مقالات مشاوره کنکورمعرفی رشته های دانشگاهی

معرفی رشته پزشکی

سلام. امروز در خدمت شما هستیم با ادامه سری مقالات معرفی رشته های دانشگاهی از وبسایت آموزشی درس جت و امروز قراره به سراغ معرفی رشته پزشکی بریم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی رشته پزشکی

 بسیاری از داوطلبان ورود به دانشگاه به‌ خصوص داوطلبان علاقه‌مند به رشته پزشکی این ذهنیت را دارند که دانشگاه مثل یک قیف برعکس است که ورود به آن مشکل و خروج از آن بسیار ساده است در صورتی‌ که این تفکر غلط است این در حالی است که یک دانشجوی پزشکی باید آمادگی مطالعه، تحقیق و پژوهش را در حد بسیار گسترده و فراگیر داشته باشد. این حرف به معنی این است که اگر دانشجو علاقه­مند / فعال و کوشا نباشد و تنها بخواهد اسم «دکتری» را به یدک بکشد حتی نمی‌تواند دکترای عمومی خود را کسب کند زیرا این دوره (پزشکی عمومی) نسبت ‌به رشته‌های دیگر طولانی‌تر و از نظر تعدد دروس، بسیار حجیم نسبتاً پیچیده و دشوار هستند بر این اساس دانشجوی رشته پزشکی ضمن پشتکار و علاقه باید توانایی روبرو شدن با صحنه‌های دلخراش خونریزی و جراحت­های شدید را نیز داشته باشد و باید بین شخصیت او و شغل تطابق وجود داشته باشد.

 یکی دیگر از مشکلات رشته پزشکی طولانی بودن دوران تحصیل است مدت تحصیل در رشته پزشکی ۷ سال است بنابراین انتظار می‌رود که متقاضیان این رشته دارای روحیه خوب و اراده قوی باشند. نداشتن درآمد و هزینه تحصیلی از دیگر دغدغه‌های دانشجویان رشته پزشکی است (شامل هزینه خوابگاه رفت ‌و آمد و… )

اما نکته مهم‌‌تر این است که بیشتر افراد جامعه به جایگاه اجتماعی بالا، درآمدهای زیاد و بسیاری از مزایا و امکانات رفاهی دیگر به سمت رشته‌های پزشکی میروند. این در حالی است که بیشتر دانش‌آموزان بدون شناخت استعدادها و توانایی‌های خود، در انتخاب رشته مناسب، دچار اشتباه می‌شوند و چه بسیار افرادی که حتی با قبولی در این رشته رویایی، نیمه راه آن را رها کرده و یا با ادامه نادرست آن، مسبب به خطر افتادن جان بیماران می‌شوند.

 یکی از مشکلات رشته پزشکی، این است که دوران تحصیل در این رشته طولانی است. بنابراین کسانی که فکر می‌کنند قبولی در کنکور یعنی فتح بهشت، سخت در اشتباهند چرا که بعد از کنکور تازه مشکلات و دغدغه‌های درسی شروع می‌شوند.

 یکی دیگر از مشکلات رشته پزشکی محروم بودن از تعطیلات و تفریحات متداول هم سن و سالان. دانشجویان رشته پزشکی در دوران تحصیلشان، مخصوصا بعد از تمام شدن دوره علوم پایه و ورود به دوره انترنی، از تعطیلات عید، تابستان، تعطیلات رسمی، مراسم و مناسبت‎‌های مختلف مانند شب یلدا و … محروم خواهند بود.

از مشکلات دیگر رشته پزشکی نداشتن درآمد تا پایان دوره تحصیل است. رشته پزشکی دارای ۷ سال تحصیلی است و در این مدت درآمدی نخواهند داشت. پس تمام هزینه‌های تحصیل، رفت و آمد، خوابگاه و غیره به عهده خود فرد یا خانواده خواهد بود.

 قرار گرفتن در استرس و صحنه‌های دلخراش و حتی مرگ. پزشکان و پرستاران معمولأ در محل کار خود با انواع بیماران و مجروحان سر و کار دارند و هر لحظه ممکن است بر اثر حادثه‌ای، فضا تنش‌زا و پر استرسی ایجاد شود. بنابراین یک پزشک باید علاوه‌بر کنترل وضعیت بیمار، توانایی برخورد با شرایط سخت روحی را نیز دارا باشد. به طوری که در بسیاری از موارد در سطح بیمارستان‌ها و مراکز درمانی انسان‌های بسیاری جان خود را از دست می‌دهند. پس یک پزشک باید بتواند در این شرایط روحیه خود را حفظ کند و تصمیم‌گیری درستی داشته باشد.

نداشتن ساعات کاری مشخص. در موارد معمولی پزشکان معمولأ چند روز از هفته را در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به شیفت شب سپری می‌کنند و در صورت بروز حوادث و یا موارد اورژانسی، ممکن است حتی چند روز نتوانند به منزل بازگردند. بنابراین، یک پزشک نیازمند توانایی برقراری تعادل بین کار و زندگی شخصی می‌باشد. هر چند کار دشواری است.

و بسیاری از مشکلات و سختی‌های دیگر این شغل و رشته که با مطالعه ادامه مطلب، خودتان متوجه خواهید شد ..

در ضمن شما میتوانید پیش از به پایان رسیدن این مقاله سایر مقالات مرتبط را از طریق لینک های زیر مطالعه کنید:

نحوه ورود به رشته پزشکی

کسانی که میخواهند وارد رشته پزشکی شوند یا ادامه تحصیل یدهند یا وارد زیر شاخه‌های رشته پزشکی شوند، ابتدا باید در کنکور رشته علوم تجربی شرکت کرده و سپس در صورت کسب رتبه و تراز مورد نیاز، می‌توانند با مراجعه به دانشگاه پذیرفته شده ثبت نام کنند.

متداول‌ترین سوال اکثر داوطلبین این است که آیا فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم انسانی و ریاضی فیزیک، حق شرکت در کنکور سراسری علوم تجربی را دارند یا نه؟! پاسخ این سوال مثبت است. همه ی دانش‌آموزانی که فارغ‌التحصیل رشته‌های انسانی و ریاضی فیزیک هستند، حق شرکت در کنکور سراسری تجربی را دارند. منظور از فارغ‌التحصیل داشتن مدرک دیپلم و مدرک پیش دانشگاهی برای داوطلبین نظام قدیم می‌باشد. در واقع، شما با داشتن دیپلم هر یک از رشته‌های انسانی و ریاضی فیزیک از لحاظ قانونی توانایی شرکت در تمام ۵ کنکور را دارید (ریاضی/تجربی/انسانی /هنر/زبان)

رشته پزشکی چند سال طول می‌کشد؟!

یکی از سوالات پر تکرار در بین داوطلبین رشته پزشکی این است که رشته پزشکی چندسال است! همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، مدت زمان تحصیل در رشته پزشکی ۷ سال می‌باشد و این ۷ سال خود به ۴ دوره علوم پایه، نشانه‌شناسی و فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی تقسیم می‌شود.

مزایا و معایب رشته پزشکی

مراحل تحصیل در رشته پزشکی به تفکیک دوره

 تحصیل در رشته پزشکی همانطور ‌که قبلاً اشاره کردم حدود ۷ سال یا به عبارتی ۱۵-۱۴ ترم تحصیلی طول می‌کشد (البته به شرط عدم مشروطی) در این ۱۴ ترم شامل دوره‌های زیر می‌باشد:

  • دوره علوم پایه پزشکی
  • فیزیوپاتولوژی
  • کارآموزی بالینی
  • کارآموزی بالینی یا اینترنی

۱- دوره علوم پایه رشته پزشکی

 بخش علوم پایه ۲٫۵-۲ سال طول می‌کشد واحدهای این دوره عبارت است از روان‌شناسی، جنین‌شناسی، تغذیه، ژنتیک، زبان تخصصی، آسیب‌شناسی عمومی، انگل‌شناسی، میکروب‌شناسی، بیوشیمی، بافت‌شناسی، تشریح (نظری، عملی) تشریح (آناتومی) ( نظری و عملی) فیزیولوژی نظری (نظری، عملی) ایدئولوژی (نظری) اپیدمیولوژی.

 با توجه به توضیحات بالا مشاهده می­کنید ‌که دانشجویان ضمن فراگیری دروس نظری بصورت عملی با عملکرد فیزیکی اعضای بدن نیز آشنا می‌شوند. دوره‌ علوم پزشکی پایه به ۴ بخش تقسیم می‌شود که به شرح زیر است:

  1. دوره آناتومی: در این دوره دانشجویان با شکل ظاهری بدن، سیستم عصبی، نواحی مختلف مغز، نواحی مختلف چشم، سیستم خون‌رسانی و اسکلت بدن آشنا می‌شوند.
  2. دوره بافت شناسی: در این دوره دانشجویان به مطالعه دقیق و عمیق دوره بالا (آناتومی) می‌پردازند در این دوره با نحوه عملکرد هر یک از نواحی مختلف بدن و سلول‌های تشکیل ‌دهنده هر یک از اعضای بدن و نحوه قرار گرفتن هر یک از اعضا در کنار هم آشنا می‌شوند.
  3. دوره جنین‌شناسی: در این دوره دانشجویان اطلاعات کامل درمورد شکل‌گیری جنین از ابتدا تا تکامل را درمی‌یابند و نحوه تکامل قسمت‌های مختلف بدن از جمله قلب، دستگاه گوارش، ریه و… آشنا می‌شوند
  4. دوره فیزیولوژی: آشنایی دانشجویان با عملکرد فیزیکی از هر یک از اعضای بدن از اهداف این دوره است بعنوان مثال معده چگونه اسید تولید می‌کند چگونه آنزیم می‌سازد و این آنزیم‌ها چه عملی انجام می‌دهند نیز از اهداف آموزشی این دوره است.

 دروس دوره علوم پایه پزشکی

 دروس دوره علوم پایه بصورت نظری و عملی ارائه می‌شوند که به ‌ترتیب زیر است:

 دروس دوره علوم پایه

 – دوره آناتومی (نظری، عملی) – میکروب‌شناسی – تشریح (عملی-نظری) – آسیب‌شناسی عمومی – فیزیولوژی (نظری و عملی) – بافت‌شناسی – ژنتیک – اپیدمیولوژی – ایمونولوژی – روان‌شناسی – زبان تخصصی – انگل‌شناسی -تغذیه – بیوشیمی

  • آناتومی یک: شامل تدریس آناتومی سینه، شکم و دستگاه تناسلی زن و مرد
  • آناتومی دو: شامل تدریس آناتومی سرف گردن و اعصاب مرکزی
  • آناتومی سه: شامل اندام فوقانی و تحت تحتانی می‌شود.
  • فیزیولوژی یک شامل تدریس قلب، گوارش، گردش خون و تنفس می‌شود
  • فیزیولوژی دو شامل غدد درون‌ریز، تنظیم PH خون شریانی، خون و اعصاب و کلیه.

 ۲- دوره دوم (فیزیوپاتولژی)

 دوره فیزیوپاتولوژی بعد از امتحان علوم پایه پزشکی است در این دوره، اصول پایه­ای طب داخلی به ‌همراه فارماکولوژی و پاتولوژی اختصاصی به ‌همراه دروس دیگر مثل رادیولوژی و اپیدمیولوژی تدریس می‌شود.

 در این دوره دانشجویان با ساختار و انواع مختلف بیماری‌های بدن به طور جامع آشنا می‌شوند.

 این در حدود یک ترم به طول می‌انجامد یعنی حدود ۶ ماه به این صورت که دانشجو ضمن آموزش و آگاهی یافتن از مبانی فیزیولوژیک با بیماری‌ها نشانه‌ها و تشخیص از طریق تحلیل گرایانه بیماری‌ها آشنا می‌شوند با توجه به توضیحات بالا که خدمتتان عرض کردم این در ۶ ماه طول می‌کشد دانشجو در پایان هر ماه یک آزمون نیز شرکت می‌کند. در این دوره یعنی دوره فیزیوپاتولوژی شرط ورود به دوره کارآموزی بالینی است درصورتی‌که دانشجو نتواند حد نصاب نمره را کسب کند در پایان ترم مجدد در آزمون شرکت می‌کند و در صورت عدم قبول این دوره را مجدد باید بگذراند.

 دروس این دوره عبارتند از نشانه­شناسی، فیزیوپاتولوژی، پاتولوژی اختصاصی، فارماکولوژی، آسیب‌شناسی اختصاصی، بیماری‌های­کلیوی، ریوی، روماتیسمی، خون، گوارشی، قلبی عروقی و غدد و متابولیسم و نیز کارآموزی بهداشت.

 3- دوره کارآموزی بالینی

 همانطور که از نام این دوره پیداست یکی از اهداف این دوره، تشخیص بیماری‌ها به ‌صورت بالینی و آزمایشگاهی می‌باشد. دومین هدف کسب توانایی‌های لازم به ‌منظور استقلال و تصمیم‌گیری سریع به‌ منظور برخورد صحیح و اصولی با بیمار و طراحی عملیات پیشگیری و درمانی به‌ موقع می‌باشد. کارآموزی بالینی شامل دو بخش است. اول آموزش بر بالین بیماران بستری در بخش و دوم آموزش در درمانگاه که این مهم‌ترین قسمت آموزش می‌باشد که به کارآموز در کنار اعضای هیئت علمی درمان بیماران سرپایی را آموزش می‌بیند. مدت زمان مجاز تحصیل در این دوره حدود ۲٫۵-۲ سال است.

 در پایان هر بخش دانشجو یک امتحان نظری در پایان ترم و یک امتحان عملی در پایان کارآموزی دارد و شرط قبولی کسب نمره ۱۲ از ۲۰ است در غیر این ‌صورت ضمن تکرار مجدد کارآموزی در آن ‌بخش حق ورود به دوره چهارم یعنی کارورزی بالینی را ندارد.

 دروس دوره‌ی کارآموزی بالینی

 جراحی، رادیولوژی، بیماری‌های­اعصاب، بیماری‌های­روانی، داخلی- روان‌پزشکی بیماری‌های­کودکان، بیماری‌های­عفونی، اپیدمیولوژی، بیماری‌های­جراحی، پوست، زنان و زایمان، چشم، آمار پزشکی بر روش تحقیق- پزشک قانونی و مسمومیت‌ها- گوش، حلق و بینی – تاریخ و اخلاق پزشکی.

 ۴- دوره کارورزی بالینی

 اهداف این دوره ۱۸ ماهه پرورش مهارتها، افزایش اعتماد به ‌نفس، قدرت تصمیم‌گیری از طریق مواجهه مستقیم کارورز با مسائل بهداشتی و درمانی می‌باشد. در این طول این دوره، دوره‌های داخلی جراحی، چشم-گوش، حلق و بینی، قلب و عفونی، روان‌پزشکی، پوست و مو توسط کارورز در بیمارستان‌هایی که قابلیت کارورزی دارند گذرانده می‌شود.

 کسب نمره کارورزی به ‌طور ارزیابی ۰ تا ۲۰ است و چنانچه دانشجویی در طی این ۲ سال موفق به گذراندن دوره کارورزی نشود تصمیم‌گیری در خصوص ادامه تحصیل بر عهده وزارت درمان و آموزش پزشکی است.

 دروس دوره‌ی کارورزی بالینی

 داخلی، بهداشت، کودکان- جراحی، زنان و زایمان، روانپزشکی، اعصاب، بیماری‌های قلبی، پوست، گوش، حلق و بینی، چشم و اعصاب.

 لازم به ذکر است که کل واحدهای این چهار دوره یعنی دوره علوم پایه، دوره فیزیوپاتولوژی دوره کارآموزی بالینی و دوره کارورزی بالینی ۲۹۰ واحد است که شامل ۱۵۲ واحد درسی و ۱۳۸ واحد نشانه‌شناسی، کارآموزی، کارورزی و پایان نامه می‌شود که بالا اشاره شد.

 بازار کار رشته پزشکی و میزان درآمد

 دانشجویان رشته‌ی پزشکی بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی می‌تواند در بیمارستان‌های عمومی، خصوصی، درمانگاه‌ها، مؤسسات علمی و مراکز خدمات درمانی و… مشغول کار شوند همچنین می‌توانند برای گرفتن تخصص و فوق‌تخصص جراحی ادامه تحصیل دهند.

 میزان درآمد یک پزشک با توجه به شرایط و ضوابط مختلف متفاوت است و به ‌طور میانگین پزشک عمومی درآمدی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون داشته باشد و با افزایش تعرفه‌های خدمات درمانی نیز تغییر می‌کند ولی پزشکان متخصص در آمده ویژه‌ای دارند.

 طرح اجباری مناطق محروم

 همه فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی می‌بایستی ۲ سال در مناطق محروم و کم برخوردار طرح دوساله خود را در قالب طبابت و خدمت به مردم بگذرانند. می‌توانند خدمت سربازی خود را در قالب طرح دوساله مناطق محروم طی کنند. البته ممکن است بعضی از فارغ‌التحصیلان از این طرح دوساله معاف شوند که ادامه به شرح آن می‌پردازیم

 شرایط و ضوابط معافیت از طرح دوساله پزشکی

– افرادی که حداقل شش ماه به ‌طور داوطلبانه در جبهه خدمت کرده‌اند. از گذراندن طرح دوساله معاف هستند.

– نفرات اول تا دهم کنکور تجربی، نفرات اول تا سوم آزمون جامع علوم پایه استعدادهای درخشان مدال طلای المپیادهای کشوری- نفر اول تا سوم دستیاری تخصصی و همچنین نفرات اول تا سوم آزمون پیش کارورزی اینترن.

– مشکلات حاد پزشکی به تصویب شورای عالی پزشکی و کمیسیون‌های خاص رسیده باشند.

– بانوان متأهل که قبل ‌از تاریخ اول آذر ۱۳۸۰ فارغ‌التحصیل شده باشند.

– فارغ‌التحصیلانی که در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل کرده‌اند و از مزایای ؟؟؟ استفاده نکرده باشند.

 و دوره تکمیلی را در داخل کشور گذرانده باشند و شهریه مربوط را پرداخته باشد طرح دوساله پزشکی معاف هستند

– آزادگان، همسر و فرزندان آزادگان

– فرزندان و همسران شهدا و مفقودین جنگ تحمیلی

– خواهر و برادر شهید و تنها یک نفر از اعضای خانواده

– تک ‌فرزند خانواده

– مادری که حضانت فرزند خود را به ‌عهده دارد

– معافیت‌های پزشکی ویژه آقایان

 رشته پزشکی برای کدام دانش‌آموزان مناسب است؟

 از جمله مشکلات رشته پزشکی طولانی بودن دوران تحصیل است ۷ سال دوران تحصیل و ۲ سال طرح اجباری و محرومیت از تعطیلات و تفریحات و در این دوره مواجهه داوطلب با صحنه‌های دلخراش و مرگ، جراحت، عفونت‌ها و مواردی از این قبیل می‌تواند تأثیر منفی بر روحیه شخص بگذارد در نتیجه کسانی که توانایی رویارویی با شرایط فوق را دارند می‌توانند خودشان را مطابقت دهند برایشان مناسب است.

گرایش و شاخه‌های رشته پزشکی

 پس ‌از گذراندن دوره پزشکی عمومی (۹ سال) دانش‌آموختگان می‌توانند در آزمون‌های دستیاری پزشکی برای گرفتن تخصص شرکت کنند و در یکی از تخصص‌ها و شاخه‌های رشته پزشکی ادامه تحصیل دهند.

 پزشک اطفال، آنکولوژی (سرطان‌شناسی) ، دهان و دندان و بیماری‌های ریوی، بینایی‌سنجی، فوریت‌های پزشکی بیماری‌های اعصاب، چشم‌پزشکی، داروسازی و دام‌پزشکی، دندان‌پزشکی، روان‌پزشکی، روماتولوژی، جراحی عمومی، تغذیه پزشکی قانونی، جراحی کلیه و مجاری ادراری، پوست، پزشکی خانواده، قلب و عروق، حلق و بینی کالبدشناسی پزشکی غدد، مدارک پزشکی و کالبدشناسی.

 تخصص داخلی، تخصص گوارش، تخصص بیهوشی، جراحی زنان و زایمان، تخصص رادیولوژی، تخصص چشم‌پزشکی، تخصص جراحی مغز و اعصاب و…

گرایش و شاخه‌های رشته پزشکی

 ظرفیت رشته پزشکی در دانشگاه‌های ایران

 در رشته پزشکی دانشگاه‌های دولتی روزانه، مازاد ظرفیت‌ها پردیس خودگردان «شهریه پرداز» و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی دانشجو می‌پذیرد با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنکور ۱۴۰۲ نسبت ‌به کنکور ۱۴۰۱ حدود ۲۰ درصد معادل ۱۹۲۰ نفر به ظرفیت پزشکی و ۱۵ درصد معادل ۲۹۰ نفر به ظرفیت رشته دندان‌پزشکی افزوده شده ‌است. یعنی در آزمون سراسری ۱۴۰۲ در گروه علوم تجربی ظرفیت رشته پزشکی برابر با ۱۱۵۲۰ نفر و در رشته دندان‌پزشکی ۲۲۱۵ نفر خواهد بود.

 معرفی شاخه‌های پزشکی

 رشته پزشکی شامل تخصص‌های زیر است:

 تخصص داخلی (حل مسائل و مشکلات بالینی بیماران)

 تخصص گوارش: گرفتن تخصص در حوزه معده، روده، لوزالمعده، کبد و کیسه صفرا و انجام کولونوسکوپی، آندوسکوپی، نمونه‌برداری از کبد و سونوگرافی.

 تخصص جراحی عمومی: جراحی دستگاه گوارش و تیروئید، و در مواقعی جراحی اعمال ارتوپدی و اورولوژی.

 پزشک خانواده: ویزیت تمام اعضای خانواده از کودک تا بزرگسال و مراقبت اولیه برای انواع بیماری‌های مشترک

 تخصص بیهوشی: تجویز داروهای بیهوشی برای جراحی، زایمان و نظایر این‌ها و مدیریت وضعیت اورژانس مثل ایست قلبی و مشکلات تنفسی ناگهانی.

 تخصصی جراحی استخوان و مفاصل: جراحی شکستگی‌ها و بیماری‌های اندام‌ها و استخوان‌ها.

 تخصص مفاصل (روماتولوژی): تخصص در حوزه آرتروز (ورم مفاصل) ، عضلات و استخوان و تاندون

 تخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و تناسلی: (اورولوژیست) جراحی بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری و بیماری‌های مربوط به نازایی مردان.

 تخصص طب اورژانس: وظیفه این افراد در زمینه‌هایی مثل احیا، فقط حفظ علایم حیاتی و مراقبت از آسیب‌های شکستگی و جراحت های بافتی

 تخصص نوزادان: این افراد به‌ عنوان متخصص اطفال در بخش آی‌.سی.‌یو برای رسیدگی به مشکلات حاد و فوری نوزادان فعالیت می‌کند.

 متخصص اطفال: مراقبت از افراد از نوزاد تا سنین ۱۸ سالگی با گرفتن تخصص شامل مراقبت‌های اولیه مثل واکسیناسیون- چکاپ‌های دانش‌آموزی، سرماخوردگی، آنفولانزا و حتی بیماری‌های جدی‌تر و اختلالات مربوط به کودکان شامل اوتیسم، سندرم داون و اختلالات رفتاری.

 تخصص قلب و عروق: تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی، آنژیوگرافی و اکو.

 تخصص جراحی گوش، حلق و بینی: تشخیص و درمان و جراحی های گوش، فک، صورت و بینی

 تخصص تغذیه: تغذیه و تنظیم رژیم غذایی

 تخصص مردان (آندرولوژی) درمان بیماری‌های مردان شامل سلامت و بهداشت ادراری، جنسی، باروری و نیز مشکلات جنسی.

 جراحی زنان و زایمان: تشخیص و درمان و جراحی زنان در دوران بارداری و انجام سزارین و زایمان طبیعی.

 تخصص خون (هماتولوژی): تخصص در حوزه خون و بیماری‌های مربوط به آن شامل کم‌خونی، هموفیلی و اندام‌های خون‌ساز مثل طحال و غدد لنفاوی.

 تخصص جراحی مغز و اعصاب: جراحی مغز، نخاع و ضربه‌های مغزی و تومورهای مغز و نخاع.

 تخصص پزشکی هسته‌ای: کار کردن با رادیو داروها در پزشکی.

 تخصص مغز و اعصاب: تشخیص و درمان بیماری‌های مغز و نخاع.

 تخصص روانپزشکی: تحقیق و درمان سایکوزها، نوروزها و اختلالات خلقی و نوسان و اختلالات خواب.

 تخصص پوست: تحقیق و درمان بیماری‌های پوستی.

 تخصص چشم‌پزشکی: تشخیص و درمان اعمال بیماری‌ها و مشکلات چشمی.

 تخصص بینایی‌سنجی: متخصصی است که بررسی اولیه را در زمینه وضعیت بینایی انجام می‌دهد (درمان غیردارویی).

 تخصص شنوایی سنجی: این افراد در زمینه ارزشی ارزیابی شنوایی، تعادل و اختلالات مربوط به آن تخصص می‌گیرند.

 

تخصص ­های پول‌ساز رشته پزشکی

تخصص ­های پول‌ساز رشته پزشکی

یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین رشته‌های گروه تجربی، رشته پزشکی است. این رشته هر سال، داوطلبان بسیار زیادی دارد و رشته پرطرفداری بین دانش‌آموزان محسوب می‌شود. اکثر دانش‌آموزان تجربی، آرزوی قبولی در این رشته دشوار را دارند. قبولی در این رشته کار به نظر دشواری می‌آید اما امکان‌پذیر است. یکی از مهم‌ترین نکاتی که قبل از انتخاب رشته باید به آن توجه کرد، بررسی اطلاعات کامل در مورد رشته تحصیلی است. شما با داشتن اطلاعات کامل در مورد مراحل تحصیل می‌توانید به اهداف خود برسید. با توجه به اهمیت این رشته، ما در این مطلب رشته پزشکی را معرفی می‌کنیم و اطلاعاتی کامل در مورد آن برای شما ارائه می‌دهیم.

یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب این رشته، علاقه و انگیزه است. این رشته در حالت کلی طولانی و دشوار است. دانش‌آموزانی که وارد این رشته می‌شوند باید آمادگی مواجهه با صحنه‌های دلخراش را داشته باشند. پزشکی معمولا برای افرادی مناسب است که توانایی پذیرش شرایط سخت را دارند. دانش‌آموزان باید بدانند که پزشکی نکات مثبت و منفی زیادی دارد و آن‌ها باید در طول تحصیل قید تفریح و گردش را بزنند. بررسی و شناخت کافی موجب می‌شود دانش‌آموزان انتخاب درستی داشته باشند.

یکی از سوالاتی که اکثر دانش‌آموزان با آن مواجه می‌شوند آینده شغلی و میزان درآمد پزشکی است. بازار کار پزشکی معمولا کلینیک‌ها، بیمارستان‌های دولتی، بیمارستان‌های خصوصی و مطب‌ها هستند. درآمد این رشته به عوامل مختلفی مانند نحوه برخورد با بیمار، تجربه و محل طبابت بستگی دارد. دانشجویان در طول ۷ الی ۸ سال تحصیل خود حقوقی ندارند. اما بعد از پایان دوران تحصیل خود بدون شک از درآمد بالایی برخوردار خواهند بود. در حالت کلی مزایای رشته پزشکی بسیار زیاد است و یک رشته پر درآمد محسوب می‌شود.

رشته پزشکی دانشی است که هدف آن حفظ و ارتقاء سلامتی، درمان بیماری‌ ها و بازتوانی آسیب‌ دیدگان است. این اهداف با شناخت بیماری ها، تشخیص، درمان و پیشگیری از بروز آنها به انجام می رسد.

یکی از مهمترین و محبوب ترین رشته های گروه تجربی، رشته پزشکی است. این رشته هر سال، داوطلبان بسیار زیادی دارد و از پرطرفدارترین رشته ها بین دانش آموزان به حساب می آید. اکثر دانش آموزان تجربی، آرزوی قبولی در این رشته دشوار را دارند.

قبولی در این رشته کار به نظر دشواری به حساب می آید اما امکانپذیر است. یکی از مهمترین نکاتی که قبل از انتخاب رشته باید به آن توجه کرد، بررسی اطلاعات کامل درباره ی رشته تحصیلی است. شما با داشتن اطلاعات کامل در مورد مراحل تحصیل می توانید به اهداف خود برسید.

رشته پزشکی دانشی است که هدف آن حفظ و ارتقاء سلامتی، درمان بیماری‌ ها و بازتوانی آسیب‌ دیدگان است. این اهداف با شناخت بیماری ها، تشخیص، درمان و پیشگیری از بروز آنها به انجام می رسد. فارغ التحصیلان رشته پزشکی روزانه با افراد زیادی از گروه های مختلف جنسی، اجتماعی و سنی مواجه می شوند که این گروه ها هر چند با وجود تفاوت هایی همگی نام مشترک بیمار را نزد پزشک یدک می کشند.

بیماران می دانند که برای سلامتی و تندرستی باید به پزشک برای درمان اعتماد کنند و در نتیجه این اعتماد تصمیم گیری در مورد سلامتی شان را به پزشک می سپارند.

تقریباً در سراسر تاریخ ثبت شده و در ھر بخشی از جھان، پزشک بودن معنی خاصی را داشته است و مردم برای کمک گرفتن در مورد فوری ترین نیازھای خود، تسکین از درد و رنج و بازگرداندن سلامتی به نزد پزشکان مراجعه می کنند. آنھا به پزشکان اجازه دیدن، لمس کردن و دست زدن به ھر قسمتی از بدنشان، حتی محرمانه ترین قـسمت ھا را هم می دھند. انجام می دھند چون که ایمان دارند پزشک شان به نفع آنھا کار خواھد کرد.

داوطلبانی که مرحله آزمون کتبی کنکور سراسری را با موفقیت گذرانده اند، اکنون به دنبال اطلاعات لازم جهت انتخاب رشته کنکور می باشد. انتخاب رشته کنکور یکی از مهم ترین و سرنوشت سازترین مراحل پذیرش در دانشگاه و یافتن شغل مناسب است. بنابراین در انتخاب آن باید نهایت دقت را داشت.

یکی از رشته های موجود در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، رشته پزشکی است. اکثر داوطلبانی که رتبه و تراز مناسب برای انتخاب رشته این مجموعه کسب کرده اند به دنبال یافتن اطلاعاتی در این خصوص هستند که رشته پزشکی چیست؟ شامل چه مباحثی شده و بازار کار آن پس از فارغ التحصیلی چیست؟ برای پاسخ به این دسته از سوالات در ادامه مقاله به معرفی رشته پزشکی می پردازیم.

در حال حاضر، نظام آموزش پزشکی عمومی، شامل ۴ دوره علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی است. دوره علوم پایه دوره علوم پایه پزشکی ۵ ترم تحصیلی است که با اتمام آن، دانشجویان مجاز به ورود به دوره بعدی (فیزیوپاتولوژی) هستند و پیش از ورود به دوره بعدی، امتحان جامع علوم پایه پزشکی از تمام دانشجویان به طور سراسری و همزمان، توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تمام دانشگاه های علوم پزشکی به عمل می آید و قبول شدگان، مجاز به ورود به دوره فیزیوپاتولوژی خواهند بود. این امتحان، در بردارنده مباحث تدریس شده در دوره علوم پایه است.

پس از معرفی رشته پزشکی و چیستی آن، نوبت به معرفی انواع دروس عمومی و تخصصی آن می رسد. ممکن است برخی از داوطلبان متقاضی انتخاب رشته دانشگاه آزاد و سراسری، به رشته پزشکی علاقه داشته باشند، اما درس های موجود در طول تحصیل دانشگاه را دوست نداشته و همین امر در آینده سبب ترک تحصیل و یا انصراف از تحصیل آن ها شود.

همان طور که می دانید مدت مجاز تحصیل مقطع لیسانس حدود چهار سال و برابر با هشت نیمسال تحصیلی می باشد. البته این مهلت بر اساس تبصره و قوانینی که از طریق وزارت علوم به دانشگاه ها اعلام شده، تغییر می کند و دانشجو تا زمانی که تمامی تعداد واحدهای کارشناسی خود را پاس نماید می تواند در چارچوب قوانین موجود دانشگاه، به ادامه تحصیل بپردازد. بنابراین دانشجویان رشته پزشکی نیز باید با اطلاع از دروس عمومی و اختصاصی خود به تحصیل در هشت نیمسال تحصیلی و یا بیشتر بپردازند. در ادامه این دروس ارائه شده است.

طول دوره تحصیلی پزشکی عمومی طولانی تر از سایر رشته هاست و در طی این مدت باید درس های پرحجم و عملی را پاس کنید. از همان ابتدا که وارد دانشگاه می شوید، مباحث آناتومی را در اتاق تشریح می گذرانید و باید روحیه و توانایی رویارویی با اجساد را داشته باشید زیرا جزئی از زندگی پزشکی شما خواهند شد.

جدای از همه این موارد و گذراندن مباحث تئوری و عملی در بیمارستان ها و سایر مراکز بهداشتی ، پس از حدود ۷ سال در مقطع پزشکی عمومی فارغ التحصیل خواهید شد و برای گرفتن تخصص خود باید در آزمون رزیدنتی که بسی سخت تر از کنکور است ، شرکت کنید.

پزشکی، یکی از چهار رشته دکتری حرفه‌ای است که هفت سال، درس دانشگاهی و ۲ سال، طرح اجباری دارد،‌ که بدون آن،‌ تاسیس مطب، امکان‌پذیر نیست. سرشار از درس‌های حفظی است که بیشتر آن‌ها با شیمی و زیست مرتبط هستند و با دنیایی از اصطلاحات علمی و اسامی تخصصی سر و کار دارد که ورود آن، نیازمند داشتن مهارت کافی در زبان انگلیسی است. علاوه بر این،‌ حرفه پزشکی،‌ به واسطه ارتباط مداوم با اقشار مختلف مردم، نیازمند یک روابط عمومی خوب و همچنین صبر و حوصله و داشتن روحیه همدلی است.

 ادامه تحصیل در خارج از کشور

 بسیاری از داوطلبان وقتی‌که رتبه مورد نظر برای قبولی پزشکی را نمی‌آورند به فکر دانشگاه‌های خارج از کشور می‌افتند لازم به ذکر است که باید با شرایط تحصیل در خارج از کشور آشنایی داشته باشید که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 برترین دانشگاه‌های جهان براساس تعداد تعاملات و رتبه‌های برتر دانشجویی و نیز اساتید عالی‌رتبه و دستاوردهای علمی دانشگاه‌ها در کشور انگلستان و آمریکا قرار گرفته‌اند که عبارتند از:

 دانشگاه هاروارد، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه کمبریج، دانشگاه استنفورد، دانشگاه جان هاپکینز، دانشگاه کالیفرنیا، دانشگاه ییل، دانشگاه ماساچوست، دانشگاه لندن، دانشگاه کارولینسکا.

 بهترین دانشگاه پزشکی جهان در اروپا

 از بین دانشگاه‌های اروپایی کشور آلمان در بین کشور بعد از انگلستان است در آلمان ۳۱ دانشگاه وجود دارد که بیشترین دانشجوی پزشکی را دارد دانشگاه‌های آلمان جزو ۵۰ دانشگاه برتر جهان در رشته پزشکی هستند هزینه ارزان تحصیل و قبول بورسیه از ویژگی‌های دانشگاه آلمان است.

 برترین دانشگاه‌های آلمان : دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ – دانشگاه هایدلبرگ و دانشگاه چاریته برلین

 بهترین دانشگاه‌های پزشکی جهان

 بهترین دانشگاه‌های پزشکی آسیا در ژاپن ۲۸ دانشگاه، چین و کره جنوبی ۱۸ دانشگاه قرار دارند:

 دانشگاه‌های برتر آسیا عبارتند از: توکیو، هنگ کنگ، پکن، شانگهای، هندوستان، مالزی، تایلند، تایوان، سئول، فودان.

 در ضمن دانشگاه‌های پاکستان و سنگاپور برای ادامه تحصیل پزشکی در آسیا رتبه‌ی جهانی خوب و شرایط تحصیل عالی دارند.

 بهترین دانشگاه‌های آمریکای لاتین و در رشته پزشکی

 برزیل با ۱۵ دانشگاه مکزیک با ۴ دانشگاه، شیلی با ۳ دانشگاه و آرژانتین با ۲ دانشگاه در لیست بهترین دانشگاه‌های پزشکی جهان هستند.

 دانشگاه‌های برتر پزشکی آمریکای لاتین – دانشگاه پائولو برزیل، دانشگاه ملی اتونومادو مکزیک، دانشگاه کاتولیک پاپی شیلی، دانشگاه بوینس آیرس آرژانتین.

 البته در استرالیا و نیوزیلند ۲۲ دانشگاه دارای رتبه جهانی هستند که ۲ دانشگاه در نیوزلند قرار دارد و مابقی در استرالیا که به شرح زیر است.

 دانشگاه ملبورن- دانشگاه ولز جنوبی- دانشگاه کوئینز لند، دانشگاه آدلاید- دانشگاه اوکلند و اوتاگو- دانشگاه موناش – دانشگاه ملی استرالیا- دانشگاه سیدنی.

 بهترین دانشگاه پزشکی در آفریقا و خاورمیانه

 پرطرفدارترین کشور آفریقایی برای تحصیل در رشته‌ی پزشکی، مصر است با ۶ دانشگاه برتر. آفریقای جنوبی ۵ دانشگاه برتر و ترکیه با ۴ دانشگاه از بهترین دانشگاه‌های پزشکی جهان هستند.

 دانشگاه‌های برتر پزشکی آفریقا و خاور میانه عبارتند از دانشگاه قاهره مصر دانشگاه حاجت تپه ترکیه- دانشگاه آمریکایی بیروت- دانشگاه استانبول- دانشگاه کیپ تاون

 و دانشگاه‌های ترکیه و قبرس یکی از پرطرفدارترین دانشگاه‌هایی هستند که مورد استقبال دانش‌آموزان ایرانی قرار گرفتند.

 نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

 و در پایان این مقاله به ‌صورت جمع‌بندی خدمتتان عرض می‌کنم که اگر به رشته پزشکی واقعاً علاقه ‌مندید فارغ از میزان درآمد و جایگاه اجتماعی و استعداد و توانایی خوبی دارید و نیز فردی هستید اجتماعی، صبور، دلسوز، خویشتن‌دار، دارای حس نوع دوستی پزشکی را انتخاب کنید و پشتکار و برنامه‌ریزی خوب و اراده قوی را سرلوحه کار خود قرار دهید برای قبولی در این رشته در غیر این صورت در انتخاب خود تجدیدنظر کنید.

 امیدوارم که این مقاله برای شما کنکوری عزیز مفید واقع شده باشد منتظر نظرات، دیدگاه‌ها، پیشنهادات و سوالات شما هستم. موفق باشید.

در ادامه میوانید با مراجعه به صفحه مشاوره انتخاب رشته کنکور تصمیم بهتری برای انتخاب رشته تحصیلی دانشگاهی خود بگیرید و در صورت داشتن هر گونه سوال یا مشکل با مشاوران ما در تماس باشید.

11 تکنیک طلایی افزایش تراز کنکور که هر کسی نمیداند!
مطالعه

دکتر غلامرضا عبدلی

غلامرضا عبدلی هستم دکترای تخصصی مشاوره ، مدرس دانشگاه و مدرس کارگاه های تربیت مشاور تحصیلی. افتخار این را دارم که با 20 سال تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی بتوانم به شما عزیزان کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا