مقالات مشاوره کنکورمعرفی دانشگاه ها

معرفی دانشگاه امیرکبیر+معرفی دانشکده ها از ۰ تا ۱۰۰

چنانچه در یک دانشگاه خوب با رتبه علمی بالا تحصیل کنید علاوه بر دریافت یک مدرک تحصیلی معتبر فرصت های شغلی فراوانی را نیز از آن خود خواهید کرد. در حال حاضر دانشگاه های زیادی در کشورمان وجود دارند که علاوه بر برخورداری از رتبه های چشمگیر علمی رشته های متفاوتی را نیز پوشش می دهند. دانشگاه امیرکبیر یکی از بهترین دانشگاه های کشور است که از محبوبیت زیادی در بین دانشجویان برخوردار می باشد. گفتنی است که پلی تکنیک تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر نام های دیگر این مرکز علمی هستند. به دلیل اهمیت این موضوع در این مقاله بر آن هستیم تا به معرفی دانشگاه امیرکبیر بپردازیم. ما قصد داریم اطلاعات جامع و کاملی را در این رابطه در اختیار شما قرار دهیم.

معرفی دانشگاه امیرکبیر

همه چیز درباره دانشگاه امیرکبیر

این مرکز علمی در سال ۱۳۳۵ در شهر تهران تاسیس شد. لازم است بدانید که دانشگاه امیرکبیر لقب اولین موسسه صنعتی ایران را دارا می باشد. این دانشگاه در حال حاضر دانشکده ها و پردیس های مختلفی را دارا است و به دانشجویان این امکان را می دهد تا به مطالعه ی رشته های فنی و همچنین مهندسی و علوم پایه بپردازند. لازم به ذکر است داوطلبان می توانند برای تحصیل در کلیه مقاطع تحصیلی از جمله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه درخواست ارائه نمایند. گفتنی است که این مرکز علمی تا به حال موفق به کسب افتخارات و دستاوردهای فراوانی شده است.

اعداد و ارقام

اگر بخواهیم دقیق تر به معرفی دانشگاه امیرکبیر بپردازیم باید بگوییم که در حال حاضر ۷ هزار دانشجو در مقطع کارشناسی و ۶ هزار و ۴۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در این مرکز علمی در حال ادامه تحصیل می باشند. همچنین بیش از ۵۰۰ استاد در این دانشگاه در حال فعالیت هستند. ناگفته نماند تا به امروز بیش از ۱ هزار و ۲۰۰ اختراع در این مرکز علمی ثبت شده است.

همچنین لازم به ذکر است که بیش از ۶۰ هزار مقاله تا به حال در این دانشگاه به رشته تحریر درآمده است.

معرفی دانشکده ها

اگر به تحصیل در دانشگاه امیرکبیر علاقه مند هستید قبل از هر چیز لازم است تا با رشته های متنوع و همچنین دانشکده های این دانشگاه آشنا شوید. در ادامه مهمترین و سرآمدترین دانشکده های دانشگاه امیرکبیر را به شما معرفی می کنیم:

دانشکده مهندسی برق

مهندسی برق یکی از بهترین رشته های این دانشگاه می باشد. افراد زیادی آرزو دارند تا در رشته مهندسی برق دانشگاه امیرکبیر پذیرفته شوند. دانشکده مهندسی برق گرایش های مختلفی از این رشته را در اختیار داوطلبان قرار می دهد. در همین باره گفتنی است که رشته مهندسی برق از سال ۱۳۳۷ در این دانشگاه راه اندازی شد و فعالیت خودش را آغاز نمود. ناگفته نماند که در حال حاضر این رشته در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه ارائه می شود.

بودجه بندی اقتصاد کنکور انسانی
مطالعه

مهمترین گرایش های رشته مهندسی برق در دانشگاه امیرکبیر

  • این رشته در مقطع لیسانس و در گرایش های قدرت، الکترونیک و همچنین کنترل و مخابرات ارائه می شود.
  • این رشته در مقطع فوق لیسانس و در گرایش های مدیریت انرژی و مکاترونیک، قدرت، مخابرات، الکترونیک و کنترل ارائه می گردد.
  • این رشته در مقطع دکتری و در گرایش های کنترل و مخابرات، قدرت و همچنین الکترونیک ارائه می شود.

مهمترین آزمایش ها و آزمایشگاه های تحقیقاتی برای رشته مهندسی برق در دانشگاه امیرکبیر

طبعا آزمایشگاه های متعددی برای این رشته در دانشگاه امیرکبیر وجود دارد و تا به حال آزمایش های مختلفی به انجام رسیده اند که از این میان می توان به آنالیز سیستم‌های قدرت، اجزاء محدود، الکترونیک پیشرفته خودرو، بینایی ماشین، ربات‌های سیار، switching و شبکه، سیستم انتقال AC انعطاف پذیر، سیستم‌ها و شبکه‌های مخابرات نوری، شبیه ساز بلادرنگ سیستم‌های قدرت، Photonics، مخابرات دیجیتال، مرکز تایید نمونه سازگاری electromagnetic، پردازش اطلاعات، کنترل سیستم‌های چند وسیله‌ای و نظریه اطلاعات و مخابرات اشاره کرد.

دانشکده مهندسی کامپیوتر

برای معرفی دانشگاه امیرکبیر لازم است تا بهترین دانشکده های آن را به خوبی بشناسیم. دانشکده مهندسی کامپیوتر یکی از بهترین و البته یکی از جوان ترین دانشکده های این مرکز علمی می باشد. در همین باره گفتنی است که این دانشکده در گذشته با دانشکده مهندسی برق در یک مکان قرار داشت که در سال ۱۳۶۷ از این دانشکده جدا شد و از همان سال فعالیت علمی خودش را به صورت مستقل و رسمی آغاز نمود.

شایان ذکر است که دانشکده مهندسی کامپیوتر گروه های مختلفی را دارا می باشد که از این میان می توان به گروه رباتیک و هوش مصنوعی، گروه نرم افزار و… اشاره نمود. چنانچه قصد دارید تا در این دانشکده ادامه تحصیل بدهید می توانید برای رشته های مهندسی کامپیوتر در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری درخواست ارائه نمایید.

دانشگاه امیرکبیر

دانشکده مهندسی پزشکی

در ادامه مبحث معرفی دانشگاه امیرکبیر قصد داریم تا دانشکده مهندسی پزشکی را به شما معرفی کنیم. این دانشکده که امروز دانشجویان زیادی را از سراسر کشور پذیرش می کند در سال ۱۳۶۶ تاسیس شد. گفتنی است که در حال حاضر دانشجویان می توانند در ۳ مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و همچنین دکتری در این دانشکده تحصیل کنند. لازم است بدانید که در حال حاضر این دانشکده بالغ بر ۳۰ عضو هیات علمی دارد. بیومتریال و مهندسی بافت، بیومکانیک، بیومواد و بیوالکتریک و مهندسی اطلاعات پزشکی از مهمترین گروه های آموزشی در دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه امیرکبیر می باشند.

دانشکده مهندسی مکانیک

چنانچه به رشته مهندسی مکانیک علاقه مند هستید احتمالا دانشگاه امیرکبیر یکی از گزینه های انتخابی شما برای ادامه تحصیل در این رشته می باشد. در ادامه معرفی دانشگاه امیرکبیر باید گفت که دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه در سال ۱۳۳۶ تاسیس گشته است. در واقع این دانشکده همزمان با تاسیس دانشگاه راه اندازه شده است. این دانشکده رشته های مختلفی را در ۳ مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) ارائه می دهد.

دوره کارشناسی مهندسی مکانیک در دانشگاه امیرکبیر ۲ گرایش مهندسی مکانیک ساخت و تولید و مهندسی مکانیک عمومی را دارا است. این در حالی است که دوره کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه امیرکبیر در ۵ گرایش تبدیل انرژی، مکاترونیک، مهندسی جوش، طراحی کاربردی و ساخت و تولید ارائه می گردد.

مهمترین کارگاه های مهندسی مکانیک در دانشگاه امیرکبیر

همانطور که گفتیم دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه پلی تکنیک یکی از قدیمی ترین و البته یکی از پیشتاز ترین دانشکده های مهندسی مکانیک می باشد. از اینرو تا به حال کارگاه های متعددی در دانشگاه امیرکبیر برای این رشته راه اندازی و برگزار شده اند که از این میان می توان به آزمایشگاه انتقال حرارت، آزمایشگاه مقاومت مصالح، آزمایشگاه ترمودینامیک، آزمایشگاه هیدرولیک و نیوماتیک، آزمایشگاه آکوستیک، آزمایشگاه رباتیک، آزمایشگاه ماشین‌های کنترل عددی، آزمایشگاه فرایندهای الکتروفیزیکی، آزمایشگاه رباتیک و اتوماسیون، آزمایشگاه پردازش موازی، آزمایشگاه رادیو گرافی صنعتی، آزمایشگاه دینامیک ماشین و ارتعاشات، کارگاه اتومکانیک و آزمایشگاه عملیات حرارتی و خوردگی اشاره کرد.

دانشکده مهندسی هوافضا

دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه امیرکبیر

در راستای معرفی دانشگاه امیرکبیر لازم به ذکر است که این مرکز علمی از دانشکده های متعددی برخوردار است که هر کدام در یک رشته آکادمیک شاخص و سرآمد می باشند. دانشکده مهندسی هوافضا نیز یکی از بهترین و البته محبوب ترین دانشکده های دانشگاه پلی تکنیک است. این دانشکده در سال ۱۳۶۶ با عنوان اولین دانشکده مهندسی هوافضا در ایران تاسیس شد. در حال حاضر بیش از ۲۰ استاد در این دانشکده در حال تدریس هستند این در حالی است که بیش از ۴۵۰ دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و همچنین دکتری در این دانشکده در حال ادامه تحصیل می باشند. همچنین باید گفت که بیش از ۲۰ اختراع در این دانشکده ثبت شده و بیش از ۵۰۰ مقاله isi در این مرکز علمی به رشته تحریر درآمده است.

 گفتنی است که علاقه مندان می توانند در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشکده هوافضا دانشگاه امیرکبیر تحصیل کنند. مقطع کارشناسی رشته مهندسی هوافضا در دانشگاه امیرکبیر در ۴ گرایش جلوبرندگی، آیرودینامیک، مکانیک پرواز و همچنین سازه های فضایی ارائه می گردد.

دانشکده مهندسی نساجی

مهندسی نساجی یکی از مهمترین و البته یکی از بهترین رشته هایی است که در دانشگاه امیرکبیر ارائه می شود. تاریخ تاسیس دانشکده مهندسی نساجی به سال ۱۳۶۶ باز می گردد. در حال حاضر گروه های آموزشی مهندسی شیمی نساجی، مهندسی پوشاک و مهندسی تکنولوژی نساجی از جمله مهمترین گروه های علمی در این دانشکده به حساب می آیند. چنانچه بخواهید در مقطع کارشناسی در این رشته تحصیل کنید دانشگاه امیرکبیر زیر شاخه های مهندسی الیاف، مهندسی فناوری نساجی و مهندسی منسوجات صنعتی و… را به شما ارائه می نماید.

 با این حال اگر بخواهید در مقطع کارشناسی ارشد این رشته به تحصیلات خودتان ادامه بدهید دانشگاه پلی تکنیک زیر شاخه های مهندسی شیمی نساجی و علوم الیاف و مهندسی ساختارهای نانولیفی و همچنین مدیریت صنایع نساجی را به شما ارائه می نماید. ناگفته نماند که اگر قصد دارید در مقطع دکتری مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به تحصیلات تان ادامه دهید می توانید از میان رشته های مهندسی شیمی نساجی و علوم الیاف و همچنین مهندسی تکنولوژی نساجی انتخاب کنید.

دانشگاه امیرکبیر

دانشکده مهندسی نفت

رشته مهندسی نفت یکی از بهترین و پرطرفدار ترین رشته هایی است که در دانشگاه امیرکبیر ارائه می شود. تاریخ تاسیس دانشکده نفت در دانشگاه پلی تکنیک به سال ۱۳۸۱ باز می گردد. در حال حاضر این رشته در گرایش های مختلفی به داوطلبان ارائه می شود. این دانشکده در ۳ مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد.

چنانچه قصد دارید در مقطع کارشناسی در رشته مهندسی نفت در دانشگاه امیرکبیر تحصیل کنید رشته مهندسی نفت در مقطع کارشناسی به شما ارائه خواهد شد. با این حال اما چنانچه قصد دارید که در مقطع کارشناسی ارشد در این رشته به ادامه تحصیل بپردازید گرایش های اکتشاف نفت، مخازن هیدروکربوری، بهره داری، تجهیزات نفت و همچنین حفاری نفت به شما ارائه خواهند شد.

دانشکده فیزیک و مهندسی انرژی

فیزیک و مهندسی انرژی نیز از جمله رشته های برتر و پرمتقاضی در دانشگاه پلی تکنیک می باشند. از اینرو لازم است تا در راستای معرفی دانشگاه امیرکبیر به این دو رشته نیز اشاره کنیم. پیش از هر چیز لازم به ذکر است که دانشکده فیزیک دانشگاه امیرکبیر در سال ۱۳۶۷ تاسیس شد. این دانشکده در سال ۱۳۹۲ نام خودش را به دانشکده فیزیک و مهندسی انرژی تغییر داد. در حال حاضر این دانشکده رشته های خودش را در ۳ مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و همچنین دکتری ارائه می دهد.

با این حساب شما می توانید در رشته های فیزیک و مهندسی انرژی در مقطع کارشناسی در دانشگاه امیرکبیر درخواست بدهید. اما اگر قصد دارید تا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در این ۲ رشته به تحصیل ادامه دهید لازم است تا از میان زیر شاخه های مهندسی سیستم‌های انرژی، مهندسی فوتونیک، و مهندسی هسته ‌ای یک مورد را انتخاب نمایید.

واحد های خارج از مرکز دانشگاه امیرکبیر

در ادامه مقاله معرفی دانشگاه امیرکبیر باید گفت که این مرکز علمی پردیس ها و واحدهایی را در خارج از مرکز مدیریت می کند. گفتنی است که این واحد ها خارج از تهران می باشند. واحد آموزشی بندر ماهشهر، واحد آکادمیک گرمسار و پردیس بین المللی کیش از جمله مهمترین واحد های خارج از مرکز دانشگاه امیرکبیر هستند.

افتخارات و دستاوردهای دانشگاه امیرکبیر

  • این دانشگاه در رشته های مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی هوافضا، مهندسی عمران، و مهندسی پزشکی توانسته تا عنوان قطب علمی را از آن خود کند.
  • دانشگاه امیرکبیر یکی از مهمترین مکان ها برای برگزاری سمینارها و کنفرانس ها و همچنین همایش های مختلف در سطح ملی و بین المللی می باشد.
  • این دانشگاه تا به حال بارها موفق به انجام طرح های مهم ملی شده و رتبه نخست ارتباط با صنعت را از آن خود نموده است.
  • دریافت رتبه ممتاز در المپیادهای دانشجویی و جشنواره خوارزمی و دریافت صدها جایزه و عنوان برتر از دیگر افتخارات دانشگاه امیرکبیر می باشد.
  • دانشگاه امیرکبیر موفق به دریافت رتبه اول تحقیقات در بین دانشگاه های فنی و مهندسی کشور شده است.
  • این دانشگاه تا به حال توانسته نخبگان و استعدادهای درخشان متعددی را جذب نماید.

 

جمع بندی

با موضوع معرفی دانشگاه امیرکبیر همراه شما بودیم. دانستیم که دانشگاه امیرکبیر یا پلی تکنیک یکی از بهترین و معتبرترین مراکز علمی در ایران است.

این مرکز علمی با برخورداری از صدها رشته تحصیلی و ده ها دانشکده توانسته تا افراد زیادی را از سراسر کشور و همچنین جامعه بین الملل به سمت خود جذب نماید.

معرفی رشته مهندسی صنایع
مطالعه

دکتر غلامرضا عبدلی

غلامرضا عبدلی هستم دکترای تخصصی مشاوره ، مدرس دانشگاه و مدرس کارگاه های تربیت مشاور تحصیلی. افتخار این را دارم که با 20 سال تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی بتوانم به شما عزیزان کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا