مقالات مشاوره کنکور

شروع کنکور از عید! سال جدید شروعی تازه برای کنکور?

سال جدید، شروعی دوباره برای کنکور

آزمون سراسری کنکور برای همه کسانی که مسیر موفقیت شان از درس و تحصیل می گذرد، حکم مرگ و زندگی را دارد! شاید به جرات بتوان گفت که عده کثیری از افراد حاضر در جامعه، دغدغه کنکور و حضور در دانشگاه، روزی برایشان نفس گیر بوده است. حال عده ای به سلامت از این گذرگاه عبور کرده اند و عده ای هم به خاطر عدم قبولی در رشته و دانشگاه مناسب، مسیر دیگری را برای ادامه زندگی پیش گرفته اند.

اهمال کاری و موکول امور به فردا، از جمله عوامل مهمی است که مانع موفقیت در ماراتن نفس گیر کنکور می شود. شروع سال جدید بهانه ایده آلی برای افرادی است که با اهمال کاری رقابت کنکور را به فردا موکول کرده اند. از طرفی دیگر عده ی کثیری از دانشجویان هم به فراخور مقطع تحصیلی و تاریخ کنکوری که برای خود مشخص کرده اند، بایستی از ابتدای عید استارت برنامه های کنکوری خود را بزنند.

در ادامه می خواهیم نکات مهمی در باب ماراتن کنکور و شروع کنکور از عید را عنوان کنیم که رعایت هر کدام از آن ها باعث خواهد شد تا گام بلندی را در جهت از پیش رو برداشتن رقبا بردارید. این نکات می تواند برای افرادی که تمایل دارند بحث کنکور را از عید شروع کنند، کارآمد و منحصر به فرد باشد.

رازی برای موفقیت وجود ندارد!

در ابتدای شروع مطالب این نکته را بایستی به شما گوشزد کنیم که دنبال راز یا تکنیک ویژه ای برای موفقیت نباشید. شاید بسیاری از افراد موفق در کنکور نکاتی را تحت عنوان ((راز طلایی رتبه برتر شدن)) مطرح می کنند؛ اما واقعیت امر این است که هیچ کدام از این نکات به تنهایی عامل موفقیت در کنکور نخواهند بود.

مطالعاتی که درباره سبک زندگی رتبه های برتر کنکور سراسری به عمل آمده، اصل مهمی را عنوان می کند. بررسی سبک زندگی و تحصیلی رتبه های برتر نشان می دهد که مجموعه ای از رفتارها و عادت ها در طول بازه زمانی بلند مدت، سبب شده است که این افراد در نهایت به رتبه برتر در کنکور نائل شوند.

پس اگر به دنبال کسب رتبه ی عالی هستید، بایستی مجموعه ای از عادت ها و رفتارها را در خود به وجود آورید که نهایتا آن ها منجر به یک فتح پیروزمندانه شود. به عنوان مثال اگر گمان کنید تنها با مطالعه ی یک کتاب تست معروف و یا صبح زود از خواب برخاستن موفق خواهید بود، سخت در اشتباهید!

سحرخیزی برای یک دانش آموز کنکوری بسیار عالی و مفید خواهد بود، اما ترکیب آن با یکسری عادت های مناسب مطالعاتی می تواند در نهایت ثمر دهد. در غیر این صورت عایده ای به دنبال نخواهد داشت…

موفقیت در کنکور

شناسایی مطالب مهم و تست خیز

برای شروع کنکور از عید، بایستی یک بودجه بندی اختصاصی برای خودتان مشخص کنید. طبیعتا برای کنکور تابستان، فرصت این که بخواهید همه کتاب ها را بخوانید، نخواهد بود. با بررسی کنکورهای سال قبل و البته جستجوهای اینترنتی، قسمت های مهم کتب درسی قابل استخراج است.

معرفی رشته مدیریت بازرگانی [صفر تا 100]
مطالعه

قسمت های مهم و تست خیز کتب درسی را استخراج کرده و طبق بازه زمانی خود تا کنکور برای آن برنامه سازی کنید. توجه داشته باشید که در بودجه بندی دو نکته را لحاظ کنید:

۱- قسمت هایی که سوالات زیادی از آن طرح می شود.

۲- قسمت هایی که مطالعه ی آن راحت تر بوده و زمانی کمتری را طلب می کند.

ترکیب این دو مورد، قسمت های مورد نیاز جهت مطالعه بعد از عید شما را شامل می شود. به عنوان مثال در کنکور تجربی، سوالات مربوط به ژنتیک درس زیست شناسی با توجه به حجم کمی که دارند نسبتا تعداد قابل توجهی را شامل می شود. اما نکته ای که وجود دارد این است که این قسمت از پیچیدگی زیادی برخوردار بوده و مطالعه آن زمانی زیادی را از داوطلب می گیرد. به همین خاطر پیشنهاد می شود که داوطلب این قسمت را حذف کرده و به قسمت هایی که مبنای آن حفظیات می باشد، رجوع کند.

در نظر داشته باشید که مطالعه قسمت های حفظی، در مقایسه با قسمت های درکی و تحلیلی، نیازمند اختصاص زمان کمتری می باشند. در نتیجه برای شروع کنکور عید، دروس حفظی را در اولویت خود قرار دهید.

برای شروع کنکور از عید، می طلبد که کامل گرایی را کنار بگذارید. به خاطر داشته باشید که هیچ داوطلبی در کنکورهای سراسری نتوانسته تمامی دروس خود را صد در صد بزند! شما برای موفقیت نیازمند کسب نمره مشخصی در هر درسی هستید. پس حس کامل گرایی خود را کنار گذاشته و با توجه به بودجه بندی که برای خود مشخص کرده اید، پیش بروید.

بدون برنامه ریزی، محکوم به فنا هستید!

ابتدا بایستی کمی نگران شوید! زیرا شما به اندازه کافی زمان از دست داده اید و دیگر هیچ فرصت اشتباهی وجود ندارد! پس هرگونه آزمون و خطایی می تواند، ماه ها شما را عقب بیاندازد. برنامه ی درسی شما بایستی از چندین قسمت تشکیل شده باشد:

۱- مطالعه ی ابتدایی و روتین

۲- مطالعه ی عمیق و تحلیلی

۳- حل تمرین و تست

۴- مرور مطالب

۵- حل تست های ترکیبی با دیگر فصول

در برنامه ریزی دروس، نکته ی مهم و حائز اهمیت، مرورهای مجدد خواهد بود. پس از مطالعه و حل تست و تمرین؛ از یک نقطه به بعد تعداد مرورهای شما خواهد بود که شما را از دیگر داوطلبین متمایز خواهد کرد. معمولا دانش آموزان همه دروس را می خوانند، اما تایم کمی را به مرور مطالب اختصاص می دهند. همین عامل سبب می شود تا در جلسه کنکور نتوانند مطالب مطالعه شده را ریکاوری کنند و در نتیجه سوالات را بی جواب می گذارند.

اگر برای ابتدای سال جدید اقدام به شروع بحث کنکور می کنید، به این موضوع توجه کنید که در یک جلسه چهار ساعته کنکور، بایستی چند ماه مطالعه خود را در عرض چند ثانیه به خاطر آورده و مطالب را ریکاوری کنید. تحقق این اصل تنها با مرورهای متعدد اتفاق می افتد.

بر طبق مشاهدات علمی، هر مطلبی را که انسان می آموزد، یک مسیر در ساختار مغز برای آن تشکیل می شود. حال اگر انسان این آموزه ها را تکرار کند این مسیرها به یکدیگر نزدیک شده و کم کم خود را به محورهای اصلی مغز نزدیک خواهند کرد. تکرار و مرور درس های کنکوری، دلایل علمی دارد که در نتیجه مسیرهای یادگیری در مغز به یکدیگر نزدیک خواهند شد.

داشته های خودتان را مشخص کنید

یک دانش آموز کنکوری که می خواهد از عید استارت کار خود را بزند، طبیعتا صفر مطلق نخواهد بود! از گذشته یک سری مطالب را به خاطر خواهد داشت یا این که شاید مطالعات پاره وقتی را پشت سر گذاشته باشد. به همین منظور بهتر است مطالبی که داوطلب تسلط نسبی بر آن دارد شناسایی شود و در جهت تثبیت آن برنامه ریزی شود.

مطالب نصفه و نیمه ای که داوطلب نسبت به آن مطالعه داشته است، به نوعی پس انداز محسوب خواهد شد. بهتر است با برنامه های مرور و تست زنی ترکیبی، نسبت به ارتقا آن اقدام شود. برنامه ریزی صحیح در این راه موجب افزایش روحیه داوطلب خواهد شد.

سال جدید، شروعی دوباره برای کنکور

از مشاورها کمک بگیرید

این روزها ظهور مشاورانی که نه علم چندانی دارند و نه عقبه درخشانی، سبب شده است تا بسیاری از داوطلبین کنکور نسبت به مشاورها گارد داشته باشند. اما واقعیت امر این است که مشاوران زبده و مجرب، حکم مربیان حرفه ای برای تیم های فوتبال را خواهند داشت. حضور مشاور مجرب و توانا در کنار شما، علاوه بر جلوگیری از هرگونه اشتباه، مسیر میانبر را هم به شما نشان خواهد داد.

شاید شنیده باشید که برای شرکت در کلاسهای زبان انگلیسی، ابتدا بایستی آزمون تعیین سطح بدهید تا آموزشگاه از سطح توانمندی شما آگاه شود. مشاوران زبده هم در ابتدا با نتایج تست زنی در مباحث تست خیز، سطح شما را برای برنامه ریزی در نظر گرفته و مسیری را به شما معرفی می کنند که نهایتا منجر به رفع نقص ها و ارتقا اندوخته ها شود.

همچنین حضور یک مشاور همانند یک همراه موفقیت یا مربی، در مواقعی که انگیزه و انرژی کافی ندارید، کمک حالتان خواهد بود. در مسیر کنکور روزهایی هستند که سطح انرژی دانش آموز پایین می آید یا بر اثر فشار درس ها خستگی چیره می شود. در چنین مواقعی مشاوران با برنامه های انگیزشی، آتش اشتیاق داوطلب را بر افروخته و فرد را به مسیر اصلی بر می گردانند.

مطالعات عیدانه

سنگ بزرگ نشانه نزدن!

طبیعتا اگر برای عید بخواهید کنکور را شروع کنید، این که بتوانید ساعات زیادی را مطالعه کنید، کمی دور از انتظار خواهد بود. در همین راستا نیاز است که ابتدا با توجه به میزان توانایی خود، ساعات محدودی را در نظر بگیرید. یا این که بازه های کوچکی را جهت مطالعه انتخاب کرده و در میان آن ها تایم های استراحت زیادی را قرار دهید.

بهتر است واقعیت را قبول کنید و برای جبران عقب ماندگی خود، برنامه ریزی های رویایی انجام ندهید. این قبیل برنامه ها نه تنها اجرایی نخواند شد، بلکه به شدت روحیه شما را کاهش خواهند داد.

کافیست تا برای جبران عقب ماندگی خود، بهینه درس بخوانید. استفاده حداکثری از تایم هایی که برای خود مشخص کرده اید، بهترین راه برای رسیدن به رقبای خود خواهد بود.

دائما در حال آنالیز خود باشید

کورکورانه درس خواندن، آن هم برای شروع بعد از عید، از جمله کارهایی است که به شدت به شما ضربه خواهد زد. بهترین راه این است که دائما سطح معلومات خود در دروس عمومی و خصوصی را رصد کنید. استفاده از تست هایی که در کتاب های کمک آموزشی قرار گرفته اند، بهترین راه خواهد بود. معمولا در این دسته از کتاب ها، بعد از هر مبحث تست های مربوط به همان قسمت قرار می گیرند. کافیست از آن تست ها چند دسته مساوی برای خودتان مشخص کنید.

طبق برنامه ریزی که ابتدای سال کرده اید، در هر نوبت مرور، یک دسته از تست ها را حل کنید و نتایج آن را یادداشت کنید. بایستی در هر نوبت درصد پاسخ های صحیح شما نسبت به دفعه قبل افزایش پیدا کرده باشد. در غیر این صورت بایستی مجددا آن درس را به صورت تحلیلی و عمیق مطالعه کرده و اقدام به تست زنی کنید.

استفاده از آزمون های آزمایشی هم مناسب خواهد بود اما به دلیل شروع با تاخیر، ترازهای به دست آمده چندان چنگی به دل نخواهد زد. البته که آزمون های آزمایشی بودجه بندی مشخصی دارند که به احتمال زیاد با بودجه بندی شما مغایرت خواهد داشت.

اگر به برنامه ریزی خود پایبند بوده باشید و طبق مسیر ترسیمی حرکت کرده باشید، رصد کردن خودتان برایتان لذت بخش و روحیه بخش خواهد بود. زیرا به آرامی شاهد رشد و پیشرفت تان به سمت هدف مشخص شده خواهید بود.

بالانس را تعطیلات عید در نظر بگیرید

اغلب دانش آموزان کنکوری در تعطیلات عید، از اتاق خود بیرون نمی آیند و با قدرت به برنامه های مطالعاتی خود می پردازند. البته که این کار بسیار عالی بوده و موجب افزایش سرعت آن ها در مطالعه دروس خواهد شد. اما برای آن دسته از افرادی که کنکور را برای عید آغاز می کنند، بهتر است برای حفظ روحیه خود با توجه به این که عادت به مطالعه طولانی ندارند، ساعات استراحت خود را در مهمانی ها و دورهمی های عیدانه قرار دهند.

همچنین پیشنهاد این است که از مسافرت عید امسال صرف نظر کنید. بسیاری از کنکوری ها در مسافرت به همراه خود کتب درسی می برند. اما نه تنها از آن استفاده ای نمی کنند، بلکه سنگینی آن ها را هم به دوش خواهند کشید!

در مجموع اگر می خواهید از عید برای کنکور استارت بزنید، بایستی بدانید که چهار ماه سخت را پیش رو خواهید داشت. نباید فراموش کنید که بنا به دلایل مختلف، زمان های زیادی را از دست داده اید! با یک برنامه ریزی صحیح و مطالعه ی بهینه می توان همه غیر ممکن ها را ممکن کرد.

تمرکز یکی از عوامل اصلی در موفقیت رتبه های برتر کنکور بوده است. برای موفقیت بایستی تمام تمرکز خود را روی برنامه ریزی کنکوری خود قرار داده و از هرگونه عملی که منجر به اهمال کاری مجدد شما می شود دوری کنید. تمرکز همانند یک ذره بین تمام انرژی شما را در نقطه ی مورد نظر جمع کرده و راندمان را افزایش خواهد داد.

بالانس را تعطیلات عید در نظر بگیرید

معرفی رشته پزشکی
مطالعه

دکتر غلامرضا عبدلی

غلامرضا عبدلی هستم دکترای تخصصی مشاوره ، مدرس دانشگاه و مدرس کارگاه های تربیت مشاور تحصیلی. افتخار این را دارم که با 20 سال تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی بتوانم به شما عزیزان کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا