مقالات انتخاب رشته کنکور

رتبه در سهمیه کنکور سراسری ۱۴۰۲ چیست؟

سلام. امروز در خدمت شما هستیم با ادامه سری مقالات مشاوره انتخاب رشته کنکور از وبسایت درس جت و امروز به سراغ مقاله معرفی رتبه در سهمیه کنکور سراسری رفتیم.

نتایج اولیه حدود یک ماه بعد از کنکور سراسری در قالب کارنامه به همراه مشخصات داوطلب و درصد دروس و همچنین رتبه وی، منتشر می شود.در این کارنامه بخش‌های مختلفی از جمله رتبه کشوری (بدون اعمال سهمیه) وجود دارد، اما رتبه کل در سهمیه نهایی، که با محاسبات کمی متفاوت در هر زیرگروه مشخص می‌شود، قسمتی است که داوطلبان باید بیشترین توجه را به آن داشته باشند.

سهمیه هایی مانند ایثارگران، مناطق، خانواده شهدا و … در رتبه قبولی موثر بوده و متقاضیان باید کد رشته محل های مورد نظر خود را با توجه به رتبه در سهمیه نهایی مربوط به زیر گروه آن رشته ها و سایر پارامترها مانند علاقه، ظرفیت پذیرش، دانشگاه های پذیرنده و شرایط خود اولویت بندی کنند.

رتبه کل سهمیه نهایی موقعیت داوطلب را نسبت به سایر داوطلبانی که همان سهمیه را دریافت کرده اند نشان می دهد.

رتبه در سهمیه کنکور سراسری ۱۴۰۱ چیست؟

همانطور که قبلا بیان شد، کنکور سراسری ۱۴۰۱ که برای تعیین رتبه داوطلبان انجام می شود، تحت تاثیر چند سهمیه از جمله سهمیه ایثارگران، سهمیه خانواده شهدا، سهمیه مناطق و… است. جامعه آماری سهمیه ایثارگران، جانبازان، رزمندگان و خانواده های شهدا معمولاً کمتر از مناطق است. در نتیجه تاثیر آنها بیشتر از سهمیه مناطق است.

نتیجه اعمال سهمیه به رتبه کشوری عددی است که به رتبه در سهمیه معروف است که نشان دهنده جایگاه داوطلب در بین کسانی است که دارای همین سهمیه نیز هستند و برای ارزیابی وی استفاده می شود.

در نتیجه، رتبه کل سهمیه نهایی که معمولاً برای زیرگروه های مختلف متفاوت است، رتبه ای است که برای پذیرش در دانشگاه های دولتی در نظر گرفته می شود. با توجه به رتبه اکتسابی متقاضی، برخی از رشته ها در هر یک از زیرگروه های تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان خارجی شانس قبولی متغیری خواهند داشت.

به عنوان مثال، داوطلبی که رتبه سهمیه اش برای زیر گروه های ۱ تا ۵ به ترتیب ۲۱۰۰، ۲۳۰۰، ۳۰۰۰، ۳۵۰۰ و ۲۸۰۰ است، شانس قبولی در زیر گروه ۱ با رتبه ۲۱۰۰ بیشتر از سایر زیر گروه ها دارد.

پیشنهاد ویژه :

همانطور که می‌دانید، مصاحبه‌ها یکی از مراحل حیاتی در فرایند پذیرش دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان هستند. برای داشتن یک عملکرد موفق در این مصاحبه‌ها، شما نیازمند آماده‌سازی مناسب و آشنایی با ساختار و نحوه پرسش‌های مطرح شده در آن‌ها هستید. به همین دلیل، من به شدت توصیه می‌کنم تا به صفحه “سوالات مصاحبه دانشگاه فرهنگیان” مراجعه کنید.با مراجعه به این صفحه، به طور جامع و کامل می‌توانید خود را برای مصاحبه‌های آینده آماده سازید و احتمال قبولی خود را بهبود دهید.

تفاوت رتبه کل در سهمیه نهایی و رتبه کشوری کنکور سراسری ۱۴۰۱

رتبه ای به نام «رتبه کشوری» در کارنامه افراد دیده می شود که با اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می شود. این رتبه نشان می دهد که داوطلب در بین سایر آزمون دهندگان در گروه آزمون مربوطه در چه جایگاهی قرار می گیرد. این رتبه برای قبولی در دانشگاه های سراسری اعم از روزانه و نوبت دوم، پیام نور، غیرانتفاعی و … الزامی نیست و در سهمیه پذیرش نیز به حساب نمی آید.

معرفی و ورود به سایت انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 | sanjesh.org
مطالعه

اما داوطلبان دانشگاه های آزاد از رتبه کشوری استفاده می کنند زیرا عملکرد آنها در کنکور سراسری در دروسی مانند ریاضی، علوم انسانی، هنر یا زبان های خارجی ملاک ارزیابی و قبولی در این موسسات است. بین رتبه کشوری و رتبه در سهمیه تفاوت وجود دارد و دانشگاه آزاد رتبه کشوری را در نظر می گیرد. برای دانشگاه های سراسری رتبه در سهمیه هر زیرگروه مهم است.

لازم به ذکر است برای جلوگیری از بروز مشکل در زمان انتخاب رشته کنکور ابتدا باید رتبه و توضیحات کارنامه کنکور خود را بررسی کنید. عوامل مهمی مانند علایق، شرایط و توانایی های خود را در نظر بگیرید. رشته های مورد نظر خود را مطابق با لیست دانشگاه های پذیرنده هر کد رشته محل دفترچه انتخاب رشته کنکور ثبت کنید.

سوالات متداول

۱- منظور از رتبه در سهمیه کنکور سراسری ۱۴۰۱ چیست؟

رتبه ای که پس از اعمال سهمیه داوطلب بر رتبه کشوری محاسبه می شود، رتبه در سهمیه می باشد.

۲- رتبه کل در سهمیه نهایی چه تفاوتی با رتبه کشوری کنکور سراسری ۱۴۰۱ دارد؟

رتبه کشوری بیانگر جایگاه داوطلب در بین تمامی شرکت کنندگان آزمون گروه آزمایشی مربوطه است اما رتبه در سهمیه تنها جامعه آماری مشمولان دارای سهمیه مشابه را در بر می گیرد.

۳- ملاک پذیرش دانشگاه های سراسری و آزاد کدام رتبه است؟

دانشگاه های سراسری رتبه کل در سهمیه نهایی و دانشگاه های آزاد رتبه کشوری را ملاک پذیرش قرار می دهند.

اگر در مورد انتخاب رشته کنکور نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، به صفحه مشاوره انتخاب رشته کنکور مراجعه کنید و از مشاوران ما در این مسیر کمک بگیرید. به این ترتیب، می‌توانید با اطمینان و ثبات در راهی که به آن علاقه‌مندید، پیش بروید و به موفقیت‌های بزرگی دست یابید.

تیم تولید محتوای درس جت

وبسایت درس جت از به روزترین وبسایت ها و مراجع درسی قبل از دانشگاه میباشد که کار خود را از بهمن ماه سال 1400 آغاز کرد و هدف ما از تاسیس وبسایت درس جت این است که هر آنچه که یک دانش آموز کنکوری به آن نیاز دارد دارد را در این سایت به صورت کامل و با بهترین کیفیت فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا