مقالات مشاوره کنکورمعرفی رشته های دانشگاهی

معرفی رشته مدیریت بازرگانی [صفر تا ۱۰۰]

رشته مدیریت بازرگانی یکی از رشته‌ های مدیریت بوده و افرادی که مدرک مدیریت بازرگانی دریافت می‌ کنند می‌ توانند در بسیاری از شرکت‌ های بین ‌المللی یا شرکت‌ هایی که به صادرات و واردات کالا و مسائل داخلی و خارجی کار می‌ کنند مشغول به کار شوند. دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی نیاز است با بهره‌ گیری از بسیاری از روش‌ ها به شناخت شخصیت افراد بپردازند و نوع رابطه و تعامل خود را با آن‌ ها تعیین کرده و به پرسش‌ های آن‌ ها پاسخ دهند. مدیران بازرگانی باید بتوانند تجزیه‌ و تحلیل محیط داخل و خارج از بازار شرکت را انجام داده و قادر به رهبری یک محیط باشند و همواره با توجه به شرایط بتوانند راه‌ حلی پیشنهاد دهند.

رشته مدیریت بازرگانی چیست؟

رشته مدیریت بازرگانی یک رشته کاملاً تحقیقاتی و عملی بوده و برای یاد گرفتن این رشته به گذراندن واحدهای تخصصی مدیریت بازرگانی نیاز دارید و بقیه مراحل اخذ مدرک مدیریت بازرگانی بسته به کار و تحقیق خودتان خواهد بود. وقتی از رشته مدیریت بازرگانی صحبت به عمل می‌ آید در باب یک مدرک عمومی صحبت شده و با توجه به سلیقه شما به‌ عنوان کسی که این رشته را انتخاب کرده‌ اید گرایش های مختلفی داشته و تخصصی‌ تر خواهد شد.

پس‌ از این‌ که این رشته را انتخاب کردید می‌ توانید به‌ عنوان یک استراتژی قوی به فعالیت بپردازید یا این‌ که در مسائلی مانند امور تجارت بین‌ الملل فعالیت کنید. چیزی که در این‌ بین از اهمیت زیادی برخوردار است علاقه شما به تحقیقات و مطالعات چیزی که نیاز دارید است. هر چه بیشتر مطالعه کنید در رشته و تخصص خودتان قوی‌ تر خواهید بود. بعد از این‌ که مدرک خود را از دانشگاه گرفتید پتانسیل این را دارید که از یک کارمند معمولی تا یک متخصص درجه یک با درآمد بسیار بالا تبدیل شوید.

 

تاریخچه مدیریت بازرگانی

از گذشته‌ های خیلی دور مردم با یکدیگر به تجارت پرداخته و داد و ستد انجام می‌ دادند. رشته مدیریت بازرگانی جزء رشته‌ های جدید است و تیلور در مکتب کلاسیک توانسته پایه‌ گذار این رشته باشد. اما مدیریت بازرگانی به‌ عنوان یک رشته تحصیلی در دانشگاه اولین‌ بار در فرانسه آغاز شد.

اوایل که این رشته به دانشگاه تهران آمد توسط استادان آمریکایی تدریس می‌ شد و به‌ تدریج مدیریت بازرگانی در ایران گسترش یافت و امروزه در انواع دانشگاه‌ های دولتی، آزاد، غیرانتفاعی و پیام‌ نور دانشجو می‌ پذیرد.

تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی

دانشگاه های دولتی، آزاد، غیر انتفاعی و پیام نور با هدف جذب نیروی انسانی تکنسین، برای سازمان‌ ها، ادارات، مؤسسات و شرکت‌ های دولتی و خصوصی در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در  رشته مدیریت بازرگانی دانشجو می‌ پذیرند.

گرایش‌ های رشته مدیریت بازرگانی

از جمله اصلی‌ ترین گرایش‌ های رشته مدیریت بازرگانی به موارد زیر می‌ توان اشاره کرد:

گرایش‌ های مالی، مدیریت استراتژیک، بازرگانی بین‌ المللی، کارآفرینی، بازرگانی داخلی، تجارت الکترونیکی، بازاریابی، بیمه و تحول

هدف رشته مدیریت بازرگانی

هدف از رشته مدیریت بازرگانی این است که شما با وظیفه‌ های اساسی سازمان‌ های بازرگانی آشنایی دقیقی پیدا کنید همچنین رشته مدیریت بازرگانی موجب می‌ شود تا توانایی و مهارت دانشجویان در مباحث مدیریتی بالا برود. رشته‌ مدیریت بازرگانی موجب می‌ شود تا دانشجویان بتوانند اطلاعات مربوط به هر یک از این مباحث را تحلیل کرده و به جمع‌ آوری و تفکیک آن‌ ها بپردازند. یکی دیگر از اهداف رشته مدیریت بازرگانی این است که دانشجویان پس‌ از فارغ‌ التحصیلی بتوانند راه‌ حل‌ های مختلف را درمورد هر مسئله پیدا کرده و تصمیمات لازم را بگیرند.

شرایط کنکور مجدد چگونه است؟ صفر تا 100 مراحل آن
مطالعه

مزایای رشته مدیریت بازرگانی

بر اساس ویژگی‌ های فردی و شرایط جامعه رشته مدیریت بازرگانی مزایایی دارد که عبارت‌ اند از:

  • این رشته در حال پیشرفت و توسعه است.
  • اکثر کسب‌ و کارهای بزرگ نیازمند مدیر بازرگانی هستند.
  • زمینه شغلی زیادی برای این کار فراهم است.
  • امکان ایجاد کسب‌ و کار شخصی در این رشته فراهم شده‌ است.

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی

پس‌ از این‌ که در رشته مدیریت بازرگانی فارغ‌ التحصیل شدید با استفاده از شناخت کافی از کسب‌ و کارها و روش‌ های ایجاد یک تجارت موفق، شانس بالایی برای موفقیت در کسب‌ و کارتان و همچنین کارآفرینی و تشکیل یک کسب‌ و کار جدید خواهید داشت. انتظار می‌ رود فارغ‌ التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی علاوه‌ بر کارهای پژوهشی و تحقیقاتی بتوانند با استفاده از تجربه خود مسئولیت‌ های بیشتری نیز عهده‌ دار شوند.

مشاغل مربوط به رشته مدیریت

  1. بازاریابی در سطوح گوناگون، از بازاریاب گرفته تا مدیر بازرگانی، در کل هر شغلی که مربوط به بازاریابی است.
  2. فعالیت در صادرات و واردات کالا در حوزه بین‌ المللی
  3. فعالیت در حوزه‌ های بانکداری و امور مالی، تجارت الکترونیک و بیمه
  4. استخدام در قسمت تحقیقات بازار شرکت‌ ها و فعالیت در بخش برند
  5. استخدام در واحد فروش سازمان‌ ها
مدیریت بازرگانی
مدیریت بازرگانی

آینده شغلی مدیریت بازرگانی چگونه است

فارغ‌ التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی به مباحث مربوط به رشته خود یعنی بازار مسلط خواهند بود و به‌ خوبی می‌ توانند در سطح مدیران اجرایی در شرکت‌ ها و سازمان‌ های بازرگانی صنعتی و دولتی فعالیت داشته باشند. رشته مدیریت بازرگانی نسبت‌ به دیگر گرایش‌ های رشته مدیریت از بازار کار خوبی برخوردار بوده و با توجه به این‌ که دانشجویان از شناخت کافی از رشته خود برخوردار هستند شانس زیادی برای موفقیت در حوزه کاری خود دارند. همچنین فارغ‌ التحصیلان می‌ توانند در پروژه‌ های پژوهشی و تحقیقاتی در مؤسسات بزرگ فعالیت کرده و به کسب درآمد بپردازند.

لازمه موفقیت در رشته مدیریت بازرگانی

اگر می‌ خواهید در رشته مدیریت بازرگانی توانایی خود را بالا ببرید و به یک شخص موفق تبدیل شوید باید در مرحله اول بتوانید با دیگران به‌ خوبی ارتباط بگیرید یعنی روابط‌ عمومی بالایی داشته باشید. یک بازرگان باید اطلاعات مناسب و کاملی از محیط کسب‌ و کار خود داشته باشد و برای مشتریان بتواند تحلیل‌ های مناسب و جامعی ارائه دهد.

دارا بودن مهارت‌ های رهبری و تیم سازی دقیق برای موفقیت در این رشته حیاتی است. کسی که مدیریت بازرگانی را انتخاب می‌ کند باید به مسائل اقتصادی علاقه‌ مند بوده و دارای خلاقیت و توانایی حل مسئله باشد. مدیر بازرگانی باید بتواند جنبه‌ های گوناگون محل کار خود را تحلیل و بررسی کند. برای این‌ که در این رشته موفق شوید باید پیش‌ بینی دقیقی از اتفاقات داشته باشید و بهترین پیشنهادات را به مشتریان ارائه کنید.

دوره تحصیل رشته مدیریت بازرگانی

برای این‌ که مقطع کارشناسی را تکمیل کنید نیاز است ۱۳۳ واحد درسی را بگذرانید. این واحدها عبارت‌ اند از:

  • دروس عمومی ۲۰ واحد
  1. زبان عمومی
  2. تربیت‌ بدنی
  3. تربیت ‌بدنی ۲
  4. ادبیات فارسی
  5. مبانی نظری اسلام ۲
  6. اخلاق اسلامی
  7. انقلاب اسلامی
  8. تاریخ و تمدن اسلامی
  9. آشنایی با منابع اسلامی
  • دروس پایه: ۴۱ واحد
  1. اصول حسابداری ۱
  2. اصول حسابداری ۲
  3. ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت
  4. ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت ۲
  5. اقتصاد خرد
  6. اقتصاد کلان
  7. روانشناسی کار
  8. آمار و کاربرد آن در مدیریت ۱
  9. آمار و کاربرد آن در مدیریت ۲
  10. توسعه اقتصادی و برنامه‌ ریزی
  11. کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت
  12. روش تحقیق در مدیریت
  13. حقوق اساسی
  14. مبانی مدیریت اسلامی و الگوهای آن
  • دروس اصلی: ۳۰ واحد
  1. مبانی سازمان و مدیریت
  2. مدیریت تولید
  3. مدیریت مالی ۱
  4. مدیریت منابع انسانی
  5. حسابداری صنعتی ۱
  6. رفتار سازمانی
  7. مبانی سازمان و مدیریت
  8. تحقیق در عملیات ۱
  9. تحقیق در عملیات ۲
  10. بازاریابی و مدیریت بازار
  11. تحلیل و تجزیه و طراحی سیستم
  • دروس تخصصی: ۳۶ واحد
  1. حسابرسی
  2. زبان تخصصی ۱
  3. زبان تخصصی ۲
  4. مدیریت مالی ۲
  5. سیاست پولی و مالی
  6. پول ارز و بانکداری
  7. سیستم‌ های خرید انبارداری و توزیع
  8. سیستم‌ های اطلاعاتی مدیریت
  9. بازاریابی بین‌ المللی
  10. سازمان‌ های پولی و مالی اسلامی و بین‌ الملل
  11. حقوق بازرگانی
  12. مدیریت استراتژیک
  13. بازرگانی بین‌ المللی
  14. دروس اختیاری ۶ واحد
  15. حقوق بازرگانی بین‌ المللی
  16. تحقیقات بازاریابی
  17. روابط صنعتی
  18. بهره‌ وری در تجزیه‌ و تحلیل آن در سازمان
  19. سمینار در مسائل مالی
  20. سمینار در مسائل بازاریابی

معرفی برخی از درس های رشته مدیریت بازرگانی

  • مدیریت استراتژیک :

درس مدیریت استراتژیک در رشته مدیریت بازرگانی عبارت است از بررسی محیط خارجی و محیط داخلی، اجرای استراتژیک تهدیدهای خارجی و اقدام پیشگیرانه مناسب با توجه به نقاط قوت و نقاط ضعف یک شرکت، ارزیابی و کنترل و…

هدف این درس آشنا شدن دانشجو با متغیرهای استراتژیک در سطح مدیریت سازمان‌ ها می‌ باشد.

  • حقوق بازرگانی:

هدف از درس حقوق بازرگانی در مدیریت بازرگانی آشنا کردن دانشجویان با نظام روابط بازرگانی بوده و حقوق اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین حقوق تجارت را بررسی می ‌کند.

  • مدیریت تولید:

هدف مدیریت تولید در مدیریت بازرگانی آشنایی دانشجویان با مفاهیم اساسی مدیریت تولید می‌ باشد. در این درس دانشجویان تکنیک‌ های مختلف در طراحی را فرا گرفته و میزان تولید را از لحاظ کمی و کیفی را افزایش می دهند.

  • مدیریت مالی:

هدف از درس مدیریت مالی در مدیریت بازرگانی تعلیم روش‌ ها و تکنیک‌ های متداول مالی بوده و دانشجویان می‌ توانند در تصمیم‌ گیری‌ های مالی در سطح مدیر بازرگانی یک شرکت فعالیت کنند. تکنیک‌ ها و روش‌ های مدیریت مالی از مهم‌ ترین ابزارهایی است که مدیران بازرگانی باید بتوانند با استفاده از این ابزار در حفظ و حراست شرکت حداکثر کارایی را داشته باشند.

  • توسعه اقتصادی و برنامه‌ ریزی:

هدف درس توسعه و برنامه‌ ریزی در مدیریت بازرگانی آشنایی دانشجویان با مفاهیم رشد و توسعه و برنامه‌ ریزی اقتصادی است. همچنین با این درس می‌ توان برنامه‌ های توسعه اقتصادی در ایران را آموزش دید.

  • زبان تخصصی:

با استفاده از این درس دانشجویان آموزش‌ های ویژه‌ ای از جمله آموزش لغات و اصطلاحات و متون از منابع متداول، برای توسعه معلومات خود استفاده می‌ کنند. با استفاده از زبان تخصصی دانشجویان با سرعت مناسب می‌ توانند متون انگلیسی مربوط به رشته خود را بخوانند و مفاهیم آن‌ ها را درک کنند.

  • روانشناسی کار:

یکی دیگر از دروسی که در رشته مدیریت بازرگانی می‌ خوانید روانشناسی کار است که با استفاده از آن رفتار انسان‌ ها در رابطه با کار مورد مطالعه قرار می گیرد. هدف از روانشناسی کار مطالعه رفتار انسان در ابعاد زندگی کاری است.

  • حسابداری صنعتی:

با استفاده از حسابداری صنعتی می‌ توانید با ماهیت هزینه‌ ها و سایر اطلاعات آشنا شوید. همچنین روی توسعه اطلاعات مربوط به قیمت تمام شده برنامه‌ ریزی کرده و عملیات مؤسسات صنعتی را کنترل کنید.

  • بازاریابی مدیریت بازار:

هدف از بازاریابی و مدیریت بازار آشنا شدن دانشجویان با مفاهیم کلی بازار و کاربرد آن در مدیریت بازرگانی است.

  • سازمان‌ های پولی و مالی بین‌ المللی:

هدف از درس سازمان‌ های پولی و مالی بین‌ المللی بررسی نقش مؤسسات پولی و مالی در تأمین نیازهای سازمان است. با استفاده از این درس دانشجویان می‌ توانند با فعالیت‌ ها و مسائل جاری در مورد بازارهای پول و سرمایه آشنا شوند.

  • پول ارز و بانکداری

با استفاده از پول ارز و بانکداری دانشجویان می‌ تواند با مسائل پولی و بانکی و ارزی در رابطه با مسائل اقتصادی آشنا شده همچنین در این درس به جنبه‌ های اصولی مسائل پولی و بانکی توجه می‌ شود.

  • مدیریت صنعتی:

از درس مدیریت صنعتی در رشته مدیریت بازرگانی دانشجو می‌ تواند با رابطه کارگر و کارفرما و  برخورد آن‌ ها با یکدیگر در صنایع آشنا شود.

 

ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

برای ادامه تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی می‌ توانید به این ۲ صورت اقدام کنید :

می‌ توان با شرکت در آزمون کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی در گرایش‌ هایی مانند بازاریابی سیاستگذاری (استراتژیک)، بازاریابی بین‌ الملل مالی، بیمه، تحول سازمانی و … به ادامه تحصیل بپردازید.

راه دوم در ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر این است که در سایر گرایش‌ های مدیریت مانند بازاریابی جهانگردی، مدیریت صنعتی (تمام گرایش‌ ها)، مدیریت دولتی (تمام گرایش‌ ها)، برنامه‌ ریزی توسعه جهانگردی، مدیریت فناوری اطلاعات (همه گرایش‌ ها)، مدیریت منابع انسانی، مدیریت حمل‌ و نقل دریایی بین قاره‌ ای، مدیریت تکنولوژی، مدیریت مالی (همه گرایش‌ ها)، کارآفرینی (همه گرایش‌ ها)، مدیریت اجرایی، مدیریت امور شهری و مدیریت کسب‌ و کار (همه گرایش‌ ها) ادامه تحصیل دهید.

دانشگاه‌ های پذیرنده رشته مدیریت بازرگانی در ایران

همانطور که گفتیم دانشگاه دولتی، غیرانتفاعی، پیام نور و آزاد، در رشته مدیریت بازرگانی دانشجو می‌ پذیرند. برخی از دانشگاه‌ هایی که در ایران قرار دارند عبارت‌ اند از:

دانشگاه تهران، دانشگاه شاهد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه زنجان، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه قم، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه گنبد، دانشگاه ارومیه، دانشگاه شهید چمران، دانشگاه خلیج‌ فارس، دانشگاه بجنورد، دانشگاه الزهراء، دانشگاه اصفهان، دانشگاه دخترانه حضرت معصومه، دانشگاه کردستان، دانشگاه بوعلی، دانشگاه ولایت ایرانشهر، دانشگاه رازی، دانشگاه یزد، دانشگاه هرمزگان، دانشگاه ایلام، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشگاه مازندران، دانشگاه لرستان، دانشگاه گیلان، دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، آموزش عالی گناباد و…

دانشگاه‌ های غیرانتفاعی عبارت‌ اند از:

دانشگاه ولی عصر، دانشگاه کاشان، دانشگاه غیرانتفاعی خیام، دانشگاه غیرانتفاعی ایوان، دانشگاه غیرانتفاعی چابهار، دانشگاه غیرانتفاعی آمل، دانشگاه غیرانتفاعی علم و هنر یزد، دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ، دانشگاه شیخ بهائی، دانشگاه غیرانتفاعی امام رضا و …

کلام پایانی

رشته مدیریت بازرگانی یکی از رشته‌ هایی است که ممکن است افراد زیادی به آن علاقه‌ مند شده باشند. شانس قبولی رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه های برتر که در بالا هم برخی از آن‌ ها را عنوان کردیم در صورتی‌ که اطلاعات کافی داشته باشید بالا است و امکان ادامه تحصیل کارشناسی ارشد و دکترا برای این رشته وجود دارد.‌ رشته مدیریت بازرگانی در میان همه مردم شناخته‌ شده بوده و با توجه به توانایی‌ ها و مهارت‌ ها، افراد می‌ توانند به بازار کار مربوط به تخصص خود وارد شوند. بازار کار رشته مدیریت بازرگانی متوسط رو به بالا است. شاید شما هم با این موضوع موافق باشید که رشته مدیریت بازرگانی در میان رشته‌ های مدیریت از جایگاه بالاتری برخوردار بوده و طرفداران بیشتری دارد. بدین منظور ما در این مقاله از درس جت سعی کردیم به معرفی این رشته بپردازیم.

معرفی رشته فیزیوتراپی [صفر تا 100]
مطالعه

دکتر غلامرضا عبدلی

غلامرضا عبدلی هستم دکترای تخصصی مشاوره ، مدرس دانشگاه و مدرس کارگاه های تربیت مشاور تحصیلی. افتخار این را دارم که با 20 سال تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی بتوانم به شما عزیزان کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا