نهم

جامع ترین جواب جمع اوری اطلاعات صفحه ۷۲ علوم نهم

سلام خدمت همه دانش آموزان و همراهان سایت درس جت. در این نوشته با جواب جمع اوری اطلاعات صفحه ۷۲ علوم نهم همراه شما هستیم.

جواب جمع اوری اطلاعات صفحه ۷۲ علوم نهم

دربارهٔ عمق آب در اقیانوس هند و خلیج فارس اطلاعات جمع آوری و با هم مقایسه کنید.

عمق متوسط اقیانوس هند ۳۸۴۰ متر است. در نزدیکی تنگه هرمز، عمق متوسط این اقیانوس به حدود ۱۰۰ متر افزایش می‌یابد که ابتدایاً ۳۵ متر بوده است.

انرژی سونامی را در سواحل اقیانوس هند و سواحل خلیج فارس با هم مقایسه کنید.

در اقیانوس هند که عمق آب حدود ۴۰۰۰ متر است، سونامی با سرعت ۷۲۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند و حتی در مسافت‌های طولانی، کاهش انرژی اندک است. در خلیج فارس که عمق متوسط آب برابر ۳۵ متر است، سرعت حدود ۷۲ کیلومتر بر ساعت است که بسیار کمتر از سرعت موج در اقیانوس‌های آزاد است.

عمق نقطه مبدأ ایجاد سونامی نیز در تعیین انرژی امواج آن مؤثر است. انرژی یک سونامی در امتداد عمودی از سطح اقیانوس تا کف آن توزیع می‌شود. بنابراین، در آب‌های کم عمق‌تر، انرژی متمرکز خواهد شد، و به همین دلیل مخرب‌ترین سونامی‌ها آن‌هایی هستند که نقطه مبدأ آن‌ها سطحی‌تر و به سطح آب نزدیک‌ترند.

احتمال وقوع سونامی در خلیج فارس به دلیل عمق بسیار کم آن ناچیز است. اما اگر سونامی در دریای عمان یا اقیانوس‌های دورتر اتفاق بیفتد، ممکن است مقدار کمی از آن به حوزه آبی خلیج فارس نیز برسد.

جواب کوتاه:عمق آب در اقیانوس هند تقریباً ۱۰۰۰ متر است، اما در خلیج فارس حداکثر ۹۰ متر می‌باشد. بنابراین، انرژی سونامی در سواحل اقیانوس هند بیشتر و خطرناک‌تر است.

 

جامع ترین جواب تصویر نویسی صفحه ۲۴ نگارش نهم
مطالعه

تیم تولید محتوای درس جت

وبسایت درس جت از به روزترین وبسایت ها و مراجع درسی قبل از دانشگاه میباشد که کار خود را از بهمن ماه سال 1400 آغاز کرد و هدف ما از تاسیس وبسایت درس جت این است که هر آنچه که یک دانش آموز کنکوری به آن نیاز دارد دارد را در این سایت به صورت کامل و با بهترین کیفیت فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا