مقالات مشاوره کنکورمعرفی رشته های دانشگاهی

معرفی رشته مهندسی هوافضا

سلام. امروز در خدمت شما هستیم با ادامه سری مقالات معرفی رشته های دانشگاهی از وبسایت آموزشی درس جت و امروز قراره به سراغ معرفی رشته مهندسی هوافضا بریم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

آشنایی با رشته مهندسی هوافضا

رشته مهندسی هوافضا یکی از رشته های پیچیده و پر طرفدار رشته ریاضی فیزیک در دبیرستان و یکی از گرایش های رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه است که البته امروزه خود به یک رشته مستقل در دوره کارشناسی تبدیل شده است .

کسانی که دوست دارند در دانشگاه در  این رشته تحصیل کنند باید در دوره دبیرستان وارد رشته ریاضی فیزیک شوند و از سایر رشته های نظری مانند علوم تجربی و علوم انسانی ، امکان ورود به این رشته وجود ندارد  .

 کنکور ریاضی دارای ۳ زیر گروه مختلف است. داوطلبان با توجه به علاقه‌ای که دارند به سراغ انتخاب رشته‌ در این زیرگروه‌ها می‌روند. برای معرفی رشته مهندسی هوافضا بهتر است به سراغ زیرگروه این رشته برویم. مانند سایر رشته‌های پرطرفدار ریاضی، رشته مهندسی هوافضا نیز در زیرگروه ۱ ریاضی قرار دارد. داوطلبانی که به دنبال کسب تراز  مناسب در این رشته هستند  باید به درس ریاضی که  در زیرگروه ۱  ضریب ۴  دارد توجه زیادی داشته  باشند . درس فیزیک با ضریب ۳ بعد از درس ریاضی مهم ترین درس در این زیرگروه محسوب می شود . داوطلبان باید در مرحله سوم به درس شیمی با ضریب ۲ اهمیت زیادی بدهند .

شرط ورود به رشته مهندسی هوافضا

شرایط ورود به رشته هوافضا ، تفاوتی با سایر رشته های دیگر دانشگاهی ندارد . شاید تنها تمایز این رشته ، رتبه مورد نیاز برای قبول آن باشد . هوافضا در دانشگاه های کمی ارائه می شود و به دلیل پیچیده بودن آن ، رتبه پایینی نیاز دارد. معمولا افراد نخبه و کسانی که بسیار تلاشگر هستند ، شانس قبولی و تحصیل در این رشته را دارند . علاقه داشتن فقط کافی نیست؛ برای قبولی در رشته های پر متقاضی، تلاش و کوشش حرف اول را می زند .

 کسانی که می خواهند در این رشته تحصیل کنند می باید در ریاضیات ، فیزیک ، فناوری اطلاعات و ارتباطات و به خصوص در زبان انگلیسی قوی باشند . چرا که رشته مهندسی هوافضا به سطح بسیار بالایی از ریاضیات و فیزیک نیاز دارد و نکته بسیار مهم دیگر این که این رشته بر خلاف سایر رشته های دانشگاهی ، در بیشتر دروس به زبان انگلیسی تدریس شده و حتی منابع آن هم انگلیسی است . بنابر این در صورت نداشتن دانش کافی در این زبان ، شانسی برای موفقیت در این رشته نخواهید داشت .  این رشته در تعداد محدودی از دانشگاه های کشور وجود دارد که مطرح ترینشان عبارتند از ( دانشگاه شهید بهشتی ، دانشگاه اصفهان ، دانشگاه فردوسی مشهد ، دانشگاه صنعتی امیر کبیر ، دانشگاه صنعتی شریف ، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی ، دانشگاه صنعتی ارومیه ، دانشگاه صنعتی مالک اشتر ، مرکز آموزش عالی فنی مهندسی بوئین زهرا ) است .

معرفی رشته مدیریت در دنیا و ایران + بازار کار
مطالعه

پیشینه مهندسی هوافضا

عمر رشته مهندسی هوافضا به اواخر قرن نوزدهم میلادی و اوایل سده بیستم باز می گردد. با وجود این، در قرن هیجدهم میلادی نیز سر جورج کیلی، مهندس انگلیسی، تلاش های بسیاری برای پیشرفت صنعت هوافضا کرد و بسیاری از دانشمندان معتقدند نخستین کسی است که توانست نیروهای پرواز را بشناسد ..او اشتباه قابل توجهی که بسیاری از افراد دارند، این است که تصور می‌کنند این رشته مشابه بسیاری از رشته‌های همنام خود از جمله کارشناسی هوانوردی یا خلبانی است. این در حالی است که این رشته تفاوت‌های بسیار زیادی با دیگر رشته‌های مشابه خود دارد .

می‌توان این طور بیان کرد که وظیفه طراح یک ماشین با وظیفه یک راننده خیلی فرق دارد؛ به عبارت دیگر و به بیان ساده، مهندسان هوافضا یاد می‌گیرند که چطور باید قسمت‌های مختلف یک وسیله پرنده (مثل هواپیما یا بالگرد) را طراحی کرد و خلبان‌ها هم یاد می‌گیرند چطور از آن وسیله‌ای که مهندسان هوافضا طراحی کرده‌اند استفاده کنند. در واقع، به شکلی ساده‌تر، می‌توان گفت که هوافضا یک تخصص به حساب می‌آید ، در حالی که خلبانی یک مهارت است.

این در حالی است که فارغ‌التحصیلان برخی از رشته‌های مرتبط با هوانوردی از جمله مهندسی پرواز، این امکان را دارند که رشته هوافضا را جهت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب کنند. گاهی اوقات نیز تصور اشتباهی وجود دارد مبنی بر اینکه بعضی از رشته‌ها مانند نجوم و کیهان‌شناسی به رشته هوافضا مرتبط می‌شوند. این در حالی است که رشته هوافضا هیچ‌گونه ارتباطی با نجوم و کیهان‌شناسی ندارد و تنها شباهت لغوی بین این رشته‌ها وجود دارد .

گرایش های کارشناسی رشته هوافضا

با توجه به اینکه رشته هوافضا در مقطع کارشناسی برخلاف سایر رشته‌ها مثل مهندسی برق و عمران از اول بدون گرایش است، دانشجویان آن از بدو ورود به دانشگاه آموزه‌های بسیاری را یاد می‌گیرند که همین مطالب آموخته‌شده به آن‌ها کمک می‌کند، بتوانند در ترم‌های پایانی تحصیلی‌شان موضوع یا گرایش مناسبی را انتخاب کرده و به دنبال آن موضوع پروژه پایانی دوره کارشناسی خود را تعیین کنند. با این حال، به طور کلی، یک مهندس هوافضا خوب باید به دروسی که در دوره ۴ ساله یا ۸ ترمه دوره کارشناسی می‌خواند، تسلط کافی داشته و دید مهندسی پیدا کرده باشد. همچنین باید به حداقل یک زبان برنامه‌نویسی تسلط کافی پیدا کند، در همین راستا معمولاً زبان برنامه نویسی فرترن (Fortran) به عنوان زبان پایه در درس الگوریتم‌ها و برنامه‌نویسی کامپیوتر به دانشجوها آموزش داده می شود .

فصل های مهم فیزیک کنکور تجربی و ریاضی
مطالعه

در ضمن شما میتوانید پیش از به پایان رسیدن این مقاله سایر مقالات مرتبط را از طریق لینک های زیر مطالعه کنید:

گرایش های کارشناسی ارشد رشته هوافضا

بر خلاف مقطع کارشناسی، دانشجویان می‌توانند در مقطع ارشد در گرایش‌های مختلفی به ادامه تحصیل بپردازند. گرایش‌های ارشد این رشته به شرح زیر هستند :

  • مهندسی هوافضا آیرو دینامیک
  • مهندسی هوافضا پیشرانش
  • مهندسی هوافضا مکانیک پرواز
  • مهندسی هوافضا سازه های هوایی
  • مهندسی هوافضا بررسی سوانح هوایی و صلاحیت های پرواز
  • مهندسی هوافضا مهندسی فضایی

گرایش های دکتری

دانشجویان می توانند پس از پایان دوره کارشناسی ارشد در یکی از گرایش های دکتری زیر به ادامه تحصیل بپردازند .

  • مهندسی هوافضا آیرو دینامیک
  • مهندسی هوافضا جلو برندگی
  • مهندسی هوافضا سازه های هوایی
  • مهندسی هوافضا دینامیک پرواز و کنترل  

درآمد رشته مهندسی هوافضا

دروس دوره کارشناسی رشته مهندسی هوافضا

داوطلبان در دوره کارشناسی باید ۱۴۰ واحد درسی را سپری کنند. رشته مهندسی هوافضا نیز مانند سایر رشته‌ها در یک دوره ۴ ساله و ۸ ترم تحصیلی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. داوطلبان باید دروس عمومی، دروس پایه، دروس تخصصی، دروس اختیاری و دروس نظامی را به صورت زیر سپری کنند.

این رشته بر چهار پایه آیرو دینامیک ، جلو برندگی ، مکانیک پرواز و سازه های هوافضایی استوار است . 

دروس عمومی: ۲۲ واحد

اندیشه اسلامی ۱اندیشه اسلامی ۲
انقلاب اسلامی و ریشه های آناخلاق و تربیت اسلامی
زبان عمومیادبیات فارسی
تربیت بدنی ۱تربیت بدنی ۲
تفسیر موضوعی قرآنفرهنگ و تمدن اسلامی
تاریخ تحلیلی صدر اسلام

دروس پایه : ۲۹ واحد

ریاضی عمومی ۱ریاضی عمومی ۲
فیزیک ۱فیزیک ۲
برنامه نویسی کامپوترآزمایشگاه فیزیک
دیفرانسیلمحاسبات عددی معادلات
علم مواد مواداستاتیکریاضیات مهندسی

دروس تخصصی : ۷۱ واحد

نقشه کشی صنعتیمقاومت مصالح و آزمایشگاهدینامیک عمومی
مکانیک سیالاتترمودینامیک ۲ترمودینامیک ۱
ارتعاشات مکانیکی دینامیک پروازکنترل اتوماتیک
تحلیل سازه های هواییآزمایشگاه مکانیک سیالاتانتقال حرارت۱
آیرودینامیک ۱ و آزمایشگاهآیرودینامیک ۲مکانیک پرواز
طراحی به کمک رایانهزبان تخصصیطراحی اجزا ماشن ۱
کارگاه ورق کاریمبانی مهندسی برق و آزمایشگاهاصول جلوبرنده ها
مقدمه ای بر مهندسی هوافضاکارگاه موتور های هواپیماطرحی هواپیما ۱
طراحی سازه های هواییمکانیک مدار های فضاییطراحی هواپیما ۲

دروس اختیاری : ۱۸ واحد

آمار واحتمالات مهندسیسوخت و احتراقآیرودینامیک هلی کوپتر
روش های تجربی در آیرودینامیکتئوری آیرودینامیک ملخاصول راکت ها
دستورالعمل های فنیسامانه مدیریت ایمنیتوربو ماشین ها
مقدمه ای بر مکانیک سیالات عددیآشنایی با سامانه های ارتباط هوایی و جنگالآشنایی با هواپیما ها و سلاح های هوایی
طراحی ، کنترل و کاربرد سیستم ها ی ماهواره ایموتور های احتراق داخلیپروژه

دروس نظامی : ۲۰ واحد

(دروس نظامی رشته مهندسی هوافضا به صورت فوق برنامه برگزار می شود ) .

 

معرفی رشته مهندسی هوافضا

این رشته با طراحی هواپیما، فضاپیما، کواد کوپتر ها ،  پهپاد ها ، ماهواره، ماهواره برها و غیره سر و کار دارد. همچنین طراحی و ساخت هلیکوپتر، هواپیمای بدون سرنشین، بدون موتور، عمود پرواز و یا جنگنده از یک طرف و ساخت پایگاه های فضایی و مسافرت در حیطه کار این افراد است. مهندسی هوافضا در ایران و سایر کشورها یکی از پیشروترین زمینه‌های پژوهشی است و بودجه‌های بسیار زیاد نظامی و غیرنظامی در این زمینه استفاده می شود ..

مطالعات مهندس هوافضا فقط کارش طراحی هواپیما و وسایل پرنده نیست. این افراد همچنین در صنایع خودروسازی با استفاده از تونل باد و علم آئرودینامیک، خودروهای کم مصرف تری می‌سازند .

این افراد فناوری های جدیدی را برای استفاده در هوانوردی،‌ سیستم های دفاعی و اکتشافات فضائی ایجاد کرده اند و در حیطه طراحی ساختار، هدایت، ناوبری و مراقبت، تجهیز و ارتباطات و شیوه های تولید نیز دارای مهارت هستند. طراحی  کامپیوتری،‌ روبات ها، لیزر و تجهیزات نوری الکترونیکی پیشرفته عضو لاینفک کار این افراد است و در هر جایی کار کنند امکان دارد در زمینه تولیدات هوافضا مثل حمل و نقل تجاری (هواپیماهای باری و مسافربری)، جت های جنگنده نظامی، هلیکوپترها، فضاپیماها ، کواد کوپتر ها ، پهپاد ها و یا موشکها و راکتها هم مهارت بدست آورند. در بیشتر جاها از مهندس هوافضا در صنعت هوافضا استفاده می شود اما در بعضی جاها هم از این افراد در صنایع دیگر هم استفاده می شود ..

رشته هوافضا رابطه مستقیمی به توان نظامی یک کشور دارد. در واقع در قرن ۲۱ که توان نظامی از نیروی انسانی به نیروی موشکی تغییر یافته است، کل امنیت یک کشور در گرو فارغ التحصیلان این رشته است .

حال فکر کنم متوجه شده باشید که چرا دولت ها تا این میزان برای این رشته سرمایه گذاری می کنند. علاوه بر موشک، دانشجویان هوا فضا در خط مقدم ساخت و تجهیز ماهواره ها که در دنیای امروز یک ضرورت به حساب می آید، قرار دارند .

موقعیت شغلی مهندسی هوا فضا 

مهندسین هوا فضا می توانند در صنایع و مؤسسات تحقیقاتی هواپیمایی ، موشکی و ماهواره فعالیت کنند. همچنین در کلیه مؤسسات و سازمان هایی که به نحوي از وسایل پرنده استفاده می کنند، به عنوان کارشناس تحقیق در عملیات و تعمیر و نگهداري فعالیت نمایند. از سوي دیگر چون سازه اتومبیل و کشتی مشترکات زیادي با سازه یک هواپیما دارد و توربین هاي گاز یک نیروگاه یا ایستگاه پمپ گاز همانند یک موتور جت تحلیل و طراحی می گردد، یک مهندس هوا فضا علاوه بر شرکت هاي هوایی در نیروگاه ها، صنایع نفت و گاز و صنایع خوردوسازي فرصت هاي شغلی خوبی دارد. علاوه بر ساخت هواپیما فارغ التحصیلان این رشته می توانند در فرودگاهها در قسمت تعمیر و نگهداري هواپیما و همچنین در صنایع دفاع روي طراحی موشک ها ، پهپاد ها کوادکوپتر ها و جنگ افزارها فعالیت کنند یا می توانند روي آیرودینامیک خودروها، سازه هاي خودروسازي و تولید توربین هاي بخار براي تولید برق کار کنند.

جمعبندی

رشته هوافضا یکی از سخت ترین رشته ها در شاخه های مهندسی است که قبولی در آن نیز نیازمند کسب رتبه نسبتا پایینی است. در این رشته شما با اصول طراحی و تعمیرات انواع هواپیما، هلی کوپتر، موشک، ماهواره و … آشنا می شوید.

همچنین به دلیل اشتراکات فراوان این رشته با رشته مکانیک، می توانید در مشاغل مرتبط با آن رشته نیز فعالیت کنید ..

در این کار تحقیقاتی سعی شد مطالب مهم و کاربردی سایت های مختلف را بررسی کرده وبه شکل یک کل منسجم در آورده که شامل توضییح تمامی مراحل و ابعاد و ویژگی های رشته هوا فضا است گرد آوری شود .

 

در ادامه میوانید با مراجعه به صفحه مشاوره انتخاب رشته کنکور تصمیم بهتری برای انتخاب رشته تحصیلی دانشگاهی خود بگیرید و در صورت داشتن هر گونه سوال یا مشکل با مشاوران ما در تماس باشید.

 
 

روش های افزایش کیفیت مطالعه
مطالعه

تیم تولید محتوای درس جت

وبسایت درس جت از به روزترین وبسایت ها و مراجع درسی قبل از دانشگاه میباشد که کار خود را از بهمن ماه سال 1400 آغاز کرد و هدف ما از تاسیس وبسایت درس جت این است که هر آنچه که یک دانش آموز کنکوری به آن نیاز دارد دارد را در این سایت به صورت کامل و با بهترین کیفیت فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا