم است که  حتما به منطقه، سهمیه و قطبی گزینی و همچنین وجود پذیرش نوبت دوم  برای بررسی رتبه لازم برای قبولی در رشته دامپزشکی توجه کرد. همچنین در سال های اخیر ظرفیت پذیرش دانشگاه های آزاد برای رشته دام پزشکی افزایش پیدا کرده است. کل ظرفیت سالانه رشته دام پزشکی در سراسر دانشگاه های ایران، ۷۵۰ داوطلب است. اما به طور کلی آخرین رتبه های قبولی در مناطق مختلف به این صورت است :

منطقه یک : ۵۰۰۰

منطقه دو : ۱۰۰۰۰

منطقه سه : ۱۰۰۰۰

در ادامه میوانید با مراجعه به صفحه مشاوره انتخاب رشته کنکور تصمیم بهتری برای انتخاب رشته تحصیلی دانشگاهی خود بگیرید و در صورت داشتن هر گونه سوال یا مشکل با مشاوران ما در تماس باشید.

تیم تولید محتوای درس جت

وبسایت درس جت از به روزترین وبسایت ها و مراجع درسی قبل از دانشگاه میباشد که کار خود را از بهمن ماه سال 1400 آغاز کرد و هدف ما از تاسیس وبسایت درس جت این است که هر آنچه که یک دانش آموز کنکوری به آن نیاز دارد دارد را در این سایت به صورت کامل و با بهترین کیفیت فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا