جمع بندی دروس کنکور

بهترین روش جمع بندی دروس کنکور

اکنون که شما در حال مطالعه این مقاله هستید به احتمال زیاد یا تا کنون با غولی به نام کنکور برخورد نکرده اید و یا در شرف آن هستید. سال کنکور یکی از مهم ترین و سرنوشت ساز ترین، سال های زندگی یک فرد است به همین منظور هم فرد کنکوری باید از انجام یک سری از کار ها خودداری کند و در عوض یک سری از کار ها که در تعیین سرنوشت او تاثیری مستقیم دارند را انجام دهد. یکی از این کار های مهم که در نتیجه به دست آمده در کنکور شما تاثیر مهمی خواهد داشت، جمع بندی دروس خوانده شده است. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با بهترین روش های جمع بندی در کنکور آشنا کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

بسیاری از داوطلبان شاید در طول سال بسیار خوب درس خوانده باشند ولی به دلیل اینکه در زمان جمع بندی بدون برنامه عمل کردند نتیجه مطلوبی را کسب نکردند. احتمالا افرادی را دیده اید که در آزمون های آزمایشی بسیار خوب عمل میکنند ولی در آزمون کنکور نمیتوانند به خوبی عمل کنند. یکی از دلایل این تفاوت نتیجه آزمون های آزمایشی و کنکور در بسیاری از افراد شرکت کننده، جمع بندی است. حتی افرادی هستند که تازه چند ماه مانده به کنکور درس خواندن را شروع میکنند و نتایجی خوب را کسب میکنند یا اگر بخواهیم به طور دقیق تری بگوییم، جای کسانی که در طول سال به خوبی درس خوانده اند ولی جمع بندی خوبی نداشته اند را میگیرند.

یکی از مزایای جمع بندی دروس، قبل از کنکور کمک کردن به پیدا کردن نقاط قوت و نقاط ضعف شما است. پس از مشخص شدن نقاط قوت و ضعف خودتان شما زمانی ۱ الی ۲ ماهه خواهید داشت تا بتوانید نقاط قوت خود را بیش از پیش تقویت کنید و نقاط ضعف خود را نیز تقویت کنید و مشکلات خود را در آن درس حل کنید.

شاید بسیاری از شما عزیزان اکنون این سوال در ذهنتان به وجود آمده باشد که از چه زمانی باید جمع بندی را شروع کنم؟ بهترین زمان جمع بندی طبق نظر مشاوران ۱ الی ۳ ماه قبل از کنکور سراسری است. اما زمان ایده آل برای جمع بندی ۱ ماه قبل از کنکور است. اگر میخواهید نتایج درس خواندن شما در طول این یک سال به ثمر بنشیند و نتیجه مطلوب و دلخواه خود را در کنکور کسب کنید در این ۱ ماه باید تمام دروس خود را به صورت کامل مرور کنید و اشتباهات خود را رفع کنید. این کاری است که تعیین کننده نتیجه شما است.

همانطور که میدانید دروس رشته های مختلف، متفاوت است و ماهیت هر درس نیز متفاوت است. در ادامه به بررسی و نحوه درست جمع بندی در زمان کوتاه باقی مانده تا کنکور خواهیم پرداخت. پس تا انتها همراه ما باشید.

نکات مهم در جمع بندی دروس کنکور

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

نکات مهم در جمع بندی دروس کنکور

یکی از نکات مهمی که باید در جمع بندی دروس رشته های ریاضی و تجربی به آن دقت کنید این است که چون دروس این رشته ها معمولا بسیار سنگین و مفهومی است. به همین دلیل هم به هیچ عنوان آنها را نباید حفظ کنید! حفظ کردن فرمول ها و یا مسائل دیگر برای مدت کوتاهی ممکن است جواب دهد ولی در بلند مدت و در زمان  مرور، به هیچ عنوان پاسخگو نمی باشد و در ذهن دانش آموز باقی نخواهند ماند. برای جمع بندی در این دروس نیاز است تا نکاتی را رعایت کنید. در ادامه قصد داریم تا این نکات را به شما معرفی کنیم.

۱-یکی از راه های حفظ و بهتر به یاد ماندن فرمول ها، مسائل و مباحث، نوشتن است! بله برای اینکه بهتر یادتان بماند حتما آن مسئله را خلاصه کنید و در دفترچه ای یادداشت کنید. این دفترچه در زمان مرور بسیار به کارتان خواهد آمد.

۲- ۱ ماه قبل از کنکور این خلاصه نویسی های یادداشت شده در دفترچه را بخوانید و مرور کنید.

۳- پس از مرور خلاصه نویسی های خود و یادگیری کامل آنها وقت آن است که سراغ تست های کنکور سال های اخیر بروید. یکی از عوامل مهمی که در بالا رفتن تراز شما نقشی مهم دارد همین تست های تالیفی و تست های کنکور سال های گذشته است.

نوشته های مشابه

۴-فرمول های هر درس را به صورت جداگانه یادداشت کنید. الگوهای درس هایی مثل زیست شناسی و شیمی را هم به صورت جداگانه یادداشت کنید. شما میتوانید در درس های مفهومی مثل زیست شناسی برداشت خود را از سطری که به صورت کامل فهمیده اید هم بنویسید.

۵-در حین پاسخ دادن به سوالات، تست ها را به سه دسته تقسیم کنید:

الف) سوالاتی که جواب آن را نمیدانید. این سوالات بزرگ ترین نقطه ضعف شما می باشند. برای حل این تست ها شما میتوانید به جزوه ها و مخصوصا یادداشت های خود مراجعه کنید.

ب) دسته دوم سوالاتی هستند که شما جواب آنها را میدانید ولی اشتباه پاسخ داده اید. این به آن معنی است که شما اطلاعاتی کافی برای جواب دادن به این سوال را دارید ولی به هر دلیلی آن تست را غلط زده اید. پیشنهاد ما به شما مرور دوباره اطلاعات مربوط به این سوال است.

ج) دسته سوم سوالاتی است که شما به آنها جواب غلط داده اید. این به آن معنی است که شما یا آن قسمت را اشتباه فهمیده اید و یا آن قسمت را فراموش کرده اید. برای حل این مشکل شما باید دوباره سراغ آن قسمت بروید ولی این بار بسیار دقیق تر آن را مطالعه کنید.

۶- همانطور که در قسمت های بالاتر هم اشاره کردیم شما به هیچ عنوان نباید فرمول ها را حفظ کنید. شما باید با استفاده از الگو هایی که در کلاس های کنکوری و یا کتاب های مخصوص کنکور یاد گرفته اید، اقدام به حل سوالات کنید. همچنین سعی کنید تا مفهوم آن فرمول را بفهمید. در این صورت دیگر آن فرمول را فراموش نخواهید کرد.

بهترین روش های جمع بندی دروس کنکور

تا اینجای مقاله اهمیت جمع بندی و نکاتی درباره جمع بندی را برای شما توضیح دادیم. اما حالا میرسیم به مهم ترین قسمت مقاله یعنی روش های جمع بندی. روش های زیادی برای جمع بندی کنکور وجود دارد ولی همه آنها مفید نیستند و نمیتوانند شما را به مقصد برسانند.

خلاصه نویسی

در قسمت بالا هم از اهمیت های خلاصه نویسی و یادداشت برداری از نکات مهم به شما گفتیم.( بهترین روش خلاصه نویسی کنکور ) شما باید برای تمامی درس های خود یادداشت برداری را در اولویت کار خود قرار دهید! طبق تحقیقاتی که روی دانش آموزان شرکت کننده در کنکور های سراسری چند سال اخیر انجام شده است نشان داده شده که مهم ترین عاملی که در تعیین تراز و رتبه دانش آموز نقش دارد همین یادداشت برداری و انجام خلاصه نویسی است.

خلاصه نویسی

عدم یادگیری و مرور

یکی دیگر از نکات مهم که باید حتما به آن توجه کنید این است که زمان جمع بندی وقت یادگیری نیست! شما در این زمان فقط باید درس هایی که در طول سال گذشته خواندید را مرور کنید. شاید برایتان جالب باشد، شما در زمان عادی درس خواندن تان ابتدا درس میخوانید و سپس تست میزدید. اما در زمان جمع بندی باید دقیقا برعکس آن را انجام دهید. یعنی اول تست بزنید و سپس درس بخوانید. مزیت این روش مرور چند باره مطالبی است که تا کنون خوانده اید.

 آزمون های شبیه ساز کنکور

یکی از راه هایی که شما میتوانید خود را در حالت کنکور امتحان کنید و شرایط کنکور را تجربه کنید، آزمون های شبیه ساز کنکور است. این آزمون ها به شما کمک خواهد کرد تا نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کرده و برای تقویت و یا رفع آنها اقدام کنید. همچنین تراز کسب شده توسط داوطلابان این در آزمون ها بسیار شبیه به کنکور سراسری است. این آزمون ها یکی از روش های خوب برای جمع بندی دروس شما قبل از کنکور است.

از مزیت های آزمون های شبیه ساز این است که آنها باتوجه به سوالات کنکور سعی میکنند تا حتی سوالات و جو حاکم بر جلسه امتحان مانند کنکور باشد تا شرکت کنندگان کاملا حس کنند که سر جلسه کنکور قرار دارند. اما نکته ای که باید حتما به آن توجه کنید این است که نتیجه این آزمون ها نباید تاثیر منفی روی روند درس خواندن شما بگذارد. این آزمون ها صرفا برای آماده سازی شما و قرار گرفتن در شرایط و جو کنکور است و باید به شما در یافتن نقاط قوت و ضعف تان کمک کند نه اینکه شما را ناامید کند.

تحلیل آزمون

پس از مشاهده نتایج آزمون های شبیه ساز، نوبت به تحلیل آنها میرسد. به عقیده بسیاری از کارشناسان و مشاوران تحلیل آزمون یکی از مهم ترین عوامل موفقیت افراد در کنکور سراسری است. زیرا در این مرحله شما علاوه بر اینکه نقاط ضعف خود را به صورت جزئی خواهید فهمید، دلیل اشتباهات خود را هم میفهمید. در این مرحله شما باید سوالات خود را به صورت دسته هایی که در قسمت های بالاتر گفتیم، دسته بندی کنید.( بهترین روش تحلیل آزمون )

از بین بردن نقاط ضعف

مهم ترین سوالات در آزمون های شبیه ساز و یا تست های زمان دار، سوالاتی هستند که شما پاسخ را بلد بوده اید ولی پاسخ را اشتباه علامت زده اید و سوالاتی که اصلا بلد نبوده اید. این سوالات عاملی هستند که شما نمیتوانید تراز بالایی را کسب کنید. راه حل پیشنهادی ما این است که شما میتوانید سوالاتی که غلط زده اید را در دفترچه ای یادداشت کنید و پس از یادداشت سراغ مفاهیم این تست ها بروید. شما باید تا جایی مطالعه کنید تا به صورت دقیق متوجه اشتباه خود شوید. پس از اینکه متوجه اشتباه خود شدید وقت آن است که درک و دریافت خود را از آن سوال در دفترچه یادداشت کنید. به این صورت هر بار که دفترچه را مرور کنید، متوجه سوال و اشتباه خود خواهید شد.

تسلط بر نقاط قوت

اگر سوالاتی که غلط زده اید باعث خراب شدن رتبه و تراز شما میشود، از آن طرف سوالاتی که به آنها پاسخ درست داده اید سبب بالا رفتن تراز شما خواهند شد. اما این به آن معنی نیست که دیگر این مطالب را مطالعه نکنید اتفاقا برعکس! یعنی اگر روی این مباحث تسلط کافی دارید باید باز هم بیشتر مطالعه کنید تا این نقاط قوت خود را بیش از پیش تقویت کنید.

از بین بردن نقاط ضعف و تسلط بر نقاط ضعف در جمع بندی دروس کنکور

درصدگیری

یکی از مزیت های آزمون های شبیه ساز، درصدگیری به صورت خودکار است. درصد گیری به این دلیل شایان توجه است که به داوطلبان کمک میکند تا در زمان کوتاهی که به کنکور مانده است بتوانند خود را بهتر برای کنکور آماده کنند. درصد گیری از آن نظر خوب است که نحوه عملکرد شما در هر درس را علاوه بر اینکه با عملکرد خودتان مقایسه میکند، با عملکرد دیگر شرکت کنندگان نیز مقایسه میکند.

درصدگیری در یکی از روش های جمع بندی دروس کنکور

 بررسی سوالات مهم در جمع بندی کنکور

سوالاتی هستند که سالانه در تمامی کنکور های سراسری تکرار میشوند و از اهمیت زیادی هم برخوردار هستند. با کمی دقت مشخص میشود که این دسته از سوالات فقط با ظاهر دیگری در کنکور خواهند آمد و قسمت اصلی آنها یعنی مفهوم آنها تکراری است. شما میتوانید با تحلیل دقیق این سوالات درصد خود را در آن درس ها بهبود ببخشید.( سوالات کنکور سراسری + پاسخنامه تشریحی )

 مرور و بررسی خلاصه های نوشته شده

آخرین مرحله روش های جمع بندی کنکور، مرور و بررسی خلاصه های نوشته شده است. داوطلبان باید در این مرحله به سراغ خلاصه های نوشته شده در زمان جمع بندی بروند. زمان بررسی و مرور این نوشته ها، چند روز مانده به زمان کنکور است. شما در این زمان کوتاه باقی مانده به هیچ وجه نباید اقدام به مرور تمامی مطالبی که آموختید کنید. بلکه شما باید فقط خلاصه هایی که یادداشت کردید و سوالاتی که به همراه مفهوم و جواب یادداشت کرده اید را مطالعه کنید.

روش جمع­ بندی 3 روز یک بار
مطالعه

تیم تولید محتوای درس جت

وبسایت درس جت از به روزترین وبسایت ها و مراجع درسی قبل از دانشگاه میباشد که کار خود را از بهمن ماه سال 1400 آغاز کرد و هدف ما از تاسیس وبسایت درس جت این است که هر آنچه که یک دانش آموز کنکوری به آن نیاز دارد دارد را در این سایت به صورت کامل و با بهترین کیفیت فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا