مقالات مشاوره کنکور

بهترین روش‌های خلاصه نویسی برای کنکور

خلاصه کردن یا همان خلاصه نویسی به نوعی فرایند کوتاه کردن متن گفته می‌شود. با این حال، این خلاصه باید شامل هدف اصلی، ایده اصلی و اطلاعات مهم در متن باشد. شاخص عینی درک مطلب، توانایی خلاصه کردن است. خلاصه نویسی به دانش آموز کمک می‌کند تا در مورد آموخته‌های خود فکر کند، به شیوه‌ای منطقی و قابل فهم بنویسد و آنچه را که آموخته به زبان خود توضیح دهد. خلاصه نویسی فرایندی مستلزم اعمال قواعد خاصی است و دانش آموز می‌تواند مهارت‌های خود را در مورد خلاصه نویسی به‌مرورزمان توسعه دهد.

در واقع یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای مرور مطالب و دروس، خلاصه نویسی است. خلاصه نویسی روشی است که بسیاری از افراد با آن آشنا هستند؛ ولی شاید روش درست آن را ندانند. خلاصه نویسی برای کنکوری‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. خلاصه نویسی غلط باعث می‌شود مطالعه اثر خود را از دست دهد. در نتیجه برای یک کنکوری ضروری است که با بهترین روش‌های خلاصه نویسی برای کنکور آشنا شود.

خلاصه نویسی برای کنکور

مطالعه و درک مطلب از طریق خلاصه نویسی بسیار ساده‌تر و آسان‌تر است. مسئله مهمی که در این خصوص وجود دارد این است که خلاصه نویسی هر درسی با درس دیگر متفاوت است. در واقع روش خلاصه نویسی درس ادبیات با زیست یکسان نیست. هر درسی قواعد خاص خود را دارد و خلاصه نویسی خاص خود را نیز می‌طلبد. خلاصه نویسی در دروس حفظی و محاسباتی به یک اندازه دارای اهمیت است و با روش مناسب خلاصه نویسی می‌توان بهترین عملکرد و بهترین نتیجه را کسب کرد. در دروس حفظی بهتر است به صورت موضوعی خلاصه نویسی کنید و از خلاصه نویسی درس به درس بپرهیزید. در کنار خلاصه نویسی، تست زنی را فراموش نکنید. لازم به ذکر است که خلاصه نویسی صرفاً برای پر کردن کاغذ نیست، خلاصه‌های خود را در اسرع وقت مطالعه کنید. هر چند هنگام خلاصه نویسی تا حدودی درک مطلب نیز صورت می‌گیرد؛ ولی بدون تمرین و تکرار یادگیری تکمیل نمی‌شود.

بودجه بندی تاریخ کنکور
مطالعه
خلاصه نویسی برای یادگیری ضروری است
خلاصه نویسی برای یادگیری ضروری است

در خلاصه نویسی برای کنکور، توجه داشته باشید که نیازی به خلاصه نویسی تمامی مباحث کتاب نیست. بسیاری از مباحث صرفاً با یک مطالعه کوتاه قابل یادگیری هستند. مباحثی باید خلاصه شوند که بسیار مهم هستند. از خلاصه نویسی مباحث پرتکرار کنکور غافل نشوید. همچنین قسمت‌هایی که برایتان دشوار است را نیز خلاصه نویسی کنید تا به خاطر بسپارید.

برای اینکه بتوانید بهتر خلاصه نویسی کنید، باید از روش‌های خلاصه نویسی برای کنکور پیروی کنید. ما در این مقاله بهترین روش‌های خلاصه نویسی را برای شما گردآوری کرده‌ایم تا بتوانید به بهترین نتایج برسید. برای اطلاع بیشتر، ادامه مقاله را مطالعه کنید.

بهترین روش‌های خلاصه نویسی برای کنکور

روش‌های مختلفی برای خلاصه نویسی وجود دارد. بهترین روش‌ها همیشه روش‌هایی هستند که درصد بیشتری از افراد از آن رضایت داشته‌اند. بسیاری از کنکوری‌ها تجربه خود را به اشتراک می‌گذارند و از خلاصه نویسی‌های خود می‌گویند. در واقع تجربه کنکوری‌ها می‌تواند درس بزرگی برای شما باشد. بهترین روش‌های خلاصه نویسی برای کنکور نیز با توجه به اصول یادگیری و تجربه افراد انتخاب شده‌اند. ما این روش‌ها را با شما در میان می‌گذاریم تا به موفقیت شما کمک کنیم.

در روش هاروارد پیش مطالعه ضروری است
در روش هاروارد پیش مطالعه ضروری است

خلاصه نویسی برای کنکور به روش هاروارد

یکی از روش‌ها و شیوه‌های خلاصه نویسی برای کنکور، روش خلاصه نویسی هاروارد است. این روش به یادگیری بدون فراموشی شهرت دارد. به طور کلی هدف از خلاصه نویسی جلوگیری از فراموشی است؛ ولی با روش هاروارد شما می‌توانید یادگیری بدون فراموشی را تجربه کنید. برای اینکه بتوانید به روش هاروارد خلاصه نویسی کنید، ابتدا باید مبحث مورد نظر را مطالعه کنید. نگاهی به سرفصل‌ها، نکات مهم و حتی خلاصه فصل بیندازید. در واقع با این کار شما عمل پیش مطالعه را انجام داده‌اید. در قدم بعدی باید پرسش‌هایی در ذهن خود مطرح کنید. هر آنچه که در فصل نگارش شده، پاسخ به یک پرسش است. شما باید پرسش‌ها را مطرح کنید و پاسخ‌ها را از متن بخوانید تا یادگیری بهتری داشته باشید.

در مرحله یا قدم بعدی در خلاصه نویسی برای کنکور به روش هاروارد، باید مطلب را با دقت بیشتری مطالعه کنید. در این مرحله، نکات مهم را خواهید آموخت. در ادامه برای تثبیت یادگیری باید به سراغ کاغذ و خودکار بروید. هر آنچه که در مطلب مهم و کلیدی به نظر می‌رسد را خلاصه نویسی کنید. فراموش نکنید که خلاصه برداری قبل از مطالعه، یک اشتباه بزرگ است.

بررسی بازار کار رشته تجربی در ایران
مطالعه
مثالی از روش نموداری یا درختی
مثالی از روش نموداری یا درختی

خلاصه نویسی به روش درختی

یکی دیگر از روش‌ها یا شیوه‌های خلاصه نویسی برای کنکور، خلاصه نویسی درختی است. مفاهیم، نکات و دروس مثل درخت هستند. درخت از اجزای مختلفی مثل برگ، شاخه، تنه و ریشه تشکیل شده است. در واقع شما می‌توانید مباحث را به صورت درختی خلاصه نویسی کنید. در تنه درخت مبحث اصلی را بنویسید و در شاخه‌ها، به مباحث فرعی مربوطه بپردازید. برای یادگیری بهتر می‌توانید از رنگ‌ها و شکل‌های مختلف نیز استفاده کنید. خلاصه نویسی درختی به خلاصه نویسی نموداری نیز معروف است. این خلاصه نویسی، یک خلاصه نویسی شخصی است و فرد دیگری ممکن است متوجه این خلاصه نویسی شما نشود. در نتیجه بهتر است هر فرد خلاصه نویسی درختی یا نموداری مخصوص به خود را داشته باشد. این خلاصه‌ها را پس از اتمام، مطالعه و مرور کنید. همچنین فراموش نکنید که این خلاصه‌ها باید یک روز بعد، هفته آینده، ماه آینده، سه ماه آینده و سال آینده مرور شوند.

اصول خلاصه نویسی به روش کرنل
اصول خلاصه نویسی به روش کرنل

خلاصه نویسی به روش کرنل

یکی دیگر از روش‌های برگزیده خلاصه نویسی برای کنکور، خلاصه برداری به روش کرنل است. اگر با روش‌های سنتی خلاصه برداری راحت نیستید، روش کرنل جایگزین خوبی است. خلاصه نویسی به روش کرنل شاید در ابتدا کمی پیچیده به نظر برسد؛ ولی مطمئن باشید که یک روش بی نظیر است. برای شروع یک کاغذ بردارید و یک خط افقی با فاصله هفت سانت از بالای صفحه رسم کنید. همین کار را در انتهای صفحه نیز انجام دهید. حال یک خط عمودی در قسمت راست صفحه با فاصله ۷ سانتی متر رسم کنید. در بالای صفحه، موضوع، در پایین صفحه خلاصه نویسی و در قسمت راست صفحه کلمات کلیدی را بنویسید. قسمت چپ نیز مخصوص نوشتن توضیحات درباره کلمات کلیدی است که در قسمت راست نگارش کرده‌اید.

نوشته های مشابه

تیم تولید محتوای درس جت

وبسایت درس جت از به روزترین وبسایت ها و مراجع درسی قبل از دانشگاه میباشد که کار خود را از بهمن ماه سال 1400 آغاز کرد و هدف ما از تاسیس وبسایت درس جت این است که هر آنچه که یک دانش آموز کنکوری به آن نیاز دارد دارد را در این سایت به صورت کامل و با بهترین کیفیت فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا