مقالات انتخاب رشته کنکور

سهمیه های کنکور ۱۴۰۲ | مناطق، ایثارگران، جانبازان، رزمندگان

سلام. امروز در خدمت شما هستیم با ادامه سری مقالات مشاوره انتخاب رشته کنکور از وبسایت درس جت و امروز به سراغ معرفی سهمیه های کنکور سراسری رفتیم.

سازمان سنجش آموزش کشور هر ساله امتیازاتی در کنکور سراسری برای داوطلبان در نظر می گیرد. یکی از این امتیازات، سهمیه های کنکور سراسری می باشد. این سهمیه ها برای داوطلبان بسیار مهم است زیرا تاثیر بسزایی در میزان قبولی و انتخاب رشته متقاضیان دارد.

ایثارگری یک نمونه از این سهمیه هاست. به منظور ضایع نشدن حقوق داوطلبان سهمیه آزاد و برقراری عدالت در بین داوطلبان آزمون، وزارت علوم و بهداشت در سال ۱۴۰۱ لایحه ای را به دولت تقدیم کرد که منجر به اتخاذ تدابیری در این خصوص از جمله اصلاح و حذف سهمیه های کنکور سراسری شد.

بر اساس این مصوبه مقرر می‌شود ظرفیت هر آزمون به طور عادلانه و بر اساس نمره کسب شده توزیع شود و برای حفظ حقوق افراد دارای رتبه علمی مناسب امتیاز اضافی تعلق گیرد.

این مطلب را برای شما نوشته ایم تا با سهمیه ایثارگری و رزمندگان در کنکور ۱۴۰۲ بیشتر آشنا شوید زیرا متوجه شده ایم بسیاری از متقاضیان کنکور از اصلاح، اجرا و عدم اجرای این لایحه بی اطلاع هستند. پس در ادامه با وبسایت درس جت همراه باشید.

آشنایی با سهمیه های کنکور سراسری

سهمیه های کنکور سراسری تا سال های گذشته و ارائه لایحه اصلاح و تغییر سهمیه های کنکور شامل سهمیه مناطق، بومی، جانباز به ترتیب ۲۵ درصد و ۵ درصد، خانواده شهدا، سهمیه حوادث غیر مترقبه و… می باشد.

مزایای سهمیه های ذکر شده در بالا برای داوطلبانی که شرایط مندرج در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری را دارا بودند، در دسترس بود.

سهمیه های کنکور سراسری
سهمیه مشمولان میزان تاثیر شرایط
سهمیه مناطق تمامی داوطلبان کنکور سراسری دارای سهمیه مناطق هستند. بر اساس محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان برای داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید در نظر گرفته می شود.
ایثارگران ۲۵ درصد همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر
آزادگان و همسر و فرزندان آنان
جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان
۲۵ درصد ظرفیت کسب حداقل ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته ﺷﺪه در گزینش آزاد
ایثارگران ۵ درصد جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آن
همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه
۵ درصد ظرفیت کسب حداقل ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته ﺷﺪه در گزینش آزاد
رزمندگان این سهمیه به رزمندگان بسیجی، جهادگران جهاد کشاورزی و رزمندگان ستاد کل نیروهای مسلح که حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه های دفاع مقدس از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ را داشته باشند، اختصاص می یابد. کسب حداقل ۷۵ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته ﺷﺪه در گزینش آزاد
خانواده شهدا پدر، مادر، خواهر و برادر شهید در هیچ بخشی از دفترچه به میزان ظرفیت و حد نصاب قبولی آنها اشاره نشده است.
مناطق سیل زده مناطق مشخص شده در دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته کنکور سراسری ۵ درصد ظرفیت مازاد کسب حداقل ۸۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته ﺷﺪه در گزینش آزاد.
در رشته های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی کسب حدنصاب ۸۵ درصد گزینش آزاد

لایحه تغییرات در سهمیه ایثارگری و رزمندگان ۱۴۰۱

در صورت تصویب لایحه تغییرات و اصلاح سهمیه ها، تغییرات ذیل در سهمیه رزمندگان و ایثارگران اعمال می شود:

  1. به منظور جلوگیری از کاهش ظرفیت اولیه، سهمیه ایثارگران از ۳۰ درصد قبلی به ۵ درصد مازاد تغییر می کند.
  2. حد نصاب قبولی این سهمیه، از ۷۰ درصد نمره آخرین نفر به ۸۵ درصد نمره آخرین نفر،  تغییر می کند.
  3. موارد درج شده در دفترچه کنکور سراسری با وجود اینکه این لایحه که برای ساماندهی و تغییر سهمیه های کنکور سراسری ایجاد شده است هنوز قابل اجراست.
  4. در صورت تصویب این لایحه، نتیجه از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.
دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور 1402
مطالعه

سهمیه های کنکور ۱۴۰۱ (اصلاحیه مربوط به تغییرات سهمیه های کنکور ۱۴۰۱)

  1. سهمیه مناطق، سهمیه ایثارگری و سهمیه گزینش آزاد، جایگزین سهمیه های کنکور سراسری شده است.
  2. برای ایثارگران ۵ درصد سهمیه مازاد در نظر گرفته شده و پس از اولویت پذیرش که با خانواده های مفقودین و ایثارگران بیش از ۲۵ درصد است، باقیمانده به ایثارگران ۵ درصد اختصاص دارد.
  3. حداقل امتیاز انتخاب آزاد مورد نیاز برای داوطلبان دارای سهمیه ایثارگری ۸۵ درصد است.
  4. به طور کلی، سهمیه منطقه به ۵۰ درصد تغییر یافته است.
  5. دیگر هیچ سهمیه ای برای اعضای هیئت علمی، کشاورزی، بومی منطقه یا داوطلبان بومی محلی وجود ندارد.
  6. سهمیه حوادثی مانند سیل و زلزله به دلیل موقتی بودن آنها در یک مکان و زمان خاص، تغییر نکرده است.

چه افرادی مشمول سهمیه های کنکور سراسری می شوند؟

عنوان سهمیه افراد مشمول
سهمیه ایثارگران فرزند و همسر آزادگان، شهدا جانبازان با میزان جانبازی ۲۵ درصد یا بالاتر از آن
سهمیه ایثارگران ۵ درصد همسر و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد همسر و فرزندان رزمندگان که حداقل در جبهه ۶ ماه حضور داوطلبانه داشته اند.
سهمیه خانواده شهدا خواهر و برادر و پدر و مادر شهدا
سهمیه رزمندگان رزمندگانی که جزو ستاد کل نیروهای مسلح هستند که از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه های دفاع مقدس را داشته باشند.

نحوه اعمال سهمیه های کنکور ۱۴۰۲

مناطق بر اساس محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان داوطلب
ایثارگران ۲۵% کسب حداقل ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته ﺷﺪه در گزینش آزاد
ایثارگران ۵ % کسب حداقل ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته ﺷﺪه در گزینش آزاد
رزمندگان کسب حداقل ۷۵ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته ﺷﺪه در گزینش آزاد
خانواده شهدا ظرفیت این سهمیه بر اساس جمعیت شرکت کنندگان در سهمیه خانواده شهدا نسبت به جمعیت کل شرکت کنندگان تعیین می شود.
بهیاران کسب حد نصاب ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه آزاد
کارمندان حدود ۱۰ درصد از ظرفیت رشته ­های نوبت دوم (شبانه)
مناطق محروم رشته های غیر پزشکی کسب حداقل ۸۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته ﺷﺪه در گزینش آزاد
مناطق محروم رشته های پزشکی کسب حداقل ۸۵ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته ﺷﺪه در گزینش آزاد

تاثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری ۱۴۰۲

رتبه شما در کارنامه کنکور سراسری به دو صورت کشوری و سهمیه ای ارائه می شود. رتبه در سهمیه وضعیت شما را در رابطه با افراد دارای سهمیه مشابه تعیین می‌کند، در حالی که رتبه کشوری نشان می‌دهد که شما در میان همه شرکت‌کنندگان از سراسر کشور در گروه آزمایشی مربوطه کجا قرار دارید.

همانطور که در قسمت ظرفیت سهمیه ها مشاهده می کنید، اعمال سهمیه فقط مستلزم رقابت متقاضیان با سایر متقاضیان سهمیه برای قبولی در رشته های مختلف می باشد و ملاک ارزیابی شما رتبه در سهمیه کنکور سراسری می باشد.

در پایان لازم به ذکر است که سهمیه های مناطق مختلف نسبت به یکدیگر برتری ندارند. به عنوان مثال، درست است که مناطق یک و دو دارای امکانات رفاهی بیشتری هستند، اما از آنجایی که شرکت کنندگان در این مناطق کمتر هستند، ظرفیت کمتری برای اشغال فضای آن دارند. سطح رقابت را بالا خواهد برد. اما با توجه به ظرفیت تخصیصی زیاد، داوطلبان منطقه ۳ علیرغم داشتن فرصت های آموزشی کمتر، رقابت آسان تری نسبت به سایر داوطلبان برای پذیرش در رشته انتخابی خود دارند.

شرایط انتخاب سهمیه مناطق برای داوطلبان کنکور سراسری
داوطلبان نظام آموزشی جدید (۳-۳-۶) می بایست با توجه به بخش محل اخذ مدرک سه سال آخر دبیرستان (پایه دهم تا دوازدهم)، نوع سهمیه منطقه خود را انتخاب کنند. نوع سهمیه منطقه داوطلبان نظام ترمی واحدی و سالی واحدی آموزش متوسطه، با در نظر گرفتن بخش محل اخذ مدرک تحصیلی دوره پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان تعیین می شود.
متقاضیان نظام قدیم آموزش متوسطه نیز با توجه به بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان یا هنرستان می بایست نسبت به تعیین نوع منطقه خود اقدام کنند. در صورتی که بخش محل اخذ مدرک تحصیلی داوطلبان متفاوت باشد، سهمیه داوطلب بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی که در منطقه مرفه تری قرار دارد، تعیین می شود. (حتی اگر داوطلب یک سال از سه سال را در آن بخش تحصیل کرده باشد.)
فارغ التحصیلان مقطع کاردانی پیوسته در آموزشکده های فنی و حرفه ای، بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان یا هنرستان، جزو یکی از سهمیه های مناطق ۱، ۲ و یا ۳ محسوب می شوند. داوطلبانی که حداقل دو سال از سه سال آخر تحصیل در دوره متوسطه خود و یا سال آخر دوره متوسطه خود را در خارج از کشور گذرانده اند، جزو سهمیه منطقه ۳ محسوب می شوند.
تمامی داوطلبان معلول شامل: نابینا، ناشنوا، نیمه بینا، نیمه شنوا و معلولین جسمی حرکتی، جزو سهمیه منطقه ۳ محسوب می شوند.

​​

سهمیه مناطق

اکثر داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت میکنند دارای هیچ کدام ازسهمیه های خاص نیستند و در واقع اینطور میتوان گفت سهمیه مناطق دارای امار بیشتری نسبت به دیگر سهمیه ها میباشد.
هر استان از کشور با توجه به داشتن امکانات اموزشی و رفاهی به سه منطقه تقسیم میشود. هر داوطلب کنکوری با توجه به محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال اخر دوره دبیرستان در یکی از این مناطق قرار میگیرد. در رابطه با سهمیه مناطق به نکات زیر توجه کنید:

  • محل اخذ مدرک تحصیلی ۳ سال آخر دبیرستان یا هنرستان تعیین کننده سهمیه منطقه شما می باشد.
  • در صورتی که رشته محل اخذ مدرک داوطلبان از منطقه دیگری باشد (حداقل یک تا سه سال)، سهمیه داوطلب با توجه به منطقه بالاتر اعمال می شود.
  • متقاضیانی که حداقل دو سال از سه سال آخر متوسطه یا سال آخر متوسطه (سال دوازدهم یا پیش دانشگاهی) را در خارج از کشور گذرانده باشند جزء سهمیه منطقه ۳ محسوب می شوند.

سهمیه مناطق، سهمیه اصلی مورد استفاده در کنکور سراسری است. سهمیه مناطق برای کلیه متقاضیانی که در کنکور سراسری ثبت نام کنند اعمال خواهد شد. سه سهمیه، یک سهمیه برای هر منطقه (منطقه ۱، ۲ و ۳) در سهمیه منطقه گنجانده شده است.

با توجه به میزان دسترسی به امکانات آموزشی و رفاهی دانش‌آموزان، همه استان‌ها و البته همه شهرستان‌های کشور به یکی از سه منطقه یک، دو یا سه تقسیم می‌شوند. بستگی به منطقه ای دارد که دانش آموز در سه سال آخر دبیرستان دیپلم خود را دریافت کرده است که دانش آموز به کدام یک از این دسته ها تعلق دارد.

پیشنهاد ویژه :

همانطور که می‌دانید، مصاحبه‌ها یکی از مراحل حیاتی در فرایند پذیرش دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان هستند. برای داشتن یک عملکرد موفق در این مصاحبه‌ها، شما نیازمند آماده‌سازی مناسب و آشنایی با ساختار و نحوه پرسش‌های مطرح شده در آن‌ها هستید. به همین دلیل، من به شدت توصیه می‌کنم تا به صفحه “سوالات مصاحبه دانشگاه فرهنگیان” مراجعه کنید.با مراجعه به این صفحه، به طور جامع و کامل می‌توانید خود را برای مصاحبه‌های آینده آماده سازید و احتمال قبولی خود را بهبود دهید.

سهمیه ایثارگران

سهمیه ایثارگران در مجموعه خود شامل دو سهمیه ایثارگران ۲۵درصدی و ایثارگران ۵ درصدی است که طبق مقررات سازمان سنجش داوطلبانی که جزو همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثر ، ازادگان و همسر و فرزندان انان ، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان انان باشند ، مشمول سهمیه ایثارگران ۲۵ درصد بوده و داوطلبانی هم که جزو جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان ان ، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه ، سهمیه رزمندگان باشند ، مشمول سهمیه ۵ درصدی هستند.
لازم به ذکر است که سهمیه ایثارگران جزو سهمیه های خاص هست ، یعنی داوطلبان مشمول این سهمیه با داوطلبانی که شرایط مشابه دارند سنجیده خواهند شد. از طرفی نیز ۲۵ درصد از ظرفیت تمامی رشته ها در هر دانشگاهی به داوطلبان باسهمیه ایثارگران ۲۵درصدی و ۵ درصد به داوطلبان باسهمیه ایثارگران ۵ درصدی اختصاص دارد. در لایحه جدید مقدار حدنصاب قبولی داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران از ۷۰ درصد اخرین نفر پذیرفته شده به ۸۵درصد تغییر یافته است.

توجه

همانطور که در دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲ آمده است، در صورتی که تعداد داوطلبانی که ۲۵ درصد ظرفیت را تشکیل می دهند کمتر از ظرفیت های در نظر گرفته شده برای این گروه باشد، به دانش آموزانی که ۵ درصد از ظرفیت داوطلبان را تشکیل می دهند، فرصت باز داده می شود. متقاضیان داده شده است.

در صورت تکمیل نشدن ظرفیت مشمولان مشمولان سهمیه ایثارگران ۲۵ درصد ظرفیت و ۵ درصد ظرفیت، به دانش آموزان دارای سهمیه مناطق یا سهمیه آزاد، فضاهای خالی تعلق می گیرد. .

برای دریافت جزئیات بیشتر در مورد تاثیر سهمیه ایثارگران به لینک زیر مراجعه کنید.

تاثیر سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری

سهمیه رزمندگان

طبق تعریفی که سازمان سنجش از مشمولان سهمیه رزمندگان ارائه کرده است ، داوطلبانی که جزو رزمندگان بسیجی ، جهادگران جهاد کشاورزی ، رزمندگان ستاد کل نیروهای مسلح با حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه های دفاع مقدس از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ را داشته اند ، مشمول سهمیه رزمندگان هستند.
در حالت دوم اگر سه چهارم مدت زمان حضور داوطلبان که در زمان جنگ ، سرباز یا نیروی کادری بوده اند ، بیش از شش ماه باشد، داوطلب مشمول سهمیه رزمندگان خواهد بود.

برای دریافت جزئیات بیشتر در مورد تاثیر سهمیه رزمندگان به لینک زیر مراجعه کنید.

تاثیر سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری

سهمیه خانواده شهدا

داوطلبانی که جز اسامی پدر،مادر،خواهر وبرادر شهید باشند طبق بند دفترچه ثبت نام کنکور سراسری مشمول سهمیه خانواه شهدا هستند. گروهی از داوطلبان در صورت داشتن یکی از شرایط زیر می توانند از سهمیه خانواده شهدا استفاده کنند:

  • پدر شهید
  • مادر شهید
  • خواهر شهید
  • برادر شهید

دانش آموزانی که واجد شرایط سهمیه خانواده شهدا هستند می توانند در فرم تقاضانامه اینترنتی کنکور سراسری صلاحیت خود را اعلام کنند. با توجه به نسبت تعداد خانواده شهدا به تعداد کل شرکت کنندگان، ظرفیت دانش آموزانی که باید سهمیه شهدا را احراز کنند در نظر گرفته می شود.

برای دریافت جزئیات بیشتر در مورد تاثیر سهمیه خانواده شهدا به لینک زیر مراجعه کنید.

تاثیر سهمیه خانواده شهدا در کنکور سراسری

سهمیه بهیاران

سهمیه بهیاری مختص رشته پرستاری میباشد که در واقع دراین سهمیه ۵درصد از ظرفیا کد رشته محل های مربوط به رشته پرستاری در دوره روزانه دانشگاه های سراسری به بهیاران تعلق میگیرد.

گروهی از متقاضیان فارغ التحصیل می توانند از سهمیه کنکور سراسری ۱۴۰۰ به مدت پنج سال برای درج کد رشته محل های ارائه شده در رشته پرستاری روزانه استفاده کنند. در برنامه درسی روزانه دانشگاه های دولتی ۵ درصد ظرفیت دوره پرستاری به مشمولان سهمیه بهزیستی اختصاص دارد. داوطلبان در صورت احراز شرط ۷۰ درصد نمره آخرین نفر قبولی در سهمیه آزاد می توانند در کد رشته محل مورد نظر با سهمیه بهیاری پذیرش شوند.

بخش ۲۶ و ۳۱ فرم درخواست آنلاین کنکور سراسری ۱۴۰۲ ممکن است توسط گروهی از متقاضیان واجد شرایط استفاده از سهمیه بهیاری تکمیل شود.

سهمیه بهیاری مختص رشته پرستاری میباشد که در واقع دراین سهمیه ۵درصد از ظرفیا کد رشته محل های مربوط به رشته پرستاری در دوره روزانه دانشگاه های سراسری به بهیاران تعلق میگیرد.

در لایحه جدید تغییر سهمیه ها،در صورت تصویب این سهمیه حذف خواهد شد.

برای دریافت جزئیات بیشتر در مورد تاثیر سهمیه بهیاری در کنکور به لینک زیر مراجعه کنید.

تاثیر سهمیه بهیاران در کنکور سراسری

​سهمیه مناطق سیل زده

برای داوطلبانی که در مناطق سیل زده بوده اند،سهمیه کنکور سراسری همچون مناطق زلزله زده برایشان محاسبه میشود که در واقع بدین صورت است که ۵درصدسهمیه مازاد در تمامی رشته ها به داوطلبان مناطق سیل زده اختصاص دارد.به دلیل زمان دار بودن این نوع سهمیه تغییر جدیدی در لایحه جدید تغییر سهمیه ها اشاره ای نشد.

به دانشجویانی که سهمیه مناطق سیل زده را دارند، پنج درصد ظرفیت رشته های موجود در دانشگاه های مختلف داده می شود. فقط دانشگاه های استان های سیل زده مشمول این سهمیه کنکور سراسری برای پذیرش هستند. ظرفیت استان های همجوار در صورت عدم وجود رشته درخواستی در استان آسیب دیده به این سهمیه تعلق می گیرد.

داوطلبی از یکی از مناطق سیل زده تعیین شده برای انتخاب رشته های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی باید حداقل ۸۰ درصد از نمره داوطلب قبول شده قبلی و ۸۵ درصد در سایر رشته ها را کسب کند.

سوالات متداول

سهمیه های کنکور سراسری شامل چه مواردی می شوند؟

رزمندگان، خانواده شهدا، ایثارگران، مناطق محروم پزشکی و…

نحوه تقسیم بندی داوطلبان در سهمیه مناطق چگونه است؟

داوطلبان بر اساس شرایطی معین، در یکی از تقسیم بندی های مناطق که عبارتند از سهمیه مناطق ۱، ۲ و ۳ قرار می گیرند. در مقاله فوق این موارد بطور کامل توضیح داده شده اند.

اگر در مورد انتخاب رشته کنکور نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، به صفحه مشاوره انتخاب رشته کنکور مراجعه کنید و از مشاوران ما در این مسیر کمک بگیرید. به این ترتیب، می‌توانید با اطمینان و ثبات در راهی که به آن علاقه‌مندید، پیش بروید و به موفقیت‌های بزرگی دست یابید.

میزان تاثیر سهمیه رزمندگان در کنکور 1402
مطالعه

تیم تولید محتوای درس جت

وبسایت درس جت از به روزترین وبسایت ها و مراجع درسی قبل از دانشگاه میباشد که کار خود را از بهمن ماه سال 1400 آغاز کرد و هدف ما از تاسیس وبسایت درس جت این است که هر آنچه که یک دانش آموز کنکوری به آن نیاز دارد دارد را در این سایت به صورت کامل و با بهترین کیفیت فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا