مقالات مشاوره کنکورمعرفی رشته های دانشگاهی

معرفی رشته مهندسی صنایع

سلام. امروز در خدمت شما هستیم با ادامه سری مقالات معرفی رشته های دانشگاهی از وبسایت آموزشی درس جت و امروز قراره به سراغ معرفی رشته مهندسی صنایع بریم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی رشته مهندسی صنایع ، رشته ای آینده دار

این مقاله راجع به معرفی رشته مهندسی صنایع است . روش ورود به این رشته آزمون سراسری در زیر گروه ریاضی میباشد و کاربرد آن در طراحی و نصب سیستم هایی است که باعث میشود عوامل انسانی مواد، اطلاعات، انرژی و تجهیزات همگی در جهت تولید کالا و ارائه ی خدمات بطور یکپارچه با یکدیگر هماهنگی کنند. در واقع کاربرد مهندسی صنایع این است که میتوان با استفاده از این دانش عملکرد سازمان را به نحوی تنظیم کرد که به اهداف مدیریت بیانجامد.

در این مقاله سعی شده است رشته ی مهندسی صنایع بصورت جامع و کامل شرح داده شود. در ابتدا راجع به شغل مهندسی صنایع و وظایف و مسولیت های مهندسان این رشته صحبت شده و در ادامه تاریخچه و اهمیت این رشته در جامعه ی کنونی را بیان کردیم و سپس اصول فکری و ویژگی هایی که یک مهندس صنایع باید داشته باشد و یا آنها را کسب کند را بصورت موردی بیان کردیم سپس راجع به بازار کار این رشته در حال حاضر و چگونگی قبولی این رشته در کنکور سراسری بحث کردیم.

آشنایی با رشته مهندسی صنایع

مهندسی صنایع یکی از پرطرفدارترین رشته های گروه آزمایشی ریاضی – فیزیک می باشد. رشته مهندسی صنایع طراحی و بهبود سیستم ها، انسان، مواد، اطلاعات و تجهیزات و انرژی را بررسی میکند. در واقع مهندسی صنایع با مدیریت منابع و انسان ها و امکانات و … باعث افزایش بهره وری در یک سیستم یا سازمان میشود.  مهندسین صنایع به عنوان یک مشاور عمل میککند و در زمینه هایی مثل نیروی کار، مواد، ماشین آلات و تولید محصول به مدیران سازمان ها کارخانه ها و ارگان ها مشاوره و راهنمایی میدهند.

وظایف و مسولیت ها

وظیفه مهندسین صنایع افزایش بهره وری در امر نیروی انسانی و همچنین تجهیزات و امکانات و تکنولوژی است. ولی برخی هم با ماهیت فنی فرآیند ها و فرآورده ها کار میکنند.

مولفه اصلی رشته مهندسی صنایع عانل انسانی است و این مورد هم وجه تمایز این رشته از سایر رشته ها میباشد. مهندسان صنایع برای امور برنامه ریزی، نصب و کنترل و بهبود فعالیتهای موسسات در بین رشته ها کار می کنند.

معرفی رشته گفتار درمانی + بازار کار + درآمد
مطالعه

مهندسین صنایع در زمینه های زیر فعالیت میکنند:

 تولید، نوآوری در محصولات

ارائه ی خدمات حمل و نقل

 جریان اطلاعات سازمانی

بنابراین مهندسان صنایع  نظم را در انجام پروژه ها مهیا کرده و باعث تعامل گروه های مختلف و انجام کارگروهی موفقیت آمیز میشوند.

این افراد همیشه به دنبال یافتن بهترین راه برای تولید محصول و حل مسائل و مشکلات یک واحد صنعتی یا خدماتی هستند و هنگام‌ برنامه‌ریزی‌ برای‌ اداره‌ کارخانه‌ای‌ که‌ دارای‌ کارگران‌ زیاد و ماشین‌ آلات‌ بسیار است‌  همراه سعی میکنند بیکاری ماشین آلات را به صفر رسانده و از نیروی انسانی بیشترین بهره وری را انجام دهند.ومحصول‌ کارخانه‌ کمترین‌ ضایعات‌ را داشته‌ باشد

تاریخچه مهندسی صنایع

در اوایل قرن ۱۹ و انقلاب صنعتی و گسترش کارخانه ها، مهندسین صنایع پا به عرصه گذاشتند زیرا نیاز به تفکر مدیریتی برای مدیریت منابع آهنی و انسانی به شدت احساس میشد. روش های تحلیل و تفسیر کارهای علمی، آزمایشات و اثبات های علمی در طراحی و ساخت ابزارآلات و ماشین ها استفاده شد و باعث شد اثرگذاری این تحولات در تفکر سازمانی مدیریت موجب شد مدیریت علمی به عنوان یک نگرش و روش حرفه ای مطرح شود.

اهمیت مهندسی صنایع

اهمیت این رشته زمانی مشخص میشود که یک کارخانه با مهندس صنایع کاربرد را با یک کارخانه بدون مهندس صنایع مقایسه میکنیم و متوجه میشویم بخش اقتصاد این دو کارخانه چقدر با یکدیگر متمایز و داری اختلاف هستند زیرا کارخانه ای که مهندسی صنایع در آن معنایی ندارد، اتلاف منابع، افزایش ضایعات، بیکاری دستگاه ها و بهره پایین منابع انسانی در آن دیده میشود و این باعث افت اقتصاد در آن کارخانه میشود. منابع در دسترس شامل مواد، منابع انسانی، ماشین آلات (شامل تجهیزات، لوازم جانبی، امکانات مورد نیاز شامل فضا و انرژی و …)، منابع اطلاعاتی و منابع مالی می شوند. تولید و نگهداشتن این منابع هزینه های زیادی را  برای سازمان به دنبال دارد. و اگر شرکت تولیدی یا خدماتی بتواند هزینه های خود را به حداقل برساند و استفاده بهینه از منابع را در تمام ارکان سازمانی خود داشته باشد سود زیادتری خواهد داشت.

اصول فکری و دیدگاه ها در مهندسی صنایع

معمولا کار مهندسین بصورت فنی و ابزاری است و این دید آنها را محدود به ابزار آلات میکند و از مدیریت منابع انسانی باز میدارد ولی مهندسین صنایع با دید بازتری تحصیل کرده و به میدان آمده اند و هم به کارآیی ابزار آلات و هم به کارای نیروهای انیانی، کار گروهی و .. توجه میکنند. همچنین  و کارهای برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و نظارت بر امور اجرایی با هماهنگی بیشتری انجام خواهد شد. بنای فکری و اصول کلی مهندسین صنایع به رقم زیر است:

۱. – ذهن کنجکاو و یادگیری

برای یادگیری نمی شود حد و مرز گذاشت. مهندسی صنایع برای مطالعه و پیگیری مسائل باید توجه کند که هر مورد را، منحصر به فرد بررسی کند و به  کشف واقعیت های حاکم بر اجزا و کل سیستم بپردازد. پس نباید تعصب خاص به ماهیت فنی امور داشته باشد تا ذهنیت کنجکاو برای کشف حقایق پنهان در پدیده ها تقویت شود و راه حل های خیلی بهتری ارائه میدهد.

۲- ارتباط بهره وری و بهبود مستمر

یک مهندس صنایه باید بداند که نتیجه کارش باید ارتقا و بهبود وضع موجود باشد و تکرار مکررات ارزشی ندارد و نباید درجا بزند. پس مهندس صنایع با پذیرش این موضوع که سطح دانش و مهارت ها یک موضوع نسبی همواره سعی در افزایش بهره وری و بهبود وضعیت کاری کند و امور کارایی بیشتری داشته باشند.

۳- مدیریت زمان

برای انجام هر کاری باید به ظرف زمانی و تحویل به موقع خروجی مورد نظر سیستم توجه داشت در غیر اینصورت ارزشی ندارد. بخاطر رقابت در این زمینه ها باید بدانید که زمان چقدر مهم است و مهندس صنایع با درک این موضوع تکنیک هایی را استفاده می کند که زمان اجرای اجزای کاری را در همه ی فرایندها مورد توجه و مدیریت قرار دهد.

۴. رهبری گروه

اگر سیستمی که طرح میشود درست اجرا نشود نتیجه نمی دهد و باید سیستم به خوبی اجرا شود. پس باید با همه ی قسمت های سیستم آشنا بود و طرز صحیح اجرا را دانست چون در این صورت است که هدایت و رهبری به درستی انجام شده است. مهندس صنایع علاوه بر طراحی، باید سیستم های پیاده سازی و اجرا را هم پایه ریزی کند.

۵- تفکر فراگیر

نگاه سیستماتیک و فراگیر از مهمترین خصوصیات مهندسی صنایع است و نامیده شدن این رشته تحت عنوان مهندسی صنایع و سیستمها بی ارتباط با این جریان نیست. زیرا این نوع نگاه موجب میشود که به مسائل از کل به جز و در تعامل اجزا با هم نگاه کنیم و یک مدل کامل از سیستم های مورد نظر تهیه و مسائل مورد نظر آن به بهترین شکل طرح و بررسی میگردد.

۶_ خلاقیت

کار اصلی هر مهندس صنایع ارائه دادن طرحی جهت بهبود سیستم های جاری و یا ارائه طرح جدید است که این کار نیاز به خلاقیت و نوع آوری برای ارائه طرح های نو و بدیع دارد. و اگر متوجه گستردگی مسائل باشیم میفهمیم مهندسی صنایع مثل اقیانوسی از فنون و علوم مختلف به عمق نیم متر با برخورداری از زمینه خلاقیت و ابتکار به مهندسین صنایع این اجازه را میدهد که برای حرفه کاربردی مشخص به دانش خود پر و بال بدهند و فرصتی فراهم می شود تا ایده های جدید و خلاق در زمینه های مربوطه مطرح شود.

اهمیت مهندسی صنایع

بهتر است چه کسانی وارد رشته ی مهندسی صنایع شوند؟

۱.کسانی که علاقمند به این رشته باشند.

۲.به مباحث اقتصادی علاقمند باشند.

۳.در مدیریت و برنامه ریزی واحد های ریز و درشت ماهر باشند.

۴. در کنترل مداوم موارد قهار باشند

۵.قصد فعالیت در طراحی و بهینه سازی های صنایع مختلف را داشته باشند.

در ضمن شما میتوانید پیش از به پایان رسیدن این مقاله سایر مقالات مرتبط را از طریق لینک های زیر مطالعه کنید:

در این رشته چه مهارت هایی کسب خواهید کرد؟

این رشته از جهات مختلف به رشته های مدیریت بسیار نزدیک است لذا کسانی که وارد این رشته میشوند قدرت تحلیل توانایی مدیریتی و درک بالایی را باید داشته باشند و همچنین این مهارت ها در آنان تقویت خواهد شد. همچنین توانمندی های زیر برای ورود به این رشته الزامی است.

  • داشتن قدرت حل مساله
  • قدرت پویایی ذهن و نواوری
  • قدرت جستجوگری
  • روابط عمومی بالا
  • قدرت مدیریت
  • ذهن تحلیل گر
  • دارای توانایی علمی خوب در ریاضی، آمار و فیزیک
  • توانایی کار گروهی
  • قدرت تحمل فشار کاری بالا
  • نکته سنجی و توجه به جئیات ریز و کوچک
  • دانش صحبت به زبان انگلیسی

بازار کار و درآمد رشته مهندسی صنایع

مهندسان صنایع می توانند در همه مراکز و کارخانه های صنعتی، تولیدی و خدماتی مشغول به کار شوند. شش حوزه کاری و مهم مهندسی صنایع به رقم زیر است

  • مدیریت تولید
  • سیستم های تولیدی
  • مهندسی مالی

مهندسی کیفیت

  • مدیریت مهندسی
  • مهندسی سیستم های اطلاعاتی
  • مدیریت پروژه (کنترل پروژه)

به عبارت دیگر رشته مهندسی صنایع در حرفه هایی مانند استادیوم ورزشی، بیمارستان ها، خدمات شهری، کارخانه ها، کشتیرانی، کشت و صنعت، تفریحی، شرکت هواپیمایی، ببمه، مشاوره، بانک ها و هر مجموعه ی دیگری که به برنامه ری ب و مدیریت و ارتقا نیاز داشته باشد، کاربرد دارد. همچنین به دلیل شباهت این رشته به مدیریت بسیاری از مهندسان صنیع در حوزه هلی مدیریتی فعالیت دارند.

برای قبولی در رشته مهندسی صنایع چه درس هایی را باید بخوانم؟

برای ورود به این رشته چون زیر مجموعه ی ریاضی فیزیک است  باید در درس هایی مثل حساب دیفرانسیل، جبر، فیزیک و انتگرال قوی باشید.

  • ریاضی با ضریب ۴
  • فیزیک با ضریب ۳
  • شیمی با ضریب ۲

دروس حساب دیفرانسیل و انتگرال (حسابان) به صورت بسیار گسترده در رشته مهندسی صنایع کاربرد دارند.

 درس حسابان  هم که پایه بسیاری از دروس رشته مهندسی صنایع مانند: آمار و احتمالات مهندسی، تحقیق در عملیات ۱ و ۲ و سایر دروس تخصصی این رشته می باشد.

همچنین مباحث فیزیک دبیرستان مانند الکتریسته، مغناطیس، مکانیک، ترمودینامیک و … نیز در قالب درس هایی چون فیزیک ۱و۲، استاتیک، مقاومت مصالح، مبانی مهندسی برق و … در رشته مهندسی صنایع نمود پیدا میکنند.

  مزایا و معایب رشته مهندسی صنایع

مزیت ها

۱.بازار کار خوب

۲.ارتقا به سمت های مدیریتی

۳. کار مستقل با درآمد بالا

معایب

۱.محیط کار پرتنش

۲.رقابت بالا برای کسب شغل

۳. ورود سخت به دانشگاه برای تحصیل

در ادامه میوانید با مراجعه به صفحه مشاوره انتخاب رشته کنکور تصمیم بهتری برای انتخاب رشته تحصیلی دانشگاهی خود بگیرید و در صورت داشتن هر گونه سوال یا مشکل با مشاوران ما در تماس باشید.

تیم تولید محتوای درس جت

وبسایت درس جت از به روزترین وبسایت ها و مراجع درسی قبل از دانشگاه میباشد که کار خود را از بهمن ماه سال 1400 آغاز کرد و هدف ما از تاسیس وبسایت درس جت این است که هر آنچه که یک دانش آموز کنکوری به آن نیاز دارد دارد را در این سایت به صورت کامل و با بهترین کیفیت فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا