تعریف علم ریاضی و آموزش ریاضی

ریاضی مادر تمام علوم است، اگر می‌خواهید علم ریاضی را به درستی فرا گیرید باید آموزش ریاضی را از پایه و به صورت کاملا درست و اصولی یاد گرفته و با تکرار و تمرین به تسلط کامل برسید. در تعریف علم ریاضی این طور می‌توان گفت که ریاضی زبان اعداد است. آندروگلیسون ریاضی دان معروف آمریکایی ریاضی را این گونه تعریف می‌کند «ریاضیات علم نظم است و موضوع آن یافتن، توصیف و درک نظمی است که در وضعیت‌های ظاهراً پیچیده نهفته است و ابزارهای اصولی این علم، مفاهیمی هستند که ما را توانمند می‌سازند تا این نظم را توصیف کنیم.»

در آموزش ریاضی برای آن که بتوانیم مسائل ریاضی را به خوبی حل کنیم ابتدا لازم است صورت مسئله را به درستی متوجه شویم و بفهمیم مسئله از ما چه چیزی خواسته است.  برای حل مسئله ریاضی تکرار، تمرین و داشتن خلاقیت نیاز است. برای آن که بتوانید در حل مسائل ریاضی خوب عمل کنید لازم است ریاضی را از پایه خوب یاد بگیرید و صبور باشید.

نحوه صحیح آموزش ریاضی

خیلی از دانش آموزان درس ریاضی را بسیار سخت و گاها غیر قابل فهم توصیف می‌کنند و عدم علاقه و یا توجه در کلاس درس باعث می‌شود با بالا رفتن مقطع تحصیلیشان از درس ریاضی فاصله گرفته و به تدریج در این درس ضعیف شوند، این در حالی است که اگر آموزش ریاضی از همان ابتدا به درستی انجام پذیرد دانش آموز به مرور به درس علاقه مند می‌شود و حتی حل مسائل ریاضی در نظرش بسیار شیرین خواهد شد. برای آن که آموزش ریاضی به دانش آموزان به بهترین روش ممکن انجام پذیرد و دانش آموز این درس را به درستی یاد گرفته و حل مسئله در این درس برایش جذاب باشد لازم است اصول زیر رعایت شود.

دانش آموزان عموما به دلیل سه ماه وقفه‌ی تابستان و فاصله گرفتن از مدرسه در تمامی درس‌هایشان به خصوص ریاضی دچار افت قابل توجهی می‌شوند، اما در این بین دانش آموزانی نیز هستند که اشکالات و ایرادهای آموزشی که نتیجه تدریس نادرست، عدم توجه دانش آموز، نداشتن تمرین کافی و یا کم هوشی و دیر آموزی بوده است را به سال بعد آورده اند و همین امر این نیاز را به وجود می‌آورد که معلم در ابتدای سال جدید در قدم اول، جلسه اول را به مرور دروس گذشته  بپردازد،  این امر در جلسه کلاس های خصوصی نیز صدق می‌کند.

در قدم دوم معلم با گرفتن امتحانات چه به صورت کتاب باز یا گرفتن امتحان های کوچک و همچنین تکرار و تمرین فراوان مسائل ریاضی در کنار دادن اعتماد به نفس و انگیزه می‌تواند به دانش آموز کمک کند تا قدم بزرگی در یادگیری ریاضی بردارد.

در قدم بعدی باید سعی شود دانش آموز تمریناتش را همراه با معلم یا سایر دانش آموزان حل کند. پژوهشگران دریافته اند که حل تمرین آن هم به صورت مشارکتی سبب می‌شود که مطالب حل شده بهتر و طولانی تر در حافظه دانش آموز باقی بماند. یکی از بهترین روش ها برای حل مسائل به صورت دسته جمعی، گروه بندی کلاس ها است در هر گروه باید یک دانش آموز قوی همراه با یک دانش آموز متوسط و ضعیف باشد تا بتوانند کنار هم یادگیری بهتر و بیشتری داشته باشند.

در قدم آخر لازم است خانواده ها با کمک و دادن اعتماد به نفس و چک کردن تمرینات دانش آموزان به آنان کمک کنند، همچنین تهیه وسایل کمک آموزشی و استفاده مکرر از آن می‌تواند موجب یادگیری بهتر شود.

و در آخر نکته طلایی برای موفقیت معلمان در تدریس ریاضی داشتن طرح درس است. یعنی معلم برای هر جلسه از تدریس خود برنامه ریزی داشته باشد و بداند دقیقا می‌خواهد چه موضعی را تدریس کند و طبق شناخت از سطح کلاس چه تعداد تمرین به دانش آموزان بدهد.

آموزش ریاضی کنکور

اهمیت ریاضی در کنکور

در تمامی رشته ها برای گرفتن بهترین نتیجه لازم است در درس ریاضی تراز بالایی داشته باشید. ریاضی همان کلید طلایی است که با حل آن در موفقیت برایتان باز می‌شود. هر دانش آموز که برنامه ریزی واقعی برای قبولی در کنکور دارد به اهمیت بسیار زیاد درس ریاضی پی برده است.

ریاضی برای دانش آموزان رشته های تجربی و ریاضی جز دروس اختصاصی محسوب می‌شود و لازم است به اهمیت زیاد این درس توجه ویژه ای داشته باشند. برای دانش آموزان ریاضی مهم ترین درس که همان درس ریاضی است. دانش آموز با تسلط بر این درس می‌تواند دروس فیزیک و شیمی را نیز آسان تر حل کند و در مجموع باعث بهتر شدن تراز خود شود. دانش آموزان رشته تجربی باید به آموزش ریاضی از همان ابتدای سال دهم بسیار توجه کنند و تمام سعی خود را برای بهتر شدن ریاضی خود بکنند زیرا تمام دانش آموزان رشته تجربی به دلیل پی بردن به اهمیت زیست و علاقه ای که به آن دارند این درس را به خوبی می‌خوانند و تست و تمرین های زیادی در رابطه با آن حل می‌کنند و در این بین دانش آموزی موفق می‌شود که به درس ریاضی اهمیت داده و تمرین و تست های زیادی در این درس حل کند آن گاه می‌تواند با کمک این درس تراز خود را به شکل قابل توجهی بالا برده و از سایر رقبا پیشی بگیرد.

بودجه بندی ریاضی کنکور

روش مطالعه ریاضی کنکور

دروس ریاضیات موضوع منحصر به فردی را شکل میگرد و شامل می شود. رياضيات شامل علائم، فرمول ها، روش هاي ويژه، کتاب هاي درسي اي که سخت به نظر مي آيند و خيلي کلمات و اصطلاحات منحصر به فرد است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت برای مطالعه ریاضیات از مهارت های مطالعه ای ویژه ای استفاده کنیم و به کار ببندیم که خاص و مناسب ریاضیات باشد. 

بودجه بندی ریاضی در کنکور تجربی و ریاضی

در طی سال ها بررسی کنکور مشاوران توانسته اند با توجه به تعداد سوال های آورده شده از مباحث مختلف نسبت به اهمیت بخش های مختلف کتاب به دانش آموزان مشاوره دهند تا دانش آموز به نسبت اهمیت مباحث تمرین بیشتری از آن مبحث درس حل کند. با بررسی کنکور در سال های متمادی نتیجه به این گونه بوده است که

  • مبحث مثلثات۴ سوال در کنکور می‌آید
  • مبحث معادله و نامعادله۳ سوال
  • مبحث تابع۳ سوال
  • مبحث حد۴ سوال
  • مبحث مشتق و کاربرد۵ سوال
  • مبحث الگوریتم و نمایی۲ سوال
  • مبحث تصاعد۱ سوال
  • مبحث آمار۱ سوال
  • مبحث آنالیز و احتمال۳ سوال
  • مبحث هندسه۴ سوال

در رشته ریاضی با توجه به بودجه بندی دانش آموزان باید برای درس مهم تر وقت بیش‌تری بگذارد. بودجه بندی نظام جدید در کنکور ریاضی به شرح زیر می‌باشد.

* حسابان: 20 سوال

*هندسه: 18 سوال

*گسسته: 10 سوال

*آمار و احتمال: 7 سوال

در رشته ریاضی درس حسابان بسیار حائز اهمیت می‌باشد و مباحث مختلف آن در کنکور به نسبت اهمیت تعداد سوال های متفاوتی دارد که به شرح زیر می‌باشد.

مبحث توان گویا: 1 سوال

مبحث مجموعه، الگو و دنباله: 2 سوال

مبحث تابع: 2 سوال

مبحث حد و پیوستگی: 4 سوال

مبحث مشتق و کاربرد آن: 5 سوال

مبحث مثلثات: 3 سوال

مبحث معادله و نامعادله: 2 سوال

مبحث تابع لگاریتمی: 1 سوال

درس جت

سایت درس جت ( darsjet.ir ) این امکان را برای دانش آموزان سراسر کشور فراهم کرده تا با مراجعه به سایت بتوانند تمامی مطالبی که یک دانش آموز کنکوری به آن نیاز دارد مانند بودجه بندی، سوالات کنکور، بررسی دروس مختلف و اهمیت آن در کنکور، آموزش ریاضی کنکور و… بهره‌مند گردد. وبسایت درس جت در نظر دارد با فراهم آوردن بستری درست و اصولی این امکان را به تمام دانش آموزان در اقصی نقاط کشور بدهد تا از مفیدترین مطالب ممکن استفاده کرده و بهترین نتیجه را به دست آورند. در ضمن این وبسایت توسط استاد محمد عبدلی که از دبیران برجسته کشور در درس ریاضی هستند مدیریت می شود و تمام آموزش های ریاضی این وبسایت توسط ایشان ارائه می شود.