مقالات انتخاب رشته کنکور

بازار کار رشته های علوم انسانی

نمی دانیم چرا بعضی از مردم از رشته های علوم انسانی فراری هستند و یا گاهی به دیده خیلی خوبی به این رشته نگاه نمی کنند.  شاید هم فکر می کنند بازار کار رشته های علوم انسانی زیاد و متنوع نیست.

به همین دلیل خیلی از دانش آموزان پس از اتمام دوره راهنمایی و فرا رسیدن انتخاب رشته بی آنکه با این رشته آشنا باشند، ترجیح می دهند به سراغ رشته های ریاضی و تجربی بروند.

برای چرخیدن چرخ دنده های جامعه، به وجود بازارکار در همه رشته ها نیازمند است.

به دوران کودکی بر می گردیم.

دوست داری در آینده چکاره شوی؟ این سوالی بود که در دوران کودکی باید به آن پاسخ می دادیم و بسیاری از ما در کودکی بارها و بارها در ذهن خود به این سوال پاسخ داده ایم. یکی دوست داشت وکیل شود. یکی عاشق معلمی بود. دیگری از روانشناسی خوشش می آمد. عده ای هم عاشق جهانگردی بودند و … . مدیر، حسابدار، اقتصاد دان، جهانگرد، هتل دار، باستان شناس، مددکار، کارمند بانک و…. از دیگر شغل های مورد علاقه بسیاری از کودکان به شمار می رفت. خیلی از کودکان هم هم زمان چند شغل از موارد بالا را به عهده می گرفتند و جالب اینجا بود که به راحتی از پس همه آنها هم بر می آمدند.

اما جالب است بدانید تقریبا راه رسیدن به تمام شغل های عنوان شده در فوق، از مسیر علوم انسانی می گذرد. به عبارت دیگر تمام شغل های فوق در حیطه بازار کار رشته های علوم انسانی قرار دارند.

قضاوت، وکالت، حسابداری، روانشناسی، مددکاری و خیلی از شغل های تاپ و درجه یک از عناوین شغلی موجود در بازار کار رشته های علوم انسانی هستند.

در زیر به توضیح و نحوه اشتغال در برخی از این شغل ها به شرط تحصیل در رشته های مرتبط با علوم انسانی می پردازیم.

بر خلاف تصور بازار کار رشته های علوم انسانی بسیار زیاد است.

بازار کار حقوق وکالت

از وکالت شروع می کنیم. شاید اگر دهه هفتاد را در نظر بگیریم، بازار کار وکالت علی رغم مشکلات موجود با تحصیل در رشته علوم انسانی و قبولی در رشته های مرتبط با حقوق قابل دسترس تر از امروز بود. امروزه تعداد بسیار زیادی از کارشناسان و فارغ التحصیلان رشته حقوق پشت در آزمون وکالت برای یافتن بازار کار مناسب در این زمینه ایستاده اند. در واقع وکالت، یکی از شغل های پر طرفدار در بازار کار رشته های علوم انسانی است.

امروزه ورود به این شغل نسبت به گذشته پیچیدگی ها و مشکلات بیشتری دارد. محدودیت در پذیرش، افزایش متقاضیان و به طبع آن رقابت فوق العاده، باعث شده تا ورود به بازار کار این رشته نوعی آرمان و آرزو برای بسیاری از متقاضیان باشد. درآمد زیاد شغل وکالت می تواند از عواملی اصلی این تقاضا باشد. کافی است در یک یا چند پرونده مهم موفق شوید، تا بسیاری از مردم برای سپردن پرونده های مختلف قضایی به شما در نوبت قرار گیرند. نکته قابل توجه در این رشته این است که تقریبا فرصت شغلی و بازار کار در وکالت بین آقایان و خانم ها تقریبا برابر است.

البته بازار کار رشته های حقوق منحصر به وکالت نمی باشند. برخی از گرایش های مهم رشته حقوق عبارتند از:

حقوق عمومی،  حقوق خصوصی، حقوق نفت و گاز، حقوق جزا و جرم شناسی و حقوق بین المللی عمومی.

فارغ التحصیلان و دانش آموختگان هر یک از رشته های فوق، بنا به علاقه می توانند در زمینه های مختلف از جمله مشاوره حقوقی و یا وکالت اقدام به تاسیس دفتر حقوقی نموده و وارد بازار کار شوند. همچنین بسیاری از ادارات و شرکت های مختلف برای بررسی پرونده های حقوقی خود به کارشناسان و مشاوران حقوقی نیاز مبرم دارند. البته ذکر این نکته هم ضروری است که داوطلبان این شغل ها نباید انتظار داشته باشند به محض ورود به این شغل ها درآمد فوق العاده و بالا کسب کنند. کسب درآمد در این رشته ها ارتباط مستقیم با دانش و مهارت و تلاش و پشتکار شخص دارد.

به نظر می رسد توضیح در باره این رشته و بازار کار آن در این مقاله کافی باشد. فقط به عنوان نکته نهایی می توان گفت که رشته های مرتبط با حقوق جزء بهترین رشته ها در خصوص بازار کار رشته های علوم انسانی به حساب می آیند.

با شغل های پردرآمد رشته های علوم انسانی آشنا شوید.

مدیریت و بازار کار آن

مدیریت هم یکی از شغل های مرتیط با بازار کار رشته های علوم انسانی به حساب می آید. البته می توان با تحصیل در رشته های دیگر غیر از علوم انسانی هم به این بازار کار دست یافت، اما منظور ما در اینجا رشته های مدیریتی است که مرتبط با رشته های علوم انسانی هستند. مدیریت، دولتی، مدیریت رسانه، مدیریت آموزشی، مدیریت پیشگیری از جرم و… از جمله رشته های مدیریتی هستند که جزء رشته های علوم انسانی محسوب می شوند.

طبیعی است که منظور از مدیریت این نیست که به محض فارغ التحصیلی در یکی از رشته های فوق، به عنوان مدیر در شرکت های مختلف مشغول به کار شوید. منظور از مدیریت، مباحثی است که با سازمان ها و شرکت های مختلف در ارتباط است. با این توضیح باید گفت، دانش آموختگان این رشته می توانند در قسمت های مختلفی همچون کارگزینی، بازاریابی، تدارکات، و حتی امور مالی و…  مشغول به کار شوند. لازم است این نکته را هم در نظر داشته باشید که مخصوصا طی سال های اخیر بازار کار مناسبی برای دانش آموختگان این رشته در خارج از کشور هم فراهم شده است. اگر با مهاجرت به کشورهای دیگر مشکلی ندارید، می توانید از فرصت های بازار کار موجود در کشورهای دیگر هم در زمینه مدیریت استفاده کنید.

مهارت در سخنوری، داشتن روابط عمومی بالا و خیال پردازی از جمله خصوصیت هایی است که می تواند باعث موفقیت بیشتر شما در بازار کار این رشته شود. به عنوان آخرین مطلب در این خصوص باید گفت که شغل های مرتبط با مدیریت هم مانند حقوق جزء شغل های های خوب بازار کار رشته های علوم انسانی محسوب می شوند. البته علاقه و استعداد اولیه هم در این زمینه بسیار مهم خواهد بود.

پیشنهاد ویژه :

همانطور که می‌دانید، مصاحبه‌ها یکی از مراحل حیاتی در فرایند پذیرش دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان هستند. برای داشتن یک عملکرد موفق در این مصاحبه‌ها، شما نیازمند آماده‌سازی مناسب و آشنایی با ساختار و نحوه پرسش‌های مطرح شده در آن‌ها هستید. به همین دلیل، من به شدت توصیه می‌کنم تا به صفحه “سوالات مصاحبه دانشگاه فرهنگیان” مراجعه کنید.با مراجعه به این صفحه، به طور جامع و کامل می‌توانید خود را برای مصاحبه‌های آینده آماده سازید و احتمال قبولی خود را بهبود دهید.

حسابداری و بازار کار

به سراغ حسابداری می رویم. بله حسابداری! بسیاری از مردم فکر می کنند که شغل ها و رشته های مختلف حسابداری مرتبط با رشته های فنی و ریاضی هستند، اما جالب است بدانید که بسیاری از فعالیت های مرتبط با حسابداری جزء بازار کار رشته های علوم انسانی قرار دارند. به توضیح بیشتر این رشته و بازار کار آن می پردازیم.

در واقع شاید بتوان گفت دانش آموختگان گرایش های مختلف حسابداری جزء افرادی هستند که بیشتر، زمینه شغلی و استخدام برای آن ها فراهم است. اگر برخی از شرکت ها و سازمان ها به یک کارشناس یا مدیر حقوقی احتیاج دارند، تقریبا می توان گفت همه شرکت ها و سازمان به یک و در بسیاری موارد چند حسابدار و کارمند حسابداری نیازمند هستند. درآمد شغل های مرتبط با حسابداری هم با توجه به اینکه یک شغل تخصصی به حساب می آید، نسبت به بسیاری از شغل های دیگر مناسب تر است.

رشته های حسابداری به نوعی بیشترین بازار کار در بین رشته های علوم انسانی را دارند. البته که وجود گرایش های مختلف در حسابداری باعث افزایش بازار کار آن شده است. جمع آوری سوابق مالی و مالیاتی، بررسی و اجرای امور مربوط به حقوق و دستمزد، صدور چک و بررسی پرداخت ها و دریافت و جمع آوری و تنظیم آنها از جمله وظایف یک حسابدار به حساب می آیند. اگر به دنبال شغل می گردید و آگهی های استخدام شرکت ها و سازمان های مختلف را پیگیری کرده باشید، حتما نیاز شرکت ها و ادارات برای استخدام حسابدار را مشاهده نموده اید. نیاز به استخدام حسابدار، پای ثابت بسیاری از این آگهی ها است. پس می توان گفت که حسابداری هم مانند دو رشته فوق (حقوق و مدیریت) بازار کار خوبی در بین رشته های علوم انسانی دارد.

مددکاری اجتماعی

همه کارها که حتما نباید اجرایی باشند. بسیاری از مردم ذاتا به فعالیت های اجتماعی و احساسی علاقه دارند. مددکاری اجتماعی جزء شغل ها و فعالیت هایی محسوب می شود که احساس و همفکری و همدلی و توجه در آن، نقش بیشتری از اجرا و نظارت و مدیریت دارد. مددکاری اجتماعی هم جزء بازار کار رشته های علوم انسانی به حساب می آید. تسهیل توانمندی یک فرد و تغییر و بهبود انسجام اجتماعی، مهمترین وظیفه یک مددکار اجتماعی به حساب می آید. کمک به خانواده های آسیب دیده روحی و بهبود شرایط زندگی آنها جزء اهداف مددکاران اجتماعی است. این موارد را گفتیم تا تاکید کنیم که علاقه، برای ورود به بازار کار این شغل حرف اول را می زند.

شما برای ورود به بازار کار مددکاری اجتماعی ابتدا باید شرایط روحی خود را بسنجید، تا بتوانید با اعتقاد و علاقه کامل وارد این شغل شوید. البته چون بحث اصلی ما بازار کار رشته های علوم انسانی است ذکر این نکته هم ضروری است که ورود به بازار کار این شغل از طریق سایر رشته ها هم امکان پذیر است. در واقع مددکاری اجتماعی یک رشته شناور محسوب می شود که علاقه مندان می توانند از طرق مختلف ورود به آن را انتخاب کنند. تاکید می کنیم: اگر علاقه مند به ورود به بازار کار مددکاری اجتماعی هستید، سعی کنید مواردی از قبیل تعامل اجتماعی، عدم پیش داوری، خلاقیت و ابتکار، همدلی و همفکری، انجام کار اجتماعی، قدرت تحمل، نظم و انضباط و بسیاری از صفات مثبت دیگر را در خود تقویت کنید.

بازار کار سایر رشته های مرتبط با علوم انسانی

همانطور که در ابتدا اشاره شد بازار کار رشته های علوم انسانی بسیار زیاد است و نمی توان در یک مقاله کوتاه، به بررسی همه آنها به صورت مشروح بپردازیم. با این حال سعی داریم به صورت خیلی کوتاه و مختصر برخی دیگر از رشته های علوم انسانی را که بازار کار خوبی دارند، مورد بررسی قرار دهیم.

بازار کار در رشته اقتصاد

با توجه به اینکه فعالیت در بورس این روزها رونق زیادی گرفته است، لازم است اگر قصد ورود به این شغل را دارید، مطالعاتی در زمینه اقتصاد هم داشته باشید. بسیاری از شغل های مرتبط با اقتصاد هم جزء بازار کار رشته های علوم انسانی قرار دارند. واضح است که از طریق رشته های ریاضی و فنی هم می توانید به صورت تخصصی تر وارد شغل های مرتبط با اقتصاد شوید.

هتلداری

شغل های مرتبط با هتلداری هم در بازار کار رشته های علوم انسانی طبقه بندی می شوند. داشتن خلاقیت در علاقه مندان به این شغل حرف اول را می زند. ضمنا نباید از نقش روابط عمومی بالا و قدرت سخنوری و تسلط به دانش روز هم برای ورود به این کار به راحتی گذشت. البته منظور از هتلداری فقط هتل های چند ستاره و تاپ نیستند. استخدام در مراکز اقامتی و تفریحی و رفاهی هم جزء بازار کار این رشته به حساب می آید.

هتلداری جزء شغل های جذاب بازار کار رشته های علوم انسانی به حساب می آید.

جهانگردی

اگر دوست داشته باشید که یک لیدر جهانگردی خوب شوید و یا در مباحث مربوط به گردشگری و جهانگردی فعالیت کنید، می توانید از طریق تحصیل در رشته علوم انسانی به هدف خود برسید. طی سالهای اخیر، این رشته در ایران هم بازار کار بسیار خوبی پیدا کرده است. بسیاری از آژانس های جهانگردی از علاقه مندان این رشته برای استخدام استقبال می کنند. راهنمای انواع تورها و به اصطلاح تور لیدر، کارمند آژانس های مسافرتی، استخدام به عنوان پژوهشگر در صنعت گردشگری و توریسم و … از جمله شغل های موجود در این زمینه است. استخدام در بازار کار گردشگری لذت های خاص خودش را دارد. به قول معروف هم فال است و هم تماشا.

تربیت بدنی و علوم انسانی

تا حالا به کار کردن در رشته های مختلف ورزشی فکر کرده اید؟ البته که استعداد و تجربه در این رابطه حرف اول را می زند، اما اگر به صورت حرفه ای و آکادمیک دوست داشته باشید وارد این بازار کار شوید، علوم انسانی را فراموش نکید. مربیگری، دبیری تربیت بدنی، کار در باشگا های ورزشی و … از جمله های شغل هایی است که می توانید با تحصیل در این رشته به آنها دست یابید.

با توجه به مطالب فوق، بازار کار رشته های علوم انسانی را چگونه می بینید؟

با توجه به مطالب فوق، بازار کار رشته های علوم انسانی را چگونه می بینید؟

حرف آخر

همانطور که دیدید، بازار کار رشته های علوم انسانی بسیار گسترده است. بسیار گسترده تر از آنچه که فکرش را بکنید. شاید رشته ها و شغل هایی که در بالا عنوان شد، یک پنجم و یا حتی یک دهم همه شغل های موجود در  بازار کار رشته های علوم انسانی هم نباشند. موارد بسیار دیگری همچون روابط عمومی، روانشناسی، معلمی و… ، همه و همه جزء بازار کار رشته های علوم انسانی به شمار می روند. صد البته لازم است ابتدا استعداد و علاقه خود را در نظر بگیرید و سپس وارد تحصیل در رشته های مختلف علوم انسانی شوید. راستی هنوز هم فکر می کنید بازار کار رشته های علوم انسانی اندک است؟

اگر در مورد انتخاب رشته کنکور نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، به صفحه مشاوره انتخاب رشته کنکور مراجعه کنید و از مشاوران ما در این مسیر کمک بگیرید. به این ترتیب، می‌توانید با اطمینان و ثبات در راهی که به آن علاقه‌مندید، پیش بروید و به موفقیت‌های بزرگی دست یابید.

تاثیر سهمیه خانواده شهدا در کنکور سراسری 1402
مطالعه

دکتر غلامرضا عبدلی

غلامرضا عبدلی هستم دکترای تخصصی مشاوره ، مدرس دانشگاه و مدرس کارگاه های تربیت مشاور تحصیلی. افتخار این را دارم که با 20 سال تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی بتوانم به شما عزیزان کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا