مقالات مشاوره کنکورمعرفی رشته های دانشگاهی

معرفی رشته گرافیک،‌ دروس، توانایی و بازار کار [صفرتا ۱۰۰]

در این مقاله از درس جت به معرفی رشته گرافیک،‌ دروس و محتواهای درسی آن، شرایط و نحوه ورود به این رشته، حقوق، وضعیت کاری و آینده آن می پردازیم. رشته گرافیک یک علم قدیمی است که امروزه در شکل و شمایل جدید از آن استفاده می شود. در ادامه با ما باشید تا بیشتر راجع به این مسئله صحبت کنیم.

معرفی رشته گرافیک به صورت اجمالی

یکی از رشته هایی که در نظام تحصیلی ما وجود دارد، گرافیک است که می توانید در مراکز علمی همچون هنرستان های فنی و حرفه ای و نیز دانشگاه ها وارد آن شوید. قبل از اینکه بخواهیم با تعداد واحد ها، دروس و محتوای درسی آنها آشنا شویم، ابتدا لازم است به هدف و چیستی این رشته بپردازیم.

رشته گرافیک یک رشته تلفیق شده از آموزه های هنری تئوری و عملی است. در این فیلد به مباحثی همچون مبانی تصویر سازی، رنگ شناسی، اصول پایه ای طراحی، عکاسی، صفحه آرایی و مواردی از این قبیل پرداخته می‌شود. این رشته همچنین به موضوعات عکاسی و مراحل چاپ و ظهور عکس نیز پرداخته و هنرجویان می‌‌توانند آن را در دوره هنرستان یا دانشگاه فراگیرند.

هدف از تحصیل در رشته گرافیک به تکامل رساندن درک و مفهوم فرد از استانداردها و اصول صحیح این علم است. شما می توانید با ورود به این رشته، خلاقیت و تفکر خود را گسترش داده و در نهایت پیام خود را به شیوه ای هنری ابراز کنید. امروزه دانشجویان در خلال آموزش این علم، با ابزارهای بصری برای تصویر سازی، گرافیک، انیمیشن سازی و نیز عکاسی و اصلاح آنها نیز آشنا می‌شوند.

معرفی کامل و آشنایی با رشته گرافیک
معرفی کامل و آشنایی با رشته گرافیک

معرفی رشته گرافیک و محتوای درسی آن

حال که به آشنایی با رشته گرافیک پرداختیم، لازم است با دروس و محتوای درسی آن در دانشگاه یا دوره هنرستان فنی و حرفه ای آشنا شوید که به شرح زیر می باشند:

مواد درسی در رشته گرافیک دانشگاه

برای معرفی رشته گرافیک در دانشگاه باید گفت این فیلد شامل ۸ ترم است که دروس آن عبارتند از:

  • دروس عمومی:‌ شامل دروسی از جمله زبان فارسی، متون اسلامی، اخلاق اسلامی،‌ جمعیت و تنظیم خانواده،‌ زبان عمومی،‌ کارآفرینی،‌ انقلاب اسلامی و ریشه های آن، تاریخ اسلام، تربیت بدنی.
  • دروس پایه: مبانی هنرهای تجسمی،‌ کارگاه حجم ‌سازی،‌ تجزیه و تحلیل و نقد تجسمی،‌ کارگاه طراحی پایه سطح یک،‌ کارگاه عکاسی رنگی، کارگاه طراحی پایه سطح یک، کارگاه عکاسی پایه،‌ انسان طبیعت طراحی، آشنایی با رشته های هنری معاصر، هندسه مناظر و مرایا، کارگاه چاپ.
  • دروس اصلی: تاریخچه کتابت کارگاه عکاسی تخصصی،‌ تصویر متحرک، ‌خوشنویسی و طراحی حروف، کارگاه چاپ دستی، کارگاه تصویر سازی.
  • دروس تخصصی: کارگاه ارتباط تصویری، بسته بندی، طرح رساله نهایی، تجزیه و تحلیل و نقد آثار ارتباط تصویری، کارگاه چاپ دستی چاپ‌ های ماشینی، پوستر، طرح عملی جامع.
  • دروس اختیاری: طراحی صفحات وب، آشنایی با کامپیوتر، هندسه نقوش در صنایع دستی،‌ حکمت و هنر اسلامی،‌ آشنایی با هنرهای سنتی، طراحی دکوراسیون داخلی،‌ تبلیغات شهری، حکمت و هنر اسلامی.
روش مطالعه شیمی کنکور
مطالعه

مواد درسی در رشته گرافیک هنرستان فنی و حرفه ای

در این دوره که ۲ سال طول می کشد، ۲۶ واحد عمومی و ۳۹ واحد تخصصی به صورت تئوری و عملی ارائه می شوند. مواد درسی در این دوره عبارتند از:

  • دروس عمومی: جغرافیای عمومی و استان، دین و زندگی، تربیت بدنی، ادبیات فارسی، زبان فارسی، آمادگی دفاعی، تاریخ معاصر ایران،‌ زبان خارجی، زبان عربی.
  • دروس تخصصی: مبانی هنرهای تجسمی، پایه و اصول صفحه آرایی، علم مناظر و مرایا، کارگاه چاپ دستی، تاریخ هنر جهان، کارآموزی، پایه و اصول صفحه آرایی، مبانی تصویر سازی، خوشنویسی، مبانی و کاربرد رایانه، خط در گرافیک،‌ طراحی.
محتوای درسی و دروس رشته گرافیک
محتوای درسی و دروس رشته گرافیک

شرایط لازم برای ورود به گرافیک

یک موضوع مهم در معرفی رشته گرافیک، نحوه ورود به این حرفه است. به طور کلی ۲ روش برای آن وجود دارد که عبارتند از:

  • هنرستان: در معرفی رشته گرافیک گفتیم که می توانید از طریق دوره هنرستان فنی و حرفه‌ ای نیز وارد این رشته شوید. در این صورت باید معدل بالای ۱۶ داشته باشید. اگر محصل رشته های نظری در دبیرستان هستید، باید در آزمون کنکور هنر شرکت کنید.
  • دانشگاه: در این حالت باید در آزمون کنکور هنر شرکت کنید.. کسانی که از هنرستان برای ورود به رشته دانشگاهی اقدام می کنند، قادرند آزمون فنی و حرفه ای را نیز شرکت نمایند.

رتبه لازم برای ورود به رشته گرافیک در دانشگاه چقدر است؟

برخی از رتبه هایی که لازم است برای ورود به رشته گرافیک در دانشگاه ها باید آورید عبارتند از:

دانشگاه رتبه موردنیاز
دانشگاه هنر تهران دختران ۱۸۰ – ۵۰۰
دانشکده فنی دکتر شریعتی دختران ۱۴۰۰ – ۱۷۰۰
دانشکده فنی انقلاب اسلامی پسران ۹۶۰ – ۱۱۳۰
آموزشکده فنی و حرفه ای قم دختران حول ۴۴۰۰
آموزشکده فنی سمنان دختران ۱۰۳۰۰ – ۸۶۱۶۰

معرفی رشته گرافیک و مهارت های لازم برای آن

همچنین در معرفی رشته گرافیک راجع به مهارت های لازم برای ورود به این رشته می توان گفت:

نوشته های مشابه
  • علاقه و اشتیاق واقعی به رشته.
  • توانایی مالی برای تهیه کامپیوتر یا لپ تاپ.
  • خلاقیت.
  • دید هنری.
  • طراحی در سطوح ابتدایی.
مهارت ها و شرایط ورود به رشته گرافیک
مهارت ها و شرایط ورود به رشته گرافیک

معرفی رشته گرافیک، وضعیت بازار کار و حقوق آن

در معرفی رشته گرافیک یکی از نکات بسیار مهم آن است که این رشته در بسیاری از مشاغل و صنایع مختلف به کار گرفته می شود. به همین خاطر زمینه کاری آن در طیف گسترده ای از حوزه ها وجود داشته و بازار کار وسیعی دارد. با این حال، گستره و باز بودن فضای کاری رشته گرافیک نیازمند آن است تا فرد بتواند بر مهارت های بسیاری در این بخش تسلط داشته باشد. از ادیت ویدیو گرفته تا کار با نرم افزارهای تخصصی و ویرایش تصویر. از سوی دیگر، این دسته از افراد باید با اصول طراحی آشنا بوده و خلاقیت خوبی داشته باشند.

معرفی جایگاه های شغلی فارغ التحصیلان رشته گرافیک

در خصوص جایگاه های شغلی که برای فارغ التحصیلان و فعالان این حوزه وجود دارد می توان به چند مورد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • طراح گرافیک: این فرد هسته اصلی و مجری پروژه های گرافیکی است که باید بتواند از پس کارهای مختلفی مانند طراحی لوگو،‌ دیزاین بنر و غیره برآید.
  • طراح UI/UX: این ردیف شغلی در شرکت هایی که معمولا در تولید و طراحی سایت و اپلیکیشن فعالیت می کنند،‌ موردنیاز می باشد.
  • ادیتور ویدیو: در این بخش شما می توانید به عنوان فردی که نسبت به ادیت ویدیوها اقدام می کند مشغول به فعالیت شوید. این ردیف شغلی به صورت فریلنسری و یا در شرکت ها وجود دارد با این حال مشاغل فریلنسری بیشتر هستند.
  • طراحی گرافیک پوشاک: وظایف این دسته از افراد،‌ خلق تصاویر مناسب برای لباس ها است که می تواند محبوبیت مدل پوشاک آنها را افزایش دهد. این افراد می توانند در شرکت های مختلفی مشغول به فعالیت شده و یا به صورت پروژه ای با برندهای گوناگون همکاری کنند.
  • طراح بسته بندی: اگر به برچسب ها و بسته بندی کارتن های محصولات دقت کنید، دیزاین های مختلفی را مشاهده خواهید کرد. در این حالت لازم است فرد اشکال و فونت های مناسبی را به کار بگیرد و حتی ایده هایی را در طرح بیفزاید. امروزه شرکت های مختلف از دیزاین بسته بندی خود برای تبلیغ محصول و برندسازی‌شان استفاده می کنند.

از دیگر ردیف های شغلی در معرفی رشته گرافیک همچنین می توان به طراحی مخصوص چاپ،‌ طراحی دیجیتال،‌ طراحی پست ها، اینفوگرافیک اشاره کرد.

معرفی رشته گرافیک و حقوق آن

در این خصوص می توان برحسب میزان مهارت،‌ تعداد پروژه ها و فعالیت هایی که طراح انجام می دهد، بازه ای در حدود ۱ تا ۳۰ میلیون (به طور معمول) در نظر گرفت. با این حال این مقدار می تواند به ۶۰ میلیون نیز افزایش یافته و در پروژه های دلاری بیشتر شود.

وضعیت بازار کار رشته گرافیک
وضعیت بازار کار رشته گرافیک

معرفی رشته گرافیک و خدمات آن

همچنین در معرفی رشته گرافیک و خدماتی که این دسته از افراد می توانند ارائه کنند باید گفت:

  • طراحی تراکت و آگهی.
  • چاپ برچسب محصولات.
  • طراحی لوگو.
  • عکاسی و روتوش عکس.
  • طراحی بنر و پست های شبکه اجتماعی.
  • ادیت و ویرایش ویدیو.
  • تولید محتوا با طراحی اینفوگرافیک.
  • طراحی رابط کاربری UI/UX.
  • طراحی فونت و لوگو تایپ.
  • صفحه آرایی برای کتب و نشریه.
  • تصویرسازی برای کتاب ها،‌ پست ها و وب سایت ها.
  • طراحی کاراکتر.

نکاتی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته گرافیک

در خصوص نکاتی که بهتر است دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته بدان توجه کنند، می توان به چند مورد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • افزایش فرصت شغلی: شما می توانید با یادگیری مهارت هایی از جمله زبان انگلیسی و نرم افزارهای طراحی مدرن، فرصت های شغلی پیش روی خود را افزایش دهید.
  • تعامل با کارفرما: رشته گرافیک از آن دست مشاغلی است که تعامل با مشتریان می تواند به شدت فرساینده باشد. به همین خاطر مهم است که بتوانید به درستی با این افراد برخورد کرده و ارزش کار خود را حفظ کنید.
  • مسیر تحصیل: به این نکته توجه کنید که مسیر تحصیلی در این رشته به ۲ صورت انجام می شود. اگر قصد دارید مدرک کارشناسی پیوسته گرافیک را دریافت کنید باید در آزمون سراسری شرکت کرده و در دانشگاه تحصیل نمایید. در غیر اینصورت می توانید از طریق هنرستان، مدرک کاردانی و سپس کارشناسی ناپیوسته را اخذ کنید.
  • تقویت خلاقیت: در مشاغل گرافیک، تقویت خلاقیت موضوع بسیار مهمی است. شما می توانید با الگوگیری از دیگران و ترکیب ایده های خود در آنها، این کار را پیش ببرید. مشاهده کارهای دیگران، خواندن کتاب ها و مقالات، تسلط بر قابلیت های نرم افزارها و شرکت در دوره های آموزشی می توانند در بهبود خلاقیت موثر باشند.

عوامل افزایش درآمد طراحان گرافیک

از جمله عواملی که می توانند بر بیشتر کردن درآمد طراحان گرافیک موثر باشند، می توان گفت:

  • زبان انگلیسی: انجام پروژه های گرافیکی محدود به مکان جغرافیایی خاصی نیست. بنابراین شما می توانید پروژه های بسیاری را دریافت کنید. با این حال یادگیری زبان انگلیسی منجر به افزایش شانس شما در تعامل با افراد خارجی و کسب درآمد بین المللی می شود.
  • آشنایی با نرم افزارهای مدرن که در قسمت قبل توضیح دادیم.
  • ارتباط با دیگران و ایجاد شبکه اجتماعی: ایجاد یک پایگاه یا شبکه اجتماعی برای نشان دادن پتانسیل ها، خلاقیت و توانایی شما در فضای مجازی بسیار مهم است. این کار از نظر افزایش سطح تعامل شما و نشان دادن توانایی هایتان به آنها موثر خواهد بود.
  • سابقه کاری: نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید آن است که هرچقدر تجربیات شما در انجام سفارشات بیشتر شود، ناخودآگاه توانایی ها و قدرت شما برای دریافت سفارش های سنگین تر افزایش خواهد یافت. همچنین ایجاد سابقه کاری منجر به ایجاد نمونه کار و راحت تر کردن روند جذب سفارش و اعتماد کارفرما خواهد شد.
نکات مهم برای دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته گرافیک
نکات مهم برای دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته گرافیک

آینده رشته گرافیک

بحث انتهایی در معرفی رشته گرافیک، آینده این رشته کاربردی است. در این خصوص باید گفت رشته گرافیک به واسطه گسترش فضای مجازی و اهمیت یافتن جلوه های بصری، امروزه در بهترین دوره خود قرار دارد. با این حال بزرگترین نگرانی پیشرفت هوش مصنوعی است. این ساخته دست ساز انسانی که اکنون قابلیت های متحیر کننده ای را نشان داده، تنها به عنوان یک ابزار در دوره کنونی دیده می شود. با این حال،‌ ممکن است گسترش خلاقیت و توانایی های هوش مصنوعی،‌ همانگونه که امروز ما را متحیر کرده در آینده نیز منجر به تغییراتی در مشاغل رشته گرافیک گردد.

چشم انداز آینده رشته گرافیک
چشم انداز آینده رشته گرافیک

پرسش های متداول

برخی از پرسش های متداولی که ممکن است شما کاربران راجع به معرفی رشته گرافیک داشته باشید عبارتند از:

  • گرایش های تحصیلی در رشته گرافیک دوره کارشناسی چیست؟

از جمله این گرایش‌ ها می ‌توان به پوستر و نشانه،‌ تصویرسازی، گرافیک تزئینی و محیطی، گرافیک رایانه‌ای و نیز چاپ و دسته‌بندی اشاره کرد.

  • مهم ترین نرم افزارهای کامپیوتری در رشته گرافیک چیست؟

در معرفی رشته گرافیک و مهم ترین نرم افزارهای کامپیوتری آن می توان گفت: فتوشاپ، فلش، Corel،‌ پریمیر، ایلوستریتور،‌ FireWorks،‌ ایندیزاین،‌ Visio،‌ ۳D Studio Max.

  • بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در رشته گرافیک چیست؟

در انتهای این مقاله راجع به معرفی رشته گرافیک و بهترین مراکز تحصیلی آن، باید به دانشگاه های هنر،‌ تهران، شریعتی، دانشگاه اصفهان و شیراز اشاره کرد.

  • مزایا و معایب رشته گرافیک چیست؟

در خصوص مزایای رشته گرافیک می توان به پشت میز بودن مشاغل آن، آنلاین بودن امکان ارائه سرویس و نیز امکان کسب درآمد دلاری اشاره کرد. در مورد معایب این رشته می توان به رقابت شدید،‌ نیاز به تجربه و زمان برای یادگیری و نیز انتظارات بالا و مهارت های گوناگون برای آن اشاره کرد.

 

 

معرفی رشته گفتار درمانی + بازار کار + درآمد
مطالعه

دکتر غلامرضا عبدلی

غلامرضا عبدلی هستم دکترای تخصصی مشاوره ، مدرس دانشگاه و مدرس کارگاه های تربیت مشاور تحصیلی. افتخار این را دارم که با 20 سال تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی بتوانم به شما عزیزان کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا