مقالات مشاوره کنکورمعرفی رشته های دانشگاهی

معرفی صفر تا ۱۰۰ رشته علوم قضایی؛ این رشته تحصیلی چه ویژگی هایی دارد؟

معرفی رشته علوم قضایی برای علاقه مندان به این رشته تحصیلی یک مسئله مهم و کلیدی به حساب می آید. رشته علوم قضایی را می توان به عنوان یکی از محبوب ترین رشته های دانشگاهی ایران در نظر گرفت. این رشته که ویژگی های مثبت زیادی را در خود جای داده است می تواند کاربرد های زیادی هم داشته باشد. نام کامل این رشته، علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری می باشد. برای پذیرش در این رشته شما باید شرایط خاص داشته باشید. افرادی که در این رشته تحصیل می کنند، برای حوزه های قضایی آماده می شوند.

 معرفی رشته علوم قضایی
معرفی رشته علوم قضایی

وضعیت دانشجویان این رشته پس از تحصیل، یک وضعیت خاص می باشد. در ابتدا به خاطر داشته باشید که شانس قبولی در دانشگاه های برتر این رشته نسبتا پایین می باشد چرا که رقابت در آنها شدید است. بورسیه این رشته در سایر کشور ها به سختی ارائه می شود. در نتیجه، اگر شما هم به دنبال مهاجرت هستید تحصیل در این رشته نتایج مطلوبی را برایتان به همراه خواهد داشت. امروز ما قصد داریم تا در مورد معرفی رشته علوم قضایی با شما صحبت کنیم. پس با ما همراه شوید.

معرفی رشته علوم قضایی؛ بررسی تاریخچه

اولین قسمت از معرفی رشته علوم قضایی مربوط به بررسی تاریخچه این رشته می باشد. برای درک درست علوم قضایی، دانشجویان باید با این رشته به درستی آشنایی پیدا نمایند. علوم قضایی یکی از اولین رشته های ایجاد شده در تمدن مدرن انسانی به حساب می آید. همیشه در تمدن های مختلف افرادی وجود داشتند که قوانین را شکسته و به دیگران چه به صورت مادی و چه به صورت معنوی آسیب وارد می کردند. این مسئله باعث شده تا افرادی قوانین خاصی را طراحی کنند و افرادی هم تحت عنوان وکیل نسبت به بررسی این عناوین اقدام نمایند. در زمان های قدیم فقط ریش سفیدان و پادشاهان نسبت به بررسی جرایم اقدام می کردند.

جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ ایجاد شد. اولین دانشگاه مربوط به علوم قضایی در جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۳۶۱ ایجاد شد و هم اکنون نسبت به تربیت متخصصین علوم قضایی اقدام می نماید. به خاطر داشته باشید که این رشته در هر فرهنگ، کشور و تمدنی یک سری مباحث آموزشی خاص را در خود جای داده است. متقاضیان تحصیل برای دریافت بیشترین بازدهی ممکن همواره باید بر اساس شرایط کلی و جامع خود نسبت به تصمیم برای تحصیل اقدام نمایند. در ضمن، رشته علوم قضایی می تواند آینده افراد را تحت تاثیر خود قرار دهد.

 معرفی رشته علوم قضایی؛ بررسی تاریخچه
معرفی رشته علوم قضایی؛ بررسی تاریخچه

معرفی رشته علوم قضایی؛ بررسی وظایف دانشجویان پس از تحصیل

در دومین قسمت معرفی رشته علوم قضایی ما قصد صحبت در مورد روند تحصیل و وظایف دانشجویان پس از تحصیل را داریم. به صورت کلی، این رشته محبوب می تواند بر روی اعمال مردم یک سرزمین به صورت کامل نظارت داشته باشد. این رشته تحصیلی زیر مجموعه گروه آموزشی انسانی به حساب آمده و دانشجویان آن همگی در رشته انسانی تحصیل کرده اند. البته که رشته علوم قضایی شباهت های زیادی با رشته وکالت دارد ولی میان این دو رشته یک سری تفاوت های خاص وجود دارد. اکثر دانشجویانی که در این رشته پذیرفته می شوند، شرایط خاص داشته و از همان ابتدای تحصیل بورسیه خواهند شد. این افراد برای مبحث قضاوت در دادگاه آماده می شوند. کارشناسان علوم قضایی یک سری وظایف خاص را بر عهده دارند. در لیست زیر شما می توانید چند مورد از این وظایف را مشاهده نمایید.

  • تحریر دعاوی
  • تحریر ادله
  • سرپرستی محجورین فنی و حقوقی
  • تنظیم قرارداد های اقتصادی مختلف
  • ارائه مشاوره حقوقی به سازمان های دولتی و خصوصی
  • وکالت دعاوی خصوصی و دولتی و داخلی و خارجی
  • اجرای احکام مدنی یا کیفری
  • نوشتن و تنظیم قرارداد های اقتصادی مختلف
بهترین روش مطالعه فیزیک کنکور +روش مطالعه رتبه های برتر
مطالعه

بسته به شاخه ای که کارشناسان علوم قضایی در آن مشغول به کار می شوند، وظیفه آنها هم متغیر است. موارد ذکر شده در لیست قبل از جمله رایج ترین و اصلی ترین وظایفی به حساب می آیند که کارشناسان علوم قضایی باید به آن توجه داشته باشند.

بررسی وظایف دانشجویان پس از تحصیل
بررسی وظایف دانشجویان پس از تحصیل

این رشته برای چه کسی مناسب است؟

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که رشته علوم قضایی برای چه افرادی مناسب است؟ در پاسخ به این سوال، باید بگوییم که علاقه مندان به رشته حقوق یا فعالیت در دادگاه به عنوان بهترین گزینه برای شرکت در این رشته به حساب می آیند. به صورت کلی، افرادی باید وارد این رشته شوند که به آن علاقه دارند. این رشته در دنیای انسانی بازار کار خوبی را در خود جای داده است ولی بدون علاقه شما نمی توانید در این رشته موفقیت دلخواه خود را کسب کنید. جدا از این مسئله، در اکثر مواقع خیلی از منابع حقوقی به زبان های انگلیسی، فرانسوی، عربی یا حتی آلمانی طراحی شده اند. آشنایی حدودی با این زبان ها برای علاقه مندان به این رشته یک مسئله ضروری به حساب می آید.

افرادی باید در رشته علوم قضایی تحصیل کنند که فن بیان و استدلال خوبی دارند. نحوه بیان استدلال برای کارشناسان علوم قضایی یک مسئله مهم به حساب می آید. در ضمن، افرادی که در این رشته فعالیت می کنند باید صادق باشند و خصلت امانت داری را نیز در خود جای داده باشند. این خصلت می تواند مزایای زیادی را در خود جای داده باشد. در نهایت، افرادی که به دنبال شرکت در این رشته هستند باید حافظه قوی داشته باشند تا مباحث قضایی مختلف را فراموش نکنند. آنها باید خیلی سریع محیط اطراف خود را آنالیز نمایند و همه چیز را به خاطر بسپارند. تحصیل درست و استفاده از منابع مناسب در این رشته یک مسئله ضروری به حساب می آید.

بررسی مزایا و معایب این رشته تحصیلی
بررسی مزایا و معایب این رشته تحصیلی

معرفی رشته علوم قضایی؛ بررسی مزایا و معایب این رشته تحصیلی

برای معرفی رشته علوم قضایی، ما باید نسبت به بررسی مزایا و معایب این رشته محبوب هم اقدام نماییم. به صورت کلی، این رشته تحصیلی یک سری مزایا و معایب خاص دارد. بورسیه تحصیلی و داشتن شغل تضمینی به عنوان مهم ترین مزیت این رشته تحصیلی شناخته شده است. افرادی که در این رشته تحصیل می کنند، خیلی راحت و بدون هیچ مشکل خاصی می توانند در بخش های حقوقی و قضایی ایران استخدام شوند. داشتن امنیت شغلی و رفاه خوب را می توان به عنوان دیگر مزیت این رشته تحصیلی در نظر گرفت. افرادی که در این رشته استخدام می شوند از نظر کلاس کاری و جایگاه اجتماعی در رده های بالا قرار می گیرند. در ضمن، این رشته از نظر مالی هم مزایای زیادی را به همراه دارد.

بودجه بندی زیست کنکور
مطالعه

مسلما رشته علوم قضایی همچون دیگر رشته های تحصیلی در ایران یک سری معایب خاص را نیز در خود جای داده است. گاهی اوقات همین معایب می توانند نظر متقاضیان تحصیل را تغییر دهند. مهم ترین عیب این رشته مربوط به عدم امنیت شغلی می باشد. داوطلبانی که در این رشته تحصیل می کنند گاهی اوقات با مجرمین خطرناکی سر و کار دارند که امنیت آنها و سلامتی شان را به خطر می اندازند. جدا از این مسئله، پس از اتمام تحصیل امکان مهاجرت برای تحصیل کرده های این رشته وجود ندارد. چرا که آنها باید به صورت الزامی در ارگان های دولتی یا خصوصی استخدام شوند. مسلما این مسئله می تواند روند مهاجرت و خروج از ایران را تحت تاثیر خود قرار دهد.

بررسی بازار کار این رشته تحصیلی

برای معرفی رشته علوم قضایی، شما باید با بازار کار این رشته محبوب هم آشنایی داشته باشید. همانطور که در قسمت های قبل تر هم به این مسئله مهم و کلیدی اشاره کردیم، افرادی که دوران تحصیلی خود را در این رشته به اتمام رسانده و فارغ التحصیل می شوند، به یک بازار کار فوق العاده دسترسی خواهند داشت. بازار کاری که مزایای زیادی داشته و می تواند سود مطلوبی را نیز در اختیار این افراد قرار دهد. داشتن امنیت شغلی یکی از مهم ترین ویژگی های کلیدی این رشته تحصیلی به حساب می آید. جدا از این مسئله، افرادی که در رشته علوم قضایی فعالیت می کنند کسر خدمت هم دریافت خواهند کرد. این افراد می توانند در دانشگاه های مختلف ایران هم نسبت به آموزش مباحث مربوط به علوم قضایی اقدام نمایند. همه این موارد باعث شده اند تا تحصیل در این رشته محبوبیت زیادی پیدا کند.

بررسی بازار کار این رشته تحصیلی
بررسی بازار کار این رشته تحصیلی

چه دروسی برای قبول شدن در این رشته ضروری هستند؟

برای قبول شدن در رشته علوم قضایی، شما باید یک سری درس های خاص را مد نظر خود قرار دهید. این درس ها در کنکور انسانی ضریب زیادی داشته و برای قبولی در رشته علوم قضایی اهمیت زیادی دارند. برای قبولی در این رشته شما باید درس های زیر گروه ۱ را مطالعه کنید. مهم ترین درس ها برای قبولی در این رشته، زبان عربی و ادبیات فارسی می باشد. در زیر گروه ۱ علوم انسانی، ادبیات فارسی و زبان عربی ضریب ۴ دارند. فلسفه و منطق ضریب ۳ داشته و ریاضی هم ضریب ۲ را در خود جای داده است. سایر دروس در این رشته ضریب ۱ داشته و شما می توانید خیلی به آنها توجه نکنید.

در صورتی که شما بتوانید درصد های قابل قبولی را برای دروس ادبیات فارسی و زبان عربی کسب کنید، شانس موفقیت خود در این رشته تحصیلی را نیز افزایش خواهید داد. در ضمن، لازم به ذکر است که سایر دروس هم می توانند روند موفقیت و قبول شدن افراد را تحت تاثیر خود قرار دهند. در صورتی که شما هم به دنبال تحصیل در دانشگاه های برتر ایران و دانشگاه تهران در رشته علوم قضایی هستید، لزوما باید رتبه خوبی را کسب کنید. فقط ضریب و درصد برای موفقیت در این رشته لازم نیست! متقاضیان برای دریافت بیشترین بازدهی ممکن باید بر روی همه دروس رشته انسانی تسلط کافی داشته باشند.

معرفی رشته علوم قضایی؛ بررسی شرایط قبولی در این رشته

در نهایت، بیایید تا به شرایط قبولی در رشته  علوم قضایی بپردازیم. برای قبولی در این رشته، در اولین مرحله شما باید در کنکور سراسری شرکت کنید و رتبه مورد نیاز را کسب نمایید. مسلمان بودن و عمل کردن به احکام اسلامی یکی از مهم ترین شرایط قبولی در این رشته تحصیلی به حساب می آید. جدا از این مسئله، برای قبولی در رشته علوم قضایی شما باید به ولایت فقیه و مبانی نظام جمهوری اسلامی هم التزام داشته باشید. نداشتن سوء پیشینه کیفری و داشتن سلامت کامل جسمی و روانی به عنوان دیگر پیش نیاز ضروری این رشته به حساب می آید.

پس از اتمام تحصیل در رشته علوم قضایی، شما باید به مدت ۲ سال برای جمهوری اسلامی کار کنید. همانطور که گفته شد این رشته بازار کار تضمینی را در اختیار شما قرار می دهد ولی شما باید ۲ برابر مدت زمان تحصیلی خود را در دادگاه های ایران بگذرانید. در نهایت، برای قبولی در این رشته مقطع کارشناسی شما باید حداقل معدل کتبی دیپلم ۱۴ داشته باشید. پایین بودن معدل کتبی مشکلات جدی را برای کاربران ایجاد خواهد کرد. حداقل معدل کل شما هم باید ۱۵ باشد تا برای پذیرش در دانشگاه با مشکل خاصی مواجه نشوید. شما می توانید تا ۱۲ نیم سال تحصیلی در این رشته نسبت به کسب اطلاعات مختلف اقدام کنید.

بررسی شرایط قبولی در این رشته
بررسی شرایط قبولی در این رشته

کلام آخر

در این مقاله از درس جت ما سعی کردیم تا به صورت خلاصه نسبت به معرفی رشته علوم قضایی اقدام نماییم. به خاطر داشته باشید که این رشته یکی از رشته های پر سود و پر پول به حساب می آید که ویژگی های مثبت زیادی را در خود جای داده است. در صورتی که شما هم به دنبال یک رشته پول ساز دانشگاهی هستید که از طریق رشته انسانی وارد آن شوید، علوم قضایی می تواند نتایج مطلوبی را برایتان به همراه داشته باشد. اگر شما به کار در دادگاه به عنوان یک قاضی علاقه مند هستید، این رشته گزینه خوبی به حساب می آید.

در این مقاله ما به مزایا و معایب این رشته هم اشاره ای کردیم. البته که مزایا و معایب این رشته می توانند وضعیت کار و آرامش افراد را تحت تاثیر خود قرار دهند. پس، قبل از اقدام برای ورود به این رشته تحصیلی بهتر است که شرایط خود را مورد بررسی قرار دهید و مطمئن شوید که پیش نیاز های ذهنی و فیزیکی ورود به این رشته را در اختیار دارید. در غیر این صورت، احتمال اینکه شما با مشکلات جدی در زمینه تحصیل مواجه شوید افزایش پیدا خواهد کرد. بازار کار این رشته هم نسبتا خوب بوده و افراد پس از تحصیل می توانند وارد کار شوند.

بودجه بندی فیزیک کنکور
مطالعه

دکتر غلامرضا عبدلی

غلامرضا عبدلی هستم دکترای تخصصی مشاوره ، مدرس دانشگاه و مدرس کارگاه های تربیت مشاور تحصیلی. افتخار این را دارم که با 20 سال تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی بتوانم به شما عزیزان کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا