مقالات مشاوره کنکورمعرفی رشته های دانشگاهی

هر آنچه از مدیریت بیمه آکو باید بدانید، صفر تا ۱۰۰

هر آنچه از مدیریت بیمه آکو باید بدانید

رشته مدیریت بیمه اکو یکی از رشته های دوره کارشناسی است که برای قبولی در آن، به تسلط در زبان انگلیسی و کسب رتبه ممتاز نیاز است. این رشته تنها در دانشگاه علامه طباطبایی تهران در دو نوبت شبانه و روزانه تدریس می شود. دانشجویان رشته بیمه اکو می توانند پس از فارغ التحصیلی، مهاجرت کرده و در دانشگاه های معتبر جهانی به ادامه تحصیل بپردازند یا مشغول به کار شوند. در ادامه، به ارائه اطلاعات جامع تری درباره رتبه قبولی، نحوه مصاحبه، بازار کار، حقوق و سایر اطلاعات ضروری این رشته می پردازیم.

مدیریت بیمه اکو در یک نگاه

رشته مدیریت بیمه آکو در دانشکده موسسه آموزش عالی بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبایی و به زبان انگلیسی تدریس می شود. داوطلبین پس از شرکت در آزمون سراسری و کسب رتبه های ممتاز، می توانند این رشته را انتخاب کنند. با این حال برای قبولی نهایی باید در مصاحبه زبان انگلیسی، اطلاعات عمومی و عقیدتی این دانشگاه نیز نمره قبولی گرفت.

برای انتخاب این رشته لازم است که متقاضیان به دروسی مانند ریاضیات، اقتصاد، حسابداری، مدیریت، برنامه نویسی، تحلیل داده و همچنین آمار و مسائل مربوط به بیمه علاقه داشته باشند. منابع این رشته انگلیسی بوده که باعث می شود به روز تر و جدیدتر باشند. از آنجایی که بیمه یک رشته خارجی است، برای بومی سازی آن نیاز است که افرادی به صورت ریشه ای و دقیق آن را بیاموزند. پس در نهایت می توان گفت که مدیریت بیمه آکو بسیار کاربردی است و بازار کار بین المللی و داخلی بسیار خوبی دارد.

موسسه آموزش عالی مدیریت بیمه اکو
موسسه آموزش عالی مدیریت بیمه اکو

تاریخچه دانشکده بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبایی

در سال ۱۳۴۸ مدرسه عالی بیمه تهران (Tehran College of Insurance)، برای آموزش بیمه در ایران شکل گرفت. مدرسه عالی بین‌المللی بیمه RCD، نامی است که به بخش انگلیسی زبان این موسسه اطلاق می شد. RCD تا قبل از انقلاب اسلامی به تدریس دانشجویان بین المللی مشغول بود. پس از آن، موسسه آموزش عالی بیمه اکو (ECO College of Insurance) به جای RCD و در سال ۱۳۶۴ مجددا بازگشایی شد. این موسسه که زیر مجموعه دانشگاه علامه طباطبایی است، در مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا، از ایران و سایر کشورها دانشجو می پذیرد.

گروه های آموزشی این دانشگاه شامل گروه مدیریت بیمه و گروه مطالعات منطقه‌ای است که همسو با هم و برای آموزش و مطالعات دانشگاهی، با یکدیگر فعالیت می کنند. متقاضیان می توانند در رشته مدیریت بیمه مقطع کارشناسی، رشته بیم سنجی کارشناسی ارشد، رشته مطالعات منطقه ای دوره مشترک و رشته بیمه مقطع دکترا، در این دانشکده و به زبان انگلیسی مشغول به تحصیل شوند.

شرایط و ویژگی های دانشگاه آزاد بدون کنکور [صفر تا 100]
مطالعه

انتخاب رشته مدیریت بیمه اکو

همانطور که از عنوان این رشته مشخص است، تلفیق آموزش های بین المللی پیرامون علم نوین مدیریت و بیمه، در رشته بیمه اکو تدریس می شود. علاقمندان به این رشته می توانند از گروه آزمایشی علوم انسانی (زیرگروه ۳)، ریاضی و فنی (زیرگروه ۱) و علوم تجربی (زیرگروه ۴)، رشته مدیریت اکو را انتخاب نمایند. در ادامه ضرایب دروس اختصاصی برای این رشته را توضیح می دهیم:

  • گروه آموزشی علوم انسانی: ریاضی ضریب ۴، اقتصاد ضریب ۳، علوم اجتماعی و ادبیات اختصاصی ضریب ۲، عربی اختصاصی، تاریخ و جغرافیا، فلسفه و منطق و روانشناسی ضریب ۱
  • گروه آموزشی ریاضی و فنی: ریاضی ضریب ۴، فیزیک ضریب ۳، شیمی ضریب ۲
  • گروه آموزشی علوم تجربی: ریاضی ضریب ۴، فیزیک ضریب ۳، شیمی و زیست شناسی ضریب ۲، زمین شناسی ضریب ۱
آموزش منابع انگلیسی در رشته مدیریت اکو
آموزش منابع انگلیسی در رشته مدیریت اکو

ظرفیت پذیرش مدیریت بیمه آکو

برای آنکه با میزان قبولی این رشته در هر گروه آزمایشی آشنا شوید، ظرفیت پذیرش دوره روزانه و شبانه رشته مدیریت بیمه اکو سال ۱۴۰۱ را بررسی می کنیم:

  • ظرفیت پذیرش رشته مدیریت اکو در گروه آزمایشی انسانی ۱۴۰۱: روزانه ۲۱ نفر (زن و مرد) و شبانه ۲۱ نفر (زن و مرد)
  • ظرفیت پذیرش رشته مدیریت اکو در گروه آزمایشی علوم تجربی ۱۴۰۱: روزانه ۱۱ نفر (زن و مرد) و شبانه ۱۱ نفر (زن و مرد)
  • ظرفیت پذیرش رشته مدیریت اکو در گروه آزمایشی ریاضی و فنی ۱۴۰۱: روزانه ۴ نفر (زن و مرد) و شبانه ۴ نفر (زن و مرد)

رتبه لازم برای قبولی در رشته بیمه اکو

طبق بررسی های انجام شده، آخرین رتبه های قبولی ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ برای رشته مدیریت بیمه اکو در گروه های آزمایشی مختلف به شرح زیر است:

  • گروه انسانی: رتبه در سهمیه ۲۰۴۲ و رتبه کشوری ۵۳۱۶ (منطقه ۲)
  • گروه تجربی: رتبه در سهمیه ۱۶۵۸۶ و رتبه کشوری ۳۶۱۶۵ (منطقه ۲)
  • گروه ریاضی: رتبه در سهمیه ۳۷۳۸ و رتبه کشوری ۶۱۲۲ (منطقه ۱)
رشته مدیریت بیمه آکو در دانشگاه علامه طباطبائی
رشته مدیریت بیمه آکو در دانشگاه علامه طباطبائی

شرایط قبولی در رشته بیمه اکو

متقاضیان ورود به رشته مدیریت بیمه آکو باید در هنگام انتخاب رشته، چند نکته مهم را در نظر بگیرند. یکی از مهم ترین موارد، تسلط به زبان انگلیسی است. تدریس این رشته کاملا به زبان انگلیسی بوده و به همین دلیل افراد می توانند با جدیدترین شیوه های آموزشی جهان آشنا شوند. مورد بعدی علاقه به حسابداری، اقتصاد، آمار و احتمال، ریاضیات، امور مدیریتی، برنامه نویسی، تحلیل داده و کار با اعداد و ارقام است.

ECO Insurance Management فقط در موسسه آموزش عالی بیمه (اکو) دانشگاه علامه طباطبایی تدریس می شود. درنتیجه برای قبولی نهایی، نیاز به مصاحبه و کسب نمره قبولی در آن است. دانشگاه چند برابر ظرفیت رشته مدیریت اکو را برای مصاحبه دعوت کرده و سپس متقاضیان با بیشترین نمره قبولی را پذیرش می کند. در مصاحبه رشته مدیریت بیمه اکو، مباحثی مانند مسائل دینی، عقیدتی، تاریخی، مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی ایران و جهان، وصیت نامه امام خمینی، سوالاتی درباره قوانین و قانون اساسی و همچنین سوالاتی درباره میزان اطلاعات در رابطه با سازمان های بین المللی مطرح می شود.

نوشته های مشابه

ادامه تحصیل رشته مدیریت بیمه آکو

امکان ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد رشته مدیریت بیمه اکو و دکترای این رشته در ایران وجود ندارد. در واقع متقاضیان باید برای ادامه تحصیل، یکی از گرایش های مدیریتی مانند بازاریابی جهانگردی، برنامه ریزی توسعه جهانگردی، مدیریت بازرگانی، مدیریت حمل و نقل دریایی بین قاره ای، مدیریت دولتی، مدیریت فناوری اطلاعات، مدیریت تکنولوژی و سایر گرایش ها را انتخاب کنند. همچنین کارشناسی ارشد آمار گرایش بیم سنجی یا اکچوئری نیز یکی از گرایش های مورد استقبال دانش آموختگان مدیریت بیمه اکو است.

دروس دانشگاهی رشته مدیریت بیمه اکو چیست؟

دانشجویان این رشته، باید ۱۳۵ واحد درسی را با نمره کامل قبول شوند. این دروس شامل ۲۰ واحد دروس عمومی (General)، ۳۹ واحد دروس پایه (Basic)، ۳۳ واحد دروس اصلی (Major Courses)، ۳۳ واحد دروس تخصصی (Field Courses) و ۱۰ واحد دروس اختیاری (Elective courses) است.

عموم درس هایی که در ۴ سال تحصیل (۸ ترم) می گذرانید، شامل مباحث اقتصادی، سرمایه گذاری، اکچوئری، انواع بیمه، ریاضیات، روش تحقیق، مدیریت، حسابداری، تحلیل داده، آمار، برنامه نویسی، حقوق و امور بین الملل است. با اینکه رشته بیمه اکو یکی از اصلی ترین رشته های زیرمجموعه علوم انسانی است، ولی علاقه به ریاضیات و تحلیل داده ضروریست.

خوابگاه دانشجویی دانشگاه علامه
خوابگاه دانشجویی دانشگاه علامه

بازار کار این رشته چگونه است؟

از آنجایی که این رشته فقط در یک دانشگاه و با شرایط خاصی پذیرش می شود، بازار کار آن اشباع نشده است. در نتیجه افراد متبحر در رشته مدیریت بیمه آکو به راحتی می توانند در ایران و خارج از کشور، شغل مورد علاقه خود را انتخاب کرده و هرروز رزومه خود را قوی تر کنند. این رشته جای پیشرفت زیادی دارد و همچنین امکان کارآفرینی و تاسیس کارگزاری یا شرکت بیمه نیز وجود دارد.

فارغ التحصیلان این رشته به خاطر تسلط به زبان انگلیسی و آموزش علم روز دنیا در حوزه اقتصاد و مدیریت بیمه، می توانند در شرکت های خصوصی و بین المللی مشغول به کار شوند. از جمله مشاغل مرتبط با مدیریت بیمه آکو می توان به کارشناس یا کارگزار بیمه، مدیر فروش، مدیر بازاریابی، کارشناس تحقیقات بازار، کارشناس گمرک، مترجم شرکت های تجاری بین الملل، کارشناس امور بین الملل، کارمند یا رئیس بانک، کارشناس حقوقی، کارشناس گمرک، مشاور حقوقی و بازاریاب بین المللی اشاره کرد.

حوزه تخصصی رشته مدیریت بیمه آکو

فارغ التحصیلان این رشته در امور حسابداری، آمار، برنامه نویسی، تحلیل داده و همچنین اقتصاد و بیمه به تبحر می رسند. در عین حال به خاطر تحصیل به زبان انگلیسی، جدیدترین علوم مدیریتی و بیمه را می آموزند. در نتیجه می توانند دانش گسترده ای در زمینه چگونگی گسترش سرمایه های شرکت های بزرگ تجاری داشته باشند. افرادی که مدیریت بیمه آکو را یاد میگیرند، در نهایت می توانند به عنوان مشاور حقوقی نیز برای شرکت های تجاری بزرگ فعالیت کرده و امور مدیریتی و بیمه شرکت را کنترل نمایند.

درآمد رشته مدیریت بیمه اکو چقدر است؟

حقوق ثابت مدیریت بیمه آکو را می توان حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفت. با این حال تبحر و تخصص در این رشته حرف اول را می زند. افرادی که بتوانند تخصص خود را در حوزه حسابداری، تحلیل بازار، تحلیل دیتا و داده ها، آمار، سرمایه گذاری و اقتصاد بیشتر کنند، درآمد آنها نیز افزایش می یابد. همچنین گرفتن پروژه های موقتی نیز برای شرکت های ایرانی و بین المللی، یکی دیگر از گزینه های افزایش درآمد است.

یادگیری علم بین المللی بیمه در رشته بیمه اکو
یادگیری علم بین المللی بیمه در رشته بیمه اکو

شرایط مهاجرت برای ادامه تحصیل و کار در رشته مدیریت اکو

تدریس رشته مدیریت بیمه اکو به زبان انگلیسی است. در عین حال این رشته نوظهور هرروزه در حال پیشرفت و گسترش جایگاه شغلی است. این دو عامل، در کنار تخصصی بودن کار و نیاز مبرم شرکت های بین المللی به کارشناسان متبحر سبب شده که ادامه تحصیل و کار در کشورهای تراز اول دنیا امکان پذیر باشد. شما می توانید برای مهاجرت به کشورهایی مانند فرانسه، آمریکا، ایتالیا و انگلیس اقدام کنید. از جمله بهترین دانشگاه ها برای مهاجرت رشته بیمه آکو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه هاروارد در ایالات متحده آمریکا
  • دانشگاه لندن (LSE)
  • دانشگاه استنفورد آمریکا
  • دانشگاه آکسفورد انگلستان
  • دانشگاه ماساچوست MIT آمریکا
  • دانشگاه کمبریج بریتانیا

بورسیه مدیریت بیمه اکو

امکان بورسیه مدیریت بیمه آکو برای دانشگاه های معتبر بین المللی وجود دارد. برای قبولی در دانشگاه های برتر جهانی باید در آزمون‌های زبان، هوش و استعداد تحصیلی این دانشگاه ها شرکت کرده و نمره قبولی بیاورید. با این حال به خاطر محدودیت پذیرش، دانشجویان نخبه با تراز علمی بالا می توانند پذیرش نهایی را بدست آورند.

تفاوت رشته‌ی مدیریت بیمه اکو و رشته‌ی مدیریت بیمه چیست؟

دروس دانشگاهی و مباحث هر دو رشته مدیریت بیمه و مدیریت اکو، کاملا شبیه به هم هستند. تنها تفاوت در این است که تدریس مدیریت بیمه آکو به زبان انگلیسی است. همچنین به خاطر پذیرش دانشجویانی که به زبان انگلیسی تسلط کاملی داشته باشند، قبولی در مصاحبه نیز ضروریست. درواقع رشته مدیریت بیمه، متمرکز است و مصاحبه ندارد ولی رشته مدیریت بیمه اکو غیرمتمرکز بوده و علاوه بر آزمون کنکور سراسری، مصاحبه هم دارد. مورد آخر مربوط به منابعی است که تدریس می شوند. از آنجایی که تدریس مدیریت اکو به زبان انگلیسی است، در نتیجه یادگیری مباحث جدید در این رشته امکان پذیر است.

جمعی از اعضاء هیئت علمی دانشکده مدیریت اکو
جمعی از اعضاء هیئت علمی دانشکده مدیریت اکو

مزایای انتخاب رشته بیمه اکو

مدیریت بیمه آکو به خاطر شرایط خاص پذیرش که دارد، در نتیجه مزایای بسیار زیادی دارد. از جمله این مزایا، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آموزش منابع به روز و دقیق با زبان انگلیسی
  • تسلط کامل به زبان انگلیسی
  • آمادگی حضور در محافل بین المللی
  • یادگیری دروس مربوط به مدیریت، بیمه، اقتصاد و به طور کلی، پرکاربردترین علوم دنیا
  • نرخ بیکاری صفر درصد و بازار کار داخلی و بین المللی بسیار مناسب
  • یادگیری علوم به روز دنیا در کنار برترین اساتید
  • گستره فعالیت و بازار کار متنوع؛ برنامه نویسی، تحلیل داده، مدیریت، کار در بانک، موسسات خصوصی و دولتی و …
  • درآمد ماهانه بسیار بالا و مناسب برای رشته مدیریت بیمه اکو
  • امکان مهاجرت به کشورهای تراز اول دنیا برای ادامه تحصیل و کار
  • آموزش رشته ای که همواره در حال پیشرفت و گسترش است
  • تحصیل در کنار دانشجویان غیرایرانی و آشنایی با ملل مختلف
  • آینده بسیار مطلوب و تحصیل در یکی از بهترین دانشگاه های کشور؛ دانشگاه علامه طباطبایی
  • امکان قبولی به صورت روزانه و شبانه در رشته بیمه اکو
  • دعوت به گردهمایی های متنوع با حمایت دفاتر مشاغل و کاریابی
  • امکان ادامه تحصیل در گرایش های مدیریتی و آمار

مصاحبه بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبایی چه زمانی است؟

پس از زمان اعلام شده توسط سازمان سنجش برای انتخاب رشته، متقاضیان مدیریت بیمه آکو باید به درگاه دانشگاه علامه طباطبایی مراجعه کنند تا اطلاعات کامل درباره زمان و محل مصاحبه را بدست آورند. این مصاحبه شفاهی است و در سال ۱۴۰۱ به صورت آنلاین برگزار شده است. همچنین در صورت دارا بودن مدرک معتبر زبان انگلیسی، گواهی آن باید در زمان مصاحبه ارائه شود. اغلب سوال ها به زبان انگلیسی پرسیده شده و باید به انگلیسی هم پاسخ داده شوند.

بودجه بندی فلسفه و منطق کنکور انسانی 1402
مطالعه

دکتر غلامرضا عبدلی

غلامرضا عبدلی هستم دکترای تخصصی مشاوره ، مدرس دانشگاه و مدرس کارگاه های تربیت مشاور تحصیلی. افتخار این را دارم که با 20 سال تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی بتوانم به شما عزیزان کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا