مقالات مشاوره کنکورروش مطالعه دروس

روش مطالعه عربی کنکور

سلام به همه کنکوری ها. امروز در ادامه سری مقالات روش مطالعه دروس کنکور وبسایت درس جت با روش مطالعه عربی کنکور در خدمت شما هستیم. در ادامه با ما همراه باشید.

یکی از درس هایی که دانش آموزان در دبیرستان آن را فرا می‌گیرند و جزو زبان های خارجی محسوب می شود،زبان عربی است. این درس سالیان سال است که جزو منابع کنکور بوده  و از مهم ترین درس های دوران دبیرستان به شمار می‌رود، که این  زبان یکی از پرگویش ترین زبان های جهان،زبان قرآن و نخستین نوشته های مسلمانان نیز  به این زبان بوده.

اکثر دانش آموزان،عربی و قواعد آن را سخت و کسل کننده قلمداد میکنند شاید علت آن هم این باشد که بخش های مختلف کتاب عربی را به خوبی نمی شناسند و از یک روش مطالعه مناسب استفاده نمی کنند.

درصد پاسخگویی به سوالات عربی در کنکور سراسری بسیار پایین است و دانش آموزان رشته های ریاضی و تجربی، تست های عربی را کمتر از درس های دیگر می زنند؛همین امر باعث دو چندان شدن اهمیت این درس برای دانش آموزان میشود.

در این مقاله ما سعی داریم ابتدا به معرفی درس عربی بپردازیم و سپس نحوه مطالعه درس عربی در  امتحانات پایان ترم، امتحانات نهایی و کنکور سراسری را یاد بگیریم و میزان تاثیر هر مبحث از درس عربی را در کنکور برای شما دانش آموزان شرح دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

معرفی  درس عربی

 برای یادگیری مباحث و نکات این درس، ابتدا باید اجزا و قسمتهای آن را بشناسیم،ابتدا به سراغ درس های آن،در دبیرستان میرویم که تعداد این درسا عبارت است از: ۸ درس عربی دهم، ۷ درس عربی یازدهم، ۴درس دوازدهم؛ که در مجموعه مباحث و نکات این درس برای کنکور در ۱۹ درس گفته شده (البته توجه داشته باشید که این دروس برای نظام جدید منظور شده است).

که در صورت تجزیه و تحلیل کردن، این درس به ۴ قسمت اصلی تقسیم می شود که شامل: متون، لغات، قواعد و کارگاه ترجمه و تعریب می‌شود (البته برخی منابع اینطور ذکر کرده اند: که عربی از سه مبحث یعنی:ترجمه عربی، قواعد عربی و درک مطلب تشکیل شده که خود بخش درک مطلب نیز به دو بخش سوالات مربوط به متن و تحلیل  صرفی تقسیم میشود.)

در ادامه میتوانید مقاله بودجه بندی عربی کنکور را مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

نحوه مطالعه درس عربی برای امتحانات پایانی، نهایی و کنکور سراسری

 قبل از اینکه وارد مبحث نحوه مطالعه درس عربی بشویم، باید به این نکته توجه کنیم که ما برای چه منظوری دست به خواندن این درس می زنیم،زیرا نحوه خوانش درس عربی و یادگیری آن برای امتحان پایان ترم، نهایی و کنکور سراسری با یکدیگر تفاوت دارد و هر کدام روش مطالعه خاص خود را می طلبد؛ در این بخش ابتدا به سراغ نحوه مطالعه درس عربی برای امتحانات پایانی میرویم:

معرفی دانشگاه خوارزمی [صفر تا 100]
مطالعه

 جزوه ای  که دبیر شما در اختیارتان قرار می دهد خیلی حائز اهمیت است، زیرا مبانی آن به دقت توسط خود دبیر نوشته شده و گفته شده است.

همه ما می‌دانیم برای این که متن را ترجمه کنیم، نیاز به فهم کلمات و قواعد آنها داریم؛ پس  ترجمه و یادگیری این بخش،بر ترجمه و یادگیری داستانها و حکایتهای عربی داخل درس ارجحیت دارد. (خواندن لغات عربی موجود در انتهای کتاب نقش بسزایی در یادگیری و ترجمه متون را دارد).بعد از یادگیری بخش ترجمه به سراغ یادگیری قواعد درس ها می رویم،در این قسمت هم جزوه دبیر و هم بخش های آموزشی خود کتاب برای یادگیری قواعد بسیار موثر است.در صورت بروز مشکل در یادگیری قواعد می توانید از کتاب‌های کمک آموزشی کمک بگیرید و بعد از تمرین و تکرار بر آنها مسلط شوید.

دقت کنید که در امتحانات پایانی سوالات توسط دبیران مدرسه طراحی شده اند و نسبت به امتحانات نهایی آسان تر هستند؛ زیرا این امتحانات به صورت هماهنگ و سراسری برگزار می‌شود به همین منظور باید روش مطالعه برای این  امتحانات با روش مطالعه برای امتحانات پایانی فرق کند، پس با ما همراه باشید.

روش صحیح مطالعه عربی برای امتحانات نهایی

افرادی که سوالات این آزمون را طراحی می‌کنند، بیشترین نمره را به ترجمه اختصاص می دهند و همچنین بیشترین نوع سوالات هم به مشخص کردن مواردی مثل:زمان ماضی، مضارع،مستقبل، فعل ماضی بعید و…. مربوط می‌شود.

مثل روش خواندن بخش قبل، در این بخش هم  برای یادگیری قواعد، جزوه معلم بهترین گزینه است.(ابتدا سراغ آن بخش‌هایی از کتاب بروید که دارای بیشترین قواعد هستند). همچنین می‌توانید چگونگی و نحوه سوالات امتحانات نهایی سال های گذشته را با مطالعه آنها بغهمید و آشنا شوید.

 اهمیت این بخش از امتحانات: به دلیل تاثیر در معدل و به تبع از آن بر روی رتبه کنکور و همچنین،سراسری و هماهنگ بودن.

روش صحیح مطالعه عربی برای امتحانات نهایی

بهترین روش مطالعه عربی کنکور

 همانطور که قبلاً اشاره کردیم عربی در (اکثر منابع) به سه بخش تقسیم می شود و تمام سوالات عربی کنکور از این سه بخش تشکیل شده که در جدول زیر به ترتیب و همراه با بودجه بندی نمایش داده شده است

نام مبحث ترجمه عربی قواعد درک مطلب
بودجه بندی ۴۰ درصد ۳۲ درصد ۲۸ درصد

 روش مطالعه عربی برای کنکور باید خیلی جزئی تر و دقیق تر از روش مطالعه عربی برای امتحانات /پایانی یا نهایی/ باشد  دلیل این موضوع را میتوان زمانبندی مشخص کنکور،نمره منفی داشتن و عواملی از این قبیل دانست.

 در این نوع مطالعه با دو روش و شیوه سر و کار داریم:

۱- مطالعه درس به درس,۲- مطالعه مبحثی.

 خوب به نظر شما کدام یک روش مناسب تری است؟

 همانطور که قبلا هم اشاره شد درس عربی از سه مبحث تشکیل شده که سوالات کنکور هم شامل این سه مبحث می‌شوند. پس این دلیل اول برای خواندن مبحثی کنکور است. دلیل دوم این است که چون در بخش ترجمه،سوالات بیشتر از خارج کتاب می آیند، بهتر است به جای مطالعه درس به درس از روش مطالعه مبحثی استفاده شود.

در ادامه برای آشنایی باسایر روش های مطالعه دروس کنکور توصیه میکنم حتما مقاله‌هایی که برای شما در زیر آورده شده است را مطالعه بفرمایید:

ترتیب مطالعه مباحث عربی کنکور

 در بحث ترتیب خوانش،ابتدا باید به سراغ پیش‌نیازها برویم.

همانطور که گفته شد اولین بخش از سوالات کنکور مربوط به ترجمه است، یکی از سوالات بخش ترجمه (تعریب) نام دارد که در آن (در صورت سوال) یک جمله فارسی نمایش داده می شود و از شما معنای درست عربی آن را میخواهد، قاعدتاً برای یادگیری این بخش نیازمند یادگیری قواعد هستیم؛ پس ابتدا به سراغ مطالعه و یادگیری قواعد می رویم.

روش های خواندن کنکوری قواعد درس زبان عربی به ترتیب عبارتند از: ۱-باید در برنامه ریزی های خود (که بهتر است به صورت هفتگی انجام شود) حدود ۳ تا ۴ جلسه یک و نیم ساعت برای مطالعه قواعد وقت بگذارید./ بهتر از قواعد سال دهم شروع کنید.

۲- کتاب درسی خود را کاملاً مطالعه کنید و بعد هم درسنامه های کتاب های آموزشی را مطالعه کنید

۳- قواعد، نکاتی دارد که ممکن است فراموش شود پس قواعدی که احتمال می دهید فراموش کنید را یادداشت کنید.

۴- بعد از مطالعه قواعد به سراغ تست های این بخش بروید

۵- باید به صورت اصولی تست بزنید و زمان بندی داشته باشید

۶-درصد گرفتن بعد از تست زدن باعث میشود که بفهمیم چقدر نسبت به قبل پیشرفت کرده اید پس این کار را حتما انجام دهید است

۷- می توانید برای روشن تر شدن تست و برای یادگیری بهتر آن از پاسخنامه تشریحی استفاده کنید

 ۸ -نکاتی که به نظرتان مهم است را به همراه نکات انحرافی هرتست یادداشت کنید. (میانگین وقت برای یادگیری اولیه قواعد بهتر است دو ماه باشد).

روش های خواندن کنکوری ترجمه درس عربی (به ترتیب) :

 روش مطالعه ترجمه عربی از آنچه فکر می کنید راحت تر است پس با ما همراه باشید:

۱- در بخش اول ابتدا باید تمام لغات عربی را که در کتاب درسی آمده و سپس لغاتی که در کتب آموزشی آمده است را مطالعه کنیم (نه صرفاً تمام کتاب های کمک آموزشی).

۲- به سراغ متن درس میرویم و شروع به ترجمه آنها میکنیم. (توجه داشته باشید که تنها به متن کتاب درسی اکتفا نکنید و متن کتاب های کمک درسی را هم ترجمه و مطالعه کنید).

۳- در کتاب های درسی و کمک درسی تمرین هایی برای ترجمه گفته شده آنها را با دقت بررسی و مطالعه کنید ۴-به صورت سوال و پاسخ های آن به طور ویژه توجه کنید.

۵- این شیوه ها را باید برای کتاب های درسی /هر سه سال/ اعمال کنید. این قسمت از آموزش ها، هم برای قسمت ترجمه و هم برای قسمت درک مطلب بوده و با توجه به بودجه بندی این دو بخش، از شما تقاضا می‌شود که با دقت بیشتری به این روش ها توجه کنید.

سوالات عربی در کنکور

 این درس در کنکور سراسری ۲۵ سوال دارد که باید در مدت زمان ۲۰ دقیقه به آنها پاسخ داد (یعنی هر سوال ۴۵ ثانیه وقت دارد).

محتوای سوالات عربی شامل:

۱- قواعد:می‌توان گفت که سخت ترین بخش سوالات درس عربی مربوط به قواعد است، که شامل ۸ سوال تستی میشود (روش های مطالعه قواعد قبلا گفته شده).

۲- ترجمه و تعریب: این بخش هم شامل ۸ سوال تستی می باشد، همانطور که گفته شد یادگیری لغات و همچنین توجه به چهار عامل:ضمایر، جمع و مفرد،معرفه و نکره و فعل ها در این بخش تاثیر بسزایی دارد.

۳- درک مطلب: این بخش هم شامل ۹ سوال تستی می شود که شامل سوالات: عنوان مناسب برای متن،صحیح و غلط، مفهوم متن و تکمیل جملات می‌شود‌. قسمت دیگرآن،بخش حرکت گذاری است و قسمت بعدی آن هم تحلیل صرفی و اعراب است.که باید فعل داده شده را از نظر لازم و متعدی، ثلاثی مجرد و مزید، از نظر زمان فعل،معلوم و مجهول، جامد و مشتق،مجرورات، فعل صحیح و انواع فعل معتل، اسم از نظر جنس و تعداد،معرب ومبنی مشخص نمود.

جمع‌بندی:

ما در این مقاله ابتدا درس عربی را برای شما معرفی کردیم و سپس، سعی کردیم اهمیت درس عربی را به عنوان یکی از درس های مهم کنکور،بیان کنیم.  و اینکه مشکلات دانش آموزان با عدم یادگیری این درس،به چه مواردی مربوط میشود، سپس آمدیم نحوه صحیح مطالعه عربی را برایتان شرح دادیم و نیز در هر مبحث توصیه هایی را برای شما دانش آموزان بیان کردیم و در آخر هم تعداد و نحوه سوالات را برای شما شرح دادیم. دقت داشته باشید که توضیحات ما صرفاً یک جنبه کلی آموزشی دارد و صرفاً مسیر راه را به شما نشان می دهد پس قطعاً برای یادگیری این درس باید وارد این مسیر شده و آن را به اتمام برسانید؛امید است که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده باشد.

معرفی رشته مامایی [صفر تا 100]
مطالعه

تیم تولید محتوای درس جت

وبسایت درس جت از به روزترین وبسایت ها و مراجع درسی قبل از دانشگاه میباشد که کار خود را از بهمن ماه سال 1400 آغاز کرد و هدف ما از تاسیس وبسایت درس جت این است که هر آنچه که یک دانش آموز کنکوری به آن نیاز دارد دارد را در این سایت به صورت کامل و با بهترین کیفیت فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا