آزمون آزمایشی

نحوه تحلیل آزمون های آزمایشی

 

سلام. امروز در خدمت شما هستیم با اولین مقاله از سری مقالات مرتبط با آزمون های آزمایشی از وبسایت آموزشی درس جت و امروز قراره به سراغ نحوه تحلیل آزمون های آزمایشی بریم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

تحلیل تست های آزمایشی یکی از ارکان مهم در مسیر کنکور است که بسیاری از افراد به آن توجهی ندارند و همین کم توجهی باعث افت تراز و درصد دانش آموزان در آزمون های آزمایشی شده است اما این پایان راه نیست بلکه تاثیر اصلی آن در جلسه کنکور خواهد بود و تاثیر آن در درصد کم و حتی درصد منفی در دروس مشخص خواهد شد.

آزمون بخشی جدایی ناپذیر از آموزش است. اما نکته جالبی که طی سال‌هایی که به‌عنوان مشاور آموزشی کار می‌کردم کشف کردم این است که تعداد کمی از افراد می‌توانند در آزمون‌ها نتایج خوبی بگیرند. اکثر دانش آموزان دارای سطح و تراز پایینی هستند و این امر باعث آزار داوطلبان و والدین شده است. شاید باورش سخت باشد اما با کمک چند تکنیک ساده می توانید به راحتی در آزمون های آزمایشی به نتایج عالی دست پیدا کنید و یکی از این تکنیک ها دانستن نحوه تجزیه و تحلیل تست های آزمون های آزمایشی است.

 

چرا باید در آزمون شرکت کنیم؟ | فلسفه شرکت در آزمون چیست؟

قبل از اینکه به نحوه تجزیه و تحلیل یک آزمون بپردازیم، اجازه دهید فلسفه شرکت در آزمون های آزمایشی را بررسی کنیم! چرا باید آزمون بدیم؟ برای قبولی در کنکور، همه ما باید دروس خاصی را مطالعه کنیم. پس از مطالعه موضوعات مختلف، باید تست بزنیم. یعنی بفهمیم این مطالبی که مطالعه کردیم منجر به یادگیری شده یا نه؟ برای این ما نیاز به آزمونی داریم تا خودمان را بیازماییم و آموخته هایمان را بررسی کنیم و نقاط قوت و ضعف خود را ببینیم. در اکثر مواقع ما فلسفه اصلی شرکت در آزمون را درک می کنیم، اما دلیل اصلی عدم کسب نتایج خوب در آزمون از اینجا شروع می شود.
گفتیم که هدف از شرکت در آزمون، محک زدن یادگیری و تست زنی داوطلب است. یعنی فردی که می خواهد در آزمون شرکت کند ابتدا باید محتوای هر درس را مطالعه کند، تست های مربوطه را حل کند، ارزشیابی را تکمیل کند و پس از گذراندن این سه مرحله، باید در آزمون شرکت کند و خود را در آن آزمون محک بزند. وقتی برای آزمون آزمایشی ثبت نام کردید، همه این سه مرحله را انجام می دهید؟ در ۹۹ درصد مواقع پاسخ منفی است و بسیاری از افراد احساس می‌کنند که این سه مرحله را انجام می‌دهند، اما با کمی تحقیق متوجه می‌شوند که اصلاً فلسفه آزمون را دنبال نمی‌کنند و این باعث می‌شود که آنها نتوانند به نتایج خوب دست یابند.
متاسفانه دانش آموزان پس از ثبت نام در آزمون های آزمایشی فقط برای حضور در آزمون مطالعه می کنند. یعنی طبق برنامه آزمون های دو تا سه هفته دیگر شروع به مطالعه می کنند; از طرفی حجم مطالب آزمون بسیار زیاد است و مطالعه کل موضوع در این زمان بسیار دشوار است. 

چرا باید تحلیل آزمون را جدی بگیریم؟ دلایل و علت تحلیل آزمون

در قسمت قبل، چند مورد را قبل از تست بررسی کردیم، حالا برویم جلوتر! ساعت ۸ صبح جمعه است و شما در جلسه آزمون هستید. چندین ساعت است که در همان موقعیت خسته کننده هستید و فقط می خواهید آزمون تمام شود تا بتوانید از این وضعیت خارج شوید. داستان اصلی از اینجا شروع خواهد شد… شاید باورتان نشود، اما کاری که بعد از آزمون باید انجام دهید مهمتر از مطالعه قبل از آزمون است. مرحله بعدی آزمون تجزیه و تحلیل تست است و دلیل آن یافتن نقاط ضعف و قوت است و تعداد کمی از دانش آموزان این کار را انجام می دهند و تعداد کمی از آنها تست های آزمون را به درستی تجزیه و تحلیل می کنند.

11 تکنیک طلایی افزایش تراز کنکور که هر کسی نمیداند!
مطالعه

هدف از تجزیه و تحلیل آزمون یافتن نقاط ضعف و قوت در مباحث و دروس مختلف است. با کمک تجزیه و تحلیل آزمون می توانیم نقاط ضعف خود را در دروسی که مطالعه کرده ایم پیدا کرده و آنها را بهبود بخشیم و همچنین نقاط قوت خود را تقویت کرده و تسلط خود را بر آن دروس به حداکثر برسانیم. دلیل سوم تجزیه و تحلیل آزمون مربوط به مرور مطالب است، زیرا هر بار که پاسخنامه بررسی می شود، کتاب درسی نیز به صورت غیر مستقیم مرور می شود. آخرین دلیل این است که تسلط خود را بر مطالب مطرح شده در آزمون افزایش دهید.

فرض کنید در آزمون سوالی مطرح می شود که شما نمی توانید به آن پاسخ دهید و همان سوال در کنکور تکرار می شود! این سوالات مشکلی درونی به نام پشیمانی ایجاد می کند، بنابراین اگر دوست ندارید بعدا احساس پشیمانی کنید، همین الان به آن فکر کنید. فرقی نمی کند داوطلب دوره اول متوسطه باشید یا داوطلب دوم متوسطه و یا کنکور، زمان انجام کار و انجام مراحل آن اصولی هستند که باید بلافاصله رعایت کنید تا عواقب آن گریبان گیر شما نشود . اگر این انگیزه را دارید، اصول را رعایت کنید، سپس به قسمت های دیگر می رویم و نحوه تجزیه و تحلیل آزمون را در سطح بالا و اصول تجزیه و تحلیل آزمون را یاد می گیریم. اما توصیه می کنم قبل از مطالعه این مقاله حتما مقالات بخش بودجه بندی کنکور را مطالعه کنید و از توصیه های این مقالات بهره مند شوید.

نحوه تحلیل آزمون های آزمایشی

کم کم به قسمت اصلی مقاله یعنی نحوه ارزیابی تست های آزمایشی رسیدیم. به یاد داشته باشید که هدف اصلی آزمون کشف و بهبود نقاط ضعف است. یعنی سوالاتی که در جلسه آزمون نمی توانید به آنها پاسخ یا اشتباه پاسخ دهید باید تحلیل شوند و اگر در زمان دیگری یا در حین آزمون با این نوع سوالات مواجه شدید به راحتی می توانید آنها را حل کنید. پس اهمیت این بحث را در جدی بگیرید. نحوه تجزیه و تحلیل آزمونی که امروز برای شما آماده کرده ام در قالب ۶ مرحله آماده شده است و این ۶ مرحله بیانگر روش تست زدن با استانداردهای بالا است و این روش هایی است که من از آن استفاده کردم و در زمان کنکور به نتیجه رسیدم. 

تنها چیزی که من از شما پس از یادگیری نحوه تجزیه و تحلیل یک آزمون انتظار دارم، استفاده از این تکنیک ها است. همچنین، اگر سوالی در مورد نحوه تجزیه و تحلیل یک آزمون دارید، فقط در قسمت نظرات از ما بپرسید تا من بلافاصله به سوال شما پاسخ بدم. بنابراین، اگر موافق هستید، بیایید بهترین روش تجزیه و تحلیل آزمون را مرحله به مرحله بررسی کنیم.

قدم اول | زمان تحلیل آزمون

در آزمون های آزمایشی مانند قلمچی، گاج، سنجش، گزینه دو و … آزمون ها در روز جمعه برگزار می شود و از ساعت ۸ صبح تا حدوداً ۱۲ ادامه دارد. بهترین زمان برای تجزیه و تحلیل آزمون در همان روزی است که آزمون برگزار شد. یعنی روز جمعه بعد از اینکه آزمون برگزار شد و به خانه رفتید بعد از استراحت به سراغ تحلیل آزمون بروید. اما استثناهایی وجود دارد. به عنوان مثال در یکی از مطالب قبلی من در مورد روش تجزیه و تحلیل آزمون های آزمایشی، یکی از حضار سوالی را مطرح کرد که روز شنبه امتحان دارد و در همان روز فرصت تجزیه و تحلیل آزمون را نداشته است و به دنبال یک راه حل برای آن بود.در این صورت شما میتوانید تا دو روز بعد از آزمون تحلیل آن را انجام دهید.

11 تکنیک طلایی افزایش تراز کنکور که هر کسی نمیداند!
مطالعه
نوشته های مشابه

در این صورت باید گفت که هدف اصلی از انجام تحلیل در روز آزمون، آمادگی ذهنی است که داریم; اما اگر به هر دلیلی نتوانستید تحلیل را در روز آزمون انجام دهید، مشکلی وجود ندارد، اما سعی کنید بین آزمون و روش تحلیل آزمون بیش از دو روز فاصله ایجاد نکنید، زیرا مشکل بزرگی است. که همه ما داریم تنبلی است و بعد از ایجاد فاصله، تنبلی و میزان دروس آزمون بعدی مانع از تحلیل می شود.

قدم دوم | دفتر تحلیل آزمون داشته باشید

اگر شما از جمله افرادی هستید که تا به حال احساس می‌کردید بهترین روش برای تجزیه و تحلیل آزمون ، خواندن سوالات بعد از آزمون و بررسی پاسخ‌ها از پاسخنامه است، کاملا در اشتباه هستید و اگر قصد انجام این روش را دارید، باید بگویم که آزمون را تجزیه و تحلیل نکنید. زیرا حداقل وقت خود را با انجام کارهای اشتباه تلف نمی کنید. یکی از پارامترهای مهم بهترین روش تحلیل آزمون، استفاده از دفتر تحلیل آزمون است. اما قرار نیست هزینه کنید و دفتر تحلیل آزمون ویژه تهیه کنید، این کار را می توانید با یک جزوه ساده انجام دهید و فقط کافی است خودتان جدول تحلیل آزمون را در آن ایجاد کنید. جدول تحلیل آزمون اصلا سخت نیست، فقط برای هر آزمون دفتر خود را به سه دسته تقسیم کنید.

دسته اول: شماره و تاریخ آزمون: آزمون ۲۳ مهر
دسته دوم: تعداد سوالات: سوال شماره ۲ درس ادبیات فارسی (سوالات بعدا به تفصیل توضیح داده خواهد شد)
دسته سوم: دلیل اشتباه: اشتباه محاسباتی – فراموشی فرمول – بی دقتی

با انجام کارهای فوق یک دفتر تجزیه و تحلیل آزمون منظم به همراه جدول تحلیل آزمون خواهید داشت. اما مهمتر از همه اینها این است که هر هفته این دفتر را بررسی کنید و دلیل اشتباهات خود را مرور کنید. با این کار اشتباهات شما کمتر و کمتر می شود.

زمان تحلیل آزمون

قدم سوم | تحلیل تست و تفکیک تست

مرحله سوم در بحث چگونگی تجزیه و تحلیل آزمون مربوط به تجزیه و تحلیل آزمون است. اما تحلیل آزمون به چه معناست؟ تجزیه و تحلیل آزمون یعنی رفتن به دفترچه آزمون و بررسی تک تک سوالات و تقسیم سوالات خود به سه دسته:

  1. سوالاتی که به درستی پاسخ دادید.
  2. سوالاتی که شما به آنها پاسخ اشتباه داده اید.
  3. سوالاتی که پاسخ نداده اید.

حال باید دسته دوم و سوم را در دفتر تحلیل آزمون وارد کنید. در قسمت های قبل اشاره کردیم که فقط باید شماره سوال و شماره و تاریخ آزمون را در دفتر وارد کنید و نیازی به نوشتن صورت سوال ندارید زیرا بسیار وقت گیر است. با این کار دسته بندی خوب و بانک اطلاعاتی از سوالات خواهید داشت که در دوران جمع بندی واقعا معجزه می کند. اما چگونه می توان تست ها را تجزیه و تحلیل کرد؟ برای پاسخ به این سوال به مرحله بعد می رویم…

قدم چهارم | بررسی پاسخ‌نامه تشریحی و علت یابی

مرحله چهارم در آموزش تحلیل آزمون، بررسی پاسخنامه تشریحی آزمون و دلیل یابی است. بعد از اینکه سوالات را به سه دسته تقسیم کردیم، نوبت به یافتن دلایلی برای سوالات دسته دوم و سوم می رسد که پاسخ نداده اید یا اشتباه پاسخ داده اید. فقط در کتاب تحلیل آزمون در مقابل شماره سوال، دلیل اینکه سوال را اشتباه پاسخ داده اید یا اصلا جواب نداده اید بنویسید. ممکن است با خود بگویید که این کار وقت گیر است، اما به یاد داشته باشید که با انجام این مراحل بهترین روش را برای تجزیه و تحلیل آزمون انجام خواهید داد و دیگر نگران تجزیه و تحلیل نخواهید بود.

قدم پنجم |  سوالات را علامت گذاری کنید

مرحله پنجم در روش صحیح تجزیه و تحلیل آزمون، علامت گذاری سوالات است. این مرحله بیشتر در دوره جمع بندی استفاده می شود و علاوه بر آن در مرحله بعدی که به آن خواهیم رسید نیز تاثیر بسزایی دارد. اما منظور از تست برند چیست؟ تست های علامت دار سوالاتی هستند که شما به آنها اشتباه پاسخ داده اید یا اصلا جواب نداده اید یا درست پاسخ داده اید اما فکر می کنید نکته خوبی دارد و در زمان جمع بندی و مرور به شما کمک می کند. شما باید این سوالات را علامت گذاری کنید و مجموعه ای گردآوری شده از سوالات علامت گذاری شده داشته باشید. اما تست های علامت گذاری شده در تحلیل چه کاربردی دارد؟ اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید باید وارد مرحله ششم شویم…

قدم آخر | حل مجدد سوالات علامت گذاری شده

آخرین مرحله در تجزیه و تحلیل آزمون که همان ضربه آخر است، مربوط به حل مجدد سوالات علامت گذاری شده است. در این مرحله که توصیه می شود یک هفته بعد از آزمون روز جمعه انجام شود، برای حل تست های علامت گذاری شده یا آن دسته از تست هایی است که به هر دلیلی در آزمون پاسخ نداده اید. با این کار تحلیل تست شما کامل می شود و خیالتان راحت می شود که چیزی در آن تست نگذاشته اید که شما را نگران کند و در صورت تکرار همان سوالات در کنکور به راحتی آنها را حل می کنید. این روش تجزیه و تحلیل آزمون رتبه های برتر است که همه به دنبال آن هستند.

مرور سریع روش تحلیل آزمون های قلمچی، گاج، سنجش، گزینه دو و…

تا الان بهترین روش تحلیل تستی که باید استفاده کنید رو خدمت شما دوستان خوبم گذاشتم و امیدوارم تونسته باشم به قول ابتدای مقاله یعنی کاملترین و بهترین عمل کنم. اما اکنون زمان آن رسیده است که مطالبی را که در این مقاله بررسی کردیم که ۶ مرحله بود را به سرعت مرور کنیم و آن را به صورت زیر مشاهده می کنید:

  • زمان تجزیه و تحلیل آزمون : بهترین زمان در روز آزمون است .
  • دفتر تجزیه و تحلیل آزمون : حتما دفتر جداگانه داشته باشید و اگر دفتر خاصی وجود نداشت می توانید یک دفتر ساده را جدول بندی کنید.
  • تجزیه و تحلیل آزمون: شامل دسته بندی سوالات و مراجعه به پاسخنامه
  • بررسی پاسخنامه: برای تمامی تست های طبقه بندی شده در مطب به پاسخنامه مراجعه کنید و دلیل آن را بیابید.
  • سوالات علامت گذاری شده: یک پایگاه داده از سوالاتی که با آنها مشکل داشتید ایجاد کنید.
  • دوباره سوالات را حل کنید: سوالات علامت گذاری شده را ترجیحا یک هفته بعد از آزمون حل کنید.

خب دوستان عزیز این هم در مورد روش صحیح تجزیه و تحلیل تست ; امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و با به کارگیری روش های فوق بتوانید پیشرفتی را که شایسته آن هستید در هر آزمونی تجربه کنید. سوالات خود را حتما از طریق کامنت بپرسید تا در کمترین زمان به آن پاسخ دهیم.

 

سوالات متداول روش تحلیل آزمون

 

بهترین زمان برای تحلیل آزمون چه زمانی است؟

بهترین زمان تحلیل آزمون همان روز آزمون است.

چرا باید آزمون‌ها را تحلیل کنیم؟

برای مشخص شدن نقاط ضعف و قوت و محک زدن بازدهی مطالعه، نیاز به تحلیل آزمون داریم.

چگونه آزمون‌ها را تحلیل کنیم؟

در داخل مقاله به صورت مفصل آموزش داده شده است.

در تحلیل آزمون باید به کدام سوالات توجه شود؟

باید تمامی سوالات تحلیل شوند و اهمیت سوالات اشتباه و سوالات بی‌پاسخ بیشتر است.

11 تکنیک طلایی افزایش تراز کنکور که هر کسی نمیداند!
مطالعه

تیم تولید محتوای درس جت

وبسایت درس جت از به روزترین وبسایت ها و مراجع درسی قبل از دانشگاه میباشد که کار خود را از بهمن ماه سال 1400 آغاز کرد و هدف ما از تاسیس وبسایت درس جت این است که هر آنچه که یک دانش آموز کنکوری به آن نیاز دارد دارد را در این سایت به صورت کامل و با بهترین کیفیت فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا