مقالات مشاوره کنکورروش مطالعه دروس

بهترین روش مطالعه اقتصاد کنکور + روش مطالعه رتبه های برتر

سلام به همه کنکوری ها. امروز در ادامه سری مقالات روش مطالعه دروس کنکور وبسایت درس جت با روش مطالعه اقتصاد کنکور در خدمت شما هستیم. در ادامه با ما همراه باشید.

روش مطالعه اقتصاد  کنکور ۱۴۰۲

اقتصاد به عنوان اخرین درس در دفترچه تخصصی شماره ۲ کنکور انسانی مطرح است. این درس با ضریب ۲ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هست. همان‎طور که قبلا خدمتتون عرض کردم با توجه به تغییرات کنکور ۱۴۰۲ که زیرگروه‎ها حذف شدند و ضریب درس اقتصاد در تمام رشته‎ های دانشگاهی یکسان است. در صورتی‎ که در کنکورهای سال‎های گذشته، ضریب یکسان نبود .نکته دیگر این است که درس اقتصاد برای داوطلبان رشته انسانی کمی سخت ‎تر از سایر درس‎ها است و دانش‎ آموزی که یک مطالعه مفهومی خوبی در این درس داشته باشد می ‎تواند به کسب رتبه دلخواه کمک کند.

درس اقتصاد شامل سه بخش مفهومی،حفظی و مسائل است .

روش مطالعه بخش های مفهومی اقتصاد کنکور ۱۴۰۲

این بخش شامل مباحث کلی اقتصاد از جمله توزیع و درآمد، عرضه و تقاضا، تورم و … می‎باشد که نیاز به درک دارند. برای تسلط در این قسمت و پاسخ ‏گویی به سوالات کنکور یک مدل ذهنی از مسئله‎ها برای خود داشته باشید. به عبارت دیگر تشخیص داشته ‎ها و مجهولات در این قبیل سوالات نقش کلیدی را برای رسیدن به جواب دارند.

در نتیجه در خواندن قسمت‎ های مفهومی باید تمرکز و دقت بیشتری داشته باشید. زمان حل سوالات مربوط به این قسمت از کتاب اقتصاد، نکته‎ها، کلمات کلیدی و مواردی که برای شما جدید و مهم هستند را حاشیه ‎نویسی کنید و نسبت به مرور ذهنی و تهیه نقشه مفومی اقدام کنید.

مطالب مفهومی که سوالات انحرافی زیادی از انها طراحی میشود شامل :

۱-اقتصاد در تعالیم اسلام ۲-محاسبه تولید کل جامعه ۳-تورم ،عرضه و تقاضا ۴-بهره وری ۵-توزیع درامد ومعیار سنجش ان ۶-تاثیر عملکرد افراد بر متغیر های کلان جامعه ۷-اهمیت بودجه کل کشور ۸-انواع نرخ های مالیاتی و دولت توسعه است.

روش مطالعه بخش های حفظی اقتصاد کنکور ۱۴۰۲

بخش حفظی کتاب اقتصاد بیش ‌ترین و مهم‎ ترین مطالب را به خود اختصاص داده است. بعد از پیش ‎خوانی هر مطلب (یا هر پاراگراف) پیشنهاد من به شما عزیز کنکوری این است که کلمات کلیدی داخل هر متن را مشخص و نکات مهم را هایلات، حاشیه ‎نویسی و نسبت به تهیه نقشه مفهومی (قبلا توضیح داده شد) اقدام کنید. نسبت به مرور نقشه مفهومی‎ها توجه داشته باشید. بازه زمانی مرور به صورت ۱ روز بعد از اولین مطالعه، ۳ روز بعد، ۷ روز بعد و ۱۵ روزبعد و ۳۰ روز بعد باشد (تثبیت یادگیری).

مساحت دایره و نیم دایره +فرمول + حل مثال
مطالعه

روش مطالعه مسائل در اقتصاد

مسئله ‎های اقتصاد برای اکثر داوطلبان رشته علوم انسانی سخت است. این مسائل شامل محاسبه مالیات ارزش ا‎فزوده، صرفه ‏جویی در مصرف برق، عرضه و تقاضا، استهلاک درآمد، نرخ اشتغال و بیکاری، درآمد، سود، زیان و محاسبه نسبت دهک ‌ها به یکدیگر می‎شوند. در حل مسائل فرمول‎ های مربوط به تمام مباحث را به خاطر بسپارید. پس با استفاده از این فرمول ‎ها قادر به حل سوالات خواهید بود.

بهترین روش برای یادگیری عمیق و رسیدن به حد تسلط بعد از مطالعه: تمرین و تست فراوان است. تاکید می ‎کنم تمرین و تست فراوان، این کار باعث تسلط شما در تست ‎زنی و یادگیری معنادار می‎شود. حل تست‎ های آموزشی، سنجش و زمان ‏دار باعث تقویت تست زنی می‎شود.

اما دو نکته در مطالعه درس اقتصاد حائز اهمیت است:

۱-اولین نکته این است که شما از چه منبعی در مطالعه درس استفاده میکنید .برای اینکه بتوانید یک نتیجه ایده ال کسب کنید باید یک منبع خوب برای مطالعه درس داشته باشید .

نوشته های مشابه

از منابع خوب برای دانش اموزان قوی میتوان به کتاب ابی قلم چی اشاره کرد .کتاب ابی قلم چی در درس اقتصاد ،سوالات چالشی تر از کنکور دارد .این سوالات به صورت طبقه بندی شده هستند و همه نوع سوال را در بر میگیرند .

برای دانش اموزان متوسط میتوان کتاب خیلی سبز را معرفی نمود . این کتاب درسنامه کاملی دارد و نکنه مثبت ان این است که به زبان خودمانی دارد و از خواندن ان خسته نمیشود.

همچنین برای دانش اموزان ضعیف کتاب انتشارات مشاوران مناسب میباشد که درسنامه فوق العاده ای دارد و خواندن ان باعث میشود به کتاب دیگری نیاز نداشته باشید .

در ضمن شما میتوانید پیش از به پایان رسیدن این مقاله سایر مقالات مرتبط را از طریق لینک های زیر مطالعه کنید:

۲-نکته دوم بسیار حائز اهمیت است ،این است که سوالات باید بودجه بندی شده باشند .اگر میخاهید یک درصد معمولی و قابل قبولی را کسب کنید ،حتما باید با توجه به بودجه بندی ،درس اقتصاد را مطالعه کنید.

به طور معمول بیشتر قبول شدگان کنکور سراسری ،این درس را بین ۱۰تا۴۰درصد میزنند و میانگین قبولی انها در دانشگاه های کشور تقریبا ۳۰تا۳۳درصد میباشد.اما افرادی هستند که همه سوالات را درست پاسخ میدهند .

این درس در ازمون سراسری ۱۵ سوال دارد و یکی از درس های رتبه ساز و مهم در کنکور است .برای اینکه بتوان درصد بالایی از سوالات را پاسخ داد ،باید ۱-با تمام جرئیات و کامل بخوانیم ۲-از تست های طبقه بندی شده استفاده کنیم ۳-سوالات ستاره دار را به تکرار بخوانید ۴-سوالات کنکور سال های قبل را به تکرار کار کنیم ۵-همیشه به طور دقیق صورت سوال را بخوانیم ۶-از ماشین حساب استفاده نکنیم .

همیشه سعی شود این درس خط به خط خوانده شود نکات ان یاد داشت شود.

نکاتی که یاد داشت شد را دسته بندی کنیم و سپس تست های مربوط به انرا پاسخ دهیم.

نقطه ضعف های خود را در تست زنی پیدا کنیم.

روی نقطه ضعف های خود  تمرکز کنیم و برای رفع انها تلاش کنیم.

مهمترین کار در این درس ،اشکال گیری دقیق است.

بودجه بندی سوالات اقتصاد

بودجه بندی سوالات اقتصاد به شرح زیر است :

تولید = ۲ سوال

بازار = ۲ سوال

اشنایی با شاخص های اقتصادی =۵ سوال

پول و بانک = ۲ سوال

فقر و توزیع درامد = ۱ سوال

اقتصاد بین الملل = ۲ سوال

اقتصاد ایران= ۲ سوال

  ارتباط گرفتن با درس اقتصاد برای دانش اموزان رشته انسانی کمی سخت تر از سایر درس هاست .در این شرایط کمک گرفتن از یک منبع درسی میتواند گره گشا باشد .

نکته دیگری که در مورد روش مطالعه اقتصاد مهم است ،این است که میتوانید براساس هدفی که دارید ،بخش خاصی از کتاب را مورد مطالعه قرار دهید .البته برای کسانی که بهترین نتایج را میخواهند توصیه نمیشود.

 طبق مصاحبه ای که با یکی از دانش اموزی که توانسته بود رتبه دو رقمی را کسب کند تجربه خود را چنین توضیح میدهد:

(در این درس ابتدا کتاب درسی را به طور کامل میخواندم و سپس درسنامه کتاب کمک درسی ،که خلاصه ای از نکات مهم بود را بررسی میکردم .بعداز ان سراغ حل مسئله های داخل کتاب درسی وکمک درسی میشدم.

فصل های مهم درسی اقتصاد کنکور ۱۴۰۲

اقتصاد در تعالیم اسلام، محاسبه تولید کل جامعه، اهمیت بودجه کل کشور، انواع نرخ‎ های محاسباتی تورم، عرضه و تقاضا، بهره‎ وری (سیاست ‎های پولی و مالی)، تاثیر عملکرد افراد بر متغیرهای کلان.

نکته: این فصل ‎ها از فصول مهم کتاب اقتصاد در کنکور هستند که سوالات اغراضی زیادی ازشون طرح میشه. بر همین اساس یادگیری عمیق می‎تواند اثر زیادی روی درصد نهایی شما در این درس داشته باشد.

سخن پایانی

با توجه به اینکه بعضی از دانش‎آموزان به راحتی نمی ‎توانند با این درس ارتباط برقرار کنن پیشنهاد این است که با علاقه نسبت به مطالعه این درس اقدام کنید. دوره‎ های تکرار و مرور در بازه‎ های زمانی یک روز بعد از اولین مطالعه، ۳ روز بعد، ۷ روز بعد، ۱۵ روز و ۳۰ روز بعد را فراموش نکنید. درس اقتصاد با توجه به ضریب یکسان در همه رشته‎ های دانشگاهی می‎تواند به رتبه دلخواه شما کمک کند. در پایان اگر سوال یا ابهامی در مورد روش مطالعه درس اقتصاد دارید در پایین همین صفحه برای من کامنت بگذارید.

دکتر غلامرضا عبدلی

غلامرضا عبدلی هستم دکترای تخصصی مشاوره ، مدرس دانشگاه و مدرس کارگاه های تربیت مشاور تحصیلی. افتخار این را دارم که با 20 سال تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی بتوانم به شما عزیزان کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا