آموزش شیمی کنکور به صورت کامل

با توجه به تغییر سبک زندگی و طرز فکر حاکم بر جامعه، توجه به درس و تحصیلات بیش از گذشته شدت گرفت. این روند منجر شد تا آزمون‌های سراسری پذیرش مدارس و دانشگاه‌ها از جمله کنکور مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. کنکور سراسری که هر ساله در ۵ رشته برگزار می شود دارای دروس تخصصی و عمومی است که هر یک از آن‌ها دارای اهمیت و ضرایب خاصی هستند.

یکی از مهم‌ترین دروس تخصصی کنکور که در رشته ریاضی و تجربی دارای ضریب بالا نیز است، شیمی می باشد. آموزش شیمی کنکور در مراکز و موسسات زیادی صورت می پذیرد که هر یک با روشی خاص به این آموزش می پردازند. درس شیمی دارای بخش های مختلفی است که هر یک با روش های گوناگون باید تدریس شوند تا به طور کامل برای دانش آموز جا بیفتند. استقرار مفاهیم شیمی در حافظه طولانی مدت نیازمند روش های آموزشی و مطالعاتی صحیح می باشد.

آموزش شیمی باید به گونه ای باشد که تمامی ابعاد این درس شامل بخش های مفهومی و تجربی و همچنین بخش های محاسباتی را در بر بگیرد. در رشته تجربی برای زیرگروه ۲ که شامل رشته داروسازی می باشد شیمی از ضریب و اهمیت بیشتری برخوردار است. به این ترتیب آموزش صحیح و دقیق درس شیمی می تواند وجه تمایز دانش آموزان برتر از دانش آموزان عادی باشد.آموزش شیمی کنکور

روش مطالعه شیمی کنکور

شیمی از جمله دروسی است که همواره برای دانش آموزان چالش به شمار می رود، به طوری که اکثر آن‌ها دست به حذف فصول آن می زنند. در صورتی که اگر پیش از آموزش شیمی کنکور به فراگیری روش های اصولی مطالعه آن بپردازید، می توانید این درس را به نقطه قوت خود تبدیل کنید. درس شیمی شامل سه بخش حفظیات، مفهومی‌ و تجربی و بخش محاسباتی است. هر یک از این بخش ها نیازمند مهارت جداگانه برای آموزش و فراگیری می‌ باشند.

بخش های حفظی شامل متن کتاب درسی و پارورقی ها و همچنین متون زیر عکس ها می باشند که نیازمند مرور به صورت هفتگی هستند. بخش هایی با عنوان خود را بیازمایید، کاوش کنید و پیوند با صنعت از جمله بخش های مفهومی کتاب به شمار می روند. به طور معمول این بخش ها شامل آزمایش هایی است که اگر به صورت تجربی انجام شود برای طولانی مدت در ذهن باقی می ماند. نتایج حاصل از این آزمایشات و جملات درج شده در این بخش ها در امتحانات نهایی و کنکور اهمیت زیادی دارند.

بدیهی است که آموزش شیمی کنکور باید با توجه به پایه تحصیلی دانش آموز انجام شود. به طور معمول سخت گیری و حساسیت در آموزش در پایه دوازدهم و پشت کنکور بیشتر خواهد شد. در این سال سرنوشت ساز دبیران باید هنگام آموزش شیمی هم به بعد تشریحی و هم تستی توجه کنند. مهارت دبیر طی آموزش کمک بسیاری به یادگیری دقیق دانش آموزان و رشد نمرات آن ها در کوتاه مدت خواهد نمود.آموزش شیمی دهم

سوالات محاسباتی شیمی کنکور

یافتن پاسخ سوالات محاسباتی شیمی همواره برای دانش آموزان امری دشوار به شمار می رود و عده بسیاری روی این سوالات سرمایه گذاری نمی کنند. حل سوالات محاسباتی طی آموزش شیمی بیش از سوالات بخش های دیگر نیازمند دقت و آموزش صحیح می باشد. در حل این سوالات باید به طور همزمان از دانش مفهومی و دانش محاسباتی خود استفاده کنیم و همزمان به مدیریت زمان بپردازیم.

طی آموزش شیمی کنکور علاوه بر پارامتر یادگیری و آزمون و خطا، پارامتر سرعت نیز نکته ای ضروری و قابل توجه است. تقویت سرعت و مدیریت زمان هنگام آموزش شیمی نباید طوری باشد که به بی دقتی دانش آموز منجر شود. تست های محاسباتی در بیشتر موارد با روش های تستی و راه های میانبر نیز قابل حل هستند. حتی هنگام استفاده از روش های تستی باید از نظر مفهومی کاملا مسلط باشیم تا بدانیم از کدام راه زودتر به نتیجه می رسیم.

استفاده از کتب کمک آموزشی استاندارد و تایید شده می تواند تا حد زیادی یاری رسان دانش آموزان برای پیشرفت در شیمی باشد. مربیان آموزش شیمی کنکور بهتر است زیر نظر خود کتب مشخصی را به دانش آموزان معرفی کنند. امروزه کتاب های تستی و تشریحی زیادی از نشریات مختلف چاپ شده اند که با داشتن درسنامه کامل روند یادگیری را سرعت می بخشند. پاسخ های تشریحی کتب نیز منبع مهم آموزشی برای دانش آموزان هنگام تمرین به شمار می روند.

اولویت بندی فصول در آموزش شیمی کنکور

درس شیمی در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در دو رشته تجربی و ریاضی تدریس می‌شوند. طی آموزش شیمی کنکور و یا به طور کلی آموزش شیمی بهتر است اولویت بندی تدریس فراموش نشود. دروس پایه دارای پیش نیاز و مقدمات ضروری برای یادگیری شیمی دوازدهم می باشند. دانش آموز بهتر است ابتدا روی شیمی پایه تسلط کافی داشته باشد و سپس سراغ مطالعه شیمی دوازدهم برود.

آموزش شیمی دهم در کنار آموزش شیمی یازدهم در سال های قبل از کنکور می تواند به تقویت مهارت و سرعت دانش آموزان نیز منجر شود. به طوری که آن ها طی دریافت جلسات آموزش شیمی‌ با تکرار و تمرین مستمر مهارت حل سوال و مدیریت زمان را نیز در خود تقویت می کنند. فصول شیمی دهم و یازدهم به مباحث ساده تر اما مفهومی و جزئی می پردازند تا دانش آموز با فراگیری آن ها بتواند فصول شیمی دوازدهم را درک کند.

روند آموزش شیمی دوازدهم ممکن است مقداری با آموزش شیمی پایه متفاوت باشد زیرا این پایه دو بعد تشریحی و تستی را باهم در بر می گیرد. در پایان سال دوازدهم تحصیلی دانش آموزان با امتحان نهایی و کنکور سراسری مواجه هستند. آن ها باید با دانش کامل و مهارت بالا در مدیریت زمان و مدیریت سوالات به استقبال این دو آزمون بروند. آموزش شیمی کنکور از جمله فعالیت هایی است که به علت توجه حداکثری دانش آموزان رونق گرفته است. در این عرصه باید دقت کافی برای انتخاب دبیر ماهر و با تجربه و با اطلاعات علمی بالا داشته باشیم تا بهترین نتیجه را به دست بیاوریم.