مقالات مشاوره کنکورمعرفی دانشگاه ها

معرفی دانشگاه فرهنگیان و فرصت های موجود در این دانشگاه

امروز می خواهیم به معرفی دانشگاه فرهنگیان و مزایای تحصیل در این دانشگاه بپردازیم. در سال های دورتر، دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه تربیت معلم شهرت داشت. دانشگاههایی با سابقه طولانی برای پرورش و تحصیل عزیزانی که قرار است به عنوان آموزگار و معلم در مدارس و مقاطع مختلف تحصیلی به دانش آموزان درس بدهند. در این دانشگاه که در سراسر ایران وجود دارد، نیروهای مستعد و علاقه مند به تدریس با روش ها و تکنیک های جدید آموزش دانش آموزان آشنا شده و تجربه پیدا می کنند.

برای ورود به دانشگاه فرهنگیان نیاز است در کنکور سراسری شرکت کرده و بعد از کسب نمره حد نصاب می توانید وارد این دانشگاه شوید. اشتیاق و علاقه برای ورود به این دانشگاه کم نیست و خوشبختانه هر سال تعداد زیادی داوطلب ورود به این دانشگاه هستند. افرادی که در دانشگاه تربیت معلم یا همان فرهنگیان، مشغول به درس خواندن می شوند، می توانند استخدام وزارت آموزش و پروش شوند. به همین دلیل داوطلبان خانم زیادی هستند که رغبت زیادی برای ورود به این دانشگاه را دارند. از طرفی همین تمایل زیاد هم تا رقابت بر سر ورود به دانشگاه تربیت معلم یا فرهنگیان را افزایش داده است.

تاریخچه دانشگاه تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان

اولین مرکز تربیت آموزگار در سال ۱۲۹۸ به ریاست ابوالحسن فروغی تاسیس شد. بعدها این مرکز به دانشسرای تربیت معلم تغییر نام داد. در سال ۱۳۹۰ مجموعه دانشگاههای تربیت معلم به دانشگاه فرهنگیان تبدیل شد. افرادی که در این دانشگاه به تحصیل می پردازند، می توانند در مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه دوره اول مشغول به آموزش شوند. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بابت آموزش دبیران برای مقاطع بالاتر یعنی دبیرستان‌ها و هنرستان ها تاسیس شده است. در ادامه معرفی دانشگاه فرهنگیان باید اضافه کنیم که به تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل در این دانشگاه حقوق تعلق می گیرد. مجموعه پردیس های متعلق به این دانشگاه، ۳۲ پردیس برای آقایان و ۳۲ پردیس برای خانم‌ها می باشد.

نحوه ورود به دانشگاه‌های فرهنگیان

اگر شما هم به آموزگاری علاقه دارید و می خواهید شغل‌تان بعد از اتمام تحصیل آماده باشد، ما به شما ورود به دانشگاه فرهنگیان را توصیه می کنیم. البته برای ورود به این دانشگاه باید ضوابط و قوانینی را حتما مراعات نمایید. مزایای این دانشگاه کم نیست اما ما در کنار مزایا سعی می کنیم که مشکلات و به اصطلاح معایب این دانشگاه را هم بیان کنیم. در این صورت تصمیم گیری راحت تر و آگاهانه تری خواهید داشت.

شما در هر رشته تحصیلی که مایلید، (ریاضی، تجربی، انسانی، هنر، زبان) می توانید در کنکور سراسری در کنار انتخاب رشته های مختلف و دانشگاههای متفاوت، دانشگاه فرهنگیان را نیز انتخاب نمایید.

علاوه بر کنکور سراسری، شرط معدل هم برای ورود به این دانشگاه وجود دارد. تقریبا نزدیک به ۳ سال است که شرط سنی نیز برای ورود، به شرایط قبلی اضافه شده است. تراز قبولی شما در کنکور سراسری باید از ۶۵۰۰ بیشتر باشد.

معرفی رشته مامایی [صفر تا 100]
مطالعه

نکته بعدی در رابطه با دانشگاه فرهنگیان این است که با توجه به نوع رشته انتخابی شما، باید معاینات پزشکی خاصی انجام دهید و در صورت تایید پزشکی می توانید در آن رشته تحصیل خود را آغاز نمایید. در غیر اینصورت حتی با وجود نمره تراز علمی بالا، نمی توانید وارد دانشگاه شوید. معاینات پزشکی در رابطه با بینایی، شنوایی، قدرت تکلم و گفتار و مواردی از این دست می باشد.

معرفی دانشگاه فرهنگیان و شرایط پذیرش اختصاصی به طور خلاصه عبارتند از:

. حداقل تراز علمی کل ۶۵۰۰ در کنکور سراسری

. حداقل معدل ۱۴ در دوره دوم دبیرستان

. حداکثر سن ۲۴ سال در هنگام ورود به دانشگاه

. بومی بودن داوطلب

. پذیرش در مصاحبه های تخصصی و عمومی

البته در کنار شرایط اختصاصی، شرایط عمومی هم باید داوطلبین داشته باشند. از جمله این شرایط:

. تابعیت ایرانی

. اعتقاد به دین اسلام و یا ادیان الهی دیگر

. التزام به قانون اساسی کشور

. دارا بودن حسن شهرت و ادب و اخلاق نیک

. عدم سوءسابقه کیفری و جزایی

. سلامت کامل روانی و جسمی از طریق انجام معاینات پزشکی

. عدم اعتیاد به مواد مخدر، الکل، دخانیات

مزایای دانشگاه فرهنگیان

مزایا و معایب دانشگاه فرهنگیان

در کنار معرفی دانشگاه فرهنگیان همانطور که قبلا هم گفتیم، شناخت محاسن و معایب این دانشگاه می تواند به انتخاب آگاهانه تر داوطلبان کمک بسزایی کند.

مزایا:

  • افرادی که در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کرده باشند، بعد از اتمام موفقیت آمیز دوره تحصیلی خود و البته پشت سر گذاشتن دوره کارآموزی با نمره قبولی و احراز صلاحیت، می توانند استخدام وزارت آموزش و پرورش شوند. پس حتما این نکته را در نظر داشته باشید که شرط اصلی برای استخدام، نمره بالا هم در دوره تحصیل و هم در دوره کارآموزی است. (ورود به این دانشگاه الزاما به معنای استخدام صددرصدی نیست)
  • دانشجویان این دانشگاه در طول تحصیل از پرداخت حقوق برخوردارند. این حقوق به منظور هزینه های تحصیل پرداخت می شود.
  • یکی از مهمترین مواردی که برای معرفی دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک اولویت در نظر گرفته می‌شود، رایگان و بدون شهریه بودن این دانشگاه است.
  • دانشجویان بیمه خدمات درمانی خواهند شد.
  • مدرک این دانشگاه معتبر و مورد تایید وزرات علوم و تحقیقات است.
  • امکانات خوابگاهی برای دانشجویان در نظر گرفته می شود.
  • اقایان، از خدمت سربازی معاف می شوند.

معایب

  • همه کسانی که در وزارت آموزش و پرورش استخدام می شوند، به مدت ۵ سال تعهد خدمت باید داشته باشند.
  • واحد اقایان و خانم ها در دانشگاه فرهنگیان جداست.
  • پوشش چادر برای خانمها الزامی است.
  • استفاده از امکانات دانشگاه مانند خوابگاه، هزینه غذا و موارد اینچنینی، با کسر از حقوق دریافتی دانشجویان همراه است. البته با توجه به میزان استفاده از این امکانات، مقدار کسر حقوق برای هر دانشجویی می تواند متفاوت از دانشجوی دیگر باشد.
  • شرایط خوابگاهی ممکن است برای همه افراد موردپسند و دلخواه نباشد.

نکته مهمی که در پایان لازم به ذکر است اینکه آموزش و معلمی علاقه خاصی می طلبد و اگر این عشق و علاقه در شما وجود ندارد، توصیه می کنیم از ورود به دانشگاه فرهنگیان صرف نظر کنید. زیرا امکانات و شرایط رفاهی و درآمدی نیز برای قشر فرهنگی کشور ما، به عکس بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا متاسفانه مناسب نیست!

چه رشته هایی در دانشگاه‌های فرهنگیان وجود دارند؟

تا اینجای مقاله معرفی دانشگاه فرهنگیان، نسبت به شرایط پذیرش، معایب و مزایای این دانشگاه، بایدها و نبایدهای ورود به آن، صحبت کردیم. در این دانشگاه مانند همه دانشگاه‌های دیگر، رشته های مختلفی وجود دارد. رشته هایی که نسبت مستقیم با نحوه آموزش معلم برای سال های بعد خواهد داشت.

این رشته ها با توجه به اینکه شما در کدامیک از ۳ رشته اصلی یعنی ریاضی، تجربی و انسانی، در کنکور سراسری شرکت کرده اید، تعیین می شوند.

فارغ التحصیلان رشته ریاضی

اگر شما دیپلم ریاضی دارید و می خواهید در دانشگاه فرهنگیان ادامه تحصیل دهید، می توانید رشته های زیر را انتخاب کنید:

. آموزش ریاضی، آموزش فیزیک، آموزش کودکان استثنایی، مهندس برق، آموزش ابتدایی، مهندس عمران، تربیت بدنی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی معماری و مهندسی مواد، مهندسی تولید و ساخت

فارغ التحصیلان رشته علوم تجربی

اگر مدرک دیپلم شما علوم تجربی است و به پزشکی و پیراپزشکی فکر نمی کنید، می توانید در دانشگاه فرهنگیان در رشته های زیر اقدام به تحصیل نمایید:

. آموزش ابتدایی، آموزش کودکان استثنایی، تربیت بدنی، آموزش زیست و شیمی

فارغ التحصیلان رشته علوم انسانی

شما عزیزانی که در رشته انسانی تحصیل کرده اید هم می توانید در رشته های زیر وارد این دانشگاه شوید:

. آموزش جغرافیا؛ آموزش تربیت بدنی، مشاوره، آموزش ابتدایی؛ آموزش فارسی، دبیری تاریخ؛ دبیری الهیات، دبیری دروس اجتماعی، آموزش کودکان استثنایی

حتی افرادی که فارغ التحصیل رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش هستند نیز می توانند برای ورود به دانشگاه فرهنگیان اقدام نمایند.

زمان نام نویسی برای ورود به دانشگاه فرهنگیان

اگر با معرفی دانشگاه فرهنگیان، توانسته اید تا حدود زیادی با این دانشگاه آشنا شوید، بهتر است با زمان نام نویسی برای دانشگاه هم آشنا شوید. ثبت نام برای شرکت در آزمون ورودی این دانشگاه همزمان با ثبت نام کنکور است. شما می توانید با کمک لیست رشته های داخل دفترچه کنکور، رشته های مورد علاقه خودتان را در این دانشگاه انتخاب نمایید.

البته نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که اگر در این دانشگاه پذیرفته شوید، فرصت ادامه تحصیل در رشته های دیگر را نخواهید داشت. زیرا آموزش در این دانشگاه به شکل تمام وقت است. و نکته دوم هم اینکه پذیرش در دانشگاههای فرهنگیان به شکل بومی گزینی است. در واقع هر فرد داوطلب باید در زمان انتخاب رشته کد رشته های مربوط به استان و شهرستان خود را انتخاب نماید.

در تمام استانهای کشور، پردیس های دانشگاه فرهنگیان وجود دارد و به همین دلیل است که انتخاب افراد براساس بومی بودن آنها صورت می گیرد.

ظرفیت پذیرش در دانشگاه فرهنگیان

ظرفیت پذیرش در دانشگاه فرهنگیان

با توجه به اعلام رییس دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه در سال ۱۴۰۲ در حدود ۲۵هزار نفر پذیرش خواهد داشت. به طور کلی هر سال میزان ظرفیت پذیرش این دانشگاه می تواند تغییر کند. به همین دلیل است که در این رابطه باید خبرهای مربوط به همان سال را پیگیری نمایید.

عواملی که می تواند بر روی میزان ظرفیت پذیرش دانشگاه تاثیرگذار باشد عبارتند از: تعداد بازنشسته‌های فرهنگی همان سال، تعداد افرادی که از این دانشگاه در هر رشته فارغ التحصیل شده اند، همچنین نوع نیروهایی که وزارت آموزش و پرورش به آنها نیاز دارد.

با توجه به آمارهای سال های قبل، بیشترین پذیرش از زیرگروه علوم انسانی بوده است. سپس رشته علوم تجربی، ریاضی، زبان و هنر.

بومی گزینی در پذیرش پردیس های فرهنگیان به چه شکل است؟

بومی گزینی به ۳ شکل صورت می گیرد:

. استانی

. ناحیه ای

. قطبی

اینکه چرا پذیرش در دانشگاه فرهنگیان به شکل بومی است، به این دلیل است که چون آموزگاری از مهمترین رشته های آموزشی بوده و به نوعی از رشته های زیربنایی محسوب می شود، بومی بودن معلم بسیار اهمیت بالایی خواهد داشت. معلمی که با فرهنگ و آداب و روش زندگی مردم یک منطقه کاملا آشنا باشد و خودش جزو جمعیت بومی آن منطقه محسوب شود، به طور قطع موفقیت بیشتری را تجربه خواهد کرد.

نکته مهم در بومی گزینی دانشگاه فرهنگیان این است که، اگر داوطلبی مدرک تحصیلی ۳ سال آخر دبیرستان خود را در یک شهر یا استان یا بخش واحد، اخذ نکرده باشد، محل تولد وی، استان بومی در نظر گرفته می شود.

پذیرش داوطلبان پیمانی/شاغل آموزش و پرورش

در ابتدای معرفی دانشگاه فرهنگیان بیشتر به نحوه پذیرش، و آشنایی آن دسته از داوطلبانی پرداختیم که از طریق کنکور سراسری و بعد از پایان یافتن دوره متوسطه، علاقه مند هستند که به این دانشگاه وارد شوند. اما افرادی که به صورت پیمانی در آموزش و پرورش مشغول به کار هستند هم می توانند با توجه به شرایط خود وارد دانشگاه شده و به ادامه تحصیل بپردازند. به این ترتیب می توانند زمینه را برای استخدام رسمی در وزارت آموزش و پرورش فراهم کنند.( در بخش های قبلی در رابطه با شرایط استخدام توضیحات کامل داده شده است)

شرایط ورود کارکنان پیمانی و رسمی آموزش و پرورش به دانشگاه فرهنگیان به شرح زیر می باشد:

. دارا بودن حکم کارگزینی( پیمانی/ رسمی) آموزش و پرورش در هنگام ثبت نام آزمون ورود به دانشگاه

. عدم اشتغال به تحصیل در هر رشته ای و در هر دانشگاهی (دولتی و غیر دولتی) در زمان ثبت نام آزمون

. افرادی که مدرک کارشناسی و بالاتر دارند (روزانه، شبانه، دولتی و غیر دولتی، و…) حق انتخاب رشته در دانشگاه فرهنگیان را ندارند.

. محل تحصیل افراد شاغل و پیمانی که در آزمون دانشگاه فرهنگیان پذیرفته می شوند، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران است.

. شاغلین می توانند در همه رشته های تحصیلی دانشگاه فرهنگیان در همه گروههای آزمایشی شرکت و پذیرفته شوند.

. فرم موافقت کتبی اداره آموزش و پروش محل خدمت، مبنی بر ادامه تحصیل شاغلین رسمی و پیمانی

تا چه مقطعی می توان در دانشگاه فرهنگیان ادامه تحصیل داد؟

رشته های دانشگاه فرهنگیان دوره ۴ ساله دارند و در انتهای ۴ سال به افراد مدرک کارشناسی پیوسته می دهند.

به طور کلی اگر علاقه مند به آموزش دارید و به دنبال شرایط کاری تقریبا ثابت هستید، تحصیل در پردیس های این دانشگاه می تواند برای شما شرایط ایده آلی فراهم آورد.

بودجه بندی فیزیک کنکور
مطالعه

دکتر غلامرضا عبدلی

غلامرضا عبدلی هستم دکترای تخصصی مشاوره ، مدرس دانشگاه و مدرس کارگاه های تربیت مشاور تحصیلی. افتخار این را دارم که با 20 سال تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی بتوانم به شما عزیزان کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا