مقالات مشاوره کنکورمعرفی دانشگاه ها

معرفی صفر تا ۱۰۰ دانشگاه تربیت مدرس

صفر تا صد معرفی دانشگاه تربیت مدرس

دانشگاه تربیت مدرس یکی از موسسات آموزش عالی دولتی در ایران است که تاسیس آن به سال ۱۹۸۲ برمیگردد. این دانشگاه در کلانشهر تهران بزرگ (محدوده جمعیتی بیش از ۸۰۰۰۰۰۰ نفر) واقع شده است. این موسسه آموزش عالی دارای شعبه پردیس در کرج و نور نیز می باشد.

دانشگاه TMU که ​​به طور رسمی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران به رسمیت شناخته شده، یک مؤسسه آموزش عالی مختلط ایرانی با میانگین ثبت نام تک رتبه: ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ دانشجو است. این دانشگاه همچنین دوره‌ها و برنامه‌هایی را به دانشجویان خود ارائه می‌دهد که در نهایت منجر به دریافت مدرک تحصیلی عالی رسمی مثل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در چندین فیلد تحصیلی می‌شوند.

این مؤسسه آموزش عالی ایرانی با قدمت بیش از ۴ دهه دارای خط مشی پذیرش گزینشی بر اساس کنکور و سوابق تحصیلی دانشجویان است. محدوده نرخ پذیرش صفر تا ده درصد می باشد که این موسسه آموزش عالی ایرانی را به یکی از برگزیده ترین مؤسسات تبدیل می کند.

معرفی دانشگاه تربیت مدرس
معرفی دانشگاه تربیت مدرس

در این مقاله از درس جت به بررسی این دانشگاه، همچنین خدمات و تسهیلات آکادمیک و غیر آکادمیک بسیاری از جمله خوابگاه، کتابخانه و امکانات تفریحی و ورزشی، بورسیه تحصیلی، بورسیه تحصیل در خارج از کشور و دوره های آموزشی آنلاین را به دانشجویان خود ارائه می دهد، می پردازیم.

دانشگاه تربیت مدرس با هفده دانشکده خود از جمله دانشکده های حقوق، علوم ریاضی، زیست، علوم و فناوری های بین رشته ای، علوم انسانی، علوم پایه، علوم پزشکی، فنی و مهندسی، کشاورزی، مدیریت و اقتصاد، منابع طبیعی و علوم دریایی، مهندسی برق و کامپیوتر، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع و سیستم ها، مهندسی عمران و محیط زیست، مهندسی مکانیک و هنر، جزو برترین دانشگاه های کشور می باشد.

محدوده شهریه ترمی

شهریه ترمی در واقع به مقدار پولی گفته می شود که یک دانشگاه برای یک ترم تحصیلی تمام وقت از یک دانشجو دریافت می کند. در واقع این پرداخت شهریه شامل ۲ نوع دانشجو (دانشجویان داخلی و بین المللی) و ۳ سطح (مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس و دکترا) تقسیم می شود. این امر به دانشجویان کمک می کند تا مقداری تقریبی از محدوده شهریه ای که برای هر ترم باید بپردازند، داشته باشند. در دانشگاه تربیت مدرس، هزینه شهریه بسته به برنامه تحصیلی دانشگاه، نوع مدرک، وضعیت اقامت دانشجو و سایر ملاک ها ممکن است بسیار متفاوت باشد. افزون بر این، شهریه آموزشی تنها یک جزء از هزینه کلی حضور در دانشگاه می باشد. سایر هزینه ها مثل خوابگاه دانشجویی و غذا نیز وجود دارد.

مشخصات دانشگاه تربیت مدرس

اندازه و مشخصات دانشگاه تربیت مدرس از جمله فاکتورهای مهم برای انتخاب دانشگاه یا ارزیابی رنک آن هستند. چرا که یک دانشگاه بزرگتر ممکن است منابع بیشتری از جمله امکانات پژوهشی، کتابخانه ها و کلاس های فوق برنامه در اختیار دانشجویان خود گذاشته باشد. در حالی که یک دانشگاه کوچکتر ممکن است امکانات محدودتر و کلاس های کوچکتر را در دسترس دانشجویان قرار دهد.

روش جمع بندی ریاضی کنکور
مطالعه
مشخصات دانشگاه تربیت مدرس
مشخصات دانشگاه تربیت مدرس

اندازه و مشخصات یک دانشگاه همچنین می تواند بر روی تنوع رشته های دانشگاهی، هیئت علمی و برنامه درسی آن تأثیر به سزایی داشته باشد. دانشگاه‌های بزرگ‌تر ممکن است دانشجویان بین‌المللی بیشتری را جذب کرده و طیف گسترده تری از برنامه‌های درسی را ارائه دهند، در حالی که دانشگاه‌های کوچک‌تر اغلب جمعیت همگن‌تری دارند.

همچنین یک دانشگاه بزرگ‌تر فرصت‌های بیشتری را برای شبکه‌سازی و ایجاد ارتباطات با سایر دانشجویان و متخصصان رشته شما ارائه می دهد. اما در دانشگاه‌های کوچک‌تر، با جامعه فشرده‌تر و فرصت‌ های شبکه ‌ای شخصی ‌شده‌ تری روبه رو خواهید بود.

از طرف دیگر دانشگاهی با نسبت دانشجو به پرسنل کمتر، عمدتا به این مفهوم است که دانشجویان توجه شخصی بالاتری را از سوی استادهای خود دریافت می کنند. این امر می تواند موجب آموزش فردی بیشتر و فرصت های طلایی تر برای راهنمایی گرفتن و به طور کلی بهبود تجربه یادگیری شود.

محیط دانشگاه هم می تواند بر دسترسی دانشجویان به منابع رفاهی خدماتی، هزینه حمل و نقل، زندگی اجتماعی و امنیت تأثیرگذار باشد. پس به طور کلی، اهمیت اندازه و مشخصات دانشگاه می تواند بسته به اولویت های فردی، اهداف و مقاصد دانشجویان آن دانشگاه متفاوت باشد. در نظر گرفتن این عوامل در کنار سایر معیارهای مهم مانند برنامه های درسی، هزینه و فرهنگ دانشگاه نیز بسیار مهم است.

دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه تربیت مدرس

امکانات و خدمات

حال ببینیم دانشگاه تربیت مدرس چه خدمات و امکاناتی به دانشجویان خود ارائه می دهد؟ گفتنی است که امکانات و خدمات یک دانشگاه به زیرساخت‌های فیزیکی و منابعی گفته می‌شود که دانشگاه جهت حمایت از فعالیت‌های آموزشی و تحقیقاتی و همچنین رفاه دانشجویان، اساتید و پرسنل دانشگاه فراهم می‌کند.

برخی از نمونه‌های امکانات و خدمات دانشگاه تربیت مدرس عبارتند از: کلاس‌های درس بزرگ و سالن‌های سخنرانی، آزمایشگاه‌ ها، کتابخانه ‌ها، خوابگاه ها، سلف و رستوران، باشگاه ورزشی و استخر، کمک‌های مالی از جمله وام دانشجویی، خدمات مشاوره شغلی یا تحصیلی و آموزش آنلاین و خدمات تحصیل در خارج از کشور.

اعتبار دانشگاه تربیت مدرس در ایران و جهان

انواع گوناگونی از تشخیص اعتبار و ارزیابی کیفی موسسات آموزش عالی در سراسر دنیا بسته به کشور و سیستم آموزشی دانشگاه های آن وجود دارد:

به رسمیت شناختن حقوقی نهادی دانشگاه در واقع به شناخت رسمی وضعیت حقوقی دانشگاه از سوی دولت یک کشور اطلاق می شود. مؤسسات آموزش عالی مثل دانشگاه تربیت مدرس که از نظر قانونی به رسمیت شناخته شده اند، از سوی نهادهای دولتی کشور دارای مجوز هستند تا مجاز به تدریس در سطح عالی باشند.

اعتبار نهادی نیز نوعی ارزیابی کیفی اضافی می باشد که کیفیت کلی یک دانشگاه را به عنوان یک کل ارزیابی می کند. نهادهای اعتباربخشی سازمانی ماموریت کلی دانشگاه، ریاست، مدارک اساتید، خدمات پشتیبانی دانشجویی، وضعیت مالی و پیشنهادهای دانشگاهی را ارزیابی می کنند. اعتبار نهادی مفهومی است که عمدتاً در سیستم آموزش عالی آمریکا و چند کشور دیگر وجود دارد. بهتر است مطمئن شوید که دانشگاهی که انتخاب می‌کنید نه تنها ثبت ‌شده و دارای مجوز است، بلکه به‌طور رسمی نیز از سوی یک نهاد معتبر ساپورت می شود..

این دانشگاه نیز توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران به رسمیت شناخته شده و معتبر است.

و اولین سال اعتباربخشی آن به سال ۱۳۶۰ هجری شمسی برمی گردد.

امکانات و خدمات دانشگاه تربیت مدرس
امکانات و خدمات دانشگاه تربیت مدرس

۲۰ ویژگی دانشگاه خوب که دانشگاه تربیت مدرس از آن ها برخوردار است!

دانشگاه جایی است که افراد را چهار سال، پنج یا شش سال تحت آموزش های سخت قرار می دهد تا با دانش و مهارت هایی که در نهایت پس از اتمام تحصیل به دست آورده اند، امرار معاش کنند و خود را در دنیا نشان دهند. جست‌وجوی این ویژگی‌ها در یک دانشگاه تازه ‌تاسیس بیهوده است. اما دانشگاه‌ها به لحاظ رسالت و چشم‌اندازی که دارند، موظفند پیوسته توسعه یافته و بر اساس آخرین داده‌های علم و فناوری عمل کنند. برخی از این ویژگی های خوب که به جرات می توان گفت دانشگاه تربیت مدرس از آن ها برخوردار است، عبارتند از:

  1. دانشگاه خوب باید بتواند طبق تحقیقات (THE) و (CWUR) به صدر بهترین دانشگاه های جهان صعود کند.
  2. دانشگاه باید از نظر تعداد و کیفیت تحقیقات انجام شده توسط اعضای هیئت علمی خود متمایز شود.
  3. دانشگاه را باید بر اساس ماهیت انتشارات آن جستجو کرد.
  4. دانشگاه باید بتواند منابع مالی خود را ایجاد کند. حامیان مالی، اهداکنندگان، پتنت ها و سایر منابع به دست آمده از فناوری هایی که توسعه می دهد، باید بیشتر از کمک های دریافتی از دولت باشد. اصطلاحا دانشگاه باید خودتامین مالی باشد.
  5. یک دانشگاه باید از همه لحاظ برای کشور و محیط زیست خود الگو باشد و کمک جدی به آن کند. ارتباط دانشگاه و صنعت باید در سطح بالایی باشد.
  6. در دانشگاه، دانشجویان باید بتوانند در فضایی سرشار از آزادی عمیق و به شادی نفس بکشند.
  7. منابع کتابخانه ای یک دانشگاه خوب باید بسیار غنی باشد.
  8. یک دانشگاه خوب باید با انواع فرصت های یادگیری، تدریس و فناوری که به معلمان و دانشجویان ارائه می دهد متمایز شود.
  9. دانشجویی که از دانشگاه خوبی فارغ التحصیل شده باید بتواند به راحتی کار پیدا کند. در واقع خود دانشگاه باید با امکانات پیش از فارغ التحصیلی این کار را انجام دهد.
  10. مديران و اعضاي هيات علمي يك دانشگاه هرگز نبايد تحت تاثير ارگانهاي سياسي يا مراجع ديني قرار گيرند و فقط به عنوان دانشمند عمل كنند.
  11. یک دانشگاه خوب باید حداقل به نحوی به صنعت محیط زیست و توسعه کشور کمک کند. بنابراین دانشگاه ها نیاز به تخصص دارند.
  12. دانشگاه خوب باید در شهری که در آن قرار دارد نمونه و الگو باشد.
  13. دانشگاه باید در راه علم همواره رو به جلو حرکت کند. اما در عین حال باید در مسیر هنر، ورزش، فرهنگ و تمدن نیز پیشگام باشد.
  14. دانشگاه باید دارای اعضای هیئت علمی بسیار مجرب و آموزش دیده باشد. تعداد و صلاحیت اعضای هیئت علمی باید کافی باشد.
  15. یک دانشگاه خوب باید بتواند حداقل یک زبان خارجی را در سطح خوب به اعضای هیات علمی و دانشجویان خود آموزش دهد.
  16. یک دانشگاه نه تنها باید برای کشور خود کار کند، بلکه باید از کیفیتی برای خدمت رسانی به دانشجویان کشورهای همسایه و جهان نیز برخوردار باشد.
  17. دانشگاه نه تنها در مقطع لیسانس بلکه در مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز باید موفق عمل کند. در بسیاری از شاخه ها باید پرسنلی داشته باشد که مدرک کارشناسی ارشد و دکترا را اعطا کنند.
  18. دانشگاه باید در وضعیت دسترسی آسان بوده و ورود و خروج به آن باید آسان باشد. همچنین باید برای کسانی که به دلایل مختلف رفته اند فرصت‌هایی برای بازگشت ایجاد کرد.
  19. خدمات غذاخوری و سلف دانشگاه باید در سطح بالایی باشد. علاوه بر این، خدمات خوابگاهی که به دانشجویان ارائه می شود نباید خیلی گران باشد.
  20. همبستگی بین دانشکده ها در دانشگاه (تبادل دروس) و همبستگی با سایر دانشگاه ها در سطح بالایی باشد.
دانشگاه تربیت مدرس تهران
دانشگاه تربیت مدرس تهران

آیا دانشگاه تربیت مدرس در بین بهترین دانشگاه های جهان قرار دارد؟

به طور کلی ۸ موسسه مختلف وجود دارد که بهترین ۵۰۰ دانشگاه جهان را رتبه بندی می کنند و معیارهای رتبه بندی هر موسسه با دیگری متفاوت است. در حالی که برخی از این موسسات بر کیفیت انتشار مقالات دانشگاه ها تاکید دارند، برخی از آنها نتایج نظرسنجی ارزیابی که در دانشگاه ها اعمال می شود به شدت در معیارهای محاسباتی گنجانده شده است. علاوه بر این، تعداد فارغ التحصیلان و اساتیدی که در برخی ارزیابی ها جوایز مهمی مانند نوبل را دریافت کرده اند، به طور گسترده ای به عنوان یک معیار مهم ارزیابی مورد استفاده قرار می گیرند.

علاوه بر این، مؤسساتی وجود دارند که با استفاده از روش‌های متفاوت و تنها با استفاده از داده‌ها و اطلاعات وب‌سایت‌های دانشگاه، ارزیابی می‌کنند. به همین دلیل بررسی معیارهایی که دانشگاه ها بر اساس آن ارزشیابی می شوند ضروری است.

اگرچه به نظر می‌رسد اولویت‌ها و تحلیل نیازهای محلی دانشگاه‌ها برای کشورها مهم است. اما انجام مقایسه‌های مشابه می‌تواند در تحلیل هنجارهای علمی جهانی، انتظارات کیفیت و رقابت جهانی در نظر گرفته شود. هنگامی که معیارهای ارزیابی ARWU که اخیراً مورد بحث قرار گرفته است، به تفصیل بررسی می شود، می بینیم که ارزیابی در شش عنوان انجام شده است. اولین مورد، تعداد فارغ التحصیلانی است که از سال تاسیس دانشگاه، جایزه نوبل یا مدال فیلدز را با وزن ۱۰ درصد دریافت کرده اند.

معیار دوم دارای وزن ۲۰ درصد است و با تعداد جوایز نوبل یا مدالهای فیلدز اعطا شده به اعضای هیئت علمی دانشگاه محاسبه میشود. معیار دیگری با وزن ۲۰ درصد است که ARWU در رتبه بندی دانشگاه ها از آن استفاده می کند. این معیار شامل اعداد HiCi (محققان با استناد بالا) از دانشگاه‌هایی است که بیشترین استناد پژوهشگران توسط تامسون رویترز را فهرست می‌کند.

معیار چهارم که تأثیر ۲۰ درصدی نیز دارد، نمرات مطالعات منتشر شده در Nature and Science بین سال‌های ۲۰۰۹-۱۳ را پوشش می‌دهد. امتیازدهی انجام شده بر اساس مطالعات منتشر شده در محدوده شاخص استنادی علوم در سال ۲۰۱۳ دارای وزنی معادل ۲۰ درصد در مرحله پنجم است. دسته آخر با محاسبه نسبت مقادیر کمی به دست آمده در پنج دسته قبلی به تعداد کادر علمی تمام وقت شاغل در دانشگاه با وزن ۱۰ درصد به دست می آید.

رنکینگ دانشگاه تربیت مدرس
رنکینگ دانشگاه تربیت مدرس

رنکینگ دانشگاه تربیت مدرس

بسيار خوب؛ در این مرحله، چگونه می توان اطمینان حاصل کرد که چه تعداد از دانشگاه های ایران با این معیارها و موارد مشابه در بین دانشگاه های برتر جهان قرار می گیرند؟ آیا دانشگاه تربیت مدرس هم در این رتبه بندی جایگاهی دارد؟

بسیاری از اساتید موافق هستند که این شاخص ها به ضرورت اصلاح آموزش عالی اشاره دارد که سال هاست مورد بحث بوده است. به منظور گسترش این نیاز به اصلاحات و نگاه گسترده تر به این نیاز، نگاهی به مقادیر پارامترهای کشورها در زمینه های مختلف مفید است. بنا به این ملاک ها دانشگاه تربیت مدرس نیز در بین ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارد و در داخل کشور نیز جزو دانشگاه های رنک یک محسوب میشود.

بهترین روش مطالعه فیزیک کنکور +روش مطالعه رتبه های برتر
مطالعه

دکتر غلامرضا عبدلی

غلامرضا عبدلی هستم دکترای تخصصی مشاوره ، مدرس دانشگاه و مدرس کارگاه های تربیت مشاور تحصیلی. افتخار این را دارم که با 20 سال تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی بتوانم به شما عزیزان کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا