نهم

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۱۲ علوم نهم

سلام خدمت همه دانش آموزان و همراهان سایت درس جت. در این نوشته با جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۱۲ علوم نهم همراه شما هستیم.

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۱۲ علوم نهم

با مراجعه به منابع معتبر دربارهٔ کاربرد انواع پلاستیک، ویژگی‌ها، میزان تولید سالیانه و نشانهٔ بازگردانی آنها اطلاعاتی را جمع آوری کنید و به کلاس گزارش دهید.

در سال در جهان حدود ۳۰۰ میلیون تن پلاستیک و انواع آن تولید می­‌شود.

انواع پلاستیک علامت اختصاری کد بازگردانی ویژگی‌ها و مصارف مصرف پس از بازیافت
پلی اتن ترفتالات PETE معمولی­‌ترین پلاستیک، بطری آب، نوشابه، ظرف یکبار مصرف قوطی آب، ساک، لباس، کفش، روکش مبل
پلی اتیلن با غلظت بالا HDPT در قوطی شوینده، بطری شیر، قوطی آبمیوه، کیسه زباله لوله پلاستیکی، قوطی شوینده، خودکار
پلی وینیل کلراید PVC لوله­‌ها، میزها، اسباب ­بازی کف­‌پوش، سرعت­‌گیر، پنل
پلی اتیلن با غلظت پایین LDPE قابل انعطاف، نخ شیرینی، بسته‌بندی، قوطی فشاری، کاور لباس سطل زباله
پلی پروپیلن با غلظت پایین PP مقاوم در برابر حرارت، نی، در بطری و قوطی
پلی استایرن PS عایق گرما، ظرف یک‌بار مصرف عایق حرارتی، شانه تخم مرغ، خط‌کش
پی اورتان و سایر موارد روکش مخازن و لوله‌های مدفون زیر خاک، دستکش­‌ها، سایر اعضای مصنوعی قابل بازیافت نیستند.
جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۱۲ علوم نهم

جواب دوم:

در سال ۱۹۸۸ میلادی، انجمن صنعت پلاستیک کشور ما کدهایی را برای شناسایی و دسته‌بندی مواد پلاستیکی تعیین کرد. این کدها و اعداد مختلف نوع رزین مورد استفاده در پلاستیک‌ها را نمایان می‌سازند. این دسته‌بندی به ما کمک می‌کند تا مواد غیرقابل بازیافت را شناسایی کنیم و فهمی بهتری از خطرات آنها داشته باشیم. هر چه عدد این کدها بیشتر باشد، بازیافت مواد سخت‌تر و در برخی موارد غیرممکن‌تر می‌شود. این کدها به شرح زیر هستند:

پلاستیک کد ۱ PETE: این نوع پلاستیک از جمله پلی‌اتیلن ترفتالات است و به عنوان یکی از رایج‌ترین پلاستیک‌ها شناخته می‌شود. از آن به عنوان مواد اولیه برای بطری‌های آب، نوشیدنی‌ها و ظروف یکبار مصرف استفاده می‌شود. این پلاستیک مقاوم در برابر گرما و محکم است و با بازیافت تبدیل به بطری‌های آب، کیسه‌ها، لباس‌ها، کفش‌ها، روکش‌های مبل و فیبرهای پلی‌استر می‌شود.

پلاستیک کد ۲ HDPE: این نوع پلاستیک شامل پلی‌اتیلن با غلظت بالا است که به راحتی و به سرعت بازیافت می‌شود. این پلاستیک خشک است اما به سرعت شکل می‌گیرد و معمولاً در قوطی‌های شوینده، بطری‌های شیر، قوطی‌های آبمیوه، کیسه‌های زباله و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. با بازیافت، این مواد تبدیل به لوله‌های پلاستیک، قوطی‌های شوینده، خودکار نیمکت و … می‌شوند.

کامل ترین سوالات متن درس ۱ پیام نهم
مطالعه

پلاستیک کد ۳ PVC: این نوع پلاستیک شامل پلی‌وینیل کلراید می‌باشد و بازیافت آن معمولاً سخت است. این پلاستیک از نظر زیست‌محیطی و ایمنی بهداشتی مشکل‌ساز است، اما هنوز در محصولاتی مانند لوله‌ها، میزها، اسباب‌بازی‌ها و بسته‌بندی‌ها به کار می‌رود. علاوه بر این، از PVC به عنوان کف‌پوش، سرعت‌گیر، پنل‌ها و گل‌پخش‌کن ماشین نیز استفاده می‌شود.

پلاستیک کد ۴ LDPE: این نوع پلاستیک شامل پلی‌اتیلن با غلظت پایین می‌باشد. ویژگی اصلی این نوع پلاستیک قابلیت انعطاف‌پذیری آن است. این پلاستیک معمولاً در نخ‌های شیرینی، بسته‌بندی، قوطی‌های فشاری، کاورهای خشک‌شویی و … به کار می‌رود. پس از بازیافت، به عنوان بسته‌های حمل‌نامه، سطل‌های زباله، سیم‌بند و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پلاستیک کد ۵ PP: این نوع پلاستیک شامل پلی‌پروپیلن با غلظت پایین است و در برابر حرارت بسیار مقاوم است. از آن به عنوان نیمه‌های بطری PP، قوطی و … استفاده می‌شود. پس از بازیافت، این پلاستیک به عنوان چراغ‌راهنمایی و رانندگی، پارو جای پارک دوچرخه و قفسه‌های کشویی به کار می‌رود.

پلاستیک کد ۶ PS: این نوع پلاستیک شامل پلی‌استایرن (یا فوم) است و در ظروف یکبار مصرف در داروخانه و موارد مشابه به کار می‌رود. این پلاستیک بسیار سبک و حجیم است و به دلیل عدم انتقال گرما، معمولاً در محصولاتی مانند عایق‌های حرارتی، شانه‌های تخم‌مرغ، خط‌کش و ظروف پلاستیکی استفاده می‌شود.

مواد دیگر (پلاستیک کد ۷): مواد پلاستیکی کد ۷ شامل انواع مختلفی از پلاستیک‌ها می‌شوند و ممکن است ترکیبی از پلاستیک‌های مختلف باشند. این نوع پلاستیک معمولاً در برنامه‌های بازیافت شهرداری‌ها مورد قبول نیست، اما رزین این پلاستیک‌ها می‌تواند به الوارهای پلاستیکی و مواد سفارشی تبدیل شود. این محصولات ممکن است شامل هر چیز از دوچرخه تا ظروف ۵ گالنی باشند. بسیاری از واحدهای بازیافت این نوع پلاستیک‌ها را قبول نمی‌کنند، اما رزین آنها می‌تواند به تولید الوارهای پلاستیکی و محصولات سفارشی مناسب باشد.

گام به گام قسمت های دیگر مواد و نقش آن ها در زندگی

کامل ترین جواب صفحه ۲۹ ریاضی نهم
مطالعه

تیم تولید محتوای درس جت

وبسایت درس جت از به روزترین وبسایت ها و مراجع درسی قبل از دانشگاه میباشد که کار خود را از بهمن ماه سال 1400 آغاز کرد و هدف ما از تاسیس وبسایت درس جت این است که هر آنچه که یک دانش آموز کنکوری به آن نیاز دارد دارد را در این سایت به صورت کامل و با بهترین کیفیت فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا