مقالات مشاوره کنکور

چگونه در عید درس بخوانیم؟ بهترین استراتژی مطالعه دروس در عید

روش مطالعه دروس در عید نوروز

سوال خیلی از داوطلبان کنکور این است که آیا در ایام نوروز برای کنکور مطالعه داشته باشیم یا نه؟ در این مقاله از سری مقالات وبسایت درس جت سعی داریم به این سوال پاسخ دهیم.

تعطیلات عید نوروز را به عنوان دوران طلایی و سکوی پرتاب در میان کنکوری ها می توان نام برد به همین دلیل این تفکر که تعطیلات عید نوروز را استراحت کنم تا بعد از تعطیلات با نیرو  و انرژی بیشتری درس بخوانم کاملا غلط و نادرست است . بنابراین باید از این فرصت طلایی با برنامه ریزی صحیح و اصولی به عنوان سکوی پرتاب گوی سبقت را از دیگران بگیریم.

پس تعطیلات نوروز می تواند فرصت مناسبی برای جبران ضعف ها و تقویت و تثبیت یادگیری و دوران تست و تمرین باشد.

داشتن یک برنامه صحیح می تواند به نظم و این که دچار سردرگمی نشوید کمک کننده باشد. به شما کنکوری عزیز پیشنهاد من این است که حتما و حتما یک هفته قبل از عید نسبت به برنامه ریزی اصولی و در حد توان خود اقدام کنید و به هیچ عنوان برنامه ریزی خود را به ابتدای روزهای تعطیل موکول نکنید ( به عنوان مثال اگر شما تازه روز اول عید بخواهیم برنامه ۱۵ روزه را بنویسید ممکن است در اجرای برنامه نتوانید به خوبی عمل کنید ).

فرصت طلایی کنکور

دوست عزیز به دلیل این که عده ای دانش آموزان درگیر مسافرت، تفریح و استراحت در ایام نوروز می شوند این  میتواند یک فرصت طلایی برای شما باشد در این خصوص توصیه من به شما این است که پارت های مطالعاتی را با توجه به توان خود در برنامه بگنجانید.

به عنوان مثال شاید این ذهنیت برای شما ایجاد شود که من می توانم روزانه ۱۴ ساعت مطالعه کنم! و به طور قطع ممکن است برای شما امکان پذیر نباشد در نتیجه برنامه خود را منطقی و دست یافتنی تدوین کنید.

بودجه بندی دینی کنکور
مطالعه

برنامه ریزی گامی بزرگ برای موفقیت

یک جدول زمان بندی طراحی کنید و تمام کارهایی که قرار است در نوروز داشته باشید را در آن یادداشت کنید به عنوان مثال مطالعه، مرور ، تمرین، تست.

توجه : برای درسی مثل زیست شناسی رشته تجربی و یا شیمی و نیز جامعه شناسی ، منطق و فلسفه در گروه علوم انسانی مطالعه یا مرور حاشیه نویسی های و ؟؟ مفهومی ها و تست های « قبلا توضیح دادم » و در دروس تحلیلی مثل ریاضی و فیزیک تمرین و تست.

در جدول زمان بندی که قبل از عید برای خود تنظیم کردید  ساعتی را برای تفریحات خود نیز در نظر بگیرید و ار تعطیلات نوروز هم لذت ببرید.

نکته : اگر شرایط مطالعه در نوروز به علت رفت و آمد و دید و بازدید برای شما مهیا نیست می توانید از کتابخانه نزدیک محل سکونت یا پانسیون مطالعاتی نیز استفاده کنید.

برنامه خود را شخصی سازی کنید

تاکید من به داشتن یه برنامه شخصی سازی شده می باشد به دلیل این که باید متناسب با سطح توانایی شما ، امکانات عقلی و شرایط خانوادگی ، نحوه یادگیری و سری مطالعه شما باشد.

با توجه به حذف دروس عمومی از کنکور و تاثیر قطعی ۴۰ درصد سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲ پیشنهاد می شود توجه کافی به مطالعه و جمع بندی دروس عمومی و اختصاصی سال دوازدهم که انتخاب نهایی دارند باشد و برنامه ریزی دقیقی صورت پذیرد.

با توجه به توضیحات بالا بهتر است از مطالعه فاصله نگیریم تا با آمادگی بیشتری در زمان بعد از تعطیلات برای یادگیری دروس جدید داشته باشیم. در نتیجه این امر باعث می شود فراموشی به وجود نیاید و حجم مطالب درسی افزایش نیابد و مانع از استرس بعد از تعطیلات بشود.

مطالعه اصولی

مطالعه اصولی دروس در عید نوروز

برای مطالعه در ایام نوروز داوطلبان را به دو دسته تقسیم میکنیم دسته اول کسانی هستند که در طول سال تحصیلی مطالعه داشته اند و دسته دوم دانش اموزانی هستند که یا شروع نکرده اند یا یک مطالعه خوب و اصولی نداشتند.

به جدول توجه کنید .

روش مطالعه دروس در عید برای کنکور ۱۴۰۲
دسته اول : داوطلبانی که در طول سال تحصیلی مطالعه داشته اند دسته دوم : داوطلبانی که اصلا شروع نکرده اند یا مطالعه خوب و اصولی نداشته اند
-مرور خلاصه ها و مرور نقشه های مفهومی تهیه شده در طول سال تحصیلی برای دروس توصیفی و حفظی نظیر زیست شناسی تجربی / شیمی تجربی و رشته ریاضی و کلیه دروس علوم انسانی به جز درس ریاضی

-تست زنی

-تحلیل تست و بررسی نقاط ضعف و مباحثی که تسلط کمی در آن داشتند.

-برای دروسی مثل ریاضی در ۳ گروه آزمایشی و نیز فیزیک تمرین و تست فراوان

-داشتن یک برنامه شخصی سازی شده

-مطالعه دروس و فصل های مهم تر البته با رعایت پیش نیاز ها

-توجه به فصولی که سوالات مستقل دارند « البته بیشتر سوالات کنکور ترکیبی و مفهومی هستند»

-بعد از مطالعه کار کردن تست های آموزشی

-در پایان روز مطالعه خلاصه ها یا نقشه مفهومی ها می تواند به تثبیت یادگیری کمک کند

تست زنی : پس از مطالعه دروس ابتدا تمرین های تشریحی و سپس تست مربوط به آن بحث حل شود از هر فصل حدو ۳۰ تست.

نکته : پیشنهاد من این است برای دروس ریاضی و فیزیک هر ساعت ۲۰ تست و برای دروس توصیفی مثل زیست و دروس علوم انسانی دو ساعت ۳۰-۶۰ تست کار شود.

*مرور مطالب : سعی کنیم بعد از مطالعه یک روز که شامل مشخص کردن کلمات کلیدی داخل متن، خط کشیدن زیر نکات مهم ، حاشیه نویسی و تهیه نقشه های مفهومی بوده است را در روز بعد / ۳ روز بعد / ۷ روز بعد / ۳۵ روز بعد  مرور داشته باشید ( تثبیت یادگیری )

مکان مطالعه

دوست خوبم مکان مطالعه یا اتاق مطالعه مخصوص مطالعه است پس در اتاق مطالعه فقط و فقط وسایل مطالعه اعم از کتاب ، جزوه و …. باشد و به هیچ وجه در اتاق مطالعه تلویزیون تماشا نکنید، عکس و پوستر های روی دیوار به دلیل ایجاد حواس پرتی در ما جمع آوری می شوند و نیز تلفن همراه خاموش شود یا داخل اتاق مطالعه نبرید ( هر پیامک حدود ۵ دقیقه وقت ما را می گیرد ) در خصوص عید نوروز مهمانی ها و دید و بازدید ها یافتن مکان مناسب بسیار مهم است اگر این مکان در منزل وجود ندارد پیشنهاد میکنم از محیطی آرام مثل کتابخانه / اردوی مطالعاتی یا پانسیون های مطالعاتی استفاده کنید.

بهترین مکان مطالعه دروس در عید

تغذیه مناسب

سعی کنید تغذیه یکنواخت داشته باشید یعنی این که در عید نوروز نسبت به بقیه روز های سال دچار پرخوری نشوید( عادت بدن را تغییر ندهید) خوراکی ها و غذاهایی که هضم آسان تری دارند استفاده کنید. تغییر تغذیه و تغذیه نامناسب در روند مطالعه و یادگیری ها تاثیر منفی دارد.

نکات مهم در خصوص مطالعه دروس در ایام نوروز ۱۴۰۲

برای مطالعه در ایام نوروز توجه به یک سری از نکات می تواند تاثیر زیادی در موفقیت ما داشته باشد

  • با توجه به این که ایام نوروز سکوی پرتاب شماست پس بیشترین زمان خود را به مطالعه / مرور مطالب و تست زنی و جمع بندی اختصاص دهید و تا حد امکان مسافرت نروید.
  • با توجه به تغییرات کنکور و حذف دروس عمومی در کنکور پیشنهاد من به شما عزیزان این است که در ایام نوروز دروس عمومی حتما و حتما در دستور کار خود قرار دهید.
  • حدود ۶۰ درصد وقت خود را به دروس اختصاصی کنکور و امتحانات نهایی اختصاص دهید و ۴۰ درصد به دروس عمومی که در امتحانات نهایی تاثیر بسزایی دارند.

جمع بندی

دوست خوبم با توجه به این که در فروردین و ایام نوروز روز ها بلند تر می شوند فرصت بهتری برای مطالعه است و داشتن یک برنامه اصولی در طول روز تاثیر زیادی در جبران عقب افتادگی ها و افزایش سطح کمیت و کیفیت مطالعه دارد. درس نخواندن در ایام عید نوروز نیز تبعات بدی را به دنبال دارد به دلیل این که مغز ما بعد از دو هفته به سختی آماده مطالعه می شود و دچار احمال کاری می شویم پس با توجه به این که درس خواندن در عید نوروز می تواند شما را نسبت به رقیبتان جلو بیندازد این دوره را جدی بگیرید و برای شروع درس خواندن در عید از امروز برنامه ریزی کنید اگر سوالی دارید در پایین این صفحه کامنت کنید.

مباحث مهم ریاضی کنکور
مطالعه

دکتر غلامرضا عبدلی

غلامرضا عبدلی هستم دکترای تخصصی مشاوره ، مدرس دانشگاه و مدرس کارگاه های تربیت مشاور تحصیلی. افتخار این را دارم که با 20 سال تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی بتوانم به شما عزیزان کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا