مقالات مشاوره کنکورمعرفی رشته های دانشگاهی

معرفی رشته علوم آزمایشگاهی

سلام. امروز در خدمت شما هستیم با ادامه سری مقالات معرفی رشته های دانشگاهی از وبسایت آموزشی درس جت و امروز قراره به سراغ معرفی رشته علوم آزمایشگاهی بریم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

آشنایی با رشته علوم آزمایشگاهی

در این مقاله در ابتدا به معرفی رشته علوم آزمایشگاهی پرداخته شده است.در این بخش معرفی به اهمیت و رسالت این رشته پرداخته شده است.سپس مهارت هایی که بایستی فرد فارغ التحصیل شده از رشته علوم آزمایشگاهی دارا باشد معرفی شده است.مهارت هایی مانند صبور بودن وعلاقه مند بودن و…

در مرحله بعدی این مقاله به معرفی دروس پایه و تخصصی و کارورزی (که شامل فیزیک وشیمی و آزمایشگاه و…)در قالب جدول پرداخته شده است.

با توجه به اهمیت این رشته و علاقه مند بودن فارغ التجصیلان دوره کارشناسی به ادامه تحصیل در دوره کارشناسی به معرفی گرایش های ارشد که شامل میکروب شناسی وخون شناسی و… پرداخته شده است.

باتوجه به اهمیتی که دانشگاه برای دانشجویان این رشته دارد (از لحاظ فاصله با محل سکونت دانشجو-رتبه علمی دانشگاه –رتبه وهدف گذاری دانشجو)در بخش بعدی به معرفی دانشگاه هایی پرداخته شده است که از این رشته برخوردار هستند.

و درنهایت از آنجایی که انگیزه دانشجویان  این رشته از تحصیل اشتغال به کار است به معرفی فرصت های شغلی وچگونگی بازار کار این رشته پس از اتمام دوره کارشناسی  پرداخته شده است.

معرفی رشته علوم آزمایشگاهی ، رشته ای برای افراد خاص

با مطالعه تاریخ چنین به دست می آید که گذشتگان با بررسی ادرار و وضعیت ظاهری آن به سلامتی و بیماری افراد پی می بردند.آنچه نقل قول شده این است که یک پزشک چینی اولین فردی بوده است که به وجو قند دربیماران دیابتی توجه می کرده است. او ملاحظه کرده بودکه سگان، ادرار برخی از بیماران را با ولعی خاص می لیسند، در حالیکه به ادرار دیگر بیماران توجهی ندارند . گفته فوق روایتی بیش نیست  اما در قرن هفدهم میلادی پزشکی انگلیسی به نام توماس ویلیس اولین آزمایش کیفی ادرار را با چشیدن ادرار بیماران دیابتی انجام دادو شیرینی ادرار افراد دیابتی را توصیف کرد.در سخنان پزشکان تمدن چین باستان و هندوستان نکاتی شناسایی می شود که تایید کننده نقش ادرار در شناسایی بیماری ها بوده است. در تاریخ پزشکی ایران، اطلاعاتی از ادرار و تغییرات آن در برخی از بیماری ها داده شده و در تمدن ساسانی و فعالیت های مرکز طبی جندی شاپور پزشکان مطالبی درباره تغییرات ادرار ، عرق و مدفوع در بیماری ها ذکر نموده اند که حائز اهمیت است و در نوشته های رازی و ابن سینا نیز از خواص ادرار و تغییرات آن در بیماری ها بحث فراوان شده است. این نوع بررسی های ظاهری از مدفوعات مختلف بدن تا اوایل قرن نوزدهم بصورت کاملاً مقدماتی و ساده رواج داشت . از اواخر سده نوزدهم و اوایل سده اخیر این مراحل مقدماتی و ساده پشت سر گذاشته شد و با کشفیات میکرب شناسی، انگل شناسی، شیمی حیاتی و وجود دانشمندانی نظیر پاستور و کخ تحولی در تشخیص بیماری ها و ا ستفاده از روش های آزمایشگاهی به ظهور پیوست و با مطالعات و اکتشافات مختلف در زمینه ایمنی شناسی و فیزیک و شیمی رو به تکامل رفت و با توسعه علوم میکروبیولوژی و رشته های وابسته به آن و خون شناسی و بیوشیمی که از ارکان علم طب امروزی می باشند، همگام با تکمیل وسائل و اختراع دستگاه های آزمایشگاهی مختلف، راه برای تشخیص بیماری ها و بررسی های علمی، بهداشتی و پزشکی هموار شد تا به وضع کنونی رسید.

آنچه باید درباره رشته مهندسی شیمی بدانیم [صفر تا 100]
مطالعه

آنچه مورد نظر خاص ماست، بر رسی تاریخی و مطالعه درباره تاسیس مؤسسات آزمایشگاهی در کشور عزیزمان و یادی از بینان گذارن آن می باشد، زیرا در نتیجه توسعه و تکمیل همان مؤسسات ساده اولیه و در تعاقب خدمات و زحمات ارزنده همان بنیان گذاران قدیمی است که امروز در ایران مؤسسات آزمایشگاهی مجهزی در دانشکده های پزشکی، بیمارستان ها، مؤسسات بهداشتی – درمانی و بالاخره در سازمان های مستقلی مانند انستیتوپاستور، انستیتورازی، انستیتو تحقیقات بهداشتی، انستیتو تغذیه، انستیتو سرطان و آزمایشگاه های خصوصی کشور فعالانه به خدمات بهداشتی و درمانی و بهداشت عمومی و سالم سازی محیط مبادرت نموده، مشکلات زیادی را از متخصصین بهداشت و پزشکان و بیماران حل می نمایند.

ازرشته  علوم آزمایشگاهی درگذشته(سال ۱۹۷۶) با نام تکنولوژی پزشکی یاد می شد.بعد ازمدتی به نام علوم آزمایشگاهی تغییر پیدا کرد.وهم اکنون در اغلب دانشگاه های دنیا با نام علوم آزمایشگاهی شناخته می شود. تا قبل از انقلاب فرهنگی در ایران دوره‌های چهار ساله کارشناسی پیوسته دایر بود که بعد از آن به شکل کاردانی و دکترای حرفه‌ای تغییر یافت واز سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۸۶ مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته این رشته در دانشگاهها ارائه میگردید. از سال ۱۳۸۷ به بعد نیز این رشته در مقطع کارشناسی دانشجو می پذیرد

از ۳۰ فروردین ۱۳۸۲ که اولین بزرگداشت حکیم فرزانه و دانشمند برجسته ایرانی، سید اسماعیل جرجانی، بنیانگذار علم آزمایشگاه برگزار گردید، این روز به عنوان روز بزرگداشت علوم آزمایشگاهیان تشخیص طبی تعیین شد و هر سال انجمن‌ها و تشکل‌های علوم آزمایشگاهی این روز را گرامی می دارند.این رشته از آن جهت که بسیار حساس و تعیین کننده در سلامت جامعه و بسیار کمک کننده در تشخیص پزشکان می‌باشد، نقشی بسیار کلیدی و مهم در عرصه پزشکی ایفا میکند. و دانشجویان این رشته بایستی به این باور برسند که کاری بسیار حساس و دقيق را انتخاب نموده اند وبایستی خود را به صورت یک قطب و قدرت علمی در بیاورند و تا جایی که می توانند بر اطلاعات علمی خود بیفزایند.

سرفصل دروس علوم آزمایشگاهی و تعداد واحد های آن

معرفی رشته علوم آزمایشگاهی

علوم آزمایشگاهی شاخه ای از علوم پزشکی است که در ارتباط با آنالیز آزمایشگاهی  خون مایعات بدن انسان به منظور تشخیص بیماری پیگیری درمان و حفظ سلامت افراد جامعه می باشد.

ماموریت اصلی این رشته میان رشته ها تربیت نیروی انسانی حاذق بر اساس وظایف حرفه ای تعریف شده و معین در جامعه است بطوری که اصول اساسی تعلیم و تربیت  که شامل رشد شخصیتی و افزایش قدرت تفکر و شایستگی حرفه ای و ایجاد مهارت

های یادگیری مداوم را در دانش آموختگان برای ارائه خدمات آزمایشگاهی مطلوب در  برداشته باشد .

اطلاعات و نتایج به دست آمده از این آزمایشات پزشک را تشخیص بیماری روند درمان  و حفظ سلامت جامعه یاری می دهد . نظریه این رشته دائما در حال تغییر است فارغ  التحصیلان این رشته باید به نحوی آموزش ببینند که دانش و مهارت کافی برای تطبیق  خود با تکنولوژی جدید را داشته باشد.

توانایی ها و مهارت های لازم:

  • علاقه مند بودن به رشته های آزمایشگاهی و گذراندن زمان های طولانی در آزمایشگاه
  • دوستدار دروس زیست و شیمی بودن
  • صبر و حوصله برای تحقیقات و آزمایشات متعدد روی یک آزمایش و بررسی از جهات مختلف
  • عدم حساسیت به بو های نامطبوع مانند ادرار و خون ومدفوع

سرفصل دروس علوم آزمایشگاهی و تعداد واحد های آن:

  • دروس پایه و تخصصی در کل : ۹۲واحد
  • کارآموزی : ۶۱واحد
نام درس واحد نام درس واحد نام درس واحد نام درس واحد
فیزیک عمومی ۲ فیزیولوژی نظری ۲ بیوشیمی پزشکی ۱و۲ ۲ سم شناسی همراه با آزمایشگاه ۱
آزمایشگاه فیزیک عمومی ۱ آزمایشگاه

فیزیولوژی

۱ آزمایشگاه بیوشیمی پزشکی ۱و۲ ۲ متون انگلیسی و ترمینولوژی

پزشکی

۲
شیمی عمومی ۲ فیزیک حیاتی ۲ میکروب شناسی عمومی

همراه با آزمایشگاه

۳ اصول ایمنی و حفاظت در

آزمایشگاه

۶
آزمایشگاه شیمی

عمومی

۱ بافت شناسی نظری ۱ انگل شناسی ۱و ۲ )کرم

ها( و آزمایشگاه ۱ و

۶ خون شناسی ۱و ۲

همراه با آزمایشگاه ۱ و۲

۱۰
بیوشیمی عمومی ۳  

آزمایشگاه بافت

شناسی

۱ ایمنی شناسی پزشکی همراه

با آزمایشگاه

۵ ایمونوهماتولوژی وآزمایشگاه ۳
آزمایشگاه بیوشیمی

عمومی

۱ بهداشت عمومی

واپیدمیولوژی

۲ ویروس شناسی

آزمایشگاهی همراه با آزمایشگاه

۳ اصول فنی و نگهداری

تجهیزات آزمایشگاهی

۲
زیست شناسی سلولی

و مولکولی

۳ روانشناسی عمومی ۲ آسیب شناسی عمومی

همراه با آزمایشگاه

۳ هورمون شناسی همراه با آزمایشگاه ۳
آناتومی نظری ۲ کامپیوتر ۳ فارماکولوژی ۲ قارچ شناسی پزشکی

همراه با آزمایشگاه

۳
آمارحیاتی ۲ اصول مدیریت و

قوانین آزمایشگاه

۱ روش های کنترل کیفی در

آزمایشگاه های بالینی

۲ باکتری شناسی پزشکی ۲
آناتومی عملی ۱ آزمایشگاه باکتری

شناسی پزشکی

۱ آشانایی با بیماری های

داخلی

۲ ژنتیک پزشکی ۲
سمینار ۱ کارآموزی ۱۶ جمع:۱۰۸ واحد

  • بیست واحد دروس عمومی در همه رشته ها مشترک و الزامی است.

 

گرایش های مختلف این رشته جهت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از کارشناسی :

  • بیوشیمی یا بیوتکنولوژی

  • خون شناسی

  • باکتری شناسی

  • میکروب شناسی

  • انگل شناسی

  • ویروس شناسی

  • سم شناسی

  • ایمونولوژی

  • بیوتکنولوژی

  • فیزیولوژی

دانشگاه های تخصصی در رشته علوم آزمایشگاهی که پذیرش دانشجو دارند :

 

 

دانشگاه علوم پزشکی ایلام ♣                       دانشگاه علوم پزشکی تهران ♣

دانشگاه علوم پزشکی بابل ♣                        دانشگاه علوم پزشکی اراک ♣

دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس ♣               دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ♣

دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ♣                    دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ♣

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ♣                   دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ♣

دانشگاه علوم پزشکی بم ♣                         دانشگاه علوم پزشکی البرز ♣

دانشگاه علوم پزشکی سمنان ♣                   دانشگاه علوم پزشکی جهرم ♣

دانشگاه علوم پزشکی شهید پزشکی ♣           دانشگاه علوم پزشکی زابل ♣

دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ♣                  دانشگاه علوم پزشکی سبزوار ♣

دانشگاه علوم پزشکی آبادان ♣                    دانشگاه علوم پزشکی شیراز ♣

دانشگاه علوم پزشکی دزفول ♣                   دانشگاه علوم پزشکی سراب ♣

دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله ♣                 دانشگاه علوم پزشکی یاسوج♣

در ضمن شما میتوانید پیش از به پایان رسیدن این مقاله سایر مقالات مرتبط را از طریق لینک های زیر مطالعه کنید:

بازار کار و حیطه های شغلی رشته علوم آزمایشگاهی :

این رشته از رشته های محبوب گروه علوم پزشکی است و امروزه با توجه به اهمیت بهداشت و سلامتی درزندگی ، فارغ التحصیلان این رشته علوم آزمایشگاهی به راحتی جذب بازار کار می شوند بنابراین این رشته در

وضعیت کار بازارکار خوب و فرصت های مناسبی دارد قابل به ذکر است رشته بیوشیمی بالینی باز از این رشته هم وضعیت مناسب تری در بازار کار دارد.

 

بازار کار و حیطه های شغلی رشته علوم آزمایشگاهی

مراکز اشتغال دانش آموختگان علوم آزمایشگاهی:

آزمایشگاه های مختلف مانند:پزشکی قانونی –سازمان انتقال خون-تشخیص طبی خصوصی-مراکزبهداشتی- کارخانه های تولید وسایل ومواد آزمایشگاهی-شرکت پخش فراورده های آزمایشگاهی ومراکز تحقیقاتی وآموزشی-

در ادامه میوانید با مراجعه به صفحه مشاوره انتخاب رشته کنکور تصمیم بهتری برای انتخاب رشته تحصیلی دانشگاهی خود بگیرید و در صورت داشتن هر گونه سوال یا مشکل با مشاوران ما در تماس باشید.

بودجه بندی اقتصاد کنکور انسانی
مطالعه

تیم تولید محتوای درس جت

وبسایت درس جت از به روزترین وبسایت ها و مراجع درسی قبل از دانشگاه میباشد که کار خود را از بهمن ماه سال 1400 آغاز کرد و هدف ما از تاسیس وبسایت درس جت این است که هر آنچه که یک دانش آموز کنکوری به آن نیاز دارد دارد را در این سایت به صورت کامل و با بهترین کیفیت فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا