مقالات مشاوره کنکورجمع بندی دروس کنکور

روش جمع بندی فیزیک کنکور

بچه ها سلام؛ دکتر غلامرضا عبدلی هستم. امروز می خوام در سری مقالات روش جمع بندی دروس کنکور به روش جمع بندی فیزیک کنکور بپردازم. تا انتهای مقاله بامن همراه باشید.

فیزیک یکی از سه درس اختصاصی رشته ریاضی و یکی از پنج درس رشته تجربی می باشد.

مهمترین مرحله برای کسب تسلط در هر درس داشتن یک جمع بندی اصولی و حرفه ای است جمع بندی فیزیک که یکی از اصلی ترین دروس اختصاصب کنکور ریاضی و تجربی است نیز از این قاعده مستثنی نیست. فیزیک به علت حجم بالای مسائل و داشتن مطالب حفظی یکی از درس هایی است که می تواند دانش آموزان متوسط و ضعیف را دچار چالش کند، به همین دلیل لازم یک جمع بندی حرفه ای و اصولی برای این درس داشته باشیم.

مراحل جمع بندی فیزیک کنکور

با توجه به اینکه در درس فیزیک؛ داوطلبان دارای سطح علمی قوی/متوسط و ضعیف هستند لازم است مراحل زیر را با تمرین و تکرار لازم طی نمایند.

مراحل جمع بندی فیزیک کنکور

استفاده از بهترین منبع متناسب با دوران جمع بندی

با توجه به این اکثر سؤالات فیزیک، مسئله ای یا محاسباتی هستند لازم است تعداد زیادی تست و سؤالات گوناگونی حل کنید تا به تسلط برسید بر این اساس انتخاب بهترین منبع برای جمع بندی فیزیک کنکور از اهمیت خاصی برخوردار است بهترین منبع جمع بندی فیزیک کنکور همان جزوه دست نویس

البته جزوه شما باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

– حجم کمتری نسبت به درسنامه های اصلی داشته باشد دلیل حجم کم جزوه افزایش سرعت دوران جمع بندی است به عنوان مثال اگر مطالعه اولیه شما یک ساعت طول کشیده در دوران جمع بندی باید بین ۲۰-۳۰ دقیقه سریعاً مرور شود.

– فرمول های هر فصل را جداگانه نوشته باشید به دلیل اینکه مقدار فرمول های فیزیک زیاد است و باعث فراموشی می شود و تفکیک فرمول های هر فصل کار شما را در دورن جمع بندی و مرور راحت تر می کند.

بودجه بندی زیست کنکور
مطالعه
نوشته های مشابه

– جزوه های شما باید حاوی تست های مارک دار باشد منظور از تست های مارکدار (همانطور که در مقالات قبلی توضیح دادم) قسمت هایی هستند که در دل خودشان نکته دارند که باید دوران جمع بندی مجدداً آنها را حل کنید.

دوست خوبم اگر چنین جزوه ای ندارید می توانید از منابع موجود در بازار استفاده کنید پیشنهاد من به شما دو کتاب زیر است. این دو کتاب حجم کمی دارند و به صورت جامع هستند نه پایه به پایه.

– کتاب فیزیک خط ویژه انتشارات تاج.

– کتاب جمع بندی فیزیک مهر و ماه.

آشنایی با اصول مطالعه در دوران جمع بندی

روش مطالعه فیزیک در دوران جمع بندی حائز اهمیت است پیشنهاد من به شما این است که ابتدا فصل اول فیزیک دهم را مطالعه کنید و سپس به سراغ فصل یک و دو فیزک دوازدهم بروید. و بعد از اینکه این مرحله را به پایان رساندید هر طور که میل داشتید جمع بندی را ادامه دهید همه ما می دانیم که در درس فیزیک میان فصل ها رعایت پیش نیاز، هم نیاز مهم است به عنوان مثال در تمام فصل های فیزیک ما با مفهومی به نام مفهوم نیرو مواجه می شویم در نتیجه برای تسلط  بهتر در این مفهوم باید فصل دوم فیزیک دوازدهم را مطالعه کنیم. فصل دوم فیزیک دوازدهم با فصل اول این پایه یعنی حرکت شناسی در ارتباط است که باید روی آن تسلط داشته باشیم دلیل این انتخاب دقیقاً همین پیش نیازها است تا در درک مطلب مشکل خاصی پیدا نکنیم و به راحتی جمع بندی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم را انجام دهیم.

نحوه برنامه ریزی برای جمع بندی فیزیک کنکور

دوست خوبم؛ برای برنامه ریزی هر درسی باید به دو عامل توجه کنیم ۱- حجم درس    ۲- اهمیت درس  در کنکور در خصوص حجم درس فیزیک جهت برنامه ریز در دوران جمع بندی با توجه به تفاوت های فردی و شرایط هر فرد می تواند در هفته ۴ تایم ۲- ۵/۱ ساعته باشد.

نکته حائز اهمیت این است که در درس فیزیک در دوران جمع بندی شما باید هم از طریق درسنامه و هم از طریق تست مرور فیزیک کنکور را انجام دهید (اولویت تست زنی بر درسنامه باشد) به دلیل اینکه با حل تست های زیاد می توانید به تسلط در این درس برسید. به تست های مارکدر توجه کنید به عنوان مثال اگر ۱۰۰ تست حل می کنید تست های مارک دار آن (۴۰-۳۰) تست را انتخاب کنید. قبلاً گفتم تست های مارک دار تست هایی هستند که نکته های خوبی دارند شما با انتخاب این تست ها می توانید به حد تسلط برسید. حال ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که ممکن است اصلاً تست ماکدار وجود نداشته باشد و یا من علاقه ای به مارک دار کردم تست ها نداشته باشم باید چکار کنم؟

ضمن اینکه مارکدار کردن تست ها بسیار مهم است ولی یه راهکار به شما توصیه می کنم. حل تست های سراسری سال های قبل می تواند کمک کننده باشد. (البته به سراغ تست های تألیفی در این زمان نروید. در صورتی که تست های سراسری هم زیاد بود فقط ۵ سال آخر را حل کنید. (شاید اینجا برای شما سؤال ایجاد شود تفاوت تست های سراسری و تست های تألیفی در چیست؟ در دورانی که مشغول جمع بندی هستید و به پایان نرسیده است صرفاً فقط تست های سراسری را باید حل کنید اما در دورانی که جمع بندی فیزیک کنکور به پایان رسید آن موقع تست های تألیفی و ترجیحاً آزمون های جامع مربوط به آزمون های آزمایشی را حل کنید. یک هفته مانده به کنکور حل آزمون های سراسری کنکور مثلاً آزمون های سراسری ۱۴۰۱ برای همه دروس پیشنهاد می شود.

مرور سریع

اگر در طول سال تحصیلی درس فیزیک را اصولی مطالعه کرده باشید حتماً خلاصه نویسی هایی از فرمول ها و نکات اصلی و مهم در اختیار دارید حال به راحتی می توانید به سراغ خلاصه نویسی بروید و با تورق سریع (مرور حجم زیادی از مطالب در کمترین زمان) بعد از هر آزمون نقاط ضعف خود را مشخص کرده و در صورت نیاز چندین بار مرور نمایید.

جمع بندی پایانی

دوره مرور و جمع بندی کنکور و هر آزمونی از مهمترین دوره های مطالعه و آمادگی برای آزمون و امتحان مورد نظر است در دوره جمع بندی فیزیک کنکور باید ابتدا خلاصه نویسی ها و حاشیه نویسی های کتاب درسی مورد نظر را که نوشته اید نگاه کنید بعد از مطالعه خلاصه نویسی ها به سراغ تست بروید و تا می توانید تست حل کنید (حدود ۸۰% جمع بندی به حل تست برمی گردد) و تست ها را مارک دار کنید.

دوست خوبم به پایان مقاله رسیدیم امید دارم که برای شما مفید بوده باشد هر سؤال یا ابهامی دارید در زیر این صفحه کامنت بگذارید در اسرع وقت پاسخگوی شما هستم.

سؤالات متداول

– بهترین روش جمع بندی درس فیزیک چگونه است؟

برای جمع بندی فیزیک کنکور لازم است که ۵ مرحله؛ استفاده از بهترین منبع متناسب با دوران جمع بندیف جمع بندی در قالب تست، آشنایی با اصول مطالعه در دوران جمع بندی، نحوه برنامه ریزی برای دوران جمع بندی فیزیک کنکور و مرور سریع و …  را به بهترین شکل مطابق نکات ذکر شده در مقاله را بگذرانید.

– بهترین منابع جمع بندی درس فیزیک کنکور چگونه است؟

موج آزمون فیزیک تجربی نشرالگو، جمع بندی فیزیک تجربی خیلی سبز و فصل آزمون فیزیک جامع و جمع بندی فیزیک تجربی خیلی سبز و خط ویژه گاج.

معرفی دانشگاه خواجه نصیر طوسی از صفر تا صد
مطالعه

دکتر غلامرضا عبدلی

غلامرضا عبدلی هستم دکترای تخصصی مشاوره ، مدرس دانشگاه و مدرس کارگاه های تربیت مشاور تحصیلی. افتخار این را دارم که با 20 سال تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی بتوانم به شما عزیزان کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا