آموزش فیزیک کنکور   

 

آموزش فیزیک کنکور

در این مقاله به بررسی آموزش فیزیک رشته های مختلف می پردازیم. درس فیزیک، یکی از دروس اختصاصی رشته های تجربی و ریاضی می باشد که از جایگاه ویژه ای در کنکور برخوردار است. اهمیت بسیار ویژه این درس در کنکور سراسری باعث شده است که بسیاری از دانش اموزان رشته های مختلف، توجه ویژه ای به این درس داشته باشند. اهمیت درس فیزیک در رشته ریاضی به نسبت رشته تجربی بیشتر می باشد. اما دانش اموزان رشته تجربی نیز باید توجه ویژه ای به آموزش فیزیک رشته خود داشته باشند. به طور کلی دانش آموزانی که قصد موفقیت در کنکور سراسری را دارند، باید نگاه خاصی به این درس داشته باشند. برای آشنایی بیشتر با درس فیزیک و کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آن، تا انتهای این مقاله، همراه ما باشید.

بررسی درس فیزیک رشته تجربی و ریاضی( کلیه پایه ها : پایه دهم، یازدهم، دوازدهم) 

بررسی فیزیک دهم برای رشته های مختلف 

فیزیک دهم یا فیزیک ۱، به آموزش مبانی ابتدایی و پیش نیاز های دانش آموزان می پردازد. امروزه بسیاری از دانش آموزان رشته های مختلف گمان می کنند که فیزیک دهم از اهمیت بالایی برخوردار نمی باشد. اما این یک باور کاملا غلط در بین بسیاری از دانش آموزان است که نتیجه ی بسیار نامناسبی نیز برای ان ها به همراه دارد. به این نکته دقت داشته باشید که فیزیک دهم از اهمیت بسیار بالایی در کنکور سراسری برخوردار می باشند. به همین دلیل آموزش فیزیک این پایه را باید به شدت جدی بگیرید. مطالب و مبانی ارائه شده در فیزیک پایه دهم پیش نیاز و پایه بسیاری از فصل های مختلف فیزیک یازدهم و دوازدهم می باشد.

 در نتیجه دانش آموزانی که می خواهند در سال های بعد و در کنکور سراسری با مشکل مواجه نشوند، باید آموزش فیزیک دهم را جدی بگیرند.لازم به ذکر است که تمام مطالب موجود در فیزیک دهم، پیش نیاز و پایه فیزیک سال های بعدی نمی باشد. به همین دلیل در هنگام بررسی و آموزش فیزیک این پایه، با مطالب مستقل و جداگانه ای نیز رو به رو خواهید شد. در ادامه به بررسی بیشتر این درس خواهیم پرداخت.

بررسی جامع فیزیک یازدهم ( برای تمامی رشته ها ) 

در هنگام مطالعه یا آموزش فیزیک یازدهم، با چهار فصل مختلف رو به رو می شوید. فیزیک یازدهم به طور کلی تمرکز خود را بر روی مباحث مرتبط با الکتریسیته، برق و … گذاشته است. در ابتدای آموزش فیزیک یازدهم و در فصل اول کتاب فیزیک (۲)، با فصل الکتریسیته ساکن رو به رو می شوید. به شما توصیه می کنیم یادگیری مطالب موجود در این فصل را به شدت جدی بگیرید. در این فصل از فیزیک یازدهم با مطالبی رو به رو می شوید که در فصل های بعدی کتاب بسیار کاربردی و مهم می باشند. بسیاری از کارشناسان فعال در حوزه کنکور اعتقاد دارند که اگر فصل اول فیزیک یازدهم را به خوبی درک نکنید، نمی توانید نتیجه خوبی از کل فیزیک یازدهم بگیرید. زیرا بسیاری از مباحث به ظاهر سنگین موجود در این کتاب، وابسته به مبانی و پایه های  ابتدایی موجود در فصل یک می باشد.

لازم به ذکر است که در هنگام یادگیری یا آموزش فیزیک یازدهم نیز با فصل ها یا مباحث مستقل برخواهید خورد.

بررسی جامع فیزیک پایه دوازدهم 

آخرین بخش از بررسی فیزیک پایه های مختلف، مربوط به فیزیک سال دوازدهم می شود. فیزیک سال دوازدهم سرشار از مطالبی است که در کنکور سراسری بسیار مهم و کاربردی می باشند. برخی فصل های موجود در فیزیک دوازدهم، دارای بیشترین سهم در بین تمامی فصول فیزیک سه پایه می باشند. در هنگام آموزش یا مطالعه فیزیک دوازدهم با مطالب جدید و مطالب مرتبط با سال های گذشته بر می خورید. برخی فصل های به کار رفته در فیزیک (۳) کاملا ترکیبی بوده و نیاز به درک برخی مبانی فیزیک پایه های قبلی دارند. در هنگام بررسی فیزیک یازدهم بی شک باید توجه ویژه ای فصل حرکت شناسی و نوسان داشته باشید. بررسی بودجه بندی کنکور های گذشته نشان میدهد که فصل های فوق دارای اهمیت بیشتری نسبت سایر فصل های فیزیک (۳) می باشند. دانش آموزان رشته ریاضی در هنگام آموزش و یادگیری فیزیک دوازدهم با مطالب و مباحث بیشتری نسبت به دانش آموزان رشته تجربی مواجه خواهند شد.

این تفاوت در مباحث و مطالب موجود در کتاب فیزیک بین دانش آموزان رشته تجربی و ریاضی، در فیزیک پایه های دیگر نیز وجود دارد به سال دوازدهم خلاصه نمی شود. در بخش های بعدی مقاله تفاوت موجود بین فیزیک دو رشته را با دقت بیشتری بررسی خواهیم کرد.

بررسی درس فیزیک رشته تجربی و ریاضی

اهمیت آموزش فیزیک در کنکور سراسری 

با مطالعه بخش های قبلی مقاله به این نتیجه می رسیم که اهمیت بسیار بالای فیزیک در کنکور، انکار نشدنی می باشد. در حال حاضر از درس فیزیک به عنوان یک درس تخصصی سرنوشت ساز یاد می شود. چند تست صحیح فیزیک در کنکور سراسری رشته تجربی و رشته ریاضی، می تواند رتبه شما را دستخوش تغییرات فراوانی کند. دانش آموزانی که قصد به دنبال رتبه برتر شدن، ورود به دانشگاه های برتر کشور و … هستند، باید توجه ویژه ای به درس فیزیک داشته باشند. به شما توصیه می کنیم برای آموزش درس فیزیک به سراغ بهترین منابع، اساتید، کتاب ها و … بروید تا بتوانید به درصد مناسبی دست پیدا کنید.

درس فیزیک جز درس های تخصصی پرطرفدار کنکور سراسری می باشد. یعنی تعداد افرادی که با آموزش فیزیک مشکل دارند بسیار کمتر از افرادی است که با درس ریاضی، زیست و … مشکل دارند. این محبوبیت در بین دانش آموزان سبب افزایش رقابت در این رشته شده است. محبوبیت یک درس نشان می دهد که دانش آموزان بیشتری برای دریافت درصد بیشتر از یک درس تلاش می کنند. به همین دلیل در هنگام مطالعه، یادگیری و آموزش فیزیک باید نهایت دقت و تمرکز را داشته باشید.

مهم ترین فصل های فیزیک کنکور

در این بخش از مقاله به بررسی مهم ترین فصل های فیزیک کنکور می پردازیم. توجه و تمرکز بر روی فصول با اهمیت تر به شما کمک می کند تا بتوانید نتیجه بهتری بگیرد. بررسی های انجام شده نشان می دهد دانش اموزانی که برنامه خود را به صورت اصولی و حساب شده تنظیم کرده اند، به نتیجه بهتری در کنکور سراسری دست پیدا کرده اند. به همین دلیل در ادامه به صورت تفکیک شده، تمامی فصول مهم هر پایه را بررسی می کنیم. تا شما بتوانید برنامه مطالعاتی و آموزش فیزیک خود را بر طبق آن سازماندهی کنید.

مهم ترین فصل های فیزیک دهم در کنکور 

اهمیت فصل های مختلف فیزیک دهم بر اساس کنکور هایی که تا امروز برگزار شده است، تعیین می شود. با بررسی تاریخچه کنکور های سراسری متوجه خواهید شد که طراحان کنکور، علاقه ی بیشتری به برخی از فصول فیزیک دهم دارند. به همین دلیل هر سال تعداد سوالات بیشتری از فصل های مد نظر خود طراحی می کنند. به طور کلی به این نتیجه میرسیم که اهمیت هر فصل فیزیک دهم با توجه به تعداد سوالات موجود در کنکور بستگی دارد. تا به امروز، تجربه ثابت کرده است که فصل های کار و انرژی و توان، دما گرما و ویژگی های فیزیک مواد، از اهمیت بیشتری در بین طراحان برخوردار می باشند. به همین دلیل امروزه هنگام آموزش فیزیک دهم، هنگام برگزاری آزمون های آزمایشی و …، توجه بیشتری به این فصل ها می شود. اما دقت داشته باشید که شما به عنوان یک دانش کنکوری، باید به تمام فصل های توجه داشته و آموزش فیزیک خود را به طور جامع دنبال نمایید.

فصل های مهم فیزیک پایه یازدهم 

اهمیت فصل های فیزیک یازدهم نیز با توجه به بودجه بندی آنها در کنکور سراسری تعیین می شود. فصل الکتریسیته ساکن، الکتریسیته ساکن و مغناطیس تا به امروز در لیست فصول مهم و با اهمیت فیزیک یازدهم قرار داشته اند. به طور کلی شما هر سال با لی ۴ تست از فصل الکتریسیته ساکن و الکتریسیته جاری و حدود ۲ الی ۳ تست از فصل مغناطیس بر خواهید خود.

فصل های مهم فیزیک دوازدهم 

تمامی فصل های فیزیک دوازدهم مهم بوده و حدود ۱۰ درصد از کنکور شما را به خود اختصاص می دهند. یعنی از تمامی فصل های حرکت شناسی، دینامیک، نوسان و موج و فیزیک اتمی، حدود ۳ سوال در کنکور سراسری شما وجود دارد. برخی از فصل های فیزیک دوازدهم مثل نوسان و موج، از اهمیت بیشتری نسبت به سایرین برخوردار می باشد. اما به شما پیشنهاد می کنیم که توجه کافی به تمامی فصل های فیزیک (۳) داشته و آنها را دست کم نگیرید.

 

نکات مطالعاتی فیزیک کنکور 

به شما توصیه می کنیم در هنگام مطالعه و آموزش فیزیک دهم، تمرکز خود را بر روی فصل های مهم تر بگذارید اما فصل های سبک تر را به هیچ عنوان رها نکنید. تجربه ثابت کرده است که طراحان کنکور می توانند تمامی معادلات را بر هم بزنند و بر خلاف پیش بینی ها عمل کنند. به همین دلیل در هنگام آموزش فیزیک تمامی پایه ها، نباید هیچ فصلی را کنار بگذارید. شما می توانید استراتژی مطالعه و آموزش فیزیک خود را داشته باشید. اما دقت داشته باشید که در برنامه مطالعاتی خود تا حد امکان از هیچ مطلب، فصل و … عبور نکنید.

نکات مربوط به آموزش فیزیک کنکور

1-  استفاده از منابع مناسب : یکی از نکات بسیار مهم در زمینه آموزش فیزیک کنکور، استفاده از مناسب آموزشی مناسب می باشد. در حال حاضر کتاب های کمک آموزشی و منابع مطالعاتی بسیار زیادی در بازار وجود دارد. اما شما باید سعی کنید تا بهترین منبع را برای خود انتخاب و از آن استفاده کنید.

2-  توجه به مباحث ترکیبی : برخی مباحث، فرمول ها و .. در فیزیک به صورت ترکیبی می باشد. یعنی در هنگام آموزش فیزیک پایه های مختلف با آن ها بر خورده و به یک پایه خاص اختصاص دارند. به شما توصیه می کنیم توجه ویژه ای به این مطالب داشته باشید.

3-  توجه به تمرین در کنار آموزش : در هنگام مطالعه و آموزش فیزیک کنکور، باید توجه ویژه ای به تمرین و تست زدن داشته باشید. تجربه کافی در تست زدن، یک نکته بسیار مهم است که نه تنها در درس فیزیک بلکه در تمامی دروس تخصصی دیگر نیز کاربرد دارد.

تفاوت آموزش فیزیک در رشته ها مختلف 

تفاوت موجود در آموزش فیزیک رشته های مختلف، وابسته به تفاوت منابع آموزشی هر رشته می باشد. به عنوان مثال در فیزیک رشته ریاضی با مباحثی مثل ترمودینامیک، حرکت پرتابی، تداخل امواج در دو بعد و .. برمیخوریم. اما این مباحث در فیزیک رشته تجربی وجود دارند. به طور کلی مباحث ارائه شده در فیزیک رشته ریاضی، سطح نسبتا بالاتری نسبت به فیزیک رشته تجربی دارند. وجود مطالب بیشتری و با سطح بالاتر در فیزیک رشته ریاضی، نشان دهنده اهمیت بالاتر این درس در کنکور این رشته نیز می باشند.

 

بهترین روش آموزش فیزیک

در حال حاضر روش های مختلفی برای مطالعه درس فیزیک وجود دارد. هر یک از این روش ها اصول، قواعد و .. مخصوص به خود را دارند که بر روی عملکرد و نتیجه شما در کنکور سراسری تاثیر گذار می باشند. به شما توصیه می کنیم قبل از انتخاب بهترین روش آموزش فیزیک، به سراغ بررسی نقاط قوت و ضعف خود در این درس بروید. بهترین روش آموزش فیزیک برای هر فرد و دانش اموزشی متفاوت می باشد. شما باید سعی کنید با کمک افراد آگاه، مشاوران و …، به سراغ بهترین روش آموزش فیزیک برای خود بروید. به عنوان مثال برخی دانش آموزان نیاز تمرین و تست زنی بیشتر و برخی دیگر نیاز به صرف بیشتر برای مطالعه دارند. یک روش آموزش فیزیک زمانی تبدیل به بهترین روش برای شما می شود که بر روی قدرت حل مسئله، تست زنی، درک مطلب و … شما تاثیر بگذارد.

اما به طور کلی بهترین روش آموزش فیزیک، روش است که در آن مطالب به بهترین شکل ممکن به دانش آموز یاد داده شود. همچنین قدرت تست زنی و سرعت حل مسئله دانش آموز نیز افزایش پیدا کند. به این نکته دقت داشته باشید که در کنکور سراسری به آپشن های مختلفی مثال دقت، سرعت حل مسئله، سطح علمی بالا و … به صورت همزمان نیاز دارید.

در انتها امیدواریم اطلاعات مناسبی در زمینه فیزیک پایه های مختلف و کنکور به دست آورده باشید.