مقالات مشاوره کنکورمعرفی رشته های دانشگاهی

معرفی رشته علوم و صنایع غذایی

سلام. امروز در خدمت شما هستیم با ادامه سری مقالات معرفی رشته های دانشگاهی از وبسایت آموزشی درس جت و امروز قراره به سراغ معرفی رشته علوم و صنایع غذایی بریم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

معرفی رشته علوم و صنایع غذایی

رشته‌ علوم و صنایع غذایی به آشنایی با تکنولوژی‌ مراکز و صنایع تولید مواد غذایی از قبیل‌ لبنیات‌، غلات‌، گوشت‌، روغن‌، قند، سبزیجات‌ و میوه جات‌ مرتبط میشود  و به دو بخش اصلی  علوم و صنایع غذایی و علوم و مهندسی صنایع غذایی تقسیم می شود.

این رشته امروزه حوزه های زیادی در صنایع مواد غذایی را در بر میگیرد  و فرصت های مختلف شغلی را برای افراد ایجاد کرده است  چرا که امروزه فرآورده های صنایع غذایی در حال رشد و پیشرفت هستند .

دانشجویان در این رشته در مورد  صنایع‌ نگهداری‌ مواد غذایی‌، تولید، بسته‌ بندی‌ و کنترل‌ کیفی‌ مواد غذایی‌ آموزش‌ میبینند و برای اینکه از بهداشت مواد غذایی مطمئن شوند و بتوانند عمر محصولات غذایی مختلف را طولانی تر کنند راهکارهایی را یاد میگیرند .

اهمیت و تاثیر رشته‌ علوم و صنایع غذایی

رشته‌ علوم و صنایع غذایی چه حوزه هایی را شامل میشود ؟ نیاززیاد  مردم  به غذا و رشد بی رویه جمعیت یکی از مسائلی است که توجه صنایع مختلف را به خود جلب کرده است .

رابطه مستقیم این رشته با سلامت جسمی و روانی مردم و همچنین توجه روز افزون جامعه به محصولات غذایی اهمیت رشته علوم و صنایع غذایی را بیش از پیش نشان میدهد.

در حالت کلی کارکرد و تاثیر رشته‌ علوم و صنایع غذایی در جامعه شامل موارد زیر را در بر میگیرد :

  • ارائه دانش و مهارت لازم برای تجهیزکردن ماشین آلات صنایع غذایی
  • ترسیم مراحل تبدیل محصولات دامی و زراعی به فرآورده های غذایی در کارخانجات
  • نظارت بر شرایط نگهداری و بسته بندی فرآورده های غذایی
  • نظارت بر کنترل کیفیت و رعایت استانداردهای لازم برای نگهداری مواد غذایی

رشته‌ علوم و صنایع غذایی غذایی  برای چه افرادی مناسب است ؟

  • به نکات ظریف بهداشتی چرخه تولید و نگهداری فرآورده های غذایی اهمیت دهند
  • به کار گروهی علاقمند باشند
  • از توان جسمی مناسب برخوردار باشند
  • به جزئیات، توجه داشته باشند
  • حوصله محاسبات سنگین، یادگیری انواع نرم افزارها و آشنایی با طرز کار دستگاه های پیچیده آزمایشگاهی را داشته باشند
  • پیش زمینه خوبی در مباحث مربوط به زیست و شیمی داشته باشند
  • حوصله و توان لازم برای حضور طولانی مدت در کارخانجات و صنایع مختلف را داشته باشند

شرایط تحصیل در رشته‌ علوم و صنایع غذایی

مباحث مربوط به رشته صنایع غذایی در دانشگاه شامل دورشته مستقل است . رشته اول، با عنوان «علوم و صنایع غذایی» و کد ردیف رشته ۴۰ شناخته می شود. این رشته در زیر گروه یک گروه آزمایشی تجربی قرار دارد و پذیرش آن به صورت کشوری میباشد .

رشته دوم، با عنوان «علوم و مهندسی صنایع غذایی (کشاورزی)» و کد ردیف رشته ۱۰۶ شناخته میشود.  

این رشته در زیر گروه ۵ گروه آزمایشی تجربی قرار دارد و پذیرش آن به صورت قطبی است

رشته‌های زیرگروه ۵ علوم تجربی، در مقطع کاردانی عبارتند از:

امور اراضی، امور زراعی و باغی، تکنولوژی صنایع غذایی، تکنولوژی محیط زیست، تولید و فراوری خرما، تکنولوژی مرتع و آبخیزداری، تکنولوژی مواد غذایی، تولید و بهره‌برداری از گیاهان دارویی و معطر، تکنولوژی تولیدات گیاهی و علوم ورزشی.

ضرایب دروس، در زیرگروه ۵ علوم تجربی، در طی سال‌های اخیر، مطابق با جدول زیر بوده است.

درس زمین‌شناسی ریاضی زیست فیزیک شیمی
ضریب ۱ ۳ ۲ ۲ ۲

همانطور که از این جدول و عناوین رشته‌های دیگر زیرگروه ۵ پیداست، درس ریاضی در آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است . بنابراین برای قبولی در هر یک از رشته‌های این زیرگروه، کسب نمره تراز بالا در درس ریاضی لازم و ضروری است و درس‌های زیست، شیمی و فیزیک، در اولویت‌های بعدی قرار دارند. طرفی، برخلاف رشته‌هایی مثل علوم و صنایع غذایی، پزشکی و دندان‌پزشکی، که در زیرگروه یک قرار دارند و درس زمین‌شناسی، برای آن‌ها ضریب صفر گرفته است، در زیرگروه ۵، نمره تراز این درس با ضریب یک تخصصی،‌ محاسبه و در امتیاز نهایی داوطلبان، اعمال می‌شود.

نوع گزینش رشته مهندسی صنایع غذایی، به صورت قطبی است. یعنی پس از کسر سهمیه ایثارگران، ۲۰ درصد از بقیه ظرفیت‌های موجود، به داوطلبان آزاد و مابقی،‌ به نسبت شرکت‌کنندگان هریک از سهمیه‌ها (مناطق و خانواده شهدا)،‌ به کل شرکت‌کنندگان آن بوم ‌در گروه آزمایشی تجربی تقسیم می‌شود. به بیان ساده‌تر، اگر یکی از دانشگاه‌های قطب خود را برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی صنایع غذایی انتخاب کنید، از شانس بیشتری،نسبت به داوطلبان دیگر مناطق برخوردار خواهید بود.

همان‌طور که می‌دانید، دانش‌آموزان، صرف نظر از نوع دیپلم خود و تنها برحسب علاقه، می‌توانند در هریک از گروه‌های آزمایشی آزمون سراسری،‌ شرکت کنند. اما علاوه بر نمره آن‌ها در آزمون سراسری، معدل آن‌ها در پایه‌های تحصیلی متوسطه نیز در امتیاز نهایی محاسبه  می‌شود. در زیرگروه ۵، برای دانش‌آموزان نظام جدید آموزشی (نظام ۳-۳-۶)، سوابق تحصیلی و معدل دیپلم، مطابق جدول زیر، در نمره نهایی آزمون، اعمال می‌شود.

چه گرایش هایی برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی صنایع غذایی وجود دارد ؟

رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی، پیش‌تر، به عنوان یکی از گرایش‌های مجموعه مهندسی کشاورزی، میشناختند. اما در چند سال گذشته ، به صورت یک رشته مستقل دانشگاه ی ارائه  می‌شود. در مقاطع تحصیلی بالاتر، این رشته، خود به گرایش‌های متنوع‌تری تقسیم می‌شود که در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم و دانشگاه‌های علوم پزشکی، دانشجو می‌پذیرند. در مورد دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، گرایش‌های رشته علوم و صنایع غذایی، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به صورت زیرطبقه بندی میشود :

  • مهندسی صنایع غذایی: دانش‌آموختگان این گرایش پرطرفدار، که اغلب با عنوان «مهندسان صنعت غذا» شناخته می‌شوند، در زمینه مدل‌سازی و بهینه‌سازی فرایندهای غذایی و تجهیزات صنایع غذایی، مهارت‌های فراوانی کسب می‌کنند.
  • شیمی مواد غذایی: تمرکز این گرایش، بر تحقیقات بنیادی و توسعه‌ای مرتبط با فرایندهای تولید و بسته‌بندی مواد غذایی است.
  • زیست فناوری مواد غذایی: دانشجویان این گرایش، می‌آموزند که چگونه از تکنیک‌های زیست فناوری، در ایجاد بو و مزه و تغییر بافت مواد غذایی خام بهره ببرند . این گرایش، یکی از شاخه‌های نوین علوم و صنایع غذایی محسوب میشود .
  • فناوری مواد غذایی: دانش‌آموختگان این گرایش، در طراحی تجهیزات و ماشین‌های فراوری مواد غذایی و همچنین در برنامه‌ریزی و توسعه خطوط تولید و سامانه‌های صنایع غذایی، به مهرت میرسند .

همانطور که گفتیم، رشته علوم و صنایع غذایی، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، در دانشگاه‌های وابسته به وزرات بهداشت نیز ارائه می‌شود. در مورد دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت، گرایش‌های رشته علوم و صنایع غذایی، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا،‌ عبارتند از:

  • بهداشت و ایمنی مواد غذایی
  • کنترل کیفی و بهداشت
  • میکروب‌شناسی مواد غذایی
  • علوم و صنایع غذایی
  • مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته مهندسی صنایع غذایی چه هستند؟
  • علاوه بر درس‌های پایه و عمومی که تقریباً بین همه رشته‌ها در مقطع کارشناسی یکسان است، رشته مهندسی صنایع غذایی، به عنوان یکی از شاخه‌های مهندسی شیمی،‌ از یک سو و یکی از زیرگروه‌های مجموعه مهندسی کشاورزی،‌ از سوی دیگر، دربرگیرنده درس‌های تخصصی این رشته است که مهم‌ترین آن‌ها در جدول زیر،‌ آورده شده‌اند.
ردیف درس ردیف درس
۱ کشاورزی عمومی ۱۶ باغبانی عمومی
۲ دامپروری عمومی ۱۷ زراعت عمومی
۳ طرح آزمایشهای کشاورزی ۱ ۱۸ میکروبیولوژی عمومی
۴ فیزیولوژی پس از برداشت ۱۹ میکروبیولوژی مواد غذایی
۵ عملیات میکروبیولوژی مواد غذایی ۲۰ شیمی مواد غذایی ۱و۲
۶ اصول محاسبات صنایع غذایی ۲۱ تجزیه مواد غذایی
۷ اصول نگهداری مواد غذایی ۲۲ ترمودینامیک مواد غذایی
۸ مبانی مهندسی صنایع غذایی ۲۳ تکنولوژی گوشت
۹ صنایع شیلات ۲۴ تکنولوژی روغن
۱۰ تکنولوژی غلات ۲۵ تکنولوژی لبنیات
۱۱ عملیات تکنولوژی لبنیات ۲۶ کنسرو سازی
۱۲ تکنولوژی قند ۲۷ بسته بندی مواد غذایی
۱۳ صنایع آشامیدنیها ۲۸ عملیات واحد در مهندسی صنایع غذایی
۱۴ اصول طراحی کارخانجات صنایع غذایی ۲۹ تغذیه
۱۵ کنترل کیفیت مواد غذایی ۳۰ پروژه

.

رشته علوم و صنایع غذایی یکی از رشته های گروه علوم تجربی است که در مقاطع کارشناسی تا دکتری امکان تحصیل آن برای کشور برای داوطلبان وجود دارد.

هم اکنون تحصیل این رشته با شرکت در آزمون سراسری انجام شده و در برخی دانشگاه ها مانند پیام نور، علمی کاربردی و آزاد، امکان تحصیل بدون کنکور این رشته نیز وجود دارد.

دروس عمومی  و تخصصی رشته‌ علوم و صنایع غذایی

  • دروس تخصصی

میکروبیولوژی و آزمایشگاه – زیست و آزمایشگاه – فرآورده های گیاهی و دامی – تغذیه و بهداشت مواد غذایی – اصول کنترل و کیفیت – سرد خانه و انبار – ماشین های صنایع غذایی.

  • دروس عمومی و پایه

فیزیک – شیمی- دینی ۲ و ۳ – عربی ۲ – ادبیات و زبان فارسی – زبان انگلیسی ۲ و ۳ – ریاضی.

چارت درسی رشته‌ علوم و صنایع غذایی

تعداد کل واحدها ۱۳۰ واحد
دروس عمومی ۲۲ واحد
دروس پایه ۲۵ واحد
دروس اصلی ۳۷ واحد
دروس اختصاصی ۲۸ واحد
دروس کار آموزی در عرصه ۱۸ واحد

گرایش های رشته‌ علوم و صنایع غذایی

مقطع کارشناسی ناپیوسته: بدون گرایش

مقطع کارشناسی پیوسته: بدون گرایش

مقطع کارشناسی ارشد: فناوری مواد غذایی – زیست فناوری مواد غذای – شیمی مواد غذایی – مهندسی صنایع غذایی

مقطع دکتری: علوم و مهندسی صنایع غذایی

گرایش های رشته‌ علوم و صنایع غذایی

 متخصص صنایع غذایی که در حوزه مهندسی شیمی گرایش صنایع غذایی تخصص دارد، در حو زه های طراحی هر یک از واحدهای فرآیند تولید، طراحی خطوط مختلف آماده سازی، فرآوری و بسته بندی مواد غذائی و همچنین طراحی کارخانجات تولیدی صنایع غذائی می باشد. او با توجه به خصوصیات فیزیکی، شیمیایی، میکروبیولوژی، تغذیه ای و بهداشتی مواد غذائی به طراحی یا ایجاد واحدهای تولید پرداخته و مشکلات خطوط تولیدی صنایع غذائی را رفع می نماید.
کارشناس صنایع غذایی باید به دقت بالا داشته، به جزئیات توجه کرده و به قوانین بهداشتی اهمیت ویژه بدهد. به عنوان متخصص صنایع غذایی باید در زمینه هایی مانند مهندسی شیمی، برنامه ریزی تولید، تحقیقات بازار، رفتار مشتری و مدیریت مالی آگاه باشد .

وظایف متخصص صنایع غذایی

برخی از این وظایف بین تخصص‌های مختلف، مشترک و برخی اختصاصی می‌باشد:

تهیه اطلاعات غذایی صحیح برای برچسب های محصولات

بررسی راه های نگهداری تازه و ایمن مواد غذایی

یافتن راه‌های تولید سریع و ارزان مواد غذایی

آزمایش سلامت و کیفیت مواد غذایی

کارکردن روی مواد تشکیل دهنده جدید برای رسیدن به ترکیب غذایی جدید

اصلاح مواد غذایی مانند تولید محصولات فاقد چربی

انجام آزمایشات لازم و تولید نمونه محصولات

کنترل کیفیت و بهداشت مواد غذایی

طراحی فرآیند های تولید محصولات غذایی به صورت انبوه

طراحی دستگاه‌ها و کارخانجات تولید مواد غذایی

توانایی‌های فارغ التحصیلان 

فارغ التحصیلان رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی پس از پایان تحصیلات، با توجه به توانایی فردی و علمی خود ، می‌توانند مسئولیت‌های متفاوتی نظیر: مدیریت تولید کارخانجات فنی، مسئولیت آزمایشگاه‌ها، انجام فعالیت‌های تحقیقاتی برای بهبود کیفیت تولیدات غذایی، ساخت محصولات جدید، افزایش تولید، کاهش ضایعات، بسته بندی و … ارائه مشاوره علمی به واحدهای تولیدی و فعالیت‌های دیگر را عهده دار شوند .

اشتغال در مرکز توسعه و صادرات کشور.سازمان غله کشور، سازمان نظارت و بازبینی بر توزیع کالا. مؤسسه مهندسی و زراعتی.شرکت سهامی داروپخش. انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور از دیگر فرصت‌های شغلی این رشته هستند

.

تفاوت رشته صنایع غذایی و علوم تغذیه

صنایع غذایی به لحاظ اقتصادی و سطح درآمد بسیار متفاوت است، چون هر فرد باید به علاقه‌ی خود نگاه کند و ببیند آیا حوصله کار با کارگر و کارفرما را دارد یا خیر.

کارشناس تغذیه و یا بالاتر، برخلاف صنایع غذایی، امکان مطب زدن را دارد و از این راه می‌تواند درآمدزایی کند، ولی باید این را دانست به طور معمول درآمد دکتر تغذیه با سایر پزشکان مانند قلب و گوارش و … قابل مقایسه نیست، چون این پزشکان علاوه بر طبابت، در سهام بیمارستان یا معرفی بیماران و … فعالیت دارند.

البته کسانی پیدا می‌شوند که با مدرک کارشناسی درآمد خوبی دارند و هم افرادی که با مدرک دکترا بیکار هستند.

در صنایع غذایی بیشتر از نظر میکروب‌شناسی، شیمی مواد غذایی و رابطه با صنعت و کیت‌های پزشکی و تجارت بررسی می‌شود، اما علوم تغذیه، از لحاظ پزشکی با مواد غذایی برخورد می‌کند و آن‌ها را از نظر بیماری‌ها و خواص مواد مورد بررسی قرار می‌دهد.

در مقطع کارشناسی ۴۰ تا ۵۰ درصد دروس آن‌ها فرق می‌کند و حدود ۴۰ واحد با هم در دروس تخصصی تفاوت دارند.

 

موقعیت شغلی  فارغ التحصیلان رشته‌ علوم و صنایع غذایی

فارغ التحصیلان رشته رشته‌ علوم و صنایع غذایی بعد از فارغ التحصیلی به عنوان تکنسین می توانند با کارخانجات مختلف صنایع غذایی همکاری کنند.

این افراد همچنین در صورت ادامه تحصیل و اخذ مدرک مهندسی می توانند به عنوان مسئول فنی  یا مدیر تولید و مسئول کنترل کیفیت با موسساتی نظیر استاندارد و شبکه های بهداشتی به عنوان کارشناس صنایع غذایی به فعالیت بپردازند . و یا به صورت شخصی اقدام به تاسیس کارگاههای صنایع غذایی و یا کارخانجات تولیدات مواد غذایی و در نتیجه کار آفرینی نمایند.

در ضمن شما میتوانید پیش از به پایان رسیدن این مقاله سایر مقالات مرتبط را از طریق لینک های زیر مطالعه کنید:

از مهمترین فرصت های شغلی داوطلبان رشته علوم و صنایع غذایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیریت تولید کارخانجات
  • مسئولیت فنی
  • مسئولیت آزمایشگاه
  • فعالیت های تحقیق و توسعه
  • ساخت محصولات جدید
  • مسئول کنترل کیفیت تولید
  • مسئول کنترل بسته بندی و ارائه مشاوره تغذیه ای

سوالات پر تکرار

آیا امکان تحصیل بدون کنکور رشته علوم و صنایع غذایی وجود دارد؟

بله ، هم اکنون این رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی در دانشگاه های علمی کاربردی، آزاد . پیام نور به صورت بدون کنکور ارائه میشود .

از فرصت های شغلی داوطلبان رشته علوم و صنایع غذایی به چند مورد اشاره کنید؟

مدیریت تولید کارخانجات – مسئولیت فنی – مسئولیت آزمایشگاه – فعالیت های تحقیق و توسعه

  • فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع غذایی در چه کارها و صنایعی می‌تواند شاغل شود؟

آینده شغلی و بازار کار فارغ التحصیلان این رشته:

  • مدیر واحدهای نگهداری، فرآوری و تولیدی صنایع غذائی.
  • مسئول فنی (واحدهای تولیدی پیش از آغاز فعالیت خود، موظف بودند چهار پروانه تأسیس، بهره برداری، مسؤول فنی و ساخت را از وزارت بهداشت دریافت کنند. در این میان برای دریافت پروانه مسؤول فنی باید فرد تحصیل کرده­ای به­عنوان مسؤول فنی معرفی گردد تا پس از تأیید صلاحیت او در یک کمیته قانونی در اداره کل نظارت بر مواد غذایی، پروانه مورد نیاز صادر شود. بر اساس قانون، مسؤول فنی موظف است بر تمام مراحل تولید، از تهیه مواد اولیه تا بسته‌بندی و توزیع یک کالا نظارت داشته باشد. همچنین تمام واردات باید با نظر مسؤول فنی و تأیید اداره کل نظارت انجام شود. از همین رو فارغ‌التحصیلان علوم و صنایع غذایی بهترین افراد برای پذیرش چنین مسؤولیتی هستند.
  • مسئول آزمایشگاه و مدیر تولید کارخانه‌های تولید مواد غذائی
  • خود اشتغالی (با توجه به نیاز کشور به تامین غذای بیش از ۷۵ میلیون جمعیت و نیز وجود بازارهای بسیار مناسب عرضه­‌ی محصولات غذایی در کشورهای همسایه­و نیز سایر کشورها، فارغ‌التحصیلان این رشته، با استفاده از سرمایه شخصی یا استفاده از وام­‌های دولتی و یا جذب سرمایه افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری، قادر به احداث کارخانه‌­های خصوصی خواهند بود.
  • همچنین امکان استخدام و جذب فارغ‌التحصیلان این رشته در برخی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها وجود دارد،از جمله:

 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور:

  • انستیتو پاستور ایران
  • سازمان بهزیستی کشور
  • سازمان تأمین اجتماعی
  • انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور
  • وزارت جهاد سازندگی

سازمان امور عشایر ایران

  • شرکت سهامی شیر ایران
  • شرکت خدمات مهندسی جهاد سازندگی
  • شرکت سهامی شیلات ایران

وزارت بازرگانی:

  • مرکزتوسعه صادرات ایران
  • سازمان گسترش خدمات بازرگانی
  • سازمان غله کشور
  • سازمان بازرسی و نظارت بر توزیع کالا

وزارت کشاورزی:

  • مؤسسه مهندسی و زراعی
  • سازمان چای کشور
  • شرکت سهامی کشت و صنعت شهید بهشتی و شهید رجایی
  • شرکت خدمات حمایتی کشاورزی
  • با این تعریف، می‌توان حدس زد که مهندسان علوم و مهندسی صنایع غذایی، در زمینه‌های عملیات تبدیل مواد غذایی، نگهداری محصولات کشاورزی، کنترل کیفیت، کمک به طراحی و بهینه سازی خطوط تولید در کارخانه‌ها، هدایت و نظارت مسئولیت فنی واحدهای تولید فرآورده های مختلف غذایی فعالیت می‌کنند.

بازار کار رشته مهندسی صنایع غذایی به چه صورت است؟

امروزه، با توجه به این تغییر سبک زندگی، کارخانه‌های متعددی در زمینه مواد غذایی تأسیس شده‌اند و تعداد آن‌ها، همواره رو به افزایش است. این یعنی بازار کار علوم و مهندسی صنایع غذایی، رو به رشد است و برای دانش‌آموختگان این رشته می‌توان آینده مناسبی را پیش‌بینی کرد.

امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی صنایع غذایی در داخل ایران چگونه است؟

رشته علوم و صنایع غذایی، در دانشگاه‌های علوم پزشکی، عرضه می‌شود و ظرفیت پذیرش آن در سال ۱۳۹۸، در جدول زیر آمده است.

ردیف دانشگاه علوم پزشکی ظرفیت ردیف دانشگاه علوم پزشکی ظرفیت
۱ تبریز ۲۷ ۶ کرمانشاه ۳۰
۲ زاهدان ۲۰ ۷ یاسوج ۱۵
۳ سمنان ۲۶ ۸ مراغه ۲۴
۴ شهیدبهشتی ۲۵ ۹ نیشابور ۱۵
۵ پردیس شهید بهشتی ۱۷ *** جمع ۱۹۹

جالب است بدانید در بین دانشگاه‌های مطرح پذیرنده رشته علوم و صنایع غذایی، در جهان، در سال ۲۰۱۹، دانشگاه تهران،‌ در گروه رتبه‌های بین ۷۰۱ تا ۷۵۰ جای داشته است و طبق جدیدترین رتبه‌بندی در سال ۲۰۲۱، جایگاه این دانشگاه تا گروه رتبه‌های بین ۵۹۱ تا ۶۰۰، ارتقا یافته است.

مزایا و معایب علوم و مهندسی صنایع غذایی

یکی از مزیت های رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی بازار کار خوب رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی است و در صورتی که به این کار علاقه داشته باشید امکان رشد و پیشرفت در آن وجود دارد.

کار در کارخانه و سروصدای دائمی ماشین آلات جزء معایب  رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی است.

فارغ التحصیلان کارشناسی علوم و صنایع غذایی می‌توانند در رشته‌های زیر در مقطع ارشد ادامه تحصیل دهند:

رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی. رشته مهندسی پزشکی (بیوالکتریک). رشته مهندسی پزشکی (زیست مواد). رشته اپیدمیولوژی. رشته ارزیابی فناوری سلامت. رشته اقتصاد بهداشت. رشته انفورماتیک پزشکی. رشته آمار زیستی. رشته بیوشیمی بالینی. رشته علوم تغذیه. رشته علوم و صنایع غذایی (گرایش کنترل کیفی و بهداشتی). رشته علوم بهداشتی در تغذیه. رشته میکروب شناسی مواد غذایی. رشته میکروب شناسی مواد غذایی. رشته فناوری اطلاعات سلامت. رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی. رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی. رشته نانوتکنولوژی پزشکی. رشته زیست فناوری پزشکی. رشته رفاه اجتماعی. علوم تغذیه در بحران و حوادث غیر مترقبه. کنترل مواد خوراکی و آشامیدنی. تاریخ علوم پزشکی. آموزش پزشکی. برنامه‌ریزی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی. سم شناسی. ژورنالیسم پزشکی. تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی

سخن پایانی

امنیت غذایی جزء مهمترین پایه های  استراتژی کشورها  در جهت ر استقلال و خود کفایی می‌ باشد. استفاده بهینه از مواد غذایی و همینطور حفظ کیفیت و افزایش عمر نگهداری مواد غذایی نیازمند نیرو های متخصص و کار آزموده در این زمینه می‌ باشد.

داوطلبان رشته علوم و صنایع غذایی با تحصیل در این رشته در زمینه های مختلفی نظیر چرخه تبدیل مواد خام (اعم از محصولات کشاورزی و دامی) به مواد غذایی قابل مصرف و با ارزش اصلاعاتی به دست بیاورند  .

این روش ها در حوزه نگهداری، فرآوری و تبدیل، بسته بندی و حمل و نقل مواد غذایی می باشد. فارغ التحصیلان این رشته بعد از اتمام دانشگاه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از  به عنوان متخصص تغذیه و مسئول کنترل کیفیت تولید، فرصت های شغلی مناسبی را ایجاد میکند

در نتیجه اگر : 

  • حوصله ساعت‌های کاری طولانی در کارخانه‌ها را دارید.
  • به نکات ظریف بهداشتی، اهمیت می‌دهید.
  • به کار گروهی علاقمند هستید.
  • از توان جسمی مناسب برخوردارید.
  • به جزئیات،‌ دقت می‌کنید.
  • حوصله محاسبات سنگین، یادگیری انواع نرم افزارها و طرز کار دستگاه‌های پیچیده آزمایشگاهی را دارید.
  • عاشق زیست و شیمی هستید.
  • در زبان انگلیسی، مهارت کافی را دارید.

رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی، به احتمال زیاد، انتخاب مناسبی برای شماست.

در ادامه میوانید با مراجعه به صفحه مشاوره انتخاب رشته کنکور تصمیم بهتری برای انتخاب رشته تحصیلی دانشگاهی خود بگیرید و در صورت داشتن هر گونه سوال یا مشکل با مشاوران ما در تماس باشید.

بودجه بندی زیست کنکور
مطالعه

تیم تولید محتوای درس جت

وبسایت درس جت از به روزترین وبسایت ها و مراجع درسی قبل از دانشگاه میباشد که کار خود را از بهمن ماه سال 1400 آغاز کرد و هدف ما از تاسیس وبسایت درس جت این است که هر آنچه که یک دانش آموز کنکوری به آن نیاز دارد دارد را در این سایت به صورت کامل و با بهترین کیفیت فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا