مقالات انتخاب رشته کنکور

میزان تاثیر سهمیه بهیاران در کنکور سراسری ۱۴۰۲

سلام. امروز در خدمت شما هستیم با ادامه سری مقالات مشاوره انتخاب رشته کنکور از وبسایت درس جت و امروز به سراغ بررسی میزان تاثیر سهمیه بهیاران در کنکور سراسری رفتیم.

تعدادی از سهمیه ها از جمله سهمیه ایثارگران، سهمیه جانبازی، سهمیه خانواده شهدا، مناطق و … در کنکور سراسری گنجانده شده است که می تواند بر نتایج پذیرش تاثیر بگذارد. برای استفاده از امتیازات فوق باید شرایط مندرج در دفترچه ثبت نام کنکور منتشر شده در سایت سازمان سنجش را دارا باشید. برخی از شرکت کنندگان در کنکور سراسری تجربی ممکن است از “سهمیه ویژه بهاریان” یکی از سهمیه هایی که در کنکور تاثیرگذار است استفاده کنند.

البته از سال ۱۴۰۰ طبق تصمیمات گرفته شده، این سهمیه به مدت ۵ سال و حداکثر ۵ درصد از ظرفیت کد رشته محل ها در تمامی دوره های روزانه و شهریه پرداز به بهیاران با شرایط معین اختصاص می یابد. توجه داشته باشید که سهمیه ویژه بهیاران شامل رشته های مخصوص مناطق محروم، بلایای طبیعی و دارای تعهد خدمت کارشناسی پیوسته پرستاری، نمی شود.

سهمیه بهیاران تنها برای داوطلبان گروه آزمایشی تجربی که قصد تحصیل در رشته پرستاری، اتاق عمل و هوشبری را دارند، اعمال می شود.

آیا سهمیه بهیاران در کنکور سراسری ۱۴۰۲ حذف شده است؟

سهمیه ویژه بهیاران یکی از سهمیه هایی است که در میزان قبولی کنکور تاثیرگذار است که قبلا هم اشاره شد. سهمیه بهیاران بر اساس اطلاعات دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲ جزو سهمیه های اصلاح شده است و حذف نشده است. این سهمیه تا قبل از سال گذشته فقط برای متقاضیانی بود که در کنکور سراسری تجربی ثبت نام کرده بودند و قصد تحصیل در رشته پرستاری را داشتند. امکان استفاده از سهمیه بهیاران برای رشته های اتاق عمل و هوشبری یکی از تغییراتی است که در سهمیه های کنکور سراسری در سال ۱۴۰۲ ایجاد شده است که این سهمیه با تغییرات دیگری از جمله محدودیت تاریخ در زمان استفاده مواجه شده است.

نکات مهم برای مشمولین سهمیه بهیاران

  • میزان تعهد خدمت مشمولان دو برابر مدت تحصیل و مطابق با قوانین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد که متقاضیان استفاده از سهمیه بهیاری باید از آن آگاه باشند.
  • متقاضی استفاده از سهمیه بهیاری در تمام کد رشته محل های فرم انتخاب رشته گزینش شده و برای سه رشته پرستاری، اتاق عمل و هوشبری گزینش به هر دو صورت بدون سهمیه و با سهمیه صورت خواهد گرفت.
راهنمای جامع انتخاب رشته کنکور 1402
مطالعه

چه کسانی مشمول سهمیه بهیاران در کنکور سراسری ۱۴۰۲ می شوند؟

در مصوبات اخیر آمده است که از سهمیه بهیاری می توان از ۱۴۰۰ به مدت ۵ سال استفاده کرد. متقاضیان پرستاری باید تا پایان سال ۱۴۰۴ و متقاضیان اتاق عمل و رشته هوش از ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶ منتظر بمانند. سهمیه بهیاری به میزان حداکثر ۵ درصد ظرفیت کد رشته محل های تعیین شده در دوره های تحصیلی روزانه، شبانه (نوبت دوم)، دانشگاه آزاد و… به مشمولان اختصاص داده می شود. امتیاز سهمیه مورد بحث برای کد رشته های کنکور تجربی که ویژه مناطق محروم، بلایای طبیعی و دارای تعهد خدمت کارشناسی پیوسته پرستاری هستند، اعمال نخواهد شد.

شرایط استفاده از سهمیه بهیاران

  • داوطلبان باید از سلامت جسمی و روانی کامل برخوردار باشند.
  • برای استفاده از این سهمیه باید حداقل ۷۰ درصد نمره آخرین متقاضی قبولی در کد رشته انتخابی کنکور سراسری را کسب کنید.
  • داوطلبی که از این سهمیه استفاده می کند، می بایست پس از اخذ دیپلم بهیاری ۳ سال به عنوان “بهیار” سابقه خدمت دولتی یا غیر دولتی در استان محل خدمت خود داشته باشد و این امر نیز باید به تایید دفتر پرستاری آن مکان برسد.
  • متقاضیان سهمیه بهیاری باید گواهی نامه اشتغال به خدمت دولتی یا غیردولتی بهیاری که مورد تایید دفتر پرستاری محل خدمتشان می باشد، دریافت نمایند.
  • تسهیلات سهمیه بهیاری تنها برای استان محل خدمت داوطلب در نظر گرفته شده یعنی فرد مشمول نمی توانند در استان های دیگر از آن بهره مند شوند. در صورتی که متقاضی این قانون را رعایت نکند و با سهمیه بهیاری پذیرش شود، قبولی ایشان لغو خواهد شد.
  • نمره درس بهیاری که به عنوان درس تخصصی با ضریب ۴ برای دیپلمه های بهیاری شرکت کننده در کنکور تجربی در نظر گرفته می شود، بر نمره کل مربوط به رشته های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری به صورت قطعی تاثیر دارد.

پیشنهاد ویژه :

همانطور که می‌دانید، مصاحبه‌ها یکی از مراحل حیاتی در فرایند پذیرش دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان هستند. برای داشتن یک عملکرد موفق در این مصاحبه‌ها، شما نیازمند آماده‌سازی مناسب و آشنایی با ساختار و نحوه پرسش‌های مطرح شده در آن‌ها هستید. به همین دلیل، من به شدت توصیه می‌کنم تا به صفحه “سوالات مصاحبه دانشگاه فرهنگیان” مراجعه کنید.با مراجعه به این صفحه، به طور جامع و کامل می‌توانید خود را برای مصاحبه‌های آینده آماده سازید و احتمال قبولی خود را بهبود دهید.

مدارک تحصیلی قابل قبول جهت استفاده از سهمیه بهیاران:

  • دیپلم ۴ ساله بهیاری نظام قدیم آموزش متوسطه
  • دیپلم بهیاری نظام جدید متوسطه ۳ ساله (۳-۳-۶)
  • دیپلم بهیاری نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی به همراه مدرک پیش دانشگاهی مورد تایید وزارت آموزش و پرورش را تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ اخذ شده باشد.
بالاترین رتبه قبولی رشته های تجربی برای ورود به دانشگاه [صفر تا 100] تجربی
مطالعه

نکات مهم

۱: در مقاطع کاردانی به کارشناسی پیوسته و ناپیوسته رشته های علوم پزشکی دوره تحصیل باید طبق مقررات آموزشی طی شود.

۲: دوره های توانبخشی داوطلب باید گذرانده شود تا دانشجو بتواند در مقطع کارشناسی پیوسته در رشته های پرستاری، پزشکی یا هوش اعتبار دریافت کند.

۳. پذیرفته شدگان با استفاده از این سهمیه مجاز به تغییر یا انتقال محل تحصیل نیستند.

۴: همچنین لازم به یادآوری است که متقاضیان باید بومی محل مورد نظر باشند و نمی توانند کد رشته استان های نزدیک به محل سکونت فعلی خود را انتخاب کنند.

نحوه ثبت استفاده از سهمیه بهیاران در ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲

در صورت دارا بودن تمامی شرایط مندرج در دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون، می توانید بخش ۱۴۰۲ درخواست مربوط به سهمیه واجد شرایط را پر کنید. در زمان ثبت نام، در فرم ثبت نام آنلاین خود در بند ۳۵ را فعال کنید.

برای اعلام تمایل خود به استفاده از این سهمیه باید به بند ۴۴ فرم درخواست ثبت نام کنکور سراسری مراجعه کرده و بر اساس شرایط خود یکی از سهمیه های موجود را انتخاب کنید. سپس بخش پرستاری باید در بند ۳۵ فعال شود، جایی که باید کد استان محل کار خود را نیز بیابید. زیرا این تسهیلات در زمینه پرستاری و همچنین در مکان هایی که کارمندان و بیماران تحت درمان هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

داوطلبان باید سوابق خدمت و اشتغال خود را از سازمان یا ارگان محل کار خود دریافت کرده و هنگام ثبت نام در دانشگاه میزبان، سوابق مذکور را به همراه سایر مدارک لازم به مقام مربوطه ارائه نمایند. این نکته مهم در خصوص سهمیه کنکور برای متقاضیان خاص است. دانشگاه پذیرش کلیه رشته های پرستاری پذیرفته شده را که سوابق خدمت خود را مطابق با سهمیه فوق ارائه نکنند لغو خواهد کرد.

سوالات متداول

۱- آیا سهمیه بهیاری در کنکور سراسری ۱۴۰۲ حذف شده است؟

خیر، سهمیه بهیاری حذف نشده است و به میزان ۵ درصد ظرفیت رشته های مربوطه در کنکور تجربی ۱۴۰۲ اعمال می شود.

۲- آیا تمام داوطلبان می توانند از سهمیه بهیاری کنکور سراسری ۱۴۰۲ استفاده نمایند؟

خیر، تنها داوطلبان گروه آزمایشی تجربی واجد شرایط می توانند از این سهمیه برخوردار شوند.

۳- برای تحصیل در رشته های مختلف می توان از سهمیه بهیاری در کنکور سراسری ۱۴۰۱ بهره مند شد؟

واجدین شرایط استفاده از این سهمیه که قصد تحصیل در رشته پرستاری، اتاق عمل و هوشبری را دارند، می توانند از سهمیه ویژه بهیاران استفاده کنند.

اگر در مورد انتخاب رشته کنکور نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، به صفحه مشاوره انتخاب رشته کنکور مراجعه کنید و از مشاوران ما در این مسیر کمک بگیرید. به این ترتیب، می‌توانید با اطمینان و ثبات در راهی که به آن علاقه‌مندید، پیش بروید و به موفقیت‌های بزرگی دست یابید.

اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری 1402
مطالعه

تیم تولید محتوای درس جت

وبسایت درس جت از به روزترین وبسایت ها و مراجع درسی قبل از دانشگاه میباشد که کار خود را از بهمن ماه سال 1400 آغاز کرد و هدف ما از تاسیس وبسایت درس جت این است که هر آنچه که یک دانش آموز کنکوری به آن نیاز دارد دارد را در این سایت به صورت کامل و با بهترین کیفیت فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا