مقالات مشاوره کنکورجمع بندی دروس کنکور

روش جمع­ بندی ۳ روز یک بار

سلام به همه کنکوری­ های عزیز، دکتر غلامرضا عبدلی هستم و امروز در ادامه سری مقالات روش ­های جمع ­بندی وب سایت درس جت با روش جمع­ بندی ۳ روز یک بار در خدمت شما هستم.

داوطلبان به منظور موفقیت در کنکور سراسری نیازمند داشتن برنامه جمع ­بندی در روزهای پایانی کنکور هستند. چنانچه وی خواهان قبولی در رشته خوب و دلخواه است تنها شروع خوب کافی نیست بلکه دسته ­بندی و طبقه ­بندی مباحث در ذهن ایشان مهمترین نکته است. از بین داوطلبان کنکور سراسری افرادی هستند که یک شروع خوب و با روحیه­ ی بالا داشته ­اند اما با نزدیک شدن به کنکور سراسری به دلایل مختلف از جمله استرس بالا، حجم زیاد مطالب و خستگی و …. دچار یأس و ناامیدی شده و از جمع ­بندی که از مهمترین و تأثیرگذارترین آیتم­ ها در حوزه کسب درصد بالاست غافل می ­شوند.

روش جمع ­بندی ۳ روز یک بار به چه صورت است؟

در مقالات قبلی اشاره کردم که دو نوع روش جمع­ بندی داریم: ۱- روش جمع ­بندی در قالب درسنامه . ۲- روش جمع ­بندی در قالب تست و آزمون.

۱- روش جمع ­بندی در قالب درسنامه: جمع ­بندی در قالب درسنامه یعنی مطالبی که قبلاً مطالعه کردید خلاصه نویسی داشته یا نقشه مفهومی برای آنها تهیه کردید را مرور کنید. این کار باعث می ­شود تا مطالبی که فراموش کردید مجدداً در ذهن بازیابی شوند. به صورت علمی می ­توانیم به نمودار فراموشی ابینگهاوسی در همین مقاله بپردازیم.

(منحنی فراموشی ابینگهاوسی نشان می ­دهد که وقتی مطلبی را برای اولین بار یاد می­ گیرید اطلاعات به صورت تصاعدی در ذهن کم ­رنگ می­ شوند و با مرور محدود به سطح اول یادگیری بازیابی می­ شوند.)

۲- در روش دوم یعنی جمع ­بندی دروس کنکور در قالب تست و آزمون دو ۳ روز یک بار با کمک حل آزمون شما می ­توانید درس زیست ­شناسی کنکور را جمع ­بندی کنید البته روش فقط در شرایط خاصی می­ تواند کمک­ کننده باشد (در ادامه به آن می­پردازیم)

چگونه روش جمع ­بندی ۳ روز یک بار را انجام دهیم؟

برای روش جمع­ بندی ۳ روز یک بار استفاده از آزمون­ های جامع توصیه می ­شود آزمون­ هایی که از کل محتوای کتاب درسی تدوین شده ­اند. پیشنهاد من به شما دوست عزیز این است که این ۳ روز را به دو پارت مطالعاتی تقسیم کنید. پارت اول نصف روز است شما در این نصف روز به حل اولین آزمون می ­دوید (سعی کنید شبیه­ سازی کنید) یعنی آزمون در ابتدای صبح و ساعت ۸ یا حتی زودتر باشد و تست­ها را زمان­ دار کنید بعد از پایان آزمون و رفع خستگی پارت دوم یعنی تحلیل آزمون شروع می ­شود. تک تک سؤالات را بررسی کنید چه سؤالاتی را درست انجام دادید و چه سؤالاتی را پاسخ ندادید یا غلط انجام دادید. (روش تحلیل آزمون را قبلاً در سری مقالات وب سایت درسی جت توضیح دادم). این زمانی حدود ۵/۲ روز را به خود اختصاص می ­دهد.

کمال‌ گرایی در درس خواندن چه آسیب‌هایی ایجاد می‌کند؟
مطالعه

در این روش شما ابتدا آزمون داده و سپس مطالعه خود را آغاز می­ کنید به این شکل که ابتدا شما در یک نیم روز و آن هم در قالب یک آزمون در وقت و زمان معین به مجموعه سؤالات کنکور یک سال یا آزمون جامع پاسخ داده و سپس در دو و نیم روز باقیمانده به تحلیل آزمون و مطالعه می­ پردازید.

مزایای روش جمع ­بندی ۳ روز یک بار

  • شبیه­ سازی فضای کنکور
  • تقویت مهارت تست ­زنی
  • آشنایی با نقاط ضعف و قوت : استفاده از روش جمع­ بندی باعث می­ شود به طور مرتب و تا زمان فرا رسیدن کنکور مشکلات درسی خود را شناسایی کرده و نسبت به رفع آنها اقدام کنید.
  • دوران جمع ­بندی ۳ روز یک بار را بدون برنامه ­ریزی شروع نکنید. داشتن برنامه ­ریزی جامع و بی ­عیب و نقصی یکی از موارد مهم در زمان شروع دوران جمع ­بندی ۳ روز یک بار است. برنامه ­ریزی که از هر جهت بتواند شما را به سمت موفقیت و پیشرفت سوق داده و فقط و فقط شخصی ­سازی شده باشد یعنی متناسب با توانایی ­های روحی و جسمی شما تنظیم شده باشد.

تهیه بهترین منابع برای دوران جمع ­بندی ۳ روز یک بار

کنکوری ­های عزیز: این که در دوران جمع­ بندی کنکور از منابع کامل و شناخته شده استفاده کنید نیز حائز اهمیت است در واقع این منابع باید حاوی تست ­های فراوان و خوب باشند. بهترین منابع برای تست ­زنی در دوران جمع ­بندی ۳ روز یک بار سؤالات کنکورهای سراسری داخل و خارج سال ­های گذشته است.

روش جمع ­بندی ۳ روز یک بار مناسب چه افرادی است؟

جمع ­بندی ۳ روز یک بار مناسب کسی است که روی درسنامه ­ها تسلط دارد و حداقل یک بار توانسته است جمع ­بندی کنکور در قالب درسنامه را اجرا کرده باشد. و با اجرای این روش نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی و با کار کردن روی آنها بازدهی خود را بالاتر ببرد. پس اگر کسی تاکنون اصلاً درسنامه ­ای را مطالعه نکرده و به حد تسلط نرسیده است توصیه می­ کنم این روش را اجرا نکند بدلیل اینکه فقط زمان را از دست می ­دهد پیشنها من این است روی یک سری مباحث کنکور تمرکز کند تا به نتیجه مطلوب ­تری دست پیدا کند. پس متوجه شدید که روش جمع ­بندی ۳ روز یک بار به روش آزمون و تست مناسب افرادی است که به حد تسلط در درسنامه­ ها رسیده باشند. یعنی ابتدا جمع ­بندی در قالب درسنامه و بعد جمع ­بندی در قالب آزمون و تست.

بررسی و معرفی انواع دانشگاه ها در ایران
مطالعه

شیوه ­های افزایش بازدهی بهتر در دوران جمع­ بندی ۳ روز یک بار

شیوه ­های افزایش بازدهی بهتر در دوران جمع­ بندی 3 روز یک بار

با توجه به شکل بالا متوجه شدیم که گام اول برای افزایش بازدهی بهتر پیدا کردن آزمون مناسب است. برای این کار دو آزمون جامع به شما عزیزان پیشنهاد می­ شود. ۱- آزمون ­های تألیفی (شبیه ­سازی کنکور)، ۲- آزمون ­های کنکور سال­ های گذشته.

منظور از آزمون ­های تألیفی همان آزمون ­های آزمایشی مؤسسات است و منظور از آزمون کنکور سال­ های گذشته نیز تمام آزمون­ های رشته خود مربوط به سال­ های قبل داخل کشور و خارج کشور می ­باشد.

دوستان عزیز با توجه به زمانی که دارید سعی کنید تمام آزمون­ های رشته خود مربوط به سال ­های قبل را جمع ­آوری کنید و ۲ تا ۳ هفته برای آنها وقت بگذارید و همچنین ۲ تا ۳ هفته هم برای آزمون­ های تألیفی (شبیه ساز کنکور).

پس متوجه شویم که بهترین زمان روش جمع ­بندی ۳ روز یک بار حدود ۳۰ روز قبل از کنکور است بر اساس این روش و بعد از جمع ­آوری آزمون ­ها، نصف روز را عیناً برای حل آزمون در نظر بگیرید و دو و نیم روز برای تحلیل آزمون و سؤالات را تک به تک تحلیل کنید. بهتر است برای ۵ آزمون اول تمام سؤالات چه صحیح و چه غلط و چه بی ­پاسخ را تحلیل کنید و آزمون ششم به بعد فقط سؤالاتی که در آنها مشکل داشتید را تحلیل کرده و درصدهای خود را یادداشت کند. بعد از تحلیل آزمون نقاط ضعف خود را یادداشت کنید و اگر بیش از ۳ بار در حل تست مشکل داشتید حتماً و حتماً از روی درسنامه ­ها یک بار اگر حل کنید و سؤالاتی که نتوانستید پاسخ دهید را علامت­ گذاری کنید و پایان دو هفته (جمعه­ها) مجدداً آنها را حل کنید تا ضعف­ هایتان برطرف شود.

جمع ­بندی پایانی

دوست خوبم در پایان این مقاله به این موضوع می ­پردازیم که در دوران جمع­ بندی کنکور به هیچ عنوان مطالب جدید یاد نگیرید و خلاصه ­نویسی، نت ­پردازی ­ها و نقشه مفهومی ­ها را به صورت روزانه مرور کنید سعی کنید در آزمون های شبیه ساز کنکور شرکت کنید و سرعت تست زنی خود را افزایش دهید. اگر سؤال یا ابهامی در این قسمت دارید در پاسخ همین صفحه کامنت بگذارید در اسرع وقت پاسگوئی شما هستم.

سؤالات متداول

۱- جمع بندی به روش ۳ روز یک بار چه تفاوتی با سایر روش ها دارد؟

در دوران جمع بندی به روش ۳ روز یک بار اول آزمون می دهید و بعد آزمون را تحلیل کرده و پایان مطالعه خودتان را برای رفع اشکال مطالب شروع می کنید.

۲- بهترین منابع جمع بندی کنکور به روش ۳ روز یک بار چیست؟

درسته که در مقاله اشاره کردم به آزمون های کنکور سال های گذشته ولی به دلیل اینکه باید این آزمون ها پرینت بگیری و پاسخ برگ داشته باشید و این هزینه برات توصیه می کنم منابعی که این ویژگی را دارند مانند کنکوریوم تهیه کنید.

۳- مزایای روش جمع بندی ۳ روز یک بار چیست؟

علاوه بر نکاتی که در مقاله ذکر گردید می تواند به کنترل ساعت خواب، آشنایی با تست های پرتکرار و مدیریت زمان نیز کمک کند.

 

روش مطالعه عربی کنکور
مطالعه

دکتر غلامرضا عبدلی

غلامرضا عبدلی هستم دکترای تخصصی مشاوره ، مدرس دانشگاه و مدرس کارگاه های تربیت مشاور تحصیلی. افتخار این را دارم که با 20 سال تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی بتوانم به شما عزیزان کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا