نهم

کاملترین جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۲۸ علوم نهم

سلام خدمت همه دانش آموزان و همراهان سایت درس جت . در این نوشته با جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۲۸ علوم نهم همراه شما هستیم.

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۲۸ علوم نهم

با مراجعه به منابع معتبر درباره چگونگی تأثیر افزایش کربن دی اکسید بر دمای کره زمین اطلاعاتی جمع آوری کنید و نتایج را به صورت پرده نگار به کلاس گزارش دهید.

کربن دی‌اکسید یا دی‌اکسید کربن با فرمول شیمیایی CO۲ از ایجاد ترکیب کربن با اکسیژن به وجود می‌آید. گاز کربنیک به دلیل احتراق ذغال و مواد آلی در حضور اکسیژن، تخمیر مایعات، تنفس حیوانات و گیاهان و سایر فرایندها به وجود می‌آید. به طور ساده‌تر، زمانی که کربن سوزانده می‌شود یا به عبارت دیگر سوختن کامل اتفاق می‌افتد، گاز دی‌اکسید کربن تولید می‌شود.

گاز مزبور بی‌رنگ، بی‌بو، و دارای طعمی مانند حموضت است. وزن مخصوص آن ۱/۵۲ است. از آنجایی که این گاز سنگین‌تر از هوا است، همواره در طبقه سفلای محیطی که در آن تولید می‌شود، پخش می‌شود. این گاز تا ۳۰٪ از تشکیل هوای جو را به خود اختصاص می‌دهد.

گیاهان از این گاز در فرآیند فتوسنتز برای تولید کربوهیدرات استفاده کرده و با گرفتن آن، اکسیژن را از خود تولید می‌کنند. CO۲ حاضر در جو، در نقش یک سپر حرارتی برای زمین عمل کرده و با اثر گلخانه‌ای خود، از سرما در زمین جلوگیری می‌کند. با این حال، تراکم‌های بالای کربن دی‌اکسید که از سوختن سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود، به عنوان آلاینده جو شناخته می‌شود.

کربن دی‌اکسید یکی از گازهای گلخانه‌ای است که تأثیراتی از جمله افزایش دمای زمین را ایجاد می‌کند. این گاز باعث انجام فعالیت‌های انسانی مانند سوزاندن سوخت‌های فسیلی (زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی) و نابودی جنگل‌ها می‌شود. بیشتر سوخت فسیلی در اتومبیل‌ها، کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها مصرف می‌شود. این فعالیت‌ها منجر به تولید گاز دی‌اکسید کربن با علامت اختصاری CO2 می‌شود.

 

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه 28 علوم نهم
جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۲۸ علوم نهم

تحقیقات نشان داده است که افزایش دی‌اکسید کربن و گرم شدن زمین تأثیراتی نظیر آب شدن یخ‌های قطبی (که سطح آب دریاها را بالا می‌برد و نواحی ساحلی را غرق می‌کند)، نابودی منابع آب آشامیدنی (که از ذوب برف به وجود می‌آید)، تغییرات گسترده در کشاورزی ناشی از تغییرات آب و هوا، انقراض گونه‌ها به دلیل نابودی زیستگاه‌های طبیعی و افزایش طوفان‌های گرمسیر و بیماری‌های ناشی از گرما را ایجاد می‌کند. اثرات مخرب این گاز بر انسان نیز شامل تغییرات در جنسیت نوزادان و افزایش خطر ابتلا به برخی از بیماری‌ها می‌شود.

کامل ترین معنی شعر های درس همنشین فارسی نهم + معنی کلمات
مطالعه

قرارگیری در معرض دی‌اکسید کربن، به غیر از افزایش احتمال تولد دختر، منجر به افزایش میزان ابتلا به سرطان در جمعیت انسانی نیز می‌شود. تحقیقات اخیراً توسط سازمان محیط زیست و سلامت کانادا انجام شده نشان می‌دهد که این پدیده تائید شده است.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهند که در فواصل تا ۲۵ کیلومتری از منابع آلودگی، احتمال وجود خطر وجود دارد. اغلب تولدها حدود ۵۱ درصد از نوع پسر و ۴۹ درصد باقی‌مانده از نوع دختر هستند. با این حال، در مناطق و شهرهایی از کانادا که خانواده‌ها در معرض آلودگی پالایشگاه‌ها، تصفیه‌خانه‌ها و کارخانه‌های کاغذسازی و ذوب‌آهن قرار دارند، احتمال تولد فرزند پسر به کمتر از ۴۶ درصد کاهش یافته است.

فعالیت اصلی انسان که باعث گرمای زمین می‌شود، سوزاندن سوخت‌های فسیلی (زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی) و نابودی جنگل‌هاست. بیشتر سوخت فسیلی در اتومبیل‌ها، کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها مصرف می‌شود. این فعالیت‌ها منجر به تولید گاز دی‌اکسید کربن با علامت اختصاری CO2 می‌شود.

بعضی از اثرات بلندمدت افزایش دی‌اکسید کربن و گرم شدن زمین عبارتند از:

– آب شدن یخ‌های قطبی که منجر به افزایش سطح آب دریاها و غرق شدن نواحی ساحلی می‌شود.
– نابودی منابع آب آشامیدنی که از ذوب برف تولید می‌شوند.
– تغییرات گسترده در کشاورزی به دلیل تغییرات آب و هوا.
– انقراض گونه‌های موجودات زنده به دلیل نابودی زیستگاه‌های طبیعی.
– افزایش تعداد و شدت طوفان‌های گرمسیر.
– افزایش وقوع بیماری‌ها ناشی از گرما.

 

تیم تولید محتوای درس جت

وبسایت درس جت از به روزترین وبسایت ها و مراجع درسی قبل از دانشگاه میباشد که کار خود را از بهمن ماه سال 1400 آغاز کرد و هدف ما از تاسیس وبسایت درس جت این است که هر آنچه که یک دانش آموز کنکوری به آن نیاز دارد دارد را در این سایت به صورت کامل و با بهترین کیفیت فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا