مقالات مشاوره کنکورمعرفی دانشگاه ها

معرفی دانشگاه خواجه نصیر طوسی از صفر تا صد

در مورد معرفی دانشگاه خواجه نصیر طوسی بهتر است ابتدا در مورد زمان تاسیس و قدمت این دانشگاه صحبت کنیم. دانشگاه خواجه نصیر طوسی یا بهتر است بگوییم دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی در اوایل سده قبل (سال ۱۳۰۷ شمسی) تاسیس شد. این دانشگاه، یکی از قدیمی ترین دانشگاه های کشور محسوب می شود. وقتی پیش از نام یک دانشگاه از واژه “صنعتی” استفاده می کنیم بدین معناست که آن دانشگاه تنها در حوزه علوم مهندسی و علوم پایه به پذیرش دانشجو می پردازد. دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در شهر تهران قرار گرفته و یکی از دانشگاه های سطح یک کشور محسوب می شود. به همین دلیل قبولی در آن و گرفتن پذیرش این دانشگاه بزرگ و مطرح کشور کار چندان ساده ای نیست. داوطلبان کنکور ریاضی افرادی هستند که سالانه ظرفیت این دانشگاه را تکمیل می نمایند.

ظرفیت پذیرش دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر طوسی

ظرفیت پذیرش دانشجوی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی هم توسط خانم ها و هم توسط آقایان تکمیل می شود. به عبارتی این دانشگاه هم پذیرش جنسیت زن و هم پذیرش جنسیت مرد را دارد. پیش از سال ۹۹ این دانشگاه صنعتی تنها در دوره روزانه دانشجو می پذیرفته است. از این سال به بعد در دوره شبانه نیز اقدام به پذیرش دانشجو کرد. در مورد قبولی دوره های روزانه و شبانه لازم است توجه داشته باشید که دانشجویان این دوره ها هر دو در کلاس ها و اساتید مدرس با هم مشترک هستند. تنها تفاوتی که بین دانشجویان دوره شبانه یک دانشگاه و دوره روزانه آن می توان قائل شد، شهریه ای است که دانشجویان دوره شبانه پرداخت می کنند. همچنین چند رقم اول در شماره دانشجویی دانشجویان شبانه ممکن است با دانشجویان روزانه متفاوت باشد. با این حال هر دوی دانشجویان شبانه و روزانه از یک دانشگاه فارغ التحصیل شده و مدرک یکسانی از آن دانشگاه دارند.

در مورد تعداد نفراتی که سالانه در دانشگاه خواجه نصیر طوسی پذیرفته می شوند بهتر است به دفترچه انتخاب رشته همان سال مراجعه کنید. چرا که این ظرفیت ممکن است در هر سال متفاوت از سالی دیگر باشد. در حالت کلی تعداد دانشجویانی که در این دانشگاه در دوره روزانه پذیرفته می شوند نسبت به تعداد دانشجویانی که در دوره شبانه پذیرفته می شوند بیشتر است. دانشجویان دوره شبانه اقلیت دانشجویان این دانشگاه را شامل شده و هم جنسیت مرد و هم جنسیت زن را در بر می گیرند.

معرفی دانشگاه خواجه نصیر طوسی و دانشکده های مختلف آن

معرفی دانشگاه خواجه نصیر طوسی و دانشکده های مختلف آن

در مورد معرفی دانشگاه خواجه نصیر طوسی یکی از مهم ترین مباحث، پرداختن به دانشکده های این دانشگاه است. شاید برایتان جالب باشد این دانشگاه صنعتی یک دانشگاه متمرکز در محلی خاص نیست و یکپارچه محسوب نمی شود. از این رو دانشکده های مختلف آن در نقاط متفاوتی از تهران واقع شده اند. به سبب داشتن این ویژگی، دانشجویان این دانشگاه اغلب آن را به جای دانشگاه خواجه نصیر طوسی، مجمع الجزایر خواجه نصیر طوسی می نامند. به عنوان مثال ساختمان مرکزی این دانشگاه در خیابان میرداماد تهران و با فاصله کمی از خیابان ولیعصر قرار گرفته و دانشکده مهندسی عمران و نقشه برداری آن در خود خیابان ولیعصر واقع است. در حالی که دانشکده مهندسی مکانیک، مهندسی متالوژی و مهندسی صنایع این دانشگاه در میدان ونک و خیابان پردیس قرار دارد.

بودجه بندی فیزیک کنکور
مطالعه

سایر دانشکده های این دانشگاه شامل دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشکده علوم پایه (فیزیک و شیمی)، دانشکده ریاضی و مهندسی هوافضا می شوند. این دانشکده ها در نقاط مختلفی از شهر تهران واقع شده اند. دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر این دانشگاه در خیابان شریعتی و ضلع جنوب شرق پل سید خندان قرار دارد. در حالی که دانشکده علوم آن بعد از پل خندان و در خیابان شهید مجتبایی واقع شده است. دانشکده مهندسی هوافضا و ریاضی این دانشگاه صنعتی نیز در انتهای زین الدین شرق و در دو راهی رهبر قرار دارد.

معرفی دانشگاه خواجه نصیر طوسی و رشته های مطرح این دانشگاه

در مورد معرفی دانشگاه خواجه نصیر طوسی بایستی ذکر این نکته مورد توجه قرار گیرد که این دانشگاه صنعتی در برخی رشته و گرایش ها به عنوان سرآمد علمی کشور مطرح است. البته گرایش های خاص رشته های مختلف این دانشگاه مربوط به مقطع کارشناسی ارشد آن هستند. در حالی که در مقطع کارشناسی این بحث مطرح نیست. افرادی که قصد تحصیل در رشته های تاپ این دانشگاه را دارند بایستی پیش از اقدام به انتخاب رشته، در مورد اینکه کدام رشته های دانشکده های این دانشگاه سطح بالایی دارند، تحقیق کنند. به عنوان مثال توجه داشته باشید که در دانشکده برق و کامپیوتر این دانشگاه صنعتی، رشته برق در مقطع کارشناسی در بین دانشگاه های سطح بالای کشور، جایگاه ویژه ای دارد. در مقطع کارشناسی ارشد نیز گرایش کنترل رشته برق سرآمد کشور می باشد. یا به عنوان مثالی دیگر در مقطع کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی هوافضا و ریاضی این دانشگاه، گرایش کنترل از سطح بسیار بالایی برخوردار بوده و اساتید مجرب و برجسته ای دارد.

معرفی دانشگاه خواجه نصیر طوسی و رشته های مطرح این دانشگاه

در برخی رشته های این دانشگاه صنعتی هم دانشجویان و دانش آموختگان ارتباط بسیار قدرتمندی با صنعت برقرار می کنند. به عنوان مثال رشته مهندسی کامپیوتر این دانشگاه به سبب قدرت بالای علمی اساتید این رشته ارتباط بسیار خوبی با صنعت دارد. دانشجویان و دانش آموختگان آن اغلب از پس پروژه های سنگین کامپیوتری بر می آیند. در دانشکده مهندسی عمران هم رشته نقشه برداری، اساتید بسیار قدرتمندی دارد. از این رو این گرایش در سطح کشور به یکی از پرطرفدارترین گرایش های این دانشگاه تبدیل شود.

در معرفی دانشگاه خواجه نصیر طوسی همچنین نباید این نکته را فراموش کرد که آزمایشگاه های این دانشگاه در دانشکده علوم بسیار مجهز هستند. این موضوع باعث شده است که دانشکده علوم این دانشگاه به یکی از قدرتمندترین قطب های علمی کشور تبدیل شود. در حالت کلی دانشگاه خواجه نصیر طوسی یک دانشگاه رده بالا محسوب می شود که در اغلب رشته های آن سطح علمی بالای اساتید زبانزد جامعه علمی کشور است. در بالا در مورد تاپ بودن برخی رشته و گرایش ها صحبت کردیم. اما نباید فراموش کرد که انتخاب در بین رشته و گرایش های مختلف این دانشگاه همواره بین عالی و عالی تر می باشد. پس نمی توان گفت که در رشته یا گرایشی خاص، این دانشگاه از سطح پایینی برخوردار است.

معرفی صفر تا 100 دانشگاه اصفهان + لیست دانشکده ها و رشته های تحصیلی
مطالعه

برخی از چهره های مشهور دانش آموخته از دانشگاه خواجه نصیر طوسی

در معرفی دانشگاه خواجه نصیر طوسی، اشاره به چهره های مشهوری که از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند می تواند نشان دهنده اعتبار آن باشد. در واقع افراد زیادی وجود دارند که به سبب الگو قرار دادن این چهره ها، دانشگاه خواجه نصیر طوسی را به عنوان دانشگاه منتخب خود انتخاب می کنند. در اینجا به چند مورد از این چهره ها اشاره می کنیم.

یکی از مشهورترین چهره های دانش آموخته از دانشگاه خواجه نصیر طوسی شهید داریوش رضایی نژاد است. این چهره برجسته در سال ۱۳۹۰ در مقابل منزل شخصی خود به دست تروریست هایی که از عوامل اسرائیل بودند، ترور شد. این شهید والا مقام از پژوهشگران مطرح در زمینه صنعت دفاعی و هسته ای بود. از دیگر چهره های مشهور فارغ التحصیل از این دانشگاه می توانیم به شهید حسن تهرانی مقدم اشاره کنیم. تهرانی مقدم از فرماندهان سپاه در سال های جنگ تحمیلی با عراق بود. این دانشمند از عناصر پایه گذار برنامه موشکی کشور شناخته می شود. وی در سال ۱۳۹۰ در یک رویداد انفجاری در انبار مهمات پادگان مدرس به شهادت رسید. چهره های مشهور دیگری که از دانش آموختگان دانشگاه صنعتی خواجه نصیر محسوب  می شوند را می توان شامل محمد ناظمی اردکانی، محمد علی آبادی، عباس علی آبادی، مصطفی محمد نجار، فرزاد حسنی، حمید محمدی و امیر آقا کوچک در نظر گرفت.

آزمایشگاه های مجهز دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

در معرفی دانشگاه خواجه نصیر طوسی یکی از نقاط مثبت بسیار قابل توجه، آزمایشگاه های مجهز این دانشگاه است. همانطور که در بالا نیز بدان اشاره کردیم دانشکده علوم این دانشگاه آزمایشگاه هایی دارد که با مدرن ترین و پیشرفته ترین دستگاه های آزمایشگاهی تجهیز شده اند. این موضوع می تواند باعث شود که دانشجویان مهارت های عملی بالایی داشته باشند. برای درک بهتر این مطلب دانشجویانی را تصور کنید که به سبب عدم وجود یک دستگاه آزمایشگاهی، مجبور به مطالعه و فهم آزمایشی خاص به صورت تئوریک یا با استفاده از نرم افزارهای شبیه سازی می شوند. در مقابل دانشجویانی وجود دارند که همان آزمایش را به دست خود و در آزمایشگاه انجام می دهند. قطعا دسته دوم افرادی خبره تر در این زمینه بوده و می توانند نتایج حاصل را عمیقا مشاهده و درک کنند. آنها در بازار کار آتی نیز به سبب داشتن تجربه انجام آن آزمایش موفق تر عمل خواهند نمود.

آزمایشگاه های مجهز دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

مهارت بالای دانش آموختگان باعث جذب سریع تر آنها به بازار کار می شود. این موضوع آثار اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بسیاری را برای کل کشور به ارمغان خواهد آورد. از این رو می توان گفت که دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی یکی از دانشگاه هایی محسوب می شود که در راستای پیشرفت علمی کشور و رشد مهارت افراد جامعه نقش بسزایی دارد.

مهم ترین نقطه ضعف در معرفی دانشگاه خواجه نصیر طوسی

در معرفی دانشگاه خواجه نصیر طوسی به نقاط قوت بسیاری از جمله عالم بودن اساتید آن، تجهیزات بروز آزمایشگاه ها، رشته های سرآمد این دانشگاه در کشور و … پرداختیم. این نقاط قوت را هم منابع معتبر در این باره خاطر نشان می کنند و هم می توان از تجربه دانشجویان و دانش آموختگان این دانشگاه به آنها پی برد. با این حال از نظر دانشجویان و افرادی که تجربه تحصیل در این دانشگاه صنعتی را دارند، متمرکز نبودن آن یک نقطه ضعف قابل توجه است. به عبارتی به سبب قرار گرفتن دانشکده های مختلف این دانشگاه در محل های متفاوتی از شهر تهران، ساعات زیادی از وقت دانشجویان و دانشگاهیان آن در ترافیک های سنگین این شهر شلوغ و پرتردد تلف می شود.

مهم ترین نقطه ضعف در معرفی دانشگاه خواجه نصیر طوسی
 

البته برخی دانشکده ها همچون دانشکده های مکانیک و عمران و ساختمان مرکزی این دانشگاه یا دانشکده علوم و برق و کامپیوتر آن چندان فاصله مکانی با یکدیگر ندارند، با این حال دانشکده هوافضا و ریاضی آن دانشکده ای است که در فاصله دوری از این دانشکده ها قرار گرفته است. به عنوان مثال فرض کنید که یک کارگاه آموزشی که به دانشجویان رشته مکانیک نیز مربوط می شود در دانشکده هوافضا برگزار گردد. فاصله بین این دو دانشکده بسیار زیاد بوده و دانشجویان هر هفته مجبور به طی آن در ترافیک سنگین کلانشهر تهران هستند. این موضوع در مورد انواع جشن ها، مراسمات مربوط به تشکل های دانشجویی و … نیز وجود دارد. همچنین فعالیت فرهنگی دانشجویان فعال در انجمن های علمی و دانشجویی و کانون ها نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. به همین سبب تعداد کمی از دانشجویان نسبت به عضویت در این تشکل ها رغبت پیدا می کنند.

با این همه در مورد معرفی دانشگاه خواجه نصیر طوسی و فواصل زیاد دانشکده های آن نباید این نکته را نیز فراموش کرد که برای دانشجویان خوابگاهی این دانشگاه، سرویس های رفت و برگشت رایگان در نظر گرفته شده است. این سرویس ها دانشجویان را به دانشکده های در فواصل دور می رسانند و راحتی ایاب و ذهاب آنها را فراهم می کنند.

کلام آخر

معرفی دانشگاه خواجه نصیر طوسی شامل نکات مثبت و منفی زیادی در مورد این دانشگاه می شود. با این حال نقاط قوت آن بسیار قابل توجه بوده و این دانشگاه را در رده برترین دانشگاه های کشور قرار داده اند. اساتید برجسته و عالم این دانشگاه در رشته های مختلف، بار علمی بالای دانش آموختگان آن، ارتباط قوی و موثر با صنعت، تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته و … همگی می توانند دلایل خوبی برای انتخاب این دانشگاه باشند. البته همانطور که در ابتدای متن نیز بدان اشاره کردیم این دانشگاه یک دانشگاه صنعتی محسوب می شود و تنها در رشته های مهندسی و علوم پایه پذیرش دانشجو دارد. برای تصمیم گیری در مورد انتخاب این دانشگاه و رشته های مختلف آن، ظرفیت پذیرش هر رشته و سایر اطلاعات جزئیاتی می توانید به دفترچه شماره ۲ کنکوری که در آن شرکت کرده اید، مراجعه نمایید. قطعا به هنگام خروج و فارغ التحصیلی از این دانشگاه، بار علمی بالای اساتید آن و پرورش دانش آموختگان نخبه در این دانشگاه را تصدیق خواهید نمود.

معرفی‌ دانشگاه صنعتی‌ اصفهان - صفرتا 100 دانشگاه اصفهان
مطالعه

دکتر غلامرضا عبدلی

غلامرضا عبدلی هستم دکترای تخصصی مشاوره ، مدرس دانشگاه و مدرس کارگاه های تربیت مشاور تحصیلی. افتخار این را دارم که با 20 سال تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی بتوانم به شما عزیزان کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا