مقالات مشاوره کنکور

روش های افزایش کیفیت مطالعه

سلام. امروز در خدمت شما هستیم با ادامه سری مقالات مشاوره ای کنکور از وبسایت درس جت و امروز به سراغ روش های افزایش کیفیت مطالعه رفتیم. در ادامه با ما همراه باشید.

کیفیت مطالعه نقش بسیار مهمی در موفقیت دانش آموزان در جنبه های مختلفی از زندگی شان شامل(تحصیلی کاری زندگی و روابط مختلف) را دارد. افزایش کیفیت مطالعه از موارد مهم و ضروری و یکی از تکنیک های مطالعه است که می تواند قبولی دانش آموزان را در دوره تحصیلی و در کنکور و قبولی در دانشگاه های مختلف را تضمین کند.

البته باید دقت داشت که کیفیت مطالعه می تواند برای اکثر دانش آموزان فرق اساسی داشته باشد. اما ممکن است قوانین یکسانی را برای کیفیت مطالعه بکار برده شود که دانش آموزان بتوانند از این قوانین به خوبی استفاده کنند.

چرا باید کیفیت مطالعه را افزایش داد؟

در شروع مطالعه بهتر است به این سوال مهم پاسخ داد که چرا باید از افزایش کیفیت مطالعه اطلاعات کافی داشت؟

با افزایش سطح مطالعه هر دانش آموز می تواند در کنکور سراسری نتیجه مطلوبی داشته باشد و در رشته دلخواه خود رتبه مناسب را کسب کند. رشته و دانشگاه های ستاره دار رتبه های خاص خود را دارند. با برنامه ریزی دقیق هر دانش آموز می تواند کیفیت مطالعه خود را افزایش دهد و بازدهی مطلوبی را داشته باشد.

تعریف افزایش کیفیت مطالعه

افزایش کیفیت مطالعه یا افزایش بازده مطالعه بدان معنا است که دانش آموز به شرایط و وضعیت در حال حاضر خود نگاه دقیق داشته باشد تا بتواند از زمان مناسب برای مطالعه بهتر دروس خود بیشترین بهره را داشته باشد و نوع افزایش مطالعه به کمک عوامل مختلفی بدست می آید که زمینه های مختلفی در آن می تواند دخیل باشد که دانش آموز به مرور زمان می تواند از آنها اطلاع پیدا کند.

چطور می توان از روش های افزایش کیفیت مطالعه استفاده نمود؟

اطلاع از راهکار مطالعه از اهمیت بسزایی برخوردار است و دانش آموز برای گرفتن اطلاعات دقیق می تواند از مشاور کاردان و متخصص در زمینه تحصیلی استفاده کند مشاور با داشتن اطلاعات درست و دقیق می تواند در رابطه با روش های مورد نیاز برای مطالعه به دانش آموزان کمک فراوانی را داشته باشد. تجربه مشاورانی که در خود جزوه رتبه برتر کنکور بوده اند خیلی بهتر به دانش آموز در زمینه برنامه ریزی و مطالعه دروس کمک دهند و آنها را با تجربیات خود بیشتر آشنا کند با در نظر گرفتن تفاوت های فردی هر دانش آموز مشاور یک برنامه را مختص به خود دانش آموز تهیه می کند که بتواند نتیجه مطلوبی را داشته باشد. دانش آموزانی که پشت کنکوری هستند باید اطلاعات دقیق و مفید را درباره افزایش مطالعه و سطح کمیت و کیفیت آن را داشته باشند تا از مطالعه مفید برخوردار باشند.

بودجه بندی زبان کنکور
مطالعه

علاقه و تسلط

نکته مهمی که وجود دارد در مطالعه دروس آن است که دانش آموز از دروس مورد علاقه خود شروع به مطالعه کند تا بتواند تسلط کافی را بدست آورد این تکنیک در زمان مطالعه و آماده شدن در کنکور کمک زیادی را به دانش آموز دارد.

در شروع مطالعه از دروسی که حجم کمتری را دارند استفاده شود و به مرور زمان حجم کتاب افزایش یابد اما باعث دلزدگی دانش آموز نشود.

۶ عامل موثر در افزایش کیفیت مطالعه

  1. استفاده از فلش کارت ها در دروس مختلف
  2. آرامش و نداشتن استرس زیاد و خواب کافی
  3. تغییر یکنواختی در حالت مطالعه دروس
  4. تغییر موضوع مطالعه
  5. داشتن تمرکز کافی حین مطالعه
  6. مرور کردن برنامه
6 عامل موثر در افزایش کیفیت مطالعه
darsjet.ir

یکی از راهکار های مهم در افزایش کیفیت مطالعه استفاده از فلش کارت است چرا که برای مرور مطالب برای امادگی قبل از کنکور مفید باشد دانش آموز می تواند در مکان های مختلف از این فلش کارت ها مورد مطالعه قرار دهد که بازدهی مفیدی را دارد برای مثال دروس مختلفی زبان انگلیسی و فیزیک دانش آموز لغات و فرمول ها را در این فلش کارت ها با رنگ های مختلف یادداشت می کند که در حافظه بلند مدت خود می تواند ذخیره سازی کند.

مواردی که می توان بطور اساسی به آن پرداخت و بازدهی مطلوبی بر روی مطالعه داشت داشتن آرامش است چرا که دانش آموز کنکوری می تواند مطالب بخاطر سپرده شده را به خوبی به یاد بیاورد داشتن خواب کافی می تواند هورمون استرس را در بدن کاهش دهد و مقاومت بدن در برابر آن بالاتر می رود.

دانش آموز کنکوری باید در مکانی مطالعه داشته باشد که از نور کافی برخوردار باشد و به دور ازشلوغی و همهمه باشد تا تمرکز کافی را داشته باشد که به بازدهی مطالعه کمک کرده است.

برای بالاتر رفتن کیفیت مطالعه تغییر موضوع است دانش آموزان نباید تمرکز خود را روی یک موضوع بگذارد و فقط یک کتاب را مطالعه کند زیرا مطالعه یک کتاب برای یکنواختی ایجاد کرده و او را از سایر دروس دلزده می کند بعد ار مطالعه آن کتاب جایگزین کتاب دیگری کند.

اگر سطح کیفیت مطالعه نتیجه مطلوب داشته باشد باید از انجام دادن همزمان چند فعالیت پرهیز کرد دانش آموز فقط تمرکز و تمام حواس خود را روی دروس خود بگذارد.

مرور کردن دروس در زمان مناسب یکی دیگر ار راهکار های اصلی در کیفیت مطالعه است که بازدهی خوبی را دارد در هنگام مطالعه دانش آموز حتما یک خودکار یا مداد را در دست داشته باشد چرا که در حین مطالعه می تواند سوالات خود را با آنچه که اموخته است در کتاب خود یادداشت کند. علاقه دانش آموز برای مطالعه دروس حایز اهمیت است عملکرد آن در دوره تحصیلی مطلوب باشد.

در مبحث کیفیت مطالعه داشتن تراکم در مطالعه است به عبارتی دیگر تراکم یعنی مطالعه بطور دقیق و جدی تر باشد. دانش آموز کنکوری ممکن است چندین ساعت مطالعه داشته باشد اما از لحاظ تراکم نتیجه دلخواه خود را نداشته باشد و به این علت است که رتبه و درصد مناسبی در کنکور لحاظ نمی گردد.

تعداد تست ها و تمرین زیاد و تکرار آن بخصوص تست های مهم باعث تسلط دانش آموز بر روی آنها شود

دانش آموز برای آنکه تسلط کافی بر روی مباحث داشته باشد به یادگیری مطالب جدید می پردازد باعث می شود به هنگام تست زدن مطالب قبلی را بخاطر داشته باشد و بطور خودکار کیفیت مطالعه افزایش می یابد.

دانش آموز کنکوری به هنگام تست زدن زمانی متوجه می شود که تمام جواب های او بیشتر صحیح باشد اعتماد به نفس او بالاتر رفته و مباحث را فراموش نخواهد کرد. و برای آنکه تسلط کافی داشته باشد به یادگیری مباحث جدید بپردازد به هنگام تست زدن مطالب قبلی را به خاطر داشته باشد و بر کیفیت مطالعه افزوده شود.

آشنایی با سبک مطالعاتی و شیوه مطالعه دروس می تواند نقش مهمی را در افزایش عملکرد تحصیلی دانش اموز را داشته باشد که در نمرات آن اثر گذاری مثبت را داشته باشد.

برای مثال: نحوه خواندن درس زبان انگلیسی می تواند متفاوت تر از درس جغرافیا است و در گروه های مختلف آزمایشی سبک خاص خود را دارد بطوری که اگر این سبک مطالعاتی بطور صحیح پیش رود نتیجه مطلوبی را در بردارد.

هدف گذاری دانش آموز

هدف دانش آموز در هنگام مطالعه به دو دسته کلی تقسیم می شود:۱- بلند مدت ۲-کوتاه مدت

مهم ترین آنها می تواند شامل: ۱- توانایی جسمانی دانش آموز ۲- شرایط روحی و خلقی ۳- شرایط محیط خانوادگی ۴- شرایط اجتماعی ۵-شرایط اقتصادی ۶- شرایط کادر مدرسه و محیط آن

دانش آموز در این موارد گفته شده اگر شرایط کافی را داشته باشد می تواند در افزایش کیفیت مطالعه خود نقش داشته باشد و در آزمون پایان ترم تحصیلی و کنکور قبولی داشته باشد.

تکنیک های تمرکز حواس

تکنیک حالا اینجا باش

رویا ها و خیال پردازی های روزانه می تواند عامل مهمی برای بهم زدن تمرکز حواس دانش آموز در کلاس یا به هنگام مطالعه باشد. این تکنیک می تواند اثر گذار باشد زمانی که دانش آموز به هنگام مطالعه حواسش پرت می شود به خود سریع بگوید حالا اینجا باش بطور ارام حواس بطور کامل برمی گردد. بطور مدام اگر این تکنیک اجرا شود اثر آن بیشتر می شود. و فاصله زمانی بین منحرف شدن افکار کمی بیشتر از روز قبل شده است.

تکنیک *اختصاص یک زمان مشخص برای پرداختن به مسایل دهنی*

زمان فکر کردن به موضوعات بطور روزانه که بطور طبیعی دانش آموز را ناراحت می کند وقتی معین داشته باشد برای مثال ساعت ۳تا۵/۳ زمان پرداختن به افکاری باشد که باعث ایجاد ناراحتی شده است که هر گاه به سراغ افکار آمدند دانش آموز به خود بگوید این زمان را اختصاص به این افکار قرار می دهم.

(تکنیک علامت گذاری) در این روش دانش آموز یک برگه کاغذ را نزدیک خود میگذارد و در حین مطالعه وقتی حواس پرت می شود یک علامتی مانند x  روی صفحه کاغذ قرار می دهد این روش به او یاداوری می کند که دوباره به مطالعه برگردد و افرادی که این روش را امتحان کردند طی یک الی دو هفته از انجام آن چند علامت کمتر را در صفحات خود قرار دادند.

تکنیک های تمرکز حواس
تکنیک های تمرکز حواس

فنون تست زنی

یکی از مهارت های لازم در دوران دبیرستان و دوره مهم کنکور آشنایی با روش ها و فنون تست زنی است.

در این قسمت به برخی از نکات آن که مهم هستند و مورد توجه بیشتری در کنکور دارند پرداخته می شود

۱. در طراحی سوالات کنکور یکسری اصول رعایت می شود و بنابراین برای پاسخگویی به سوالات نباید دنبال روش های غیر عادی بود.

برخی از موسسات ادعا می کنند که روش های وجود دارند که داوطلبان به تمام سوالات تستی جواب درست بدهند در حالی که سوالات باید استاندارد طراحی شوند و درصد جواب ها بطور صحیح بررسی شوند تا از بروز مشکلات جلوگیری شود.

۲. دانش آموز باید خود را برای هرگونه سوالات در جلسه کنکور آماده کند

ممکن است هر دانش آموز که مطالعه دقیق داشته است سرجلسه کنکور در مواجهه با سوالات احساس سردرگمی کند و به سوالات به درستی پاسخ ندهد. بنابراین قبل از کنکور دانش آموز باید خود را برای هر سوال احتمالی در کنکور آماده کند.

۳. داوطلب باید جسارت کافی را داشته باشد که از برخی تست ها بگذرد

تعداد زیادی از دانش آموزان فکر می کند که گذشتن از برخی سوالات سخت است و باید به همه سوالات پاسخ داد اما اگر دانش اموزان عادت کنند که برخی از تست ها را نادید بگیرند بیانگر مهارت بالای تست زنی را نشان می دهد.

۴. قبل از پاسخ دادن به سوالات با دقت متن سوال خوانده شود

داوطلب باید تمام صورت سوال در کنکور را با دقت و با حوصله مطالعه کند اگر بطور عجله این کار انجام شود ممکن از جواب تست غلط باشد و شاید زمان ذخیره شود اما احتمال اشتباه شدن آن بالا می رود.

۵. دقت داشتن در پاسخ گویی به سوالات

کم دقتی در دانش آموزان ژنتیکی نیست بلکه یک مشکل مهارتی است که به مرور و با تمرین و تکرار برطرف خواهد شد و دقت بالاتر می رود و جای نگرانی زیاد نیست.

۶. توجه داشتن به زمان های متفاوت برای پاسخگویی به سوالات

در جلسه کنکور تقسیم زمان درست است اما برای همه تست ها زمان یکسانی وجود ندارد اگر برای تستی یک و نیم دقیقه وقت صرف شود برای تست بعدی زمان کمتری را به خود اختصاص می دهد.

معرفی دانشگاه خواجه نصیر طوسی [صفر تا 100]
مطالعه

تیم تولید محتوای درس جت

وبسایت درس جت از به روزترین وبسایت ها و مراجع درسی قبل از دانشگاه میباشد که کار خود را از بهمن ماه سال 1400 آغاز کرد و هدف ما از تاسیس وبسایت درس جت این است که هر آنچه که یک دانش آموز کنکوری به آن نیاز دارد دارد را در این سایت به صورت کامل و با بهترین کیفیت فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا