مقالات انتخاب رشته کنکور

میزان تاثیر سهمیه رزمندگان در کنکور ۱۴۰۲

تاثیر سهمیه های تعیین شده در رتبه قبولی کنکور و همچنین انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ یکی از دغدغه های اصلی متقاضیان شرکت در کنکور سراسری ۱۴۰۲ است. با توجه به اطلاعاتی که افراد در فرم درخواست خود وارد کرده اند، این سهمیه ها در کارنامه اولیه آنها قید می شود.

می توان به سهمیه های منطقه ای، سهمیه ایثارگران و رزمندگان، سهمیه خانواده شهدا و … به عنوان نمونه هایی از سهمیه های مختلف اشاره کرد. حواستان باشد که سهمیه رزمندگان با سهمیه شهدا از چند جهت متفاوت است. به عنوان مثال، در سهمیه رزمندگان، متقاضیان باید حداقل ۷۵ درصد از نمره آخرین نفر پذیرفته شده در سهمیه آزاد را کسب کرده باشند، در حالی که متقاضیان سهمیه ایثارگران باید حداقل ۷۰ نمره را کسب کنند.

همسر و فرزندان رزمندگانی که حداقل شش ماه داوطلب حضور در جبهه بوده اند ۵ درصد ظرفیت هر رشته را دریافت خواهند کرد.

آیا سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری ۱۴۰۲ حذف خواهد شد؟

با توجه به ظرفیت محدود پذیرش کنکور سراسری ۱۴۰۲ و تعداد داوطلبانی که هر ساله در آن شرکت می کنند، رقابت برای کسب رتبه همیشه در حال افزایش است. بسیاری از این داوطلبان از سهمیه های موثر برای بهبود رتبه خود استفاده می کنند.

تا کنون نیز حذف سهمیه ‌های مهمی مانند تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری، بومی منطقه‌ای، بومی قطب و بومی ناحیه‌ای به دلیل مشکلات متعدد ایجاد شده برای دانشگاه های کشور، بارها پیشنهاد شده است، با این وجود هنوز خبر قطعی مبنی بر حذف سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری ۱۴۰۲ منتشر نشده که در صورت بروز اطلاعیه ای در این باره، این مقاله بروزرسانی خواهد شد.

سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری ۱۴۰۲ به چه کسانی تعلق می گیرد؟

داوطلبان باید قبل از استفاده از سهمیه رزمندگان جهت ارتقای رتبه خود در ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲ در سایت سازمان سنجش آموزش کشور از صلاحیت خود آگاه باشند.

  • همسر و فرزندان افراد دارای حداقل شش ماه سابقه جبهه مشمول سهمیه رزمندگان بوده و مشمول مقررات سهمیه رزمندگان (با تایید ستاد کل نیروهای مسلح) می باشند.
  • چنانچه متقاضی با استفاده از سهمیه ایثارگران و رزمندگان در دوره های نوبت دوم (شبانه)، پیام نور، غیرانتفاعی، نیمه حضوری، مجازی و پردیس های خودگردان آزمون سراسری پذیرفته شود اما از پذیرش اولیه انصراف دهد. فقط یک بار دیگر مجاز به استفاده از آن سهمیه است.
  • داوطلبان مشمول سهمیه رزمندگان سپاه پاسداران و وزارت جهاد کشاورزی از سـال ۶۸ به بعد، که یک بار در دوره روزانه آزمون سراسری پذیرفته شده اند، جدا از این که از رشته قبولی انصراف داده یا ثبت نام کرده و یا حتی ثبت نام نکرده باشند، حق استفاده مجدد از این سهمیه را در آزمون سراسری ندارند.
  • اگر بسیجی ثابت پایگاه های مقاومت یا نیروی بسیجی فعال باشید نمی توانید از سهمیه رزمندگان استفاده کنید.
  • کارکنان نیروهای مسلح که از تاریخ ۳۱ شهریور ۵۹ لغایت ۳۱ شهریور ۶۷ به صورت داوطلبانه خدمت کرده و حداقل به مدت ۶ ماه مستمر یا ۹ ماه غیر متوالی به صورت داوطلبانه در خط مقدم خدمت کرده اند، در صورت تایید بالاترین مقام در هر یک از نیروهای مسلح، مشمول دریافت سهمیه فوق الذکر می شوند.
بالاترین رتبه قبولی رشته های تجربی برای ورود به دانشگاه [صفر تا 100] تجربی
مطالعه

تبصره

  1. در صورت رد سهمیه رزمندگان، متقاضیان باید با واحدهای تابعه شهرستان های محل تشکیل پرونده تماس حاصل نمایند.
  2. بر اساس مصوبات شورای عالی دفاع، مناطق عملیاتی انتخاب می شوند.
  3. حضور داوطلبانه در زمانی که شخصی به دلیل انجام وظایف یا مأموریت های خدمتی مدتی در جبهه حضور داشته باشد یا در هنگام کار در وزارتخانه، سازمان یا ارگان نظامی در جبهه حضور داشته باشد، حضور داوطلبانه محسوب نمی شود.

پیشنهاد ویژه :

همانطور که می‌دانید، مصاحبه‌ها یکی از مراحل حیاتی در فرایند پذیرش دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان هستند. برای داشتن یک عملکرد موفق در این مصاحبه‌ها، شما نیازمند آماده‌سازی مناسب و آشنایی با ساختار و نحوه پرسش‌های مطرح شده در آن‌ها هستید. به همین دلیل، من به شدت توصیه می‌کنم تا به صفحه “سوالات مصاحبه دانشگاه فرهنگیان” مراجعه کنید.با مراجعه به این صفحه، به طور جامع و کامل می‌توانید خود را برای مصاحبه‌های آینده آماده سازید و احتمال قبولی خود را بهبود دهید.

میزان تاثیر سهمیه رزمندگان

همانطور که قبلا بیان کردیم ۵ درصد از ظرفیت هر رشته متعلق به کسانی است که واجد شرایط دریافت سهمیه رزمندگان هستند. به عنوان مثال، اگر یک رشته۲۰۰ نفر ظرفیت داشته باشد، ۱۰ نفر از این داوطلبان واجد شرایط دریافت سهمیه رزمندگان خواهند بود و این در صورتی است که داوطلبان بالاترین امتیاز ممکن یعنی ۷۵ درصد را در رشته مورد نظر خود کسب کنند.

برای تکمیل فرم استفاده از سهمیه رزمندگان چگونه اقدام کنیم؟

همانطور که قبلاً بیان کردیم همسر و فرزندان رزمندگانی که حداقل شش ماه در جبهه حضور داشته باشند مشمول سهمیه رزمندگان خواهند بود. لذا علاقمندان جهت اخذ درخواست ویژه جهت استفاده از سهمیه فوق با سازمان مربوطه (سازمان بسیج مستضعفین یا وزارت جهاد کشاورزی) تماس حاصل نمایند. پس از تکمیل ثبت نام، اطلاعات افراد توسط سازمان بسیج مستضعفین و یا وزارت جهاد کشاورزی بررسی و در صورت تایید نهایی توسط سازمان های مذکور، افراد در سهمیه رزمندگان انتخاب خواهند شد.

داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان سازمان بسیج مستضعفین و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران توجه داشته باشند پس از تکمیل فرم ویژه استفاده رزمندگان کد رهگیری ۱۲ رقمی از یگان مربوطه دریافت خواهند کرد. سهمیه ای که باید هنگام ثبت نام وارد کنند. تا سهمیه در محل مشخص شده در فرم درخواست آنلاین در سایت Sanjesh.org برای آنها اعمال شود.

زمان انتخاب رشته کنکور سراسری 1402
مطالعه

لازم به ذکر است داوطلبانی که در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ از سهمیه کنکور استفاده می کنند و دانشگاه های دولتی یا روزانه را به عنوان محل تحصیل خود انتخاب می کنند، در صورت قبولی، دیگر حق استفاده از این سهمیه را برای بار دوم ندارند.

سوالات متداول

۱- آیا سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ حذف شده است؟

خیر، سهمیه رزمندگان در کنکور سال ۱۴۰۱ نیز اعمال می گردد.

۲- چند درصد از ظرفیت رشته محل های کنکور سراسری به سهمیه رزمندگان تعلق دارد؟

۵ درصد از ظرفیت رشته محل ها به مشمولان دریافت سهمیه رزمندگان اختصاص می یابد.

۳- برای تکمیل فرم ثبت نام کنکور سراسری جهت استفاده از سهمیه رزمندگان چگونه باید اقدام کنیم؟

داوطلبان با مراجعه به متن این مقاله می توانند اطلاعات لازم در خصوص تکمیل این بخش از فرم در سایت سازمان سنجی را به دست آورند.

اگر در مورد انتخاب رشته کنکور نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، به صفحه مشاوره انتخاب رشته کنکور مراجعه کنید و از مشاوران ما در این مسیر کمک بگیرید. به این ترتیب، می‌توانید با اطمینان و ثبات در راهی که به آن علاقه‌مندید، پیش بروید و به موفقیت‌های بزرگی دست یابید.

تیم تولید محتوای درس جت

وبسایت درس جت از به روزترین وبسایت ها و مراجع درسی قبل از دانشگاه میباشد که کار خود را از بهمن ماه سال 1400 آغاز کرد و هدف ما از تاسیس وبسایت درس جت این است که هر آنچه که یک دانش آموز کنکوری به آن نیاز دارد دارد را در این سایت به صورت کامل و با بهترین کیفیت فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا