مقالات انتخاب رشته کنکور

تاثیر سهمیه خانواده شهدا در کنکور سراسری ۱۴۰۲

سلام. امروز در خدمت شما هستیم با ادامه سری مقالات مشاوره انتخاب رشته کنکور از وبسایت درس جت و امروز به سراغ بررسی میزان تاثیر سهمیه خانواده شهدا در کنکور سراسری رفتیم.

امتیازاتی مانند سهمیه ایثارگران، سهمیه رزمندگان و … برای شرکت کنندگان کنکور گروه های آزمایشی مختلف، در نظر گرفته می شود و استفاده از آنها منوط به تعدادی الزامات است. این پیش نیازها در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری درج شده است که به محض باز شدن ثبت نام در سایت sanjesh.org قرار داده می شود.

یکی از این سهمیه ها مختص به خانواده شهدا است و فقط برای مادر، پدر، خواهر، برادر و فرزند شهید قابل استفاده است. افراد می توانند در زمان ثبت نام در کنکور از طریق سایت سازمان سنجش نوع سهمیه را در پیش نویس درخواست مشخص کنند و با انجام این کار امکان بهره مندی از آن را فراهم می کنند. پس از تایید امتیاز داوطلب توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران، این سهمیه برای وی اعمال می شود.

مادر، پدر، خواهر، برادر و فرزند شهید همگی مشمول استفاده از سهمیه خانواده هستند.

سهمیه خانواده شهدا چه میزان در کنکور سراسری ۱۴۰۱ تاثیرگذار است؟

در مقایسه با سهمیه ۵ درصدی ایثارگران و سایر سهمیه ها، تعداد پدر و مادر، خواهر و برادر و سایر اعضای خانواده شهدا هر سال در حال کاهش است. میزان ظرفیت این سهمیه در هر دوره بر اساس نسبت داوطلبان خانواده شهدا به کلیه متقاضیان برای هر کد رشته می باشد زیرا هر ساله تعداد مشمولان این سهمیه در نوسان است. در نظر داشته باشید که داوطلبان باید حداقل ۸۵ درصد نمره بالاتر از آخرین متقاضی پذیرفته شده بدون سهمیه یا داوطلب آزاد باشند تا این سهمیه در کنکور سراسری ۱۴۰۲ اعمال شود. اما داوطلبانی که سهمیه خانواده شهدا را دارند چگونه انتخاب می شوند؟

در پاسخ باید توضیح دهیم که برای استفاده از سهمیه اختصاص یافته، این دسته از شرکت کنندگان نیازی به مراجعه به سایت ایثار ندارند. در عوض فقط باید قسمت مربوطه فرم ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲ را تکمیل کنند. در صورتی که بنیاد شهید و امور ایثارگران صحت اطلاعات ارائه شده توسط این افراد را تایید کند، ممکن است از بین سهمیه خانواده شهدا انتخاب شوند. ذکر این نکته ضروری است که متقاضیانی که از سهمیه خانواده شهدا استفاده می کنند شانس بیشتری برای قبولی در کد رشته محل های بومی دارند. از آنجایی که دانشگاه ها موظفند ۲۰ درصد ظرفیت پذیرش خود را به داوطلبان آزاد و ۸۰ درصد مابقی را به متقاضیان بومی با توجه به شرایط گزینش بومی در انتخاب رشته کنکور سراسری اختصاص دهند، نسبت تعداد شرکت کنندگان دارای سهمیه خانواده شهدا به کل افراد بومی هر گروه آزمایشی محاسبه می شود.

بالاترین رتبه قبولی رشته های انسانی چقدر است؟ [صفر تا 100]
مطالعه

نکته: سهمیه خانواده شهدا همانند سهمیه مناطق در کنکور سراسری فقط برای داوطلبانی که کد رشته محل های بومی خود را انتخاب می کنند، اعمال می شود.

تاثیر سهمیه خانواده شهدا در کنکور سراسری ۱۴۰۱
مشمولان سهمیه  نمره قبولی دارندگان سهمیه نحوه اعمال سهمیه
پدر شهید کسب ۸۵ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده فعال کردن گزینه مربوط به سهمیه خانواده شهدا در فرم تقاضانامه ثبت نام کنکور سراسری
مادر شهید
خواهر شهید
برادر شهید

تعهد به خدمت مشمولین سهمیه خانواده شهدا ۱۴۰۱

دانشجویان دوره روزانه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی که در طول تحصیل از سهمیه کنکور خانواده شهدا استفاده می کنند باید علاوه بر تکالیف شرعی و اخلاقی در حوزه هایی که سازمان و وزارتخانه های ذیربط برای جبران آن تعیین می کنند خدمت کنند. بهره مندی از دریافت خدمات آموزشی رایگان داوطلبان باید پس از انجام وظیفه خود برای مدتی که مطابق با زمان ثبت نام آنها در دانشگاه است به این تعهد عمل کنند.

پیشنهاد ویژه :

همانطور که می‌دانید، مصاحبه‌ها یکی از مراحل حیاتی در فرایند پذیرش دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان هستند. برای داشتن یک عملکرد موفق در این مصاحبه‌ها، شما نیازمند آماده‌سازی مناسب و آشنایی با ساختار و نحوه پرسش‌های مطرح شده در آن‌ها هستید. به همین دلیل، من به شدت توصیه می‌کنم تا به صفحه “سوالات مصاحبه دانشگاه فرهنگیان” مراجعه کنید.با مراجعه به این صفحه، به طور جامع و کامل می‌توانید خود را برای مصاحبه‌های آینده آماده سازید و احتمال قبولی خود را بهبود دهید.

حال در صورتی که داوطلبان تا یک سال پس از پایان تحصیل (بدون احتساب خدمت وظیفه عمومی برادران) مطابق تعهد خود نسبت به خدمت اقدامی ننمایند، سازمان یا ارگان ذی ربط می تواند دو برابر هزینه سرانه دریافت کند. همچنین ریزنمرات تحصیلی خود را تا پایان خدمت نزد خود نگه دارد.

در هنگام ثبت نام در این آزمون، افرادی که مشمول سهمیه های کنکور از جمله سهمیه خانواده شهدا هستند، باید نوع سهمیه مورد نظر خود را مشخص کنند. لازم به ذکر است بنیاد شهید و امور ایثارگران با درج سهمیه خانواده شهدا در کارت ورود به جلسه کنکور سراسری را تایید کرده است.

سوالات متداول

۱- چه کسانی مشمول استفاده از سهمیه خانواده شهدا در کنکور سراسری ۱۴۰۱ می باشند؟

پدر، مادر، خواهر و برادر و همچنین فرزند شهید، مشمول استفاده از این سهمیه هستند.

۲- مدت زمان تعهد خدمت افرادی که از سهمیه خانواده شهدا در دوران تحصیل خود استفاده می کنند، چگونه است؟

مدت زمان تعهد خدمت برابر با دوره تحصیلی آن ها در دانشگاه می باشد.

۳- گزینش داوطلبان دارای سهمیه خانواده شهدا کنکور سراسری ۱۴۰۱ به چه صورت انجام می شود؟

متقاضیان تنها می بایست قسمت مربوط به سهمیه خانواده شهدا را در فرم ثبت نام کنکور خود تکمیل کنند.

اگر در مورد انتخاب رشته کنکور نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، به صفحه مشاوره انتخاب رشته کنکور مراجعه کنید و از مشاوران ما در این مسیر کمک بگیرید. به این ترتیب، می‌توانید با اطمینان و ثبات در راهی که به آن علاقه‌مندید، پیش بروید و به موفقیت‌های بزرگی دست یابید.

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور 1402
مطالعه

تیم تولید محتوای درس جت

وبسایت درس جت از به روزترین وبسایت ها و مراجع درسی قبل از دانشگاه میباشد که کار خود را از بهمن ماه سال 1400 آغاز کرد و هدف ما از تاسیس وبسایت درس جت این است که هر آنچه که یک دانش آموز کنکوری به آن نیاز دارد دارد را در این سایت به صورت کامل و با بهترین کیفیت فراهم کنیم.

یک نظر

  1. اطلاعات قبولی خانواده شهید مشخص نیست هیچ مشاوری هم اطلاعات درست و دقیقی نداره
    چه طوری بفهمیم که با رتبه ای در سهمیه به دست آوردیم قبول میشیم یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا