مقالات مشاوره کنکورمعرفی رشته های دانشگاهی

معرفی رشته گفتار درمانی + بازار کار + درآمد

رشته گفتار درمانی یکی از رشته های پیراپزشکی است که دانش آموزان شرکت کرده در کنکور تجربی، می توانند در این رشته ادامه تحصیل بدهند. این رشته تحصیلی از نظر پرستیژ کاری، جزء رشته های خوب است که دانش آموزان و دانشجویان علاقه مند به آن، می توانند این رشته تحصیلی را انتخاب کنند. این رشته در حال حاضر در بسیاری از دانشگاه های دولتی و آزاد تدریس می شود. همچنین، دانشجویان می توانند در مقطع ارشد و دکتری نیز ادامه تحصیل بدهند و به عنوان یک فرد تحصیل کرده کار خود را در این زمینه آغاز کنند. در این تحقیق قصد داریم بیشتر در مورد رشته گفتار درمانی و جزئیات آن صحبت کنیم.

معرفی رشته گفتار درمانی

رشته گفتار درمانی یکی از رشته های رایج است که در زیر گروه رشته های توانبخشی قرار می گیرد. این رشته به دلیل اینکه با سلامتی انسان ها در ارتباط است، جزء رشته های پیراپزشکی است. افرادی که در این رشته فارغ التحصیل می شوند، به عنوان گفتار درمانگر در مراکز درمانی قابل استخدام هستند. در این رشته دانشجویان می آموزند که چطور مشکلات گفتاری را در سنین مختلف برطرف کنند.

مشکلات گفتاری موجود به دو دسته مشکلات ارثی و مادرزادی و مشکلات اکتسابی تقسیم بندی می شوند. گاهی اوقات افراد از همان ابتدای تولد و پس از اینکه به حرف آمده اند، با مشکلات گفتاری مانند لکنت زبان، اختلال صوت، گرفتگی صدا و … مواجه می شوند. کودکانی که نمی توانند به درستی کلمات را بیان کنند و به مرور زمان نیز این مشکل آن ها برطرف نشده است، به احتمال زیاد با مشکل گفتاری مواجه هستند که کار درمان آن ها برعهده یک گفتار درمانگر حرفه ای است.

دسته دیگری از افراد که از خدمات گفتار درمانی استفاده می کنند، افرادی هستند که در اثر مشکلات و بیماری های زمینه ای با مشکلات گفتاری مواجه شده اند. به طور مثال، افرادی که پس از سکته مغزی قادر به صحبت کردن نیستند و قدرت تکلم خودشان را از دست داده اند، می توانند از خدمات گفتار درمانی استفاده نمایند.

معرفی رشته گفتار درمانی در مقطع کارشناسی

چه افرادی مناسب تحصیل در رشته گفتار درمانی هستند؟

تحصیل در رشته گفتار درمانی مانند دیگر رشته های پیراپزشکی نیاز به صبر و حوصله دارد. افرادی مناسب تحصیل در این رشته هستند که بتوانند با افراد در بازه های سنی مختلف ارتباط خوبی برقرار کنند و صبر زیادی داشته باشند. شاید چندین سال جلسات درمانی برای یک فرد نیاز باشد تا بتوان مشکلات گفتاری آن را برطرف کرد. حال ممکن است در طی این جلسات درمانی، افراد خسته شوند و امکان یادگیری آن ها کاهش پیدا کند.

از طرفی قدرت یادگیری در هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. ممکن است گفتار درمانگرها بتوانند مشکل یک فرد را در چند جلسه درمان کنند؛ چون آن فرد به تمامی دستورالعمل های ذکر شده توسط گفتار درمانگر عمل کرده است. اما ممکن است یک فرد دیگر برای یادگیری همان مطالب نیاز به جلسات درمانی بیشتری داشته باشد. حتی برخی از بیماران نیز دارای شرایط جسمی خاصی هستند که باید با توجه به شرایط آن ها، مشکلات گفتاری شان نیز برطرف و درمان شود.

بنابراین، مهم ترین مشخصه یک فارغ التحصیل موفق در رشته گفتار درمانی، صبر و حوصله است. این افراد باید تحمل مشاهده شرایط خاص بیماران خود را داشته باشند. چرا که برخی از بیماران در اثر تصادف، سکته و … با مشکلات گفتاری مواجه هستند. داشتن روابط عمومی خوب برای ارتباط گرفتن با همراهان بیمار و خود بیمار نیز از مشخصه های یک فارغ التحصیل رشته گفتار درمانی است.

بررسی بازار کار رشته تجربی در ایران
مطالعه

رشته گفتاردرمانی چیست؟

دروس رشته گفتار درمانی در مقطع کارشناسی

رشته گفتار درمانی در مقطع کارشناسی دارای ۱۲۸ واحد تحصیلی است که از میان این ۱۲۸ واحد، ۶ واحد باید به صورت اختیاری و از میان دروس اختصاصی اختیاری انتخاب شوند. دانشجویانی که قصد تحصیل در این رشته را دارند، ابتدا باید با دروس این رشته تحصیلی آشنایی پیدا کنند و بر اساس آن اقدام به انتخاب رشته نمایند. چون متاسفانه برخی از دانشجویان بدون توجه به این دروس، وارد دانشگاه برای تحصیل در این رشته می شوند؛ اما به دلیل عدم علاقه، از دانشگاه و ادامه تحصیل انصراف می دهند.

نوشته های مشابه
دروس رشته گفتار درمانی در مقطع کارشناسی
دروس عمومی مبانی نظری اسلام – اخلاق اسلامی – انقلاب اسلامی –  تاریخ و تمدن اسلامی – آشنایی با منابع اسلامی – ادبیات فارسی – زبان عمومی –  تربیت بدنی ۱ و ۲
دروس اختصاصی اصول توانبخشی – زبان شناسی و آوا شناسی – آناتومی و فیزیولوژی – فیزیک صوت –  روانشناسی عمومی – روانشناسی کودک و نوجوان – الگو های پردازش گفتار و زبان – آمار و پژوهش مقدماتی – ارتودنسی در رابطه با گفتار – بیماری های اعصاب مربوط به گفتار – رشد و تکامل گفتار و زبان – روش های بالینی در اختلالات گفتار و زبان – نابسامانی های گفتار و زبان در آسیب دیدگی شنوایی – اختلالات خواندن و نوشتن در دوران رشد – زبان پریشی بزرگسال – اختلالات واج شناختی و آوا شناختی – اختلال بلع – مدیریت در گفتار درمانی – طرح و پژوهش – اصطلاحات پزشکی و زبان تخصصی – بافت شناسی و آسیب شناسی – شنوایی شناسی و روش های ارزیابی دستگاه شنوایی – بهداشت عمومی و کمک های اولیه – روانشناسی رشد – روانشناسی زبان – رشد روانی حرکتی و اختلالات آن – ژنتیک پزشکی و سندروم های دارای اختلالات گفتار و زبان – بیماری های گوش، گلو، بینی و حنجره – مبانی گفتار درمانی – بهداشت، پیشگیری و مشاوره در گفتار درمانی – نابسامانی های گفتار و زبان در عقب ماندگی ذهنی و سندروم های نافذ رشد – نابسامانی های زبانی ویژه دوران رشد – ناروانی های گفتار – اختلالات صوت – اختلال در تشدید – تشخیص افتراقی در اختلالات گفتار و زبان
دروس اختصاصی اختیاری روان شناسی یادگیری – غربالگری در گفتار درمانی -روش های ارتباطی مکمل و جایگزین در اختلالات گفتار و زبان – اصول و روش های فعالیت های گروهی – بازی درمانی – کاربرد روش های پاراکلینیک در گفتار درمانی – اختلالات ارتباطی در سالمندان – داروشناسی برای درمانگران گفتار و زبان
دروس کارآموزی در عرصه کارآموزی بالینی در عقب ماندگی ذهنی و سندروم های نافذ رشد ۱ و ۲ – کارآموزی بالینی در نابسامانی های زبانی ویژه دوران رشد ۱ و ۲ – کارآموزی بالینی در ناروانی های گفتار ۱ و ۲ – کارآموزی بالینی در اختلالات صوت ۱ و ۲ – کارآموزی بالینی در اختلال در تشدید ۱ و ۲ – کارآموزی بالینی در اختلال در بلع ۱ و ۲ – کارآموزی بالینی در آسیب دیدگی شنوایی ۱ و ۲ – کارآموزی بالینی در اختلالات خواندن و نوشتن در دوران رشد ۱ و ۲ – کارآموزی بالینی در زبان پریشی بزرگسال ۱ و ۲ – کارآموزی بالینی در اختلالات واج شناختی و آوا شناختی ۱ و ۲

فرصت ادامه تحصیل برای فارغ التحصیلان این رشته

رشته گفتار درمانی از جمله رشته های پرطرفدار است که می تواند بازار کار خوبی داشته باشد. حتی برخی از افراد با هدف گرفتن بورسیه در این رشته تحصیل می کنند. فارغ التحصیلان رشته گفتار درمانی در مقطع کارشناسی، می توانند در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ناپیوسته نیز ادامه تحصیل دهند.

اگرچه دانشگاه های محدودی این رشته را در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می کنند. اما ادامه تحصیل در این رشته در مقاطعی مانند ارشد و دکتری، می تواند باعث بهبود شرایط کاری افراد شود. بدیهی است که پس از فارغ التحصیلی در مقطع دکتری می توان درآمد بیشتری داشت و در مراکز بهتری استخدام شد.

دانشجویانی که در مقطع تحصیلی کارشناسی از رشته گفتار درمانی فارغ التحصیل شده اند، می توانند در سایر رشته های پیراپزشکی مانند مهندسی پزشکی، رفاه اجتماعی، مدیریت توانبخشی، فیزیولوژی، آمار زیستی، سلامت سالمندی و … نیز ادامه تحصیل دهند.

پیشنهاد ویژه :

همانطور که می‌دانید، مصاحبه‌ها یکی از مراحل حیاتی در فرایند پذیرش دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان هستند. برای داشتن یک عملکرد موفق در این مصاحبه‌ها، شما نیازمند آماده‌سازی مناسب و آشنایی با ساختار و نحوه پرسش‌های مطرح شده در آن‌ها هستید. به همین دلیل، من به شدت توصیه می‌کنم تا به صفحه “سوالات مصاحبه دانشگاه فرهنگیان” مراجعه کنید.با مراجعه به این صفحه، به طور جامع و کامل می‌توانید خود را برای مصاحبه‌های آینده آماده سازید و احتمال قبولی خود را بهبود دهید.

در حال حاضر دانشگاه های محدودی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته گفتار درمانی پذیرش دانشجو دارند. دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و دانشگاه علوم بهزیستی از جمله دانشگاه هایی هستند که دانشجو در رشته گفتار درمانی مقطع ارشد پذیرش می کنند. همچنین، دانشجویان برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری باید در دانشگاه علوم بهزیستی، علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی ایران ثبت نام کنند.

دروس رشته گفتار درمانی در مقطع کارشناسی

بازار کار و میزان درآمد فارغ التحصیلان گفتار درمانی

رشته های پیراپزشکی را می توان جزء رشته های پردرآمد شناخت. این رشته های تحصیلی جزء رشته های محبوب و در عین حال پرتقاضا هستند که در هر جایی از جهان بازار کار خوبی دارند. در واقع چون رشته های پیراپزشکی با جان و سلامتی مردم در ارتباط هستند، بازار کار آن ها بد نیست.

بازار کار رشته گفتار درمانی نیز مانند برخی از رشته های پیراپزشکی بد نیست. شمار فارغ التحصیلان این رشته نسبت به برخی از رشته ها پایین تر است. روز به روز به دانش مردم در مورد این رشته تحصیلی افزوده می شود و همین موضوع باعث شده تا تقاضای مردم برای دریافت خدمات از گفتار درمانگرها نیز افزایش پیدا کند. بنابراین، بازار کار این رشته تا حد زیادی مناسب است. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مراکز درمانی و آموزشی مانند مدارس، دانشگاه ها، کودکستان ها، مراکز بهزیستی، مدارس کودکان استثنایی، مراکز نگهداری از سالمندان و … استخدام شوند. همچنین، این امکان برای افراد وجود دارد که با افتتاح یک مطب کار خود را به صورت خصوصی آغاز کنند.

میزان درآمد فارغ التحصیلان گفتار درمانی بستگی به شرایط کاری آن ها دارد. افرادی که در مراکز خصوصی استخدام می شوند، معمولا حداقل حقوق را دریافت می کنند. چون مراکز خصوصی بودجه کمی را برای حقوق کارمندان خود دارند و مجبور هستند که با حقوق کم کارمندان خود را جذب کنند. اما حقوقی که از سوی مراکز دولتی برای افرادی که استخدام رسمی شده اند، پرداخت می شود؛ نسبتا بالاتر می باشد.

البته افراد برای اینکه درآمد بیشتری داشته باشند، می توانند علاوه بر استخدام شدن در مراکز دولتی و خصوصی، اقدام به راه اندازی یک مطب نیز کنند. در این صورت خودشان به صورت شخصی نیز به درآمد می رسند. حتی می توان برخی از مراجعات در مراکز بیمارستانی و درمانی دولتی را به مطب هدایت کرد تا هم درآمد را افزایش داد و هم خدمات بهتری را به بیماران ارائه نمود.

بازار کار و میزان درآمد فارغ التحصیلان گفتار درمانی

برای قبولی در رشته گفتار درمانی به چه رتبه ای نیاز است؟

قبولی در رشته گفتار درمانی در دانشگاه های محدودی امکان پذیر است. دانش آموزان برای قبولی در مقطع کارشناسی رشته گفتار درمانی باید رتبه خوبی داشته باشند. البته این رتبه بر اساس میزان رقابت دانش آموزان در هر سال و میزان ظرفیت دانشگاه ها، با هم متفاوت است. به طوری که هر چقدر رقابت میان دانشجویان بیشتر باشد، رتبه قبولی در رشته گفتار درمانی نیز باید بهبود پیدا کند.

برای قبولی در رشته گفتار درمانی باید دانش آموزان تلاش کافی داشته باشند. چون همانطور که رقابت برای تحصیل در این رشته پایین است، دانشگاه های محدودی نیز این رشته را ارائه می کنند. بنابراین، ظرفیت پذیرش این رشته تحصیلی پایین است و باید برای قبولی در آن تلاش بسیار زیادی انجام شود.

قبولی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته گفتار درمانی ساده تر از مقطع کارشناسی ارشد. چرا که معمولا رقابت میان دانشجویان برای تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری کمتر از مقطع کارشناسی است. البته ظرفیت دانشگاه ها برای پذیرش در این رشته نیز محدود است.ناگفته نماند که تحصیل در رشته گفتار درمانی در مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری بدون کنکور امکان پذیر نیست. مگر اینکه در آینده این رشته تحصیلی در این دانشگاه ها بدون کنکور ارائه شود.

پذیرش دانشجو در رشته گفتار درمانی

کدام دانشگاه ها پذیرش دانشجو در رشته گفتار درمانی دارند؟

با توجه به اینکه رشته گفتار درمانی جزء رشته های پیراپزشکی محسوب می شود، دانشجویان باید برای تحصیل در آن در دانشگاه های علوم پزشکی ثبت نام نمایند. در حال حاضر، دانشگاه های زیر پذیرش دانشجو در رشته تحصیلی گفتار درمانی در مقطع کارشناسی را دارند. البته بر اساس دفترچه انتخاب رشته، ممکن هر سال به شمار این دانشگاه ها افزوده یا کاسته شود.

  • دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور
  • دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  • دانشگاه علوم پزشکی تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • دانشگاه علوم پزشکی همدان
  • دانشگاه علوم پزشکی سمنان
  • دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • دانشگاه علوم پزشکی اراک
  • دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  • دانشگاه علوم پزشکی بابل

نتیجه گیری

در این تحقیق در مورد رشته گفتار درمانی و جزئیات آن صحبت کردیم. این رشته جزء رشته های محبوبی است که تحصیل در آن می تواند از مقطع کارشناسی تا دکتری ادامه داشته باشد. به فارغ التحصیلان این رشته، گفتار درمانگر می گویند که می توانند بسته به شرایط کاری خودشان در سازمان های مختلف استخدام شوند. این رشته بازار کار و میزان درآمد متوسط رو به خوبی دارد. بنابراین، دانشجویانی که صبر و حوصله کافی برای کار کردن با کودکان و سالمندان را دارند، می توانند در این رشته ادامه تحصیل دهند.

اگر در مورد انتخاب رشته کنکور نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، به صفحه مشاوره انتخاب رشته کنکور مراجعه کنید و از مشاوران ما در این مسیر کمک بگیرید. به این ترتیب، می‌توانید با اطمینان و ثبات در راهی که به آن علاقه‌مندید، پیش بروید و به موفقیت‌های بزرگی دست یابید.

بودجه بندی فیزیک کنکور
مطالعه

دکتر غلامرضا عبدلی

غلامرضا عبدلی هستم دکترای تخصصی مشاوره ، مدرس دانشگاه و مدرس کارگاه های تربیت مشاور تحصیلی. افتخار این را دارم که با 20 سال تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی بتوانم به شما عزیزان کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا