مقالات مشاوره کنکورجمع بندی دروس کنکور

روش جمع بندی شیمی کنکور

جمع ­بندی شیمی کنکور

جمع ­بندی شیمی کنکور، یکی از اصلی ­ترین راه ­های رسیدن به تسلط در تمامی مباحث است. باتوجه به ­اینکه شیمی درسی است که ماهیت حفظی، مفهومی و محاسباتی دارد درنتیجه جمع ­بندی شیمی از اهمیت بالایی برخوردار است بر این ­اساس دسته ­بندی درست مطالب خوانده ­شده در جاهای مناسب در ذهن مهمترین کاری است که اگر داوطلبی بتواند این­کار را به ­درستی انجام دهد به ­شدت شانس کسب نتیجه مطلوب کنکور سراسری خود را تضمین می­کند.

مراحل جمع ­بندی شیمی کنکور

برای جمع ­بندی شیمی کنکور نیاز به یک نقشه راه داریم که طبق آن جلو برویم این ساختار و نقشه راه شامل مرحله اساسی به­ صورت زیر است:

انتخاب بهترین منابع جمع ­بندی شیمی کنکور

دوست خوبم، انتخاب منبع خوب، تأثیر بسزایی در افزایش تسلط و میزان یادگیری هر درس دارد. باتوجه به ­اینکه تعداد منابع موجود در بازار باعث سردرگمی شما کنکوری عزیز می­شود به ویژگی­های یک منبع آموزشی خوب اشاره می­کنم.

اولین ویژگی یک منبع خوب این است که با کتاب درسی انطباق داشته باشد به­دلیل اینکه کتاب درس منبعی است که از آن تست طراحی می­شود. دومین ویژگی یک منبع خوب تست­ محور بودن است. همه ما می­دانیم که در دوران جمع ­بندی کتاب­ های تست ­محور بسیار تأثیرگذار هستند پس منبعی که حجم وسیعی از نکات گوناگون  بعضا در تعارض با مطالب گفته­ شده داشته باشد مفید نیست نکته مهم در جمع­ بندی دسته ­بندی و تثبیت مطالب با استفاده از تست ­های فراوان است.

سومین ­ویژگی یک منبع خوب این است که با طرح تست­ ها و ارائه نکات در قالب نکته تستی، پاسخ­ های تشریحی و یا درس ­نامه ­های خلاصه، تمامی نکات مهم کتاب درس را پوشش دهد و دانش­آموز را برای مواجه با انواع مختلف تست­ ها آماده نماید.

چهارمین ویژگی یک منبع خوب این است که دانش­آموز با تیپ ­های تست ­های متفاوت و انواع تست ­ها آشنا شود و تست ­های آن از ساده به سخت طراحی شده باشند.

روش مطالعه شیمی کنکور
مطالعه

نکته: با توجه به چهار ویژگی یک منبع خوب پس می­توانیم بگوئیم کتاب درس طوری تدوین شده که در برگیرنده این چهار ویژگی می­باشد.

پس بهترین منبع برای جمع ­بندی شیمی کنکور کتاب درس یا همان جزوه خلاصه نویسی ­شده ­ای است که در دوران مطالعه این درس نوشته ­اید، (این جزوه کم­ حجم باشد / کامل باشد و دارای تست ­های مارک ­دار باشد).

بهترین کتاب های جمع ­بندی شیمی کنکور

– جمع ­بندی فیل شیمی کنکور

نوشته های مشابه

– جمع­ بندی شیمی مهروماه

– جمع­ بندی شیمی خیلی سبز

البته این منابع را به شما پیشنهاد میکنم اما درصورتی ­که منبع دیگری دارید یا میخواهید منبع دیگری انتخاب کنید به سه ویژگی اصلی یعنی (حجم کم) (جامع ­بودن) و (تست ­محور بودن) توجه کنید.

تفکیک مباحث شیمی در دوران جمع ­بندی

در مرحله اول میزان تسلط خود را در تک ­تک مباحث کتاب درس بسنجد. هدف این است که بخش واقع ­بینانه ­ای از خود داشته باشید، شرایط علمی خود را بفهمید و یک برنامه خوب برای بهبود وضعیت درس درنظر بگیرید. دراین قسمت کلی­­ گویی نکنید مثلا نگویید در شیمی وضعیت خوبی ندارم بلکه با عبارت ­های مثل مطالعه کم / تست کم و تسلط در یک قسمت خودتان را ارزیابی کنید و ترسی نداشته باشید. به ­عنوان ­مثال:

تفکیک مباحث شیمی در دوران جمع ­بندی

با انجام این مرحله میتوانید برای مرور، طبقه­ بندی و جمع­ بندی هر مبحث شیمی کنکور زمانی را اختصاص دهید و با افزایش بازدهی مطالبات به­ حد تسلط برسید.

درکل شیمی کنکور از ۱۰فصل تشکیل شده است ( در پایه ­های دهم، یازدهم و دوازدهم).

اگر در پایه دهم یا یازدهم درحال تحصیل هستید توصیه میکنم جمع ­بندی شیمی دهم و جمع ­بندی شیمی یازدهم را جداگانه انجام دهید اما اگر در پایه دوازدهم هستید جمع ­بندی مفاهیم شی وسائل شیمی مجزا باشد بهتر است.

همانطورکه خدمتتون عرض کردم در درس شیمی مطالب به دو دسته تقسیم می­شوند:

۱- مفاهیم شیمی  ۲- مسائل شیمی (اگر منبعی دارید که مفاهیم را از مسائل جدا کرده است)

بهتراست که این دو مبحث را جداگانه جمع ­بندی کنید . اما اگر برایتان به ­این ­صورت سخت است یا منبعی به­ این ­صورت ندارید پیشنهاد می­کنم از فصل اول دهم تا فصل آخر دوزادهم به ­صورت فصل ­به ­فصل جمع ­بندی کنید.

نکته: با توجه به ­اینکه فصل ۳ شیمی دهم و فصل ۱ و ۲ شیمی دوازدهم نسبت ­به فصل ­های دیگر پرحجم و سخت هستند توصیه میکنم جمع ­بندی شیمی برای این ۳ فصل را در آخر انجام دهید. یعنی ابتدا فصل ۱ و ۲ شیمی دهم، پس فصل ۳-۱ شیمی یازدهم و فصل ۴ و ۳ شیمی دوازدهم را مطالعه کنید در پایان فصل ۳ شیمی دهم، فصل ۲-۱ شیمی دوازدهم مرور کنید.

انواع روش جمع­ بندی شیمی

۱- جمع ­بندی آموزش محور (درسنامه محور)

۲- جمع بندی آزمون محور (تست محور)

۱- جمع ­بندی آموزش محور (درسنامه محور): دراین روش برای جمع بندی شیمی از درسنامه ها استفاده میکنیم این درسنامه ها شامل جزوه ای که قبلا نوشته ایم یا درسنامه منابع کمک آموزشی می باشند دراین مرحله برای مبحث که می خواهیم مرور کنیم، مرور می کنیم تا مانع فراموشی ما شود، مطالب در ذهن ما تثبیت گردند یا نقاط ضعف مان مشخص گردد. برای این کار بهتراست مطالب علامت بزنید و روی آن ها کار کنید و به هیچ وجه از یک مبحث سرسری عبور نکنید و تکرار و تمرین را تا آنجایی ادامه دهید تا به صورت کامل ضعفتان پوشش داده شود بهترین زمان برای این آخر هفته (جمعه ها) می باشد. حال برای کسب نتیجه بهتر نیازبه حل تست داریم. در ادامه با ما همراه باشید.

۲- جمع بندی شیمی کنکور آزمون محور یا (تست محور): زمانی که شما کنکوری عزیز درحال مرور مباحث شیمی از روی درسنامه یا نقشه مفهومی ها هستید باید حتما بعد از مرور خلاصه یا درسنامه ها یا نقشه مفهومی ها، تست هایی را حل کنید تا میزان تسلط خود را بخش کنید نکته مهم اینکه حل کردن تست زمانی ارزشمندست که شما تست ها را تحلیل کنید یعنی پاسخنامه واقعی را کالبدشکافی کنید و نکته های آن را یادداشت کنید (توضیح اینکه یعضی از تست ها در دل خودشان نکته دارند). (تست های مارک دار). با انجام این کار به صورت مداوم، همزمان با حل تست یک بار مفاهیم را نیز از روی درسنامه یا خلاصه هایتان مرور کنید و باعث افزایش تسلط شما می شود.

جمع بندی شیمی کنکور را زمانی شروع کنید که مطالعه کل مباحث به پایان رسیده است این زمانی می تواند از نیمه دوم اردیبهشت به بعد باشد. و در دوران جمع بندی از خلاصه نویسی غافل نشود. و سعی کنید       خلاصه ها را در مرورهای بعدی مجددا خلاصه کنید مثال در مرحله اولیه اگر یک مبحث را در ۵ صفحه خلاصه کرده اید در مرحله بعد به ۲ صفحه کاهش یابد و حل تست ها و نیز تحلیل تست را در دستور کار خود قرار دهید و سرعت تست زنی را فراموش نکنید.

خوب دوست خوبم روش جمع بندی شیمی کنکور هم به پایان رسید امیدوارم مورد استقبال شما قرار گرفته باشد برای من کامنت بگذارید در اسرع وقت پاسخگوی شما هستم.

سؤالات متداول

۱- بهترین روش جمع بندی شیمی کنکور کدام است؟

دوست خوبم در روش جمع بندی شیمی کنکور در این مقاله توضیح دادم.

۲- مباحث مهم شیمی کنکور کدام است؟

از مباحث مهم، پرتکرار و سؤال خیز می­توان از پایه دهم و یازدهم فصل های ۲ – ۱ و دوازدهم فصل ۴ و ۳ را نام برد.

۳- بهترین منبع جمع بندی شیمی کنکور چیست؟

براساس سطح علمی شما، چهارمنبع پیشنهاد می­شود:

۱- موج آزمون شیمی پایه    ۲- جمع بندی خیلی سبز    ۳- فصل آزمون خیلی سبز     ۴- نشر الگو دوازدهم

البته باتوجه به سطح علمی خود در تهیه منبع اقدام کنید.

معرفی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی [صفر تا 100]
مطالعه

دکتر غلامرضا عبدلی

غلامرضا عبدلی هستم دکترای تخصصی مشاوره ، مدرس دانشگاه و مدرس کارگاه های تربیت مشاور تحصیلی. افتخار این را دارم که با 20 سال تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی بتوانم به شما عزیزان کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا