مقالات مشاوره کنکورمهم ترین مباحث کنکور

فصل های مهم فیزیک کنکور تجربی و ریاضی

سلام به کنکوری های عزیز؛ دکتر غلامرضا عبدلی هستم و امروز در سری مقالات وب سایت درس جت می خوام به معرفی فصل های مهم فیزیک کنکور بپردازم در ادامه با ما همراه باشید.

فیزیک درس مشترک رشته تجربی و ریاضی در کنکور سراسری است که در رشته ریاضی نسبت به تجربی از اهمیت بیشتری برخوردار است به طوری که ضریب این درس بر داوطلبان رشته تجربی ۷ می باشد و برای داوطلبان رشته ریاضی ضریب ۹ دارد. با توجه به اهمیت درس فیزیک در امتحانات نهایی و کنکور هیچ داوطلبی با هدف موفقیت در کنکور نمی تواند درس فیزیک را کنار بگذارد. ارزش درس فیزیک در امتحانات نهایی ۲ درصد و در کنکور سراسری ۵/۱۱ درصد است و جز درس‌های رتبه ساز در کنکور است.

درس فیزیک مباحث و مفاهیمی سختی دارد به همین دلیل بعضی از دانش آموزان تلاش می‌کنند مفاهیم این درس را حفظ کنند در صورتی که این روش صحیح نیست.

مباحث فیزیک کنکور

مباحث فیزیک کنکور در ۳ پایه دهم، یازدهم و دوازدهم پخش شده اند به طوری که شامل ۱۱ فصل برای رشته تجربی و ۱۵ فصل برای رشته ریاضی می باشد به شرح زیر:

مباحث فیزیک کنکور

با توجه به توضیحات بالا متوجه پیش نیازها در فیزیک می شویم به عنوان مثال مباحث مکانیک به مفهوم حرکت شناسی و نیروشناسی جز مهم ترین مباحث فیزیک هستند به دلیل این که در تمامی فصول فیزیک کنکور با پارامتر نیرو و حرکت سر و کار داریم پس متوجه شدید که مطالعه فصل های مرتبط می تواند به روند یادگیری و درک مطلب کمک کند.

بررسی درصد های فیزیک در کنکور

به تصویر زیر توجه کنید. این تحلیل توسط سازمان سنجش ارائه گردیده است.

بررسی درصد های فیزیک در کنکور

با توجه به تصویر فوق متوجه می شوید که:

  • اگر به هیچ سؤالی از فیزیک پاسخ ندهید از حدود ۲۸ درصد شرکت کننده ها جلوتر خواهید بود.
  • اگر فقط به یک سؤال از فیزیک پاسخ دهید از ۴۸ درصد شرکت کننده ها جلوتر خواهید بود.
  • اگر فقط به دو سؤال از فیزیک پاسخ دهید از میانگین کل کشور جلوتر خواهید بود.
  • در صورتی که بتوانید به نصف سؤالات فیزیک پاسخ دهید جزو یک درصد اول داوطلبان خواهید بود.
روش جمع بندی شیمی کنکور
مطالعه

رتبه های برتر میانگین پاسخگویی ۶۸ درصد را در فیزیک کنکور داشتند به طوری که کمترین ۳۱ درصد بوده و بیشترین ۱۰۰ درصد یعنی میانگین رتبه های برتر ۶۸ درصد بوده است.

مباحث مهم فیزیک در کنکور تجربی

در این بخش می خواهیم مباحث تست خیز فیزیک کنکور تجربی بررسی کنیم و به دو آیتم مهم توجه داشته باشیم.

اولین آیتم این است که این مباحث جزو سخت ترین مباحث فیزیک نباشند و آیتم دوم هم این است که در فصول مهم فیزیک کنکور ترتیب پیش نیازها را هم مد نظر داشته باشیم.

و صرفا به سؤالات پرتکرار اکتفا نکنیم. پس در ادامه برای مشخص کردن فصول مهم فیزیک کنکور با ما همراه باشید؛

۷۰ ـ ۶۰ درصد فیزیک کنکور تجربی

در این خصوص در مورد ۷۰ ـ ۶۰ درصد مباحث فیزیک کنکور فصل سخت فیزیک را بررسی می کنیم؛ با حذف مباحث الکتریسیته جاری فصل دوم پایه یازدهم و نوسان و موج فصل سوم فیزیک دوازدهم و تسلط روی بقیه فصول شیمی می توانید وقت خود را روی ۷۰ ـ ۶۰ درصد سؤالات فیزیک در کنکور بگذارید.

ـ فصل های ۴ و ۲ فیزیک دهم و فصل های ۳ و ۱ فیزیک یازدهم و نیز فصل ۴ فیزیک دوازدهم جزو مباحثی هستند که با تسلط بر اینها می توانید ۵۰ درصد در درس فیزیک کسب کنید.

فصل هایی که اشاره شد در واقع جزو مباحث آسان کنکور هستند که در یک بازه زمانی ۳ ماهه می توانید به ۵۰ درصد سؤالات فیزیک پاسخ دهید (البته رعایت پیش نیازها مهم است.)

۳۰ درصد فیزیک کنکور تجربی

فصل ۴ فیزیک دوازدهم و فصل ۳ و ۱ فیزیک یازدهم جزو مباحث پرتکرار فیزیک تجربی هستند که با مطالعه و تسلط کامل روی آنها می توانید به درصد خوبی دست پیدا کنید.

این مباحث را می توانید در یک بازه زمانی یک ماهه مطالعه و نتیجه خوبی بگیرید. اگر زمان خیلی کمی دارید و تاکنون نتوانسته اید فیزیک را مطالعه کنید و دنبال یک نتیجه قابل قبول هستید می توانید به فصل های ۴ فیزیک دوازدهم و فصل های ۴ و ۲ فیزیک دهم بپردازید. این فصول سختی کمتری نسبت به سایر فصول فیزیک دارند و می توانید در یک بازه زمانی کمتر از یک ماه به حد تسلط برسید.

دوستان عزیز قسمت اول این مقاله با مهم ترین فصول فیزیک کنکور تجربی به پایان رسید و متوجه مباحث آسان و مباحث قابل حذف شدید. از اینجا به بعد مهم ترین مباحث فیزیک در کنکور ریاضی می پردازیم. البته اکثر مباحث بالا مشترک بین فیزیک تجربی و فیزیک ریاضی بودند.

مباحث آسان فیزیک کنکور ریاضی

دوست خوبم مهم ترین فصل های فیزیک کنکور که برای رشته تجربی معرفی شد برای رشته ریاضی هم قابل استفاده است. در این قسمت می خواهیم به مباحث فیزیک کنکور ریاضی که غیرمشترک هستند بپردازیم.

مهم ترین مباحث فیزیک رشته ریاضی برای کسب ۵۰ درصد

مهم ترین مباحث فیزیک رشته ریاضی برای کسب 50 درصد

با تسلط در این مباحث می توانید به نتیجه ۵۰ درصدی برسید.

اگر فرصت کمی تا کنکور دارید و می خواهید یک نتیجه قابل قبول کسب کنید می توانید مطالعه فصول زیر را داشته باشید.

فصول ۲ ـ ۵ فیزیک سال دهم        فصول ۳ ـ ۴ سال یازدهم و فصول ۵ ـ ۶ سال دوازدهم

 

جمع بندی پایانی

دوست خوبم شما می توانید با مطالعه کامل مباحث فیزیک و تمرین و تست در دوره های زمانی مشخص با یک برنامه ریزی خوب به نتیجه دلخواه خود در درس فیزیک کنکور برسید. همانطور که قبلا اشاره شد فیزیک یکی از دروس مهم و رتبه ساز در گروه آزمایشی تجربی و ریاضی می باشد و با یک مطالعه اصولی و صحیح شما را به رتبه دلخواهتان برساند. در پایان هرگونه سؤال یا ابهامی دارید در پایین همین صفحه کامنت بگذارید. در اسرع وقت پاسخگوی شما هستم.

سؤالات متداول

ـ چه مباحثی از فیزیک را می توانیم حذف کنیم؟

داخل این مقاله مباحث قابل حذف اشاره شده است.

ـ چه مباحثی از فیزیک را برای کنکور بخوانیم؟

مباحث مهم برای کسب درصدهای ۷۰ ـ ۲۰ در همین مقاله توضیح داده شده است.

ـ آیا حفظیات فیزیک کنکور گزینه مناسبی برای مطالعه هستند؟

با توجه به مفهومی شدن سؤالات گزینه خوبی نیستند.

روش مطالعه ریاضی کنکور
مطالعه

محمد عبدلی

محمد عبدلی هستم مدرس ریاضیات، مشاور کنکور و مدیر وبسایت درس جت. هدف من اینه که مسیر موفقیت دانش آموزان را هموار تر کنم. به نظر من دلیل شکست اکثر بچه ها در کنکور عدم آگاهی از مسیر موفقیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا