مقالات مشاوره کنکورمعرفی دانشگاه ها

دانشگاه فردوسی مشهد – اطاعات کامل و معرفی صفر تا ۱۰۰ دانشگاه فردوسی

معرفی دانشگاه فردوسی مشهد

دانشگاه فردوسی مشهد از جمله دانشگاه های قديمی ايران و سومين دانشگاهی است كه در ايران پا به عرصه وجود نهاد. قدمت اين دانشگاه به ٧٤ سال می رسد و بهترين استادان در آن مشغول به تحصيل دانشجويان هستند. نام اين دانشگاه از اسم شاعر پرآوازه ايرانی، فردوسی برگرفته شده است. اين دانشگاه از ١٣ دانشكده و ٨ پژوهشكده تشكيل شده و فضای دلچسب آن، حس آرامش را در دانشجويان بيدار خواهد كرد. بخش پرديس دانشگاه فردوسی، از زيبايی منحصر به فردی برخوردار بوده و از نظر زيبايی رتبه ٣٣٨ را به خود اختصاص داده است. دانشگاه فردوسی كه در استان خراسان رضوی و شهر مشهد مقدس واقع شده از جمله دانشگاه های دولتی است كه دانشجويان بر اساس رتبه بندی كنكور سراسری امكان پذيرش و ثبت نام خواهند داشت. قبل از اقدام نسبت به انتخاب دانشگاه فردوسی مشهد بهتر است كه با برخی اطاعات آشنايی داشته باشيد. در ادامه این مقاله از درس جت همراه ما باشيد:

دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه فردوسی مشهد

دانشگاه فردوسی مشهد

دانشگاه فردوسی مشهد در دهه بيست خورشيدی در استان خراسان رضوی افتتاح گرديد. اين دانشگاه در طی دوره های مختلف، مجوز های متنوعی دريافت كرده و دانشكده های آن روز به روز افزايش پيدا كرده اند. از جمله دانشكده هايی كه پس از تاسيس دانشگاه فردوسی شروع به فعاليت كردند می توان به: دانشكده های الهيات، علوم تغذيه و دارويی، دندانپزشكی، كشاورزی، بينايی سنجی، دانشكده مهندسی، علوم تربيتی و… اشاره كرد. پس از انقاب، دانشگاه علوم پزشكی از دانشگاه فردوسی مشهد راه خود را جدا كرد. پس از وقوع انقاب، دانشكده های: تربيت بدنی، دامپزشكی، علوم ورزشی، منابع طبيعی، محيط زيست، علوم رياضی، شهرسازی، معماری، هنر نيشابور، علوم گياهی و… افتتاح گرديد. دانشگاهی فردوسی دانشگاه مشهد زير نظر تحقيقات فناوری و وزارت علوم ايران است.

معرفی دانشگاه فردوسی مشهد

  • دانشگاه فردوسی مشهد در حال حاضر، ٢٥٠٠ دانشجوی بين المللی و داخلی و همچنين ٨٠٠ هيات علمی را در خود جای داده و در اين دانشگاه فعاليت می كنند. اين دانشگاه از جمله بهترين های ايران از نظر سطح علمی است و از اين رو بسياری از دانشجويان در انتخاب دانشگاه های سطح ١، اين دانشگاه را انتخاب می كنند.
  • دانشگاه فردوسی مشهد در مقاطع مختلف، كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری دانشجو پذيرش می كند. از جمله رشته هايی كه در اين دانشگاه ارائه می شوند می توان به: علوم تجربی، علوم رياضی، زبان های خارجی و گروه هنر اشاره كرد .
  •  دانشگاه فردوسی شهر مشهد به دليل داشتن سيزده دانشكده معتبر، از جمله دانشگاه های صاحب رتبه و قطب علمی شرق كشور شناخته می شود. اين دانشگاه به صورت هرساله رشته های مختلفی ارائه كرده و دانشجويان می توانند در مقاطع و رشته های مختلف در اين دانشگاه به تحصيل بپردازند .
مباحث مهم ریاضی کنکور
مطالعه
مزايا و معايب دانشگاه فردوسی مشهد
مزايا و معايب دانشگاه فردوسی مشهد

مزایا و معایب دانشگاه فردوسی مشهد

بی شك هر يك از دانشگاه های كشور دارای مزايا و معايب منحصر به فرد خود خواهند بود و دانشگاه فردوسی مشهد نيز از اين قاعده مستثنی نيست. اين مزايا و معايب هستند كه معيار اصلی دانشجويان جهت انتخاب دانشگاه خواهند بود. پس قبل از هر اقدامی بايد با اصلی ترين مزايا و معايب دانشگاه فردوسی نيز آشنايی داشته باشيد. از جمله مزايا و معايب دانشگاه فردوسی می توان به موارد زير اشاره كرد:

۱- مزایای تحصیل در دانشگاه فردوسی شهر مشهد

 

  • همانطور كه می دانيد، مشهد شهری خشك و نيمه خشك به شمار می آيد. اما با اين حال دانشگاه فردوسی مشهد، پرديسی با چشم انداز زيبا و درختان سرسبز دارد كه باعث افزايش اعتماد به نفس دانشجويان خواهد شد .
  • يكی از ساختمان های دانشگاه، به موزه اختصاص داده شده و دانشجويان می توانند از اين بخش بازديد كنند .
  • دانشگاه فردوسی مشهد، دانشجويان را به ٥ سطح مختلف دسته بندی می كند و دانشجويان به صورت هدفمند تری از خدمات دانشگاه بهره خواهند برد.
  • كتابخانه ای بزرگ كه دانشجويان در تمامی مواقع می توانند از آن بهره ببرند .
  • سطح علمی باای دانشگاه، به عنوان مهمترين مزيت تحصيل در آن شناخته می شود.
  • دانشجويانی كه در دانشگاه فردوسی مشهد تحصيل كرده اند، شانس باايی برای مهاجرت و يا رسيدن به مشاغل دولتی خواهند داشت. دليل اين امر داشتن دانش كافی است .
  • دانشجويان در اولين بازديد از دانشگاه فردوسی، مات و مبهوت وسعت آن می شوند و به همين دليل مسئولين اين دانشگاه، وسايل نقليه عمومی برای تردد كاركنان و دانشجويان در نظر گرفته اند. به همين دليل می توانيد به راحتی در اين دانشگاه به عبور و مرور بپردازيد. دوچرخه های اشتراكی نيز از ديگر خدمات دانشگاه هستند كه در همه مواقع در دسترس كاركنان و دانشجويان قرار دارند.
  • مهمانسرای دانشگاه، سالن اجتماعات و مركز بهداشت و درمان از ديگر مزايای تحصيل در دانشگاه فردوسی شهر مشهد به شمار می روند .

 

۲- معایب دانشگاه فردوسی شهر مشهد

  • محل سكونت، يكی از اصلی ترين مواردی است كه دانشجويان بايد به آن توجه داشته باشند. دانشگاه فردوسی مشهد به دليل سطح علمی بالايی كه دارد مورد توجه بسياری از دانشجويان قرار می گيرد و به دليل تقاضای زياد، ممكن است شاهد كاهش ظرفيت خوابگاه ها باشيم. از اين رو برخی از دانشجويان موفق به رزرو خوابگاه های خود دانشگاه نخواهند شد. پس مجبور به سكونت در خوابگاه های آزاد و غير دولتی خواهند شد. پس برای رزرو خوابگاه های دانشگاه فردوسی مشهد بايد عجله كنيد!
  • برخی از اساتيد دانشگاه، به دليل دلسوزی برای دانشجويان، سخت گيرانه عمل می كنند. سخت گيری برخی از اساتيد اين دانشگاه باعث افزايش سطح علمی دانشجويان آن نيز شده است.اما نبايد فراموش كنيد كه برای تحصيل در اين دانشگاه بايد سخت تاش كنيد .
  • برخی از دانشجويان از كيفيت غذای سلف دانشگاه اعلام نارضايتی كرده اند .
افتخارات دانشگاه فردوسی شهر مشهد
افتخارات دانشگاه فردوسی شهر مشهد

افتخارات دانشگاه فردوسی شهر مشهد

دانشگاه فردوسی مشهد به دليل افتخاراتی كه دارد از جمله سرشناس ترين های ايران شناخته می شود و توجه بسياری از دانشجويان ايران و جهان را به خود جلب نموده است. از جمله مهمترين افتخارات اين دانشگاه می توان به موارد زير اشاره كرد :

رتبه اول از نظر فعاليت های فرهنگی و اجتماعی كل دانشگاه های كشور

رتبه اول از نظر فعاليت های انجمن های علمی دانشجويی

رتبه اول در جشنواره نشريات دانشجويی

ترمیم معدل دیپلم
مطالعه

رتبه اول در المپياد فرهنگی ورزشی دوازدهم دانشجو های پسر در سطح كشور

نوشته های مشابه

٥. كسب رتبه های اول در المپياد های علمی بين المللی و علمی اللخصوص رياضی و شيمی

كسب رتبه سوم در جشنواره ملی فناوری اطاعات و ارتباطات

 

تاریخچه دانشگاه فردوسی مشهد

همانطور كه در بخش های قبل نيز اشاره شده، دانشگاه فردوسی مشهد پس از دانشگاه های تهران و تبريز، به عنوان سومين دانشگاه قديمی كشور شناخته می شود. اصلی ترين تغيير در اين دانشگاه، پس از انقاب بود كه دانشكده پزشكی از آن جدا شد. بخش دانشگاه پرديس آن در راستای حفاظت و حمايت از محيط زيست تاش كرده و دارای فضايی دلچسب از درختان سر به فلك كشيده است.

امكانات دانشگاه فردوسی مشهد
امكانات دانشگاه فردوسی مشهد

امكانات دانشگاه فردوسی مشهد

از جمله مهمترين امكانات دانشگاه فردوسی مشهد می توان به موارد زير اشاره كرد :

  • خوابگاه دانشجويی
  • ٤ سلف
  • استخر
  • سفره خانه سنتی مختص خانم ها
  • زمين چمن
  • فروشگاه بزرگ
  • ميوه فروشی و همچنين نانوايی برای دانشجويان خوابگاهی
  • كتابخانه مركزی و امكان استفاده از كتاب به صورت امانتی
  • باشگاه ورزشی با هزينه های كم

ویژگی های منحصر به فرد دانشگاه فردوسی شهر مشهد

از نظر دانشگاهی، دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان بزرگترين دانشگاه بخش شرق كشور شناخته می شود. اما مجاورت با حرم مطهر رضوی اصلی ترين ويژگی آن است و دانشجويان آن به راحتی می توانند حرم مطهر را نيز زيارت كنند. اين دانشگاه به دليل وسعت و ظرفيت زيادی كه دارد به خوبی توانسته دانشجويان استان های اطراف و ساير شهرهای كشور را تحت پوشش خود قرار دهد. وسعت اين دانشگاه به ٣٠٠ هكتار می رسد و از جمله افتخارات آن می توان به: تحصيل دكتر علی شريعتی در آن اشاره كرد .

دانشكده های دانشگاه فردوسی شهر مشهد
دانشكده های دانشگاه فردوسی شهر مشهد

دانشكده های دانشگاه فردوسی شهر مشهد

دانشكده های دانشگاه فردوسی مشهد از قرار زير هستند:

  • دانشكده مهندسی
  • دانشكده علوم انسانی دكتر علی شريعتی و دانشكده ادبيات
  • دانشكده علوم ورزشی و تربيت بدنی
  • دانشكده دامپزشكی
  • دانشكده علوم پايه
  • دانشكده علوم اقتصاد و اداری
  • دانشكده علوم رياضی
  • دانشكده روانشناسی و علوم تربيتی
  • دانشكده كشاورزی
  • دانشكده شهرسازی و معماری
  • دانشكده هنر
  • دانشكده محيط زيست و منابع طبيعی

در ادامه مروری كوتاه به دانشكده های معروف دانشگاه فردوسی مشهد خواهيم داشت :

دانشكده مهندسی دانشگاه فردوسی

دانشكده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد طبق مصوبه صد و چهارمين نشست شورای گسترش آموزش عالی در تاريخ ٥ اسفند ماه ١٣٥٣ در راستای به وجود آوردن قطب مهندسی مناسب در شرق ايران و همچنين ايجاد شرايط و امكانات مناسب جهت پرورش دادن استعداد های جوان و تامين نيروهای انسانی متخصص تاسيس شد. اين دانشكده از جمله بهترين های كشور از نظر تربيت نيروهای انسانی قوی مهندسی به شمار می رود. ١٢٤ هيات علمی، ٣٢٧٤ دانشجوی كارشناسی، ٧٠٧ دانشجوی كارشناسی ارشد و ٢٢١ دانشجوی مقطع دكتری در ٧ رشته و ٣٧ گرايش مختلف با تجهيزات و امكانات آزمايشگاهی، كارگاهی و تحقيقاتی در اين دانشكده فعاليت می كنند. زيربنای اين دانشكده حدود ٤٨ هزار متر مربع است كه به بخش های اداری خدماتی، كارگاهی و بخش های آموزشی اختصاص داده شده است .

دانشكده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی
دانشكده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی

دانشكده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی

تاسيس اين دانشكده به سال ١٣٦٤ برميگردد و از اين سال به بعد مشغول تربيت نيروی انسانی مجرب و متخصص در زمينه های اقتصاد، حسابداری، مديريت، علوم سياسی و حقوق شده است. اين دانشكده برای اولين بار در ماه مهر سال ١٣٦٧ تعداد ١٢٠ دانشجو در ٣ رشته: اقتصاد بازرگانی، مديريت بازرگانی و حسابداری پذيرش نمود. پس از گذشت چند سال، به ترتيب رشته های كارشناسی حقوق، اقتصاد نظری و همچنين مديريت دولتی به ليست رشته های قبل اضافه شد.

دانشكده علوم پایه دانشگاه فردوسی

دانشكده علوم پايه از جمله قديمی ترين دانشكده های دانشگاه فردوسی مشهد است كه در سال ١٣٤٠ تاسيس گرديد. اين دانشكده برای اولين بار در سال ١٣٤١ در رشته های فيزيك و رياضی اقدام به پذيرش دانشجو كرد. در سال ١٣٤٤ بود كه رشته رياضی فيزيك به كل منحل شده و رشته های: فيزيك، رياضی و شيمی اقدام به پذيرش ٥٠ دانشجو در هر گروه كردند. رشته های زيست شناسی و زمين شناسی نيز ٢ سال بعد از اين اتفاق يعنی سال ١٣٤٦ تاسيس شدند. رشته آمار نيز در سال ١٣٦٧ از گروه رياضی جدا شد و به صورت مستقل اقدام به پذيرش دانشجو كرد. در سال ١٣٧٥ طرح تاسيس دانشكده علوم رياضی تصويب شد و در سال ١٣٧٦ به صورت رشته ای مستقل فعاليت كرد. دانشكده علوم پايه در حال حاضر از چهار گروه: شيمی، زمين شناسی، فيزيك و زيست شناسی تشكيل شده است. ٨٨ هيات علمی و ١١٧ كاركن در اين دانشكده فعاليت می كنند.

چه رشته هايی در دانشگاه فردوسی مشهد ارائه می شوند؟
چه رشته هايی در دانشگاه فردوسی مشهد ارائه می شوند؟

چه رشته هایی در دانشگاه فردوسی مشهد ارائه می شوند؟

الهيات و معارف اسامی:

فلسفه و حكمت اسامی، علوم قرآن و حديث، فقه و مبانی حقوق اسامی، تاريخ و تمدن اسامی، اديان و عرفان تطبيقی و معارف اسامی

ادبيات و علوم انسانی:

جغرافيا، تاريخ، زبان و ادبيات عربی، زبان و ادبيات فارسی، زبان و ادبيات انگليسی، زبان و ادبيات روسی، علوم اجتماعی و زبان شناسی

علوم:

زيست شناسی، فيزيك، زمين شناسی و شيمی

علوم اداری و اقتصادی:

علوم اقتصادی نظری، علوم اقتصادی بازرگانی، مديريت دولتی، مديريت بازرگانی، مديريت صنعتی، اقتصاد انرژی، مديريت اجرايی، توسعه اقتصادی و برنامه ريزی، علوم اقتصادی، مديريت، مديريت تحقيق در عمليات، مديريت فناوری اطاعات، حسابداری مديريت، حسابداری، حقوق جزا و جرم شناسی، حقوق، حقوق خصوصی، روابط بين الملل و علوم سياسی

علوم تربيتی و روانشناسی:

روانشناسی، دانش شناسی، علوم تربيتی و علم اطاعات

علوم رياضی:

آناليز داده های تربيتی و فضايی، آناليز روی ساختارهای جبری، محاسبات سيستم های خطی و غير خطی و مدل سازی

مهندسی:

مهندسی برق، مهندسی مكانيك، صنعت و كارآفرينی، مهندسی كامپيوتر، مهندسی عمران، مهندسی شيمی، مهندسی مواد و متالوژی، مهندسی صنايع، شهرسازی و معماری

کشاورزی:

علوم مهندسی صنايع غذايی، تبديل مواد، زراعت و اصاح نباتات، علوم و مهندسی آب، مهندسی فضای سبز، اقتصاد كشاورزی، گياه پزشكی، مكانيك بيوسيستم، علوم باغبانی، علوم دامی در گرايش های طيور و دام، مكانيك ماشين های كشاورزی و علوم خاك

منابع طبيعی و محيط زيست:

مهندسی محيط زيست، مهندسی مرتع و آبخيزداری، مهندسی شيات، مهندسی مديريت مناطق خشك، مهندسی مرتعداری، مهندسی مديريت مناطق بيابانی و مهندسی آبخيزداری

خوابگاه دانشگاه فردوسی مشهد

خوابگاه دانشگاه فردوسی مشهد

خوابگاه دانشگاه فردوسی مشهد

وضعيت اسكان دانشگاه فردوسی مشهد يكی از مهمترين مواردی است كه بايد به آن توجه داشته باشيد. اين دانشگاه ١٠ خوابگاه با نام های: پرديس ١ تا پرديس ٤، فجر ١ تا فجر ٥ و متاهلين بقا را در خود جای داده است. همانطور كه گفته شده در رزرو خوابگاه بايد نهايت عجله خود را بكنيد. چرا كه ممكن است با اتاق های تكميل ظرفيت شده خوابگاه مورد نظر خود مواجه شويد.

بررسی بازار کار رشته تجربی در ایران
مطالعه

دکتر غلامرضا عبدلی

غلامرضا عبدلی هستم دکترای تخصصی مشاوره ، مدرس دانشگاه و مدرس کارگاه های تربیت مشاور تحصیلی. افتخار این را دارم که با 20 سال تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی بتوانم به شما عزیزان کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا