مقالات مشاوره کنکورمعرفی رشته های دانشگاهی

معرفی رشته حقوق

سلام. امروز در خدمت شما هستیم با ادامه سری مقالات معرفی رشته های دانشگاهی از وبسایت آموزشی درس جت و امروز قراره به سراغ معرفی رشته حقوق بریم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی رشته حقوق ، پر مخاطب ترین رشته در میان داوطلبان انسانی

در این بخش به معرفی رشته حقوق می پردازیم. داوطلبانی که در دبیرستان وارد رشته انسانی میشوند،بیشترشان قصد دارند که وارد رشته حقوق شده و در این رشته تحصیل کنند. زیرا رشته حقوق از زمان قدیم تا به امروز در کشور ما به عنوان یکی از محبوب ترین،جذاب ترین، و پرطرفدارترین رشته ها در گروه علوم انسانی محسوب میشده است و در هر سال افرادی که در این گروه حائز رتبه برتر می شوند به تحصیل در این رشته در دانشگاه های برتر ایران و حتی جهان مشغول می‌شوند. این رشته با توجه به ماهیتی که دارد مانند رشته هایی مثل: مدیریت امور بانکی، روانشناسی حسابداری و…… در جامعه از جایگاه اجتماعی مناسبی برخوردار است. دلیل این موضوع می‌تواند وجود ابعاد مختلف حقوق در زندگی فردی و اجتماعی باشد.

  اما در عین حال نباید از این موضوع غافل شد که محبوبیت بالای این رشته و تقاضای زیاد برای ورود به آن، دلیلی برای ایجاد مشکلاتی نظیر محدودیت در پذیرش و……شده است.  در این مقاله سعی داریم که شما را با ماهیت رشته حقوق، انواع و ابعاد آن، بازار کار و دانشگاه های برتر ارائه دهنده این رشته آشنا کنیم.

  ماهیت رشته حقوق

 حقوق چیست؟

برای اینکه رشته حقوق را معرفی کنیم لازم است ابتدا بدانیم که حقوق چیست؟ حقوق قواعد و قوانینی است که دولت به منظور تعیین و تنظیم رفتارها و برقراری نظم اجتماعی ایجاد و اعمال می‌کند.

دانش تحلیل و سیر تحول قواعد حقوقی را علم حقوق می گویند. در واقع این رشته، قواعد و مقرراتی که بر روابط انسان حاکم است را بررسی می‌کند.حقوق از روش های مختلفی نظیر صدور آیین‌نامه بخشنامه های دولتی در قوه مجریه، وضع یا نصب قانون توسط قوه مقننه و تصمیم‌گیری‌های قضایی الزام آور در قوه قضاییه ایجاد میشود.

  تقسیم بندی علم حقوق

 علم حقوق را میتوان از دو نظر تقسیم بندی کرد:

معرفی رشته گفتار درمانی + بازار کار + درآمد
مطالعه

 ۱- از نظر روابط

 ۲ – از نظر قلمرو اجرایی

 ۱-  روابط: این روابط هم به دو دسته تقسیم می شود؛ دسته ای که مربوط به روابط دولت و مردم می‌شود که به حقوق عمومی معروف است و دسته دیگر شامل روابط خصوصی مردم است که حقوق خصوصی نامیده می‌شود. حقوق قوای سه‌گانه کشور، حاکمیت و آنچه که به اداره کشور مربوط می شود شامل حقوق عمومی میشود.حقوق خصوصی نیز به روابط بین خود مردم می‌پردازد.

حقوق مدنی از اصلی ترین شاخه های حقوق خصوصی محسوب می‌شود که تنظیم روابط فی مابین افراد جامعه، جدا از موقعیت اجتماعی آنها را در موضوعات و زمینه‌هایی مثل: قراردادها، اموال،مالکیت و مسئولیت‌هایی که اشخاص درخطاهایی که مرتکب می شوند برایشان به وجود می‌آید و……را مورد بررسی قرار می‌دهد. یکی دیگر از شاخه‌های مهم حقوق خصوصی حقوق تجارت است که روابط تجاری عامل ایجاد این رشته بوده است؛ و در ادامه نیز می‌توان به حقوق مالکیت فکری، حقوق خانواده، و در تقسیم بندی های جدید به حقوق بیمار،حقوق معادن،حقوق فلزات و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

نوشته های مشابه

۲- قلمرو اجرایی:حقوق از این نظر به دو بخش /حقوق داخلی/و /حقوق بین الملل (عمومی)/تقسیم می شود. (البته تعدادی از منابع این طور ذکر کردند که: حقوق بین الملل خود یک شاخه گسترده‌ای از علم حقوق است که به دو بخش بین الملل خصوصی و بین الملل عمومی تقسیم می‌شود که در بخش خصوصی هیچ عامل خارجی وجود نداشته و ندارد. مثل: معامله بین دو ایرانی بر سر دارایی در ایران. و حقوق بین الملل عمومی هم به روابط بین دولت و سازمانهای بین المللی می پردازد.

در ضمن شما میتوانید پیش از به پایان رسیدن این مقاله سایر مقالات مرتبط را از طریق لینک های زیر مطالعه کنید:

توانایی های لازم برای ورود به رشته حقوق

این نکته را باید در نظر داشته باشیم که کار در این رشته به هر دو صورت (خصوصی_ تعاملی) انجام می شود. /در برخی منابع به خصوصی بودن اشاره شده و در برخی منابع به تعاملی (عمومی) بودن؛ پس یک شخص حقوقدان باید از  مسئولیت پذیری بالایی برخوردار باشد. از توانایی‌های واجب دیگر در این رشته برخورداری از قدرت بیان بالا و مناسب است همچنین در ادامه این ویژگی‌ها می‌توان به جسارت،قدرت، استدلال، خلاقیت ذهنی و….. اشاره کرد.

  امروزه به دلیل آمیخته شدن علم حقوق با رشته هایی نظیر جامعه شناسی، روانشناسی، علوم فلسفی، و….. سبب شده که حقوقدان شدن کار دشواری باشد (البته ممکن است که به دست آوردن لیسانس حقوق کار دشواری نباشد)، زیرا همانطور که اشاره شد برای حقوقدان شدن لازم است علاوه بر رشته حقوق، بر رشته های مهم دیگری نیز مسلط شد.

در ضمن شما میتوانید پیش از به پایان رسیدن این مقاله سایر مقالات مرتبط را از طریق لینک های زیر مطالعه کنید:

درآمد رشته حقوق

معرفی دروس و گرایش ها در رشته حقوق

 انواع دروس :

۱-  دروس پایه : این دوره شامل:مقدمه علم حقوق، حقوق جزای عمومی، حقوق اساسی، حقوق مدنی، مبانی علم اقتصاد،عربی، مالیه عمومی، مبانی جامعه شناسی و….. میشود .

۲- دروس اصلی و تخصصی : آیین دادرسی مدنی، متون حقوقی، آیین دادرسی کیفری، حقوق اساسی،حقوق جزای عمومی، حقوق بین المللی عمومی، حقوق سازمانهای بین المللی، حقوق اداری، متون فقه،اصول فقه، قوانین فقه، حقوق تطبیقی، حقوق تجارت،ادله ثبات دعوی، حقوق کار، پزشکی قانونی، کار تحقیقی، حقوق بین المللی و……

۳- دروس اختیاری : بزهکاری اطفال، پلیس عدمی،کیفرشناسی ، حقوق دریایی،حقوق هوایی، داوری بین المللی، اصول روابط بین الملل، آیات الحکام، حقوق ثبت،تامین اجتماعی، حقوق بشر در اسلام،حقوق بیمه،احوال شخصیه در فقه عامه، دادرسی‌های اختصاصی کیفری،تاریخ حقوق،حقوق بانکی،مالکیت معنوی، کارآموزی قضایی، رویه قضایی، حقوقی قضایی، آمار،فلسفه حقوق، حقوق و ارتباطات،حقوق و کامپیوتر، جامعه شناسی حقوق، اصطلاحات حقوق به زبان عربی و ……..‌

 ۴-  دروس پیش نیاز : زبان پیش، فارسی پیش، عربی پیش، فلسفه و منطق پیش و………

۵-  دروس عمومی : زبان خارجی، معارف اسلامی، تاریخ اسلام ،متون اسلامی ،اخلاق اسلامی و……

 در مجموع دانشجویان مقطع کارشناسی رشته حقوق باید ۱۴۰ واحد درسی را بگذرانند که این واحدها شامل ۲۲ واحد درس عمومی، ۲۱ واحد درس پایه، ۸۷ واحد درس تخصصی و ۱۰ واحد درس اختیاری می شود.

  انواع گرایش ها در مقطع کارشناسی ارشد: حقوق بشر،حقوق مالکیت، حقوق خصوصی، حقوق خانواده، حقوق کیفری اطفال،حقوق جزا، اقتصادی، بین المللی، فناوری زیستی، شرکت ها، تجارت الکترونیک،کاداستر، سردفتری اسناد رسمی،تجارت اقتصادی _بین الملل، عمومی، محیط زیست و…….که تعداد این  گرایشات در  مقطع  کارشناسی ۳۰عدد است.

  در ایران تا به این لحظه امکان تحصیل در این رشته تا مقطع دکترا وجود دارد. در صورت فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی حقوق گزینه های مختلفی برای انتخاب کردن پیش روی علاقه مندان به این رشته قرار می گیرد،آنها می توانند در آزمون های مختلفی نظیر: آزمون قضاوت،کنکور کارشناسی ارشد حقوق، آزمون وکالت، آزمون مرکز وکلا و آزمون سردفتری اسناد رسمی شرکت کنند.

یکی از آزمون هایی که بین دانشجو های حقوقی از سایر انتخاب ها محبوب تر بوده، آزمون وکالت است. این آزمون هر ساله برگزار می گردد که وظیفه برگزاری این آزمون نیز به عهده نهاد های مرکز وکلای قوه قضاییه و کانون وکلای دادگستری است.مزیت های پروانه وکالت دادگستری نسبت به پروانه وکالت قوه قضاییه که ازجمله کمیسیون های رفاهی،علمی، ورزشی و……ودو تفاوت در تعرفه ابطال بازنشستگی و عواملی از این قبیل است،که باعث شده  داوطلبان به دریافت پروانه وکالت از کانون وکلای دادگستری گرایش بیشتری پیدا کنند. نکته (داشتن مدرک کارشناسی برای شرکت در این آزمون الزامی است). همانطور که قبلا هم توضیح داده شد پذیرفته شدگان در این آزمون باید به مدت دو سال در یکی از دفاتر وکالت کارآموزی کنند.

 بازار کار، درآمد و حوزه‌های کاری در رشته حقوق

 نمی توان برای این رشته وضعیت بازار کاری مشخصی تعیین کرد؛ زیرا به عوامل مختلفی مثل:توانایی فرد، میزان تحصیلات و تخصص و علم شخص و…….بستگی دارد.

  ازمهمترین و محبوبترین کارهایی که فارغ التحصیلان رشته حقوق می تواند به آن بپردازند /وکالت/ است که نیازمند گذراندن آزمون کانون وکلا و گرفتن پرونده وکالت است. بعد از قبولی در این آزمون نیز باید دو سال در یک دفتر وکالت به کارآموزی بپردازند. (به علت ازدیاد فارغ التحصیلان در این رشته در حال حاضر شاغل شدن در این حرفه،کار آسانی نیست و با محدودیت‌های زیادی مواجه است).

در مورد درآمد رشته حقوق نیز نمی‌توان با قطعیت صحبت کرد و این مورد هم بسته به میزان توانایی، تحصیلات و حوزه کاری متفاوت است.

حوزه‌های کاری در این رشته شامل: وکالت،قضاوت، داور حل اختلاف، کارشناس حقوقی قضایی، قاضی مراجع اداری، دستیار حقوقی، منشی دادگاه و کارشناس رسمی دادگستری و‌…… میشود.

 معرفی دانشگاه های برتر رشته حقوق در ایران و جهان

 بهترین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران عبارتند است: دانشگاه تهران،دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه فردوسی مشهد. از بزرگ‌ترین دانشگاه های این رشته در دنیا میتوان به دانشگاه هاروارد، آکسفورد،استنفورد،دانشگاه اقتصاد و علوم سیاسی لندن، دانشگاه کالیفرنیا_ برکلی، دانشگاه کلمبیا، دانشگاه نیویورک و دانشگاه ملبورن اشاره کرد.

  جمع بندی

 ما در این مقاله ضمن تعریف علم حقوق، به معرفی رشته حقوق، بازار کار رشته حقوق، درامد رشته حقوق و مسیرهایی که برای ادامه تحصیل و اشتغال پیش روی علاقمندان این حوزه محبوب است پرداخته ایم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

در ادامه میوانید با مراجعه به صفحه مشاوره انتخاب رشته کنکور تصمیم بهتری برای انتخاب رشته تحصیلی دانشگاهی خود بگیرید و در صورت داشتن هر گونه سوال یا مشکل با مشاوران ما در تماس باشید.

بررسی و معرفی انواع دانشگاه ها در ایران
مطالعه

تیم تولید محتوای درس جت

وبسایت درس جت از به روزترین وبسایت ها و مراجع درسی قبل از دانشگاه میباشد که کار خود را از بهمن ماه سال 1400 آغاز کرد و هدف ما از تاسیس وبسایت درس جت این است که هر آنچه که یک دانش آموز کنکوری به آن نیاز دارد دارد را در این سایت به صورت کامل و با بهترین کیفیت فراهم کنیم.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا